Publications and communications of Marie Stievenart

Payot, M., Monseur, C.* , & Stievenart, M.*. (2022). Factorial Structure of the Parent-Reported Version of the Inventory of Callous-Unemotional Traits Among Belgian Children: A Theory-Based Model. Frontiers in Psychology. doi:10.3389/fpsyg.2022.839785
* These authors have contributed equally to this work.

Payot, M., & Stievenart, M. (21 May 2022). Callous-Unemotional Traits, and Affective and Cognitive Empathy in Children: Testing the Moderating Role of Anxiety. Poster session presented at SSSP 2022.

Mormont, E., & Stievenart, M. (Crit. Ed.). (17 May 2022). La prosocialité limitée chez l’enfant: état des lieux. Enfance: Psychologie, Pédagogie, Neuropsychiatrie, Sociologie, 2 (2), 217 - 231. doi:10.3917/enf2.222.0217

Stievenart, M., Dauvister, E., Lambert, C., & Martinez Perez, T. (2022). Accompagner le parent dans la stimulation du langage de son enfant : comment le partenariat parent-orthophoniste peut-il soutenir le sentiment de compétence parentale ? ANAE: Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant.

Stievenart, M., Loop, L., & Martinez Perez, T. (2022). Le sentiment de compétence parentale dans la prise en soins. Orthomagazine, 160, p. 13-15.

Payot, M., Monseur, C., & Stievenart, M. (07 April 2021). Associations between attachment and the primary and the secondary variants of Callous-Unemotional traits in childhood. Paper presented at 2021 SRCD Biennial Meeting.

Payot, M., & Stievenart, M. (22 January 2021). Les troubles de l'attachement et l'insensibilité émotionnelle chez l'enfant: diagnostic différentiel. Paper presented at 5ème Congrès International de Thérapie Interpersonnelle et Attachement.

Stievenart, M., & Martinez Perez, T. (2021). How can parental self-efficacy support children’s early language development? Review of preliminary research and future perspectives. European Journal of Developmental Psychology. doi:10.1080/17405629.2020.1776102

Stievenart, M. (2020). L'attachement, ce lien essentiel pour l'enfant.

Stievenart, M. (28 November 2019). L'attachement, ce lien essentiel pour l'enfant. Paper presented at Des deux côtés du lien, Marche-en-Famenne, Belgium.

Stievenart, M. (2019). Les troubles de l'attachement, un état des lieux. In B. Pierrehumbert, L’ATTACHEMENT AUJOURD’HUI : PARENTALITÉ ET ACCUEIL DU JEUNE ENFANT. Duval.

Mormont, E., Payot, M., Allen, J., & Stievenart, M. (02 May 2019). Mother-child early interactions in preschoolers with CU traits: a qualitative study. Paper presented at Society for the Scientific Study of Psychopathy Biennal Meeting, Las Vegas, United States.

Payot, M., Mormont, E., Stievenart, M., & Allen, J. (02 May 2019). Callous-Unemotional traits in preschoolers: the influence of attachment. Poster session presented at 8th biennial meeting of the Society for the Scientific Study of Psychopathy, Las Vegas, United States.

Stievenart, M. (06 October 2018). Collaborer avec le parent: comment augmenter son sentiment de compétence parentale? Paper presented at Guidance parentale logopédique de qualité: quelles pratiques en 2018?, Liege, Belgium.

Mouton, B., Loop, L., Stievenart, M., & Roskam, I. (August 2018). Confident Parents for Easier Children: A Parental Self-Efficacy Program to Improve Young Children’s Behavior. Education Sciences, 8 (3). doi:10.3390/educsci8030134

Stievenart, M. (21 June 2018). Les enfants "difficiles": Les comprendre et les aider. Paper presented at 2° colloque de PsychoEducation, Namur, Belgium.

Mormont, E., & Stievenart, M. (01 June 2018). L'insensibilité émotionne et les comportements externalisés et internalisés chez les enfants d'âge préscolaire. Poster session presented at 11° colloque de Psychologie du Développement (Ripsydev), Lille, France.

Payot, M., Mormont, E., & Stievenart, M. (31 May 2018). L'insensibilité émotionnelle chez l'enfant d'âge préscolaire: Quel impact de l'attachement? Poster session presented at 11° colloque de Psychologie du Développement (Ripsydev), Lille, France.

Stievenart, M., & Magis, D. (31 May 2018). L'évaluation de l'insensibilité émotionnelle chez les enfants d'âge préscolaire. Poster session presented at 11° colloque de Psychologie du Développement (Ripsydev), Lille, France.

Danet, M., Hofer, C., Radesky, J., & Stievenart, M. (May 2018). Use of digital devices: Associations with toddler emotional competence and attachment (DATE Project). Poster session presented at 16th WAIMH world congress, Rome, Italy.

Mettlen, A., & Stievenart, M. (January 2018). Jeu et parcours de placement : Quand l’activité ludique devient la voie de compréhension et de reconstruction du vécu de l’enfant placé. Perspectives Psy, 57 (1), 59-70.

Mouton, B., Loop, L., Stievenart, M., & Roskam, I. (2018). Child differential sensitivity to parental self-efficacy improvement: A micro-trial perspective. International Journal of Behavioral Development. doi:10.1177/0165025416687416

Leclercq, A.-L., & Stievenart, M. (22 November 2017). L'apprentissage de résolution de problèmes complexes (ARPC) : un dispositif d'entrainement au travail interdisciplinaire. Paper presented at Semaine de l'enseignement : quel enseignement demain ?, Liège, Belgium.

Stievenart, M., Loop, L., & Roskam, I. (18 November 2017). Développer le sentiment de compétence parentale: Intervention de groupe. Paper presented at 44° journées scientifiques de l'AEMTC, Louvain-la-Neuve, Belgium.

Stievenart, M. (11 September 2017). Sentiment de compétence parentale. Paper presented at Séminaire Unité de Recherche Enfances, Liège, Belgium.

Stievenart, M. (29 June 2017). Towards a multi-method and multi-informant assessment of preschooler’s attachment: Exploratory analysis. Poster session presented at International Attachment Conference, Londres, United Kingdom.

Glowacz, F., Naziri, D., Haxhe, S., & Stievenart, M. (20 May 2017). Soutenir la parentalité en difficulté, au service du lien parent-enfant. Paper presented at Congrès 50 ans FPLSE, Liège, Belgium.

Mormont, E., & Stievenart, M. (19 May 2017). Les callous unemotional traits chez l’enfant d’âge pré-scolaire : vers l’esquisse d’un profil. Poster session presented at Congrès 50 ans FPLSE, Liege, Belgium.

Stievenart, M. (2017). Les enfants "difficiles": les comprendre et les aider. Paper presented at Conférence grand public CPLU, Liège, Belgium.

Stievenart, M., Loop, L., Mouton, B., Mormont, E., & Roskam, I. (08 April 2017). The moderating role of callous-unemotional behaviors on the effects of parenting intervenons. Paper presented at Biennal meeting of Society for Research in Childhood Development, Austin, Texas, United States.

Loop, L., Mouton, B., Stievenart, M., & Roskam, I. (2017). Stimuler les pratiques de coaching émotionnel des parents. In I. Roskam, La prise en charge des troubles du comportement du jeune enfant : Manuel à l'usage des praticiens. Mardaga.

Loop, L., Mouton, B., Stievenart, M., & Roskam, I. (2017). One or many? Which and how many parenting variables should be targeted in interventions to reduce children's externalizing behavior? Behaviour Research and Therapy, 92, 11-23. doi:10.1016/j.brat.2017.01.015

Mouton, B., Loop, L., Stievenart, M., & Roskam, I. (2017). Intervention sur le sentiment de compétence parentale. In I. Roskam, La prise en charge des troubles du comportement du jeune enfant : Manuel à l'usage des praticiens. Mardaga.

Roskam, I., Van Der Voort, A., Juffer, F., Stievenart, M., Bader, M., Muntean, A., Escobar, M. J., Santelices, M. P., Molina, P., Casonato, M., Ongari, B., & Pierrehumbert, B. (2017). Cross-informant ratings of internalizing and externalizing behavior in adolescent-parent pairs in six countries. Does being adopted make a difference? International Perspectives in Psychology: Research, Practice, Consultation, 6 (1), 32-46. doi:10.1037/ipp0000063

Stievenart, M. (18 October 2016). L'attachement et les troubles du comportement. Paper presented at Journée scientifique de l'AIGS, Liège, Belgium.

Stievenart, M., Loop, L., Benedicte, M., & Roskam, I. (20 May 2016). The moderating role of child and parent attachment on the effectiveness of a parenting intervention. Poster session presented at 9° Colloque Réseau Interuniversitaire de Recherche en Psychologie du Développement, Louvain-la-Neuve, Belgium.

Stievenart, M., Loop, L., Mouton, B., & Roskam, I. (20 May 2016). Les enfants « durs et insensibles » : Comment influencent-ils les effets d’une intervention parentale. Paper presented at 9° Colloque Réseau Interuniversitaire de Recherche en Psychologie du Développement.

Loop, L., Mouton, B., Stievenart, M., & Roskam, I. (19 May 2016). Programme d’intervention ciblant la régulation émotionnelle parentale. Paper presented at 9° Colloque Réseau Interuniversitaire de Recherche en Psychologie du Développement, Louvain-la-Neuve, Belgium.

Mouton, B., Loop, L., Stievenart, M., & Roskam, I. (19 May 2016). Programme d’intervention ciblant la confiance en soi du parent. Paper presented at 9° Colloque Réseau Interuniversitaire de Recherche en Psychologie du Développement, Louvain-la-Neuve, Belgium.

Stievenart, M. (21 March 2016). L'attachement chez l'enfant. Paper presented at Soirée scientifique GLEM, Liège, Belgium.

Stievenart, M. (18 February 2016). Les enjeux de l'évaluation et de l'intervention de l'attachement. Paper presented at Evolution des familles, ruptures et création des liens d’attachement : comment favoriser la sécurité affective et le bien-être des jeunes enfants ?, Nantes, France.

Roskam, I., Meunier, J.-C., & Stievenart, M. (2016). Do Mothers and Fathers Moderate the Influence of Each Other’s Self-efficacy Beliefs and Parenting Behaviors on Children’s Externalizing Behavior? Journal of Child and Family Studies, 25 (6), 2034-2045. doi:10.1007/s10826-016-0365-1

Roskam, I., Stievenart, M., & de Mol, J. (2016). The transactional process between the relationships with caregivers and children's externalizing behavior. Journal of Applied Developmental Psychology, 42. doi:10.1016/j.appdev.2015.11.003

Roskam, I., Stievenart, M., & Meunier, J.-C. (2015). From parents to siblings and peers: The wonderful story of social development. SAGE Open. doi:10.1177/2158244015611455

Mouton, B., Loop, L., Stievenart, M., Brassart, E., & Roskam, I. (2015). Par-delà l’efficacité des interventions auprès de parents d’enfants difficiles, de possibles effets délétères pour la coparentalité ? Enfance: Psychologie, Pédagogie, Neuropsychiatrie, Sociologie, 3. doi:10.4074/S0013754515003080

Roskam, I., Galdiolo, S., Meunier, J.-C., & Stievenart, M. (2015). Psychologie de la Parentalité. de boeck.

Roskam, I., Stievenart, M., Brassart, E., Houssa, M., Loop, L., Mouton, B., Volckaert, A., Nader Grobois, N., Noël, M.-P., & Schelstraete, M.-A. (2015). The Unfair Card Game: A promising tool to assess externalizing behavior in preschoolers. Pratiques Psychologiques. doi:10.1016/j.prps.2015.09.004

Roskam, I., & Stievenart, M. (2014). Is there a common pathway to behavioral maladjustment and scholastic failure for adopted and non-adopted adolescents? Journal of Applied Developmental Psychology, 35 (13). doi:10.1016/j.appdev.2013.12.005

Roskam, I., Stievenart, M., Meunier, J.-C., & Noël, M.-P. (2014). The development of children's inhibition: Does parenting matter? Journal of Experimental Child Psychology, 122 (1), 166-182. doi:10.1016/j.jecp.2014.01.003

Roskam, I., Stievenart, M., Tessier, R., Muntean, A., Juffer, F., Van Ijzendoorn, M., & Pierrehumbert, B. (2014). Another way of thinking about ADHD: The predictive role of early attachment deprivation in adolescents’ level of symptoms. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 49 (1). doi:10.1007/s00127-013-0685-z

Stievenart, M., & Roskam, I. (2014). Stability of young children’s attachment representations: Influences of children’s and caregiver’s characteristics. Journal of Applied Developmental Psychology, 35 (2). doi:10.1016/j.appdev.2013.12.001

Vandepoel, D., Roskam, I., Passone, S., & Stievenart, M. (2014). Early deprivation as a risk factor for narcissistic identity pathologies in adolescence with regard to international adoption. Neuropsychiatrie de l'Enfance et de l'Adolescence, 62. doi:10.1016/j.neurenf.2014.09.002

Heymans, M.-N., Stievenart, M., & Roskam, I. (2013). Une intervention brève auprès de parents adoptants centrée sur la sensibilité parentale: Effets sur le sentiment de compétence parentale et l'attachement de l'enfant. Pratiques Psychologiques. doi:10.1016/j.prps.2013.04.001

Roskam, I., Meunier, J.-C., Stievenart, M., & Noël, M.-P. (2013). When there seem to be no predetermining factors: Early child and proximal family risk predicting externalizing behavior in young children incurring no distal family risk. Research in Developmental Disabilities, 34. doi:10.1016/j.ridd.2012.10.002

Roskam, I., & Stievenart, M. (2013). Intergenerational transmission within the family. Psychologica Belgica, 53 (3), 3-5. doi:10.5334/pb-53-3-3

Stievenart, M., Meunier, J. C., & Roskam, I. (2013). Preschoolers' attachment representations and parenting as predictors of intellectual capacities: A person-oriented approach. In Intelligence quotient: Testing, role of genetics and the environment and social outcomes (pp. 185-200). United States - New York: Nova Science Publishers, Inc.

Stievenart, M., & Roskam, I. (2013). Concordance of attachment representations in mother- and father-child dyads and between siblings. Psychologica Belgica, 53 (3). doi:10.5334/pb-53-3-85

Meunier, J.-C., Stievenart, M., & Roskam, I. (2012). Parental differential treatment, child's externalizing behavior and sibling relationships: Bridging links with child's perception of favoritism, personality and parent's self-efficacy. Journal of Social and Personal Relationships, 29 (5). doi:10.1177/0265407512443419

Stievenart, M., Casonato, M., Muntean, A., & van den Schoot, R. (2012). Friends and Family Interview: Measurement invariance across Belgium and Romania. European Journal of Developmental Psychology. doi:10.1080/17405629.2012.689822

Stievenart, M., Roskam, I., Meunier, J.-C., & Vandemoortele, G. (2012). Assessment of preschoolers’ attachment security using the Attachment Q-set and the Attachment Story Completion Task. International Journal of Educational and Psychological Assessment, 12 (1).

Meunier, J.-C., Roskam, I., & Stievenart, M. (2011). Externalizing behavior trajectories: the role of parenting, sibling relationships and child personality. Journal of Applied Developmental Psychology, 32 (1). doi:10.1016/j.appdev.2010.09.006

Roskam, I., Meunier, J.-C., & Stievenart, M. (2011). Parent attachment, childrearing behaviour, and child attachment: Mediated effect that predict externalizing behaviour in preschoolers. Journal of Applied Developmental Psychology, 32 (4). doi:10.1016/j.appdev.2011.03.003

Roskam, I., Stievenart, M., Meunier, J.-C., Kinoo, P., & Nassogne, M.-C. (2011). Le diagnostic précoce des troubles du comportement externalisé est-il fiable ? Mise à l’épreuve d’une procédure multi informateurs et multi méthodes. Pratiques Psychologiques, 17. doi:10.1016/j.prps.2009.07.001

Stievenart, M., Roskam, I., Meunier, J.-C., & Van de Moortele, G. (2011). The reciprocal relation between children’s attachment representations and their cognitive ability. International Journal of Behavioral Development, 35 (11). doi:10.1177/0165025410370790

Roskam, I., Stievenart, M., Deschuyteneer, L., & Heenen-Wolf, S. (2010). Revision and validation of the Family Apperception Test: some psychometric properties. Family Journal, 18 (3). doi:10.1177/1066480710372086

Roskam, I., Stievenart, M., Meunier, J.-C., Van de Moortele, G., Kinoo, P., & Nassogne, M.-C. (2010). Comment les parents, les enseignants et les cliniciens évaluent les troubles du comportement externalisé du jeune enfant ? Etude de la variabilité des jugements évaluatifs et de son impact sur le développement de l’enfant. Pratiques Psychologiques, 16. doi:10.1016/j.prps.2009.06.001

Pierrehumbert, B., Roskam, I., & Stievenart, M. (2009). Gender and attachment representations in the preschool years: Comparisons between five countries. Journal of Cross-Cultural Psychology, 40 (4). doi:10.1177/0022022109335181