Publications and communications of Corentin Tresnie

Theses and dissertations

Doctoral thesis

Tresnie, C. (2023). Susciter la compréhension : La philosophie de l'éducation chez Proclus [Doctoral thesis, ULB - Université Libre de Bruxelles]. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/306374

Publications

Articles and book chapters

Articles in journals with peer reviewing

Tresnie, C. (2022). Emotions that Foster Learning: Wonder and Shock in Proclus. Vox Patrum, 82, 237 - 262. doi:10.31743/vp.12969

Tresnie, C. (2021). Conflict and Violence in Neoplatonism: From Cosmic Justice to Cognitive Step. Philosophical Journal of Conflict and Violence, 5 (2), 71-84. doi:10.22618/tp.pjcv.20215.2.114005

Tresnie, C. (2020). Orgueil et enseignement: À propos de quelques remarques du Commentaire au Premier Alcibiade de Proclus. Philosophie Antique: Problèmes, Renaissances, Usages, 20, 237-261.

Tresnie, C. (2020). An Unnoticed Reference to the Crito in Plotinus? Classical Quarterly, 169 (1), 446 - 448. doi:10.1017/S0009838820000178

Articles in journals without peer reviewing

Tresnie, C. (2024). Doit-on tuer ses élèves? Philosophie.ch.

Tresnie, C. (2022). La conversion face aux charmes sensibles selon Plotin. Sens-Dessous, 29, 95-101.

Book chapters

Hiernaux, Q., & Tresnie, C. (2023). L'analogie dans la botanique d'Andrea Cesalpino. In S. Carvallo & A. Macé (Eds.), Analogies végétales dans la connaissance de la vie de l’Antiquité à l’Âge classique (pp. 153-171). Besançon, France: Presses universitaires de France-Comté.

Scientific popularization and diffusion for general audience

Articles in magazines or newspapers

Tresnie, C. (December 2023). Que lègue une tradition ? Mercure, 8, p. 6-7.

Tresnie, C. (December 2022). Nordalgie. Mercure, 5, p. 7-9.

Tresnie, C. (April 2021). Drôles d'amours platoniques. Mercure, 3, p. 8-9.

Unpublished conferences and communications

Communications to congresses and symposiums

Tresnie, C. (05 September 2022). Ideal Teachers and Learners in the Athenian Late Platonic School [Paper presentation]. STUDIUM: Pedagogical Perspectives on Intellectual History - Students, Scholars and their Books in Antiquity, the Middle Ages and the Renaissance, Kortenberg, Belgium.

Tresnie, C. (01 July 2019). High-Minded Souls Choose Tyranny: Pride and Ambition as Epistemic Virtues in Proclus? [Paper presentation]. OIKOS Ancient Philosophy and Science Day, Utrecht, Netherlands.

Tresnie, C. (14 December 2018). Se construire un maître à penser : Les Vies de Plotin et de Pythagore par Porphyre et Jamblique [Paper presentation]. Polemics, Rivalry and Networking in Greco-Roman Antiquity.