Publications and communications of Muriel Verbeeck

Verbeeck, M. (2024). Practising theory, theorising the practice: from C. Brandi to S.Munoz Vinas. In Valerie Magar, Isabel Medina-González, ... Yolanda Madrid Alanís, TRAYECTORIAS TEÓRICAS DE LA CONSERVACIÓN (pp. 99-116). Mexico, Mexico: INSTITUTO NACIONAL DE ANTROPOLOGÍA E HISTORIA.

De Clercq, C., & Verbeeck, M. (2022). Open wetenschappelijke communicatie via sociale media, een tool om de context beter te begrijpen? In Marjan Buyle, Colloque APROA-BRK 2022 Conservation-restauration en contexte / Colloquium BRK-APROA 2022 Conservatie-restauratie in context (21-22/04/2022). Bruxelles, Belgium: APROA/BRK.

Verbeeck, M. (2021). La Joconde et le Mustang. Réflexions sur les paradoxes contemporains en conservation-restauration. In M. Menu & L. Mailho (Ed.), LE CENTRE DE RECHERCHE ET DE RESTAURATION DES MUSÉES DE FRANCE, 20 ANS DÉJÀ ! PARIS - 2019 (pp. 65-74). C2RMF.

Verbeeck, M. (04 October 2021). From Prism to Kaleidoscope: Effect Versus Intention in the Conservation of Contemporary Art. Journal of the American Institute for Conservation, 60 (2-3), 105-114. doi:10.1080/01971360.2021.1968594

Houbart, C., & Verbeeck, M. (July 2021). The Abode of Chaos: a Refreshing Challenge for Conservation Theory and Practice. ICOM-CC Modern Materials - Contemporary Art Newsletter, 12 (Triennium 2021-23), 27-28.

Verbeeck, M. (2021). Intentio operis. From the “enclosed garden” to the open work. In Bridgland Janet, Transcending Boundaries: Integrated Approaches to Conservation. ICOM-CC 19th Triennial Conference Preprints, Beijing, 17–21 May 2021. Paris, France: ICOM.

Verbeeck, M., & Mumbembele, P. (2021). L’avenir des restitutions : droits culturels, formation et autonomisation en matière de conservation du patrimoine [Paper presentation]. Colloque ARES -La Cooperation universitaire au developpement aI'epreuve de l'apres Covid-19, Kinshasa, Congo - Kinshasa.

Verbeeck, M. (08 October 2019). Brandi et la restauration de l’art contemporain. En deçà et au-delà de la Teoria. Conversaciones, 7.

Verbeeck, M. (2019). Brandi and the restoration of contemporary art. One side and the other the Teoria. Conversaciones, (7), 211-226.

Verbeeck, M. (September 2019). The Importance of Knowledge-Sharing Tools. Iccrom Annual Report 2018, 44, p. 30-31.

Verbeeck, M. (15 May 2019). From prism to kaleidoscope [Paper presentation]. American Institute for Conservation, Uncasville, Connecticut, United States.

Verbeeck, M., & Broers, N. (2019). Théorie de la restauration et Art contemporain: une conceptualisation au service de la pratique. In G. Barabant & L. Mailho (Eds.), "Conserver et restaurer l’art contemporain. Modifications des pratiques et recherches de légitimité" (pp. 62-75). Paris, France: C2RMF.

D'Haenens, M., Verbeeck, M., & Strivay, D. (2018). Nicolas Schöffer’s collection: from the artist’s studio to the museum. In R. Rivenc & R. Bek (Eds.), Keep it moving ? Conserving kinetic art: Proceedings from the meeting organized by the Getty Conservation Institute, the ICOM-CC Modern Materials and Contemporary Art Working Group, and Museo del Novecento (pp. 113-119). The Getty Conservation Institute.

Verbeeck, M. (2018). De l’intention de l’artiste à l’effet de l’œuvre. Changer l’approche en conservation ? CeROArt: Conservation, Exposition, Restauration d'Objets d'Art. doi:10.4000/ceroart.6020

Stoner, J., & Verbeeck, M. (2017). The impact of Paul Philippot on the theory and history of conservation/restoration. In J. Bridgland (Ed.), Linking Past and Future (pp. 1908). Paris, France: ICOM.

Verbeeck, M. (2017). How to encourage conservators to produce knowledge. The CeROArt ‘lab’: Looking back at ten years of experience. In J. Bridgland, Linking Past and Future (pp. 0311). Paris, France: ICOM.

Verbeeck, M. (2016). ‘There is nothing more practical than a good theory’: Conceptual tools for conservation practice. In Saving the Now: Crossing Boundaries to Conserve Contemporary Works. International Institute for Conservation of Historic and Artistic Works. doi:10.1080/00393630.2016.1188647

Verbeeck, M. (Ed.). (2015). Mélanges en l'honneur de Roger Marijnissen. CeROArt.

Verbeeck, M. (2014). Study day: The Conservation of Nicolas Schöffer’s Cybernetic Tower. ICOM-CC - Newsletter, 7-8.

Verbeeck, M., & Breuil, M.-H. (2014). Teaching conservation-restoration in an art school: sharing expériences. CeROArt: Conservation, Exposition, Restauration d'Objets d'Art.

Verbeeck, M., & Buyle, M. (2014). Le miroitement des mots. In M. Buyle (Ed.), Lustre et brillance en conservation-restauration - Glans in de conservait-restauratie (pp. 11-22). Bruxelles, Belgium: Agence du patrimoine de Flandre.

VAN CALOEN, V., & Verbeeck, M. (2010). Une restauration « spectaculaire », Le cas d’une Vierge à l’Enfant restaurée par Joseph Van der Veken. CeROArt: Conservation, Exposition, Restauration d'Objets d'Art, 5.

Verbeeck, M. (2009). Penser les pratiques après C.Brandi. Vers une praxéologie et axiologie des restaurations en art contemporain. In Art d’aujourd’hui, patrimoine de demain, Actes du colloque SFIIC-INP (pp. 57-64). Paris, France: SFIIC.

Verbeeck, M. (2009). De l'axiologie. CeROArt: Conservation, Exposition, Restauration d'Objets d'Art, 4.

Verbeeck, M. (2007). L'oeuvre du temps. Réflexion sur la conservation et la restauration d'objets d'art. Images Re-Vues, 4.