Publications and communications of Corentin Tresnie

Theses and dissertations

Doctoral thesis

Tresnie, C. (2023). Susciter la compréhension : La philosophie de l'éducation chez Proclus [Doctoral thesis, ULB - Université Libre de Bruxelles]. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/306374

Master dissertations

Tresnie, C. (2018). La fondation philosophique de l'hellénisme tardif: Porphyre et Jamblique - Questions et réponses [Master’s dissertation, ULB - Université Libre de Bruxelles]. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/308396

Tresnie, C. (2017). La fuite du monde dans la philosophie de Plotin [Master’s dissertation, ULB - Université Libre de Bruxelles]. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/308397

Publications

Books

Written alone

Tresnie, C. (2019). La fuite du monde dans la philosophie de Plotin. Bruxelles, Belgium: Ousia.

Written in collaboration

Hiernaux, Q., & Tresnie, C. (2023). Andrea Cesalpino's De Plantis Libri XVI (1583) and the transformation of medical botany in the 16th century: Edition, translation, and commentary on Book I. De Gruyter. doi:10.1515/9783111001104

Articles and book chapters

Articles in journals with peer reviewing

Tresnie, C. (June 2024). La fécondité pédagogique des paradoxes dans le néoplatonisme (Plotin, Proclus, Damascius). Revue de Métaphysique et de Morale, 122 (2), 223-241. doi:10.3917/rmm.242.0223

Tresnie, C. (2022). Emotions that Foster Learning: Wonder and Shock in Proclus. Vox Patrum, 82, 237 - 262. doi:10.31743/vp.12969

Tresnie, C. (2021). Conflict and Violence in Neoplatonism: From Cosmic Justice to Cognitive Step. Philosophical Journal of Conflict and Violence, 5 (2), 71-84. doi:10.22618/tp.pjcv.20215.2.114005

Tresnie, C. (2020). Orgueil et enseignement: À propos de quelques remarques du Commentaire au Premier Alcibiade de Proclus. Philosophie Antique: Problèmes, Renaissances, Usages, 20, 237-261. doi:10.4000/philosant.3936

Tresnie, C. (2020). An Unnoticed Reference to the Crito in Plotinus? Classical Quarterly, 70 (1), 446 - 448. doi:10.1017/S0009838820000178

Articles in journals without peer reviewing

Tresnie, C. (2024). Doit-on tuer ses élèves? Philosophie.ch.

Tresnie, C. (2022). La conversion face aux charmes sensibles selon Plotin. Sens-Dessous, 29, 95-101.

Book chapters

Tresnie, C. (2024). Cognition and Recognition in Proclus' Account of Perception and Learning. In M. G. Mouzala, Cognition in Ancient Greek Philosophy and its Reception: Interdisciplinary Approaches (pp. 309-342). Baden-Baden, Germany: Academia.

Hiernaux, Q., & Tresnie, C. (2023). L'analogie dans la botanique d'Andrea Cesalpino. In S. Carvallo & A. Macé (Eds.), Analogies végétales dans la connaissance de la vie de l’Antiquité à l’Âge classique (pp. 153-171). Besançon, France: Presses universitaires de Franche-Comté.

Hiernaux, Q., & Tresnie, C. (2023). Aristotelian Metaphysics of the Vegetative Soul and Early Modern Plant Physiology: Comparison between Plant Functions in Aristotle, Pseudo-Aristotle, and Cesalpino. In F. Baldassari & C. Martin (Eds.), Andrea Cesalpino and Renaissance Aristotelianism: Natural Philosophy in the Sixteenth Century (pp. 131-152). Bloomsbury.

Tresnie, C. (2022). Catégories et personnages de l’aliénation chez le Sartre du Saint Genet. In V. de Coorebyter (Ed.), Les biographies existentielles de Sartre: Thèmes, méthodes, enjeux (pp. 71-93). Paris, France: Vrin.

Hiernaux, Q., & Tresnie, C. (2021). Andrea Cesalpino. De Plantis Libri XVI: I, 1-5. In Q. Hiernaux (Ed.), Textes clés de Philosophie du végétal (pp. 59-84). Paris, France: Vrin.

Tresnie, C. (2021). Théophraste. Recherches sur les plantes, I, 1-4. In Q. Hiernaux (Ed.), Textes clés de Philosophie du végétal (pp. 43-58). Paris, France: Vrin.

Tresnie, C. (2021). Biography as Implicit Philosophical Polemics. Porphyry’s Life of Plotinus and Iamblichus’ Pythagorean Life. In P. d'Hoine, G. Roskam, S. Schorn, ... J. Verheyden (Eds.), Polemics, Rivalry and Networking in Greco-Roman Antiquity (pp. 177-202). Brepols Publishers. doi:10.1484/m.lectio-eb.5.126922

Tresnie, C. (2020). Rôles et place des méthodes de division dans les Commentaires de Proclus. In S. Delcomminette & R. Van Daele (Eds.), La méthode de division de Platon à Jean Scot Érigène (pp. 133-152). Paris, France: Vrin.

Learning materials

Course notes

Tresnie, C. (2024). Neutralité. (ULiège - Université de Liège, Liège, Belgium, ZENS0002-1 - Système éducatif (partie Neutralité)).

Goossens, C., Peters, S., Tresnie, C., & Collinge, A. (2023). Équité. (ULg - Université de Liège, Liège, Belgium, ZENS0001-1 - Équité).

Scientific popularization and diffusion for general audience

Articles in magazines or newspapers

Tresnie, C. (December 2023). Que lègue une tradition ? Mercure, 8, p. 6-7.

Tresnie, C. (December 2022). Nordalgie. Mercure, 5, p. 7-9.

Tresnie, C. (April 2021). Drôles d'amours platoniques. Mercure, 3, p. 8-9.

Unpublished conferences and communications

Communications to congresses and symposiums

Tresnie, C. (19 March 2025). Le dialogue pédagogique comme purification intérieure [Paper presentation]. Enseignement de l’éthique, éducation morale et dialogues philosophiques, Louvain-la-Neuve, Belgium.

Tresnie, C. (28 February 2025). Tenter d'aligner la λέξις sur la θεωρία : Proclus et le sens d'attribution de l’autorité [Paper presentation]. Rétablir l’autorité : Sur la notion d’ « autorité » dans l’Antiquité et chez les antiquisants, Liège, Belgium.

Tresnie, C. (18 November 2024). Maladies de l'âme et enseignements guérisseurs [Paper presentation]. Médecine et purification : À partir de Timée 82-89, Bruxelles, Belgium.

Tresnie, C. (24 May 2023). Cognition and Recognition in Proclus' Account of Perception and Learning [Paper presentation]. Cognition in Ancient Greek Philosophy and its Reception: Interdisciplinary Approaches, Patras, Greece.

Tresnie, C. (05 September 2022). Ideal Teachers and Learners in the Athenian Late Platonic School [Paper presentation]. STUDIUM: Pedagogical Perspectives on Intellectual History - Students, Scholars and their Books in Antiquity, the Middle Ages and the Renaissance, Kortenberg, Belgium.

Tresnie, C., & Hiernaux, Q. (25 February 2022). Comparisons between Plant Functions in Cesalpino, Aristotle and Pseudo-Aristotle [Paper presentation]. Andrea Cesalpino: An Aristotelian Natural Philosopher in the Renaissance.

Tresnie, C. (21 October 2021). Quelles techniques discursives pour déployer l'intelligible ? Dialectique et imagination néoplatoniciennes [Paper presentation]. L’artisan et l’utilisateur. Penser l’apprentissage (des) technique(s) dans l’éducation, Bruxelles, Belgium.

Tresnie, C. (19 April 2021). Surprise and Fear as Conditions of Psychic Change and Progress in Proclus [Paper presentation]. The Passions in the Platonic Tradition, Patristics and Late Antiquity.

Tresnie, C., & Hiernaux, Q. (13 April 2021). The roles of analogy in Cesalpino’s De Plantis [Paper presentation]. The Renaissance Society of America Annual Meeting, Dublin, Ireland.

Tresnie, C., & Hiernaux, Q. (18 October 2019). Fonctions épistémiques des analogies dans le premier De Plantis Liber [Paper presentation]. Analogie et modèles végétaux en médecine Université Libre de Bruxelles dans l'Antiquité et à l'âge classique, Besançon, France.

Tresnie, C. (01 July 2019). High-Minded Souls Choose Tyranny: Pride and Ambition as Epistemic Virtues in Proclus? [Paper presentation]. OIKOS Ancient Philosophy and Science Day, Utrecht, Netherlands.

Tresnie, C. (14 June 2019). Rôles et place des méthodes de division dans les Commentaires de Proclus [Paper presentation]. La méthode de division. De Platon à Jean Scot Érigène, Bruxelles, Belgium.

Tresnie, C. (14 December 2018). Se construire un maître à penser : Les Vies de Plotin et de Pythagore par Porphyre et Jamblique [Paper presentation]. Polemics, Rivalry and Networking in Greco-Roman Antiquity.

Conferences in universities or research centers

Tresnie, C., & Hiernaux, Q. (11 June 2024). Cesalpino and Aristotelian Science [Paper presentation]. CSMBR Series, Pise, Italy.

Tresnie, C. (29 May 2024). Changer de regard [Paper presentation]. Journée d'études "Manières de voir", Liège, Belgium.

Tresnie, C. (27 March 2024). Thérapie ou gymnastique de l’âme ? [Paper presentation]. Journée d'étude et de pratique : S'exercer en philosophie, Liège, Belgium.

Hiernaux, Q., Tresnie, C., & Delcomminette, S. (08 February 2024). Présentation de l'ouvrage Andrea Cesalpino’s De Plantis libri XVI (1583) and the Transformation of Medical Botany in the 16th Century [Paper presentation]. Rencontres du PHI, Bruxelles, Belgium.

Tresnie, C. (17 November 2022). Intellectual Virtues in Neoplatonism? [Paper presentation]. De Wulf-Mansion Centre Colloquium, Leuven, Belgium.

Hiernaux, Q., & Tresnie, C. (31 March 2022). Présentation et discussion autour du livre "Textes clés de Philosophie du Végétal. Botanique, épistémologie, ontologie" [Paper presentation]. Rencontres du PHI, Bruxelles, Belgium.

Tresnie, C. (25 October 2021). Is there a dialectical imagination in Proclus? [Paper presentation]. De Wulf-Mansion Centre Colloquium, Leuven, Belgium.

Tresnie, C. (19 October 2020). Eagerness and Tautness as Conditions for Learning Philosophy in Proclus [Paper presentation]. De Wulf-Mansion Centre Colloquium, Leuven, Belgium.

Tresnie, C. (04 May 2020). Tools, powers and activities in Proclean dialectics [Paper presentation]. De Wulf-Mansion Centre Colloquium, Leuven, Belgium.

Tresnie, C. (08 November 2019). Degrees of error in Proclus [Paper presentation]. De Wulf-Mansion Centre Colloquium, Leuven, Belgium.

Tresnie, C. (17 September 2019). Statut et fécondité des hypothèses chez Proclus [Paper presentation]. Rencontres du PHI.

Tresnie, C. (08 May 2019). Choosing to be a tyrant: what does it tell about your soul? [Paper presentation]. De Wulf-Mansion Centre Colloquium, Leuven, Belgium.

Tresnie, C. (22 October 2018). Questions pédagogiques dans le Commentaire sur le Premier Alcibiade de Proclus [Paper presentation]. Séminaire de master en didactique de la philosophie (intervenant externe), Bruxelles, Belgium.

Tresnie, C. (22 November 2017). S'enfuir d'ici et devenir un dieu : Rendre à des formules leur sens systématique [Paper presentation]. Remise du prix Lucie Olbrechts-Tyteca, Bruxelles, Belgium.

Conferences given outside the academic context

Tresnie, C. (2023). Le sixième problème sur la providence de Proclus : La providence éducatrice [Paper presentation]. Lectures publiques de textes de philosophie, Bruxelles, Belgium.