Publications and communications of Maxime Morsa

Morsa, M., Léonard, F., & Durieux, N. (2024). Quelles interventions précoces chez les enfants avec un trouble du spectre de l’autisme faut-il préconiser ? Minerva, (Novembre), 1-7.

Reciputi, P., Marneffe, J., Morsa, M., & Di Schiena, R. (September 2024). Shared decision making in Child and Adolescent Psychiatry: A qualitative investigation on the psychiatrists ‘perspective [Poster presentation]. Belgian hackathons Mental Health.

Di Schiena, R., Morsa, M., Joiret, E., & Piccinin, B. (26 April 2024). Le “Rétablissement” en santé mentale: Spécificités et limites de son application à une population adoléscente [Paper presentation]. Ruche (Research Unit for a life-Course perspective on Health & Education).

Hariel Spinelli, A.-L., Morsa, M., Baratti-Mayer, D., Bonvin, N., & Soroken, C. (2024). Determining adolescent health information needs: A survey in Geneva, 2022. Preventive Medicine Reports, 41, 102682. doi:10.1016/j.pmedr.2024.102682

Lageze, A., Deccache, C., Benveniste, D., & Morsa, M. (2024). Objectifs de poids et efficacité personnelle chez les patients en obésité. Pratiques en Nutrition, 20 (78), 33-37. doi:10.1016/j.pranut.2024.03.008

Le, A., Thibault, K., Morsa, M., & Bernard, G. (2024). POLR3-related Leukodystrophy: A Qualitative Study on Parents’ Experiences with the Healthcare System [Poster presentation]. RareDIG Rare Disease Day 2024, Montréal, Canada.

Le, A., Thibault, K., Morsa, M., & Bernard, G. (2024). POLR3-related Leukodystrophy: A Qualitative Study on Parents’ Experiences with the Healthcare System [Poster presentation]. Child Health and Human Development (CHHD) Research Day, Montréal, Canada.

Morsa, M. (2024). Transition. In A. Muller, 80 concepts en Santé. Paris, France: Elsevier Masson.

Morsa, M. (2024). Programme ETP et outils [Paper presentation]. Conférence ETP, Neuchâtel, Switzerland.

Morsa, M. (2024). Adolescents with cystic fibrosis photographing their transition to adulthood: changing perspectives to change practices through a participatory research [Paper presentation]. 7TH EUROPEAN CONGRESS OF QUALITATIVE INQUIRY, Helsinki, Finland.

Morsa, M., Pelz, L., Vincent-Lardy, A., & Gagnayre, R. (2024). How to hack the master narratives to empower people transition? Example from a longitudinal qualitative inquiry on possible selves in adolescents with cystic fibrosis during pediatric transition [Paper presentation]. 2nd conference of ASSOCIATION OF EUROPEAN QUALITATIVE RESEARCHERS IN PSYCHOLOGY, Milan, Italy.

Morsa, M., Perrin, A., David, V., Rault, G., Le Roux, E., Alberti, C., Gagnayre, R., & Pougheon-Bertrand, D. (2024). Does the use of connected devices contribute to the empowerment of patients with cystic fibrosis for the management of their pulmonary exacerbations? A grounded theory from the MucoExocet study. Journal of Medical Internet Research. doi:10.2196/38064

Morsa, M., Vincent-Lardy, A., Haesebart, J., Llerana, C., Pelz, L., Reix, P., Gagnayre, R., & Reynaud, Q. (2024). Adolescents with cystic fibrosis photographing their transition to adulthood: changing the gaze to change practices through participatory research. In Spišák, ECQI2024. Participation, collaboration and cocreation: Qualitative inquiry across and beyond divides. Congress Proceedings (pp. 125-132). European Network for Qualitative Inquiry.

Schoefs, H., Gouesbet, Breton, Amazouz, Tran, Kvaskoff, & Morsa, M. (2024). Impact de l’insatisfaction et du manque d’information sur les parcours de soin des personnes atteintes d’endométriose – L’ETP comme levier d’action ? [Paper presentation]. 10e Congrès de la SETE, Liège, Belgium.

de la Tribonnière, X., Morsa, M., & Gagnayre, R. (2023). Recherche en éducation thérapeutique. In Pratiquer l'éducation thérapeutique : l'équipe et les patients (2e édition). Paris, France: Elsevier Masson.

de la Tribonnière, X., Morsa, M., & Gagnayre, R. (2023). Principes généraux et méthodes de recherche. In Pratiquer l'éducation thérapeutique : l'équipe et les patients (2e édition). Paris, France: Elsevier Masson.

Morsa, M. (06 October 2023). Penser la transition pédiatrie-soins d'adultes à l'aune de l'éthique minimale [Paper presentation]. 2ème Journée Éthique de l'hôpital Trousseau - Autonomie, identité, intimité : enjeux éthique à l'adolescence, Paris, France.

Berot, A., Morsa, M., De Andrade, V., Gagnayre, R., & Bihan, H. (2023). Lack of consideration of socioeconomic factors in transition programme of adolescents with type 1 diabetes: A systematic review. Diabetic Medicine: A Journal of the British Diabetic Association, 15225. doi:10.1111/dme.15225

Morsa, M. (30 June 2023). Adolescents with cystic fibrosis expressing their possible selves through photography: an explorative longitudinal qualitative research [Paper presentation]. Special Interest Conference on Narrative Identity: Insights from Research to Practice, Lille, France.

Morsa, M. (26 June 2023). Apprendre à s’auto-déterminer au cours de la transition pédiatrie-soins adultes : une étude qualitative de type longitudinal [Paper presentation]. 2ème Journée SHS et mucoviscidose, Paris, France.

Schoefs, H., Gouesbet, S., Breton, Z., Amazouz, H., Tran, V., Morsa, M., & Kvaskoff, M. (May 2023). Complementary and alternative medicine (CAM) use and its correlates among patients with endometriosis: the ComPaRe-endometriosis cohort [Poster presentation]. 15th World Congress on Endometriosis.

Morsa, M. (24 March 2023). Pour une éducation thérapeutique adaptée aux périodes de vie [Paper presentation]. Cycle de conférence de l’Institut Recherche et Formation en Santé Mentale de Neuchâtel et faculté de droit de Neuchâtel « Re-p(an)enser le soin psychiatrique , Neuchâtel, Switzerland.

Bregeon, A., Cifuentes, F., Lombart, B., Wanin, S., Gagnayre, R., & Morsa, M. (2023). La hiérarchisation des priorités d’autogestion à l’adolescence dans le cadre de la polypathologie allergique : une étude qualitative exploratoire. Éducation Thérapeutique du Patient. doi:10.1051/tpe/2023009

Colombet, C., Alcaraz, C., de la Tribonnière, X., Morsa, M., Rattaz, C., & Baghdadli, A. (2023). Self-reported needs of caregivers of people with Autism Spectrum Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 53 (7), 2798 - 2805. doi:10.1007/s10803-022-05499-x

Morsa, M. (2023). Histoire et enjeux de la transition pédiatrie-soins d'adultes. Soins. Pédiatrie, Puériculture, 44 (335), 12-15. doi:10.1016/j.spp.2023.10.003

Morsa, M. (14 December 2022). La recherche en ETP et parcours de soins : point de vue de la Société d’Education Thérapeutique Européenne (SETE) [Paper presentation]. 22e réunion annuelle de la Société Francophone de Transplantation, Lyon, France.

Morsa, M. (06 May 2022). Controverse : le développement personnel n’a rien à faire en ETP [Paper presentation]. 9ème Congrès de la Société d'Éducation Thérapeutique Européenne, Montpellier, France.

Bregeon, A., & Morsa, M. (May 2022). La hiérarchisation des priorités à l’adolescence dans le cadre de la polypathologie allergique [Paper presentation]. 9e Congrès de la SETE, Montpellier, France.

Gong, R., Kafyeke, R., Bah, B., Weber, A., Morsa, M., Deslandres, C., & Jantchou, P. (2022). Transition practices from pediatric to adult care of children living with crohn’s disease in quebec. Journal of the Canadian Association of Gastroenterology. doi:10.1093/jcag/gwab049.080

Amir Yazdani, P., St-Jean, M.-L., Matovic, S., Spahr, A., Tran, L. T., Boucher, R.-M., Poulin, C., Osterman, B., Srour, M., Rosenblatt, B., Chenier, S., Soucy, J.-F., Laberge, A.-M., Braverman, N., D'Agostino, M. D., Nguyen, C.-T. E., Morsa, M., & Bernard, G. (2022). Experience of Parents of Children with Genetically Determined Leukoencephalopathies Regarding the Adapted Health Care Services During the COVID-19 Pandemic. Journal of Child Neurology, 37 (4), 237 - 245. doi:10.1177/08830738211065317

Mellerio, H., Dumas, A., Alberti, C., Guilmin-Crépon, S., Gastaldi, M., Passini, L., Gabarro, C., Morsa, M., Le Roux, E., & Jacquin, P. (2022). Are transition preparation consultations for adolescents with chronic conditions valuable? A mixed-methods study. European Journal of Pediatrics, 181 (7), 2849 - 2861. doi:10.1007/s00431-022-04473-0

Morsa, M. (2022). The imperative for mental health assessment and support in healthcare transition for adolescents and young adults with chronic conditions and special healthcare needs. Journal of Pediatric Nursing, 64, 151 - 152. doi:10.1016/j.pedn.2022.02.003

Morsa, M., De Andrade, V., Alcaraz, C., De La Tribonnière, X., Rattaz, C., & Baghdadli, A. (2022). A scoping review of education and training interventions in Autism Spectrum Disorder. Patient Education and Counseling, 105 (9), 2850 - 2859. doi:10.1016/j.pec.2022.05.012

Morsa, M., Sassine, S., Yang, X. Y., Gong, R. N., Amir-Yazdani, P., Sonia, T. A., Gibson, M., Drouin, O., Chadi, N., & Jantchou, P. (2022). A qualitative study of adolescents and young adults' experience and perceived needs during the first wave of the COVID-19 pandemic. Archives de Pédiatrie, 29 (4), 281 - 286. doi:10.1016/j.arcped.2022.02.002

Morsa, M., David, V., Perrin, A., Rault, G., Le Roux, E., Alberti, C., Gagnayre, R., & Pougheon-Bertrand, D. (November 2021). MucoExocet Study: Patients’ and care teams’ experience of the use of home-based connected devices for the early detection and treatment of pulmonary exacerbations [Poster presentation]. North American Cystic Fibrosis Conference, United States.

Morsa, M. (07 July 2021). Apports de la psychologie de la santé à la transition pédiatrie-soins adultes [Paper presentation]. Congrès de la Société Francophone de Psychologie de la Santé, France.

Pougheon, D., & Morsa, M. (27 May 2021). Théorisation de l’expérience perçue de patients atteints de mucoviscidose ayant suivi un programme d’ETP associé à l’utilisation d’objets connectés [Paper presentation]. 8ème Congrès de la Société d’Education Thérapeutique Européenne, France.

Morsa, M. (2021). Une éthique minimale de l’éducation à l’autonomie en santé de la population adolescente vivant avec une maladie chronique. Éthique en Éducation et en Formation, (10), 62-76. doi:10.7202/1076820ar

Morsa, M. (07 April 2021). Soutenir le processus d'autonomisation des jeunes par l'éducation thérapeutique : vers une approche développementale [Paper presentation]. Colloque Passages d’âges et transitions dans les soins, Strasbourg, France.

Morsa, M. (2021). Vivre sa vie avec une maladie [Paper presentation]. Festival ImagéSanté.

Morsa, M. (2021). Young adults who remain in children’s services. Nursing Children and Young People, 33 (5), 9-9. doi:10.7748/ncyp.33.5.9.s4

Morsa, M. (2021). Soutenir le processus d'autonomisation des jeunes par l'éducation thérapeutique : vers une approche développementale [Paper presentation]. Journée ETP de la Ligue Française de Lutte contre l’Epilepsie, En ligne, France.

Morsa, M. (2021). Rester jeune, malgré la maladie [Paper presentation]. Projection du film « Milla » suivi d’un débat.

Morsa, M. (2021). Letter to the Editor. Western Journal of Nursing Research, 43 (2), 196 - 197. doi:10.1177/0193945920963581

Morsa, M., Perrin, A., David, V., Rault, G., Le Roux, E., Alberti, C., Gagnayre, R., & Pougheon Bertrand, D. (2021). Use of Home-Based Connected Devices in Patients With Cystic Fibrosis for the Early Detection and Treatment of Pulmonary Exacerbations: Protocol for a Qualitative Study. JMIR Research Protocols, 10 (8), 14552. doi:10.2196/14552

Morsa, M. (November 2020). Education thérapeutique au changement de rôles : proposition d’un modèle pour favoriser la transition pédiatrie-soins adultes [Paper presentation]. 17e Journée scientifique de la mucoviscidose, France.

Morsa, M. (14 September 2020). L’éducation thérapeutique dans le cas particulier des TSA [Paper presentation]. Journées nationales sur la mesure n°56, Paris, France.

Morsa, M. (2020). Retour sur le « Petit Traité de Manipulation à l’usage des honnêtes de gens » de Joules et Beauvois (1987). In J.-F. Marmion, La bibliothèque idéale de psychologie (pp. 17-19). Auxerre, France: Sciences Humaines.

Morsa, M., Gagnayre, R., Pomey, M.-P., Deccache, C., & Lombrail, P. (2020). Developmentally appropriate patient education during transition: A study of healthcare providers’ and parents’ perspective. Health Education Journal, 79 (4), 377 - 389. doi:10.1177/0017896919888559

Yang, X. Y., Gong, R. N., Sassine, S., Morsa, M., Tchogna, A. S., Drouin, O., Chadi, N., & Jantchou, P. (2020). Risk Perception of COVID-19 Infection and Adherence to Preventive Measures among Adolescents and Young Adults. Children, 7 (12), 311. doi:10.3390/children7120311

Morsa, M. (December 2019). Adolescence et passage à l’âge adulte [Paper presentation]. Journées d’échanges en ETP du CRES PACA, Marseille, France.

Morsa, M. (12 September 2019). Transition without Transfer: A Case Study [Paper presentation]. 2nd European Transition Symposium.

Morsa, M. (September 2019). Un modèle d’Education thérapeutique pour la transition [Paper presentation]. Journée de l’UTEP de Lyon, Lyon, France.

Morsa, M., & Gagnayre, R. (28 May 2019). Education thérapeutique au changement de rôles : proposition d’un modèle pour la transition pédiatrie-soins adultes [Paper presentation]. 8ème Congrès de la Société d'Éducation Thérapeutique Européenne, France.

Deccache, C., Hamon, T., Morsa, M., De Andrade, V., Albano, M. G., & Gagnayre, R. (2019). Helping patients to learn: Characteristics and types of users and uses of independent online forums on health problems and chronic conditions. Éducation Thérapeutique du Patient, 11 (1), 10208. doi:10.1051/tpe/2019008

Deccache, C., Morsa, M., Sanguignol, F., & Gagnayre, R. (2019). L’autoformation, cadre d’analyse de l’apprentissage des patients sur les forums de santé. Santé Publique: Revue Multidisciplinaire pour la Recherche et l'Action, 31 (2), 213 - 222. doi:10.3917/spub.192.0213

Morsa, M., & Deccache, C. (14 September 2018). Educating for Change: The Challenge of Transitioning from Pediatric to Adult Car [Paper presentation]. 1st European Transition Symposium, Laussane, Switzerland.

Margat, A., & Morsa, M. (2018). Le médecin généraliste, un acteur central dans l’accompagnement des patients atteints de maladies chroniques faiblement alphabétisés. Médecine.

Morsa, M. (2018). L’adolescent, sa maladie chronique et son médecin généraliste. La transition pédiatrie/médecine adulte. Médecine.

Morsa, M., Lombrail, P., Boudailliez, B., Godot, C., Jeantils, V., & Gagnayre, R. (2018). A qualitative study on the educational needs of young people with chronic conditions transitioning from pediatric to adult care. Patient Preference and Adherence, 12, 2649 - 2660. doi:10.2147/PPA.S184991

Morsa, M., & Deccache, C. (04 October 2017). L'éducation thérapeutique au changement : le défi posé par la transition pédiatrie - soins d'adultes [Paper presentation]. Congrès ADELF-SFSP, Amiens, France.

Morsa, M. (June 2017). Les fondements de l'éducation thérapeutique du patient [Paper presentation]. Journées Nationales d'Infectiologie, Saint-Malo, France.

D'Ivernois, J. F., Gagnayre, R., & Morsa, M. (2017). L'ETP précédant la sortie du patient, une nouvelle frontière pour l'ETP. Éducation Thérapeutique du Patient, 9 (1), 10001. doi:10.1051/tpe/2017012

Morsa, M., Gagnayre, R., Deccache, C., & Lombrail, P. (2017). Factors influencing the transition from pediatric to adult care: A scoping review of the literature to conceptualize a relevant education program. Patient Education and Counseling, 100 (10), 1796 - 1806. doi:10.1016/j.pec.2017.05.024

Morsa, M. (2015). Psychologie sociale : les logiques d'influence. In Xavier Molénat, Les penseurs de la société (pp. 87-92). Auxerre, France: Sciences Humaines.

Morsa, M. (2015). 60 questions étonnantes sur l'alimentation et les réponses qu'y apporte la science. Mardaga.