Publications and communications of Sylvie Jancart

Dissaux, T., & Jancart, S. (2023). The Impact of procedural knowledge retrieval on the architectural design process in parametric design environments. In Design Computing and Cognition’22. Springer. doi:10.1007/978-3-031-20418-0_40

Dissaux, T., & Jancart, S. (2022). Architecture students’ search behavior in parametric design. In Co-creating the Future: Inclusion in and through Design. eCAADe.

Dissaux, T., & Jancart, S. (2022). Impact of cognitive load associated with learning and using parametric tools in architectural design. In MÁS ALLÁ DE LAS LÍNEAS La gráfica y sus usos. Universidad Politécnica de Cartagena. doi:10.31428/10317/11415

Stals, A., Elsen, C., & Jancart, S. (2022). Integration of Parametric Modeling Tools in Small Architectural Offices – Between Constraints and Organizational Strategies. Architectural Engineering and Design Management. doi:10.1080/17452007.2022.2050347

de Boissieu, A., Dissaux, T., & Jancart, S. (18 October 2021). Penser la transformation numérique par l’expérimentation [Paper presentation]. Les pratiques "par le faire" dans l'enseignement de l'architecture en Belgique, Liège, Belgium.

Stals, A., Jancart, S., & Elsen, C. (2021). Parametric modeling tools in small architectural offices - Towards an adapted design process model. Design Studies, 72 (C), 1-32. doi:10.1016/j.destud.2020.100978

Stals, A., Jancart, S., & Elsen, C. (2021). La complexité dans la pratique architecturale numérique : le cas des bureaux belges de petite et moyenne taille. In D. Clayes, (anti)crise architecturale ? analyse d’une discipline immergée dans un monde numérique (pp. 143-156). Presses universitaires de Louvain.

Dautremont, C., Martin, V., & Jancart, S. (2020). Multidisciplinarité en conception architecturale : retour sur deux décennies en agence. In Actes du Séminaire de Conception Architecturale Numérique. doi:10.1051/shsconf/20208201001

Dautremont, C., & Jancart, S. (2020). Expérimentation d’intégration des concepts de circularité en architecture grâce au BIM : modèle d’apprentissage par le jeu de rôle. In Actes de colloque - EduBIM.

Jancart, S., Boutemadja, A., & Dautremont, C. (2020). BIM Game : Jouer à construire le 21ème siècle. In 6e édition EDUBIM : journées de l'enseignement et de la recherche sur la maquette numérique et le BIM en France.

Vrouwe, I., Dissaux, T., Jancart, S., & Stals, A. (2020). Concept Learning Through Parametric Design; A Learning Situation Design for Parametric Design in Architectural Studio Education. In Anthropologic – Architecture and Fabrication in the cognitive age. eCAADe.

Halbach, A., Dautremont, C., & Jancart, S. (2020). Pratiques et outils BIM soutenant l’économie circulaire : retour d’enquêtes [Poster presentation]. Scan 20 culture numérique et conception architecturale : retour vers le futur.

Halbach, A., & Jancart, S. (2019). BUILDING FOR RESOURCE RECOVERY THROUGH BIM Interviews with practicing architects. In Areti Markoupoulou, Chiara Farinea, ... Mathilde Marengo, RESPONSIVE CITIES: DISRUPTING THROUGH CIRCULAR DESIGN SYMPOSIUM PROCEEDINGS 2019. Institut d’Arquitectura Avançada de Catalunya.

Jancart, S., & Stals, A. (2019). A pedagogical introduction to parametric modeling as a formal research tool. In Design and Modeling in Science, Education, and Technology.

Halbach, A., & Jancart, S. (June 2019). BIM as built : tool for demolition or deconstruction [Paper presentation]. BIM et réemploi des matériaux de construction, Besançon, France.

Dautremont, C., Jancart, S., Dagnelie, C., & Stals, A. (2019). Parametric design and BIM, systemic tools for circular architecture. In Building as material banks. doi:10.1088/1755-1315/225/1/012071

Halbach, A., & Jancart, S. (November 2018). Circularity in architecture [Paper presentation]. Réunion BIM Game ToB3.

Stals, A., Elsen, C., & Jancart, S. (2018). L’immersion pour l’appréhension des outils de modélisation paramétrique en conception architecturale. In SCAN18 : Imersion / Emersion.

Dautremont, C., Dagnelie, C., & Jancart, S. (2018). Le BIM6D comme levier pour une architecture circulaire. In Actes du Séminaire de Conception Architecturale Numérique. doi:10.1051/shsconf/20184701005

Stals, A., Elsen, C., & Jancart, S. (2018). Génération de formes complexes par la paramétrisation dans les PME. In Colloque 01Design.11 : Concevoir à l'ère post-numérique.

Jancart, S., Silvestre, A., Seijkens, N., & Leduc, L. (2018). Devices to Counter the Lack of Practice in Mathematics in a First Year Architecture Programme. In Proceedings of the Conference of the European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL) 2017, Issue 4.

Stals, A., Jancart, S., & Elsen, C. (2018). Influence of parametric tools on the complexity of architectural design in everyday work os SME's. Archnet-IJAR: International Journal of Architectural Research, 12 (3), 206-227. doi:10.26687/archnet-ijar.v12i3.1665

Stals, A., Elsen, C., & Jancart, S. (2017). Practical Trajectories of Parametric Tools in Small and Medium Architectural Firms. In Future trajectories for computation in design.

Jancart, S., Stals, A., & Gallas, M.-A. (2016). Mathématique et culture numérique : supports aux nouvelles formes d’expression architecturale. In F. B. Goulette, Jean-Pierre, Actes du Séminaire de Conception Architecturale Numérique. Presses Universitaires de Nancy.

Stals, A., Elsen, C., & Jancart, S. (2016). Ruptures et démesures de l'architecture non standard à l'ère du numérique: la paramétrisation comme outil de réconciliation. In J.-P. Goulette & B. Ferries, Actes du Séminaire de Conception Architecturale Numérique (Presses Universitaires de Nancy).

Stals, A., Jancart, S., & Elsen, C. (2016). How do small and medium architectural firms deal with architectural complexity? A look into digital practices. In H.-L. Hentila, A. Herneoja, H. Pihlajaniemi, ... T. Osterlund, Proceedings of te 34th eCAADe annual conference: Complexity and Simplicity (pp. 10).

Stals, A., Elsen, C., Jancart, S., & Delvaux, F. (2015). Challenges in teaching architectural morphogenesis. In Proceedings of the 3rd International Conference for Design Education Researchers (pp. 16).

Boutemadja, A., Driesmans, C., & Jancart, S. (2014). Le B.I.M et la maquette virtuelle comme moyen pédagogique permettant le rapprochement entre les cours d'informatique et l'enseignement du projet d'architecture. In J.-C. Bignon, S. Kubicki, ... G. Halin (Eds.), Scan 14 sémainaire de conception architecturale numérique : Interaction(s) des maquettes numériques. Nancy, France: PUN - Editions Universitaires de Lorraine.

Delvaux, F., Bianchi, R., & Jancart, S. (2014). De la matière à l'espace: une voie d'intégration numérique et matérielle. In S. Kubicki, G. Halin, ... J.-C. Bignon (Eds.), Scan 14 séminaire de conception architecturale numérique : Interaction(s) des maquettes numériques. Nancy, France: PUN - Editions Universitaires de Lorraine.

Delvaux, F., Bianchi, R., Defawes, G., & Jancart, S. (2013). Changing Architecture's materiality and meaning through digital culture. In Proceedings of the international conference Changing cities : spatial, morphological, formal and socio-economic dimensions.

Jancart, S. (2013). Syllabus d'exercices de Mathématique 1 : première bachelier en Architecture. (Faculté d'Architecture, ULg, ARCH0111-1 Mathématique 1).

Jancart, S. (2008). Vers plus d'autonomie. Dynamique des apprentissages : le transfert. (UNamur - Université de Namur, Département Education et Technologie).