Publications of Hubert Maldague
Bookmark and Share    
Full Text
See detailSchéma de Développement du Territoire: Contribution de la CPDT à l'analyse contextuelle
Bianchet, Bruno ULiege; Hanin, Yves; Godart, Marie-Françoise et al

E-print/Working paper (2018)

This research note from the walloon Permanent Conference of Territorial Development (CPDT) presents the Conference's contributions to the territorial analysis prior to the implementation of the ... [more ▼]

This research note from the walloon Permanent Conference of Territorial Development (CPDT) presents the Conference's contributions to the territorial analysis prior to the implementation of the Development Plan for the Territory of Wallonia. [less ▲]

Detailed reference viewed: 52 (11 ULiège)
Full Text
See detailÉVALUATION DES BESOINS EN ZAE
Lambotte, Jean-Marc ULiege; Maldague, Hubert ULiege; Sandu, Razvan et al

Poster (2017, December 11)

Poster réalisé dans le cadre du Colloque 2017 de la CPDT basé sur les résultats d'une expertise de la CPDT réalisée par le Lepur-ULiège sur l'Evaluation des besoins en ZAE.

Detailed reference viewed: 20 (4 ULiège)
Full Text
See detailCharges d'urbanisme et principe de proportionnalité
Hendrickx, Sébastien ULiege; Defer, Valentine ULiege; Maldague, Hubert ULiege et al

Poster (2017, December 11)

La recherche concerne les obligations imposées au promoteur et plus particulièrement le concept d’ « obligations de faire liées aux permis », soit les obligations de fournir une prestation, un service ou ... [more ▼]

La recherche concerne les obligations imposées au promoteur et plus particulièrement le concept d’ « obligations de faire liées aux permis », soit les obligations de fournir une prestation, un service ou un versement d’argent que peuvent imposer les autorités compétentes dans le cadre de la délivrance d’un permis d’urbanisme ou d’urbanisation. Le poster présente les objectifs de la recherche, la méthodologie et les résultats engrangés. [less ▲]

Detailed reference viewed: 117 (8 ULiège)
Full Text
See detailCharges d'urbanisme et principe de proportionnalité : rapport final de la subvention 2017
Hendrickx, Sébastien ULiege; Defer, Valentine ULiege; Maldague, Hubert ULiege et al

Report (2017)

La recherche concerne les obligations imposées au promoteur et plus particulièrement le concept d’ « obligations de faire liées aux permis », soit les obligations de fournir une prestation, un service ou ... [more ▼]

La recherche concerne les obligations imposées au promoteur et plus particulièrement le concept d’ « obligations de faire liées aux permis », soit les obligations de fournir une prestation, un service ou un versement d’argent que peuvent imposer les autorités compétentes dans le cadre de la délivrance d’un permis d’urbanisme ou d’urbanisation. Le rapport final présente les objectifs, la méthodologie appliquée et les résultats engrangés de la recherche au cours de la subvention 2017. [less ▲]

Detailed reference viewed: 135 (35 ULiège)
Full Text
See detailCharges d'urbanisme et principe de proportionnalité. Rapport intermédiaire
Hendrickx, Sébastien ULiege; Harou, Raphaëlle; Cremasco, Veronica ULiege et al

Report (2017)

Detailed reference viewed: 78 (27 ULiège)
Full Text
See detailRecherche R1 : Etat du territoire wallon - Expertise complémentaire : Evaluation des besoins en ZAE - RAPPORT FINAL DE L’EXPERTISE TENANT COMPTE DES REMARQUES DES OPERATEURS
Lambotte, Jean-Marc ULiege; Sandu, Razvan; Copée, Pierre ULiege et al

Report (2017)

L’expertise vise à évaluer l’ensemble des besoins en zones d’activité économique pour les 10 ans de la période 2016-2026. Cette évaluation des besoins porte principalement sur les ZAE qui sont gérées par ... [more ▼]

L’expertise vise à évaluer l’ensemble des besoins en zones d’activité économique pour les 10 ans de la période 2016-2026. Cette évaluation des besoins porte principalement sur les ZAE qui sont gérées par : - les 8 intercommunales de développement économiques ; - les 4 ports autonomes et la SOWAER. Cette évaluation est à opérer au départ des données collectées auprès de ces opérateurs et relatives, d’une part, à l’état d’occupation des parcs d’activités et autres zones portuaires ou aéroportuaires (en vue de l’estimation de l’offre disponible) et, d’autre part, aux ventes ou à l’évolution de l’occupation de ces mêmes sites au cours des précédentes années (afin d’estimer la demande). De la confrontation entre offre et demande peuvent être déduits les besoins. Cette évaluation est à effectuer tenant compte d’un découpage du territoire wallon en sous-régions afin de s’intéresser aux besoins de portée supra-communale.Il est également pris en compte les questions soulevées par la question de l’offre encore disponible et de l’évolution de l’occupation au sein des parcs d’activités gérés, d’une part, par les communes et, d’autre part, par les promoteurs privés. Pour les autres ZAE, celles non gérées collectivement par un opérateur qu’il soit public ou privé, l’objectif est simplement de s’intéresser à l’importance des disponibilités foncières subsistant en leur sein et de certaines caractéristiques associées (en termes de taille ou de contrainte à l’urbanisation). Sur cette base, il s’agit d’analyser sommairement dans quelle mesure une partie des besoins en ZAE ainsi évalués ne pourrait pas encore être rencontrés en mettant en oeuvre de telles disponibilités. La base de données des SAR doit également être passée en revue pour identifier aussi dans quelle mesure la mobilisation des sites à réaménager les plus intéressants pourraient permettre de répondre à une partie des besoins à court, moyen ou long-terme tenant compte de leur répartition géographique et de leurs caractéristiques. De même, dans le cadre de l’expertise, une réflexion doit être aussi menée pour évoquer dans quel mesure l’offre immobilière de seconde main (bâtiments à vendre/à louer) dans les parcs d’activités et en dehors peut être à l’avenir davantage mobilisée pour répondre aux besoins des entreprises dans un souci de gestion parcimonieuse du sol et de prévention des SAR. [less ▲]

Detailed reference viewed: 33 (7 ULiège)
Full Text
See detailThe coordination between public transport and urbanization processes in a metropolitan trans-border context: The case of the southern part of the province “Belgian Luxembourg” in the Greater Region
Lambotte, Jean-Marc ULiege; Maldague, Hubert ULiege

Conference (2016, October 06)

The main goal of the trip is to highlight the lack of coordination between the public transport offer and the urbanization, which generated in the last few decades a high car dependency, when referring to ... [more ▼]

The main goal of the trip is to highlight the lack of coordination between the public transport offer and the urbanization, which generated in the last few decades a high car dependency, when referring to trans-border travel towards Luxembourg-City. Given this high growth of the traffic flow, important traffic jams are induced nowadays during peak hours. Another goal of this trip is to show the current dynamics regarding both the coordinated development of a trans-border railway offer towards Luxembourg-City, and also important residential development projects in the proximity of train stations, that are located in the south of the Belgian Province of Luxembourg. During the trip, these dynamics are addressed through new projects presented by speakers who are directly involved; whether it’s about projects that just started or projects that are scheduled to start in the near future. The view of the Belgian local authorities on the subject is also approached. Starting from Belval and Luxembourg-City (train station district), the itinerary will go through the train station districts of Kleinbettingen (in the Grand Duchy), Arlon, Viville, Habay-la-Neuve, Libramont, then Athus and Aubange (in Belgium) and also Longwy (in France). Beside the train stations of Kleinbettingen and Viville, important urbanization projects are presented throughout the trip ; these projects are located in the proximity of train stations. To a large extent, these compact urbanization projects that are often concentrated on train station districts are clearly distinguishable from the way that new urbanization has been usually produced during the last five decades, in this area of the Greater Region. The trip is also the occasion to identify different problems that slow down the growth in the use or strengthening of cross-border rail services (pricing, technical compatibility issues, approval procedures, non-symmetrical flows, distance from other major urban centers that generate massive traffic flow, etc.). [less ▲]

Detailed reference viewed: 73 (8 ULiège)
Full Text
See detailAménités résidentielles et périurbanisation : enseignements de l'approche hédonique appliquée au marché foncier liégeois
Maldague, Hubert ULiege; Halleux, Jean-Marie ULiege

Conference (2015, December 10)

La présente communication est une réflexion sur la périurbanisation observée dans le bassin d'emploi de Liège sur base des résultats d'un mémoire de master en sciences géographiques (Maldague, 2014). Les ... [more ▼]

La présente communication est une réflexion sur la périurbanisation observée dans le bassin d'emploi de Liège sur base des résultats d'un mémoire de master en sciences géographiques (Maldague, 2014). Les modèles développés montrent en effet une forte opposition entre la vieille agglomération industrielle délaissée et les périphéries plus vertes et agréables. Cette dualité contribue au maintien de l'importe périurbanisation que connait la région de Liège depuis plusieurs décennies. [less ▲]

Detailed reference viewed: 55 (7 ULiège)
Full Text
See detailModeling accessibility to schools: the case of Wallonia, Belgium
Maldague, Hubert ULiege; Teller, Jacques ULiege; Cools, Mario ULiege

in Rasouli, Soora; Timmermans, Harry (Eds.) Current Issues in Transportation Research, Proceedings of the BIVEC/GIBET Transport Research Days 2015 (2015)

Several recent studies about school mobility highlighted the significant decline of active modes and public transport's modal shares. Associated with this decline, it can be observed that distances ... [more ▼]

Several recent studies about school mobility highlighted the significant decline of active modes and public transport's modal shares. Associated with this decline, it can be observed that distances between home and schools have been rising the last two decades. To develop appropriate policies alleviating the negative effects of the increased motorization in the school commute, a diagnosis of probable causes is required. To perform this diagnosis, we develop an accessibility-based methodology using data stemming from the Belgian national household travel (BELDAM) survey. Gamma-functions are calibrated to describe the use of different transport modes according to their relative travel times. Data from OpenStreetMap are used to describe the Walloon roads network in terms of the maximum allowed vehicle speed and length for each link. Properties of the network are modified to match with other transport modes. Maps of accessibility to schools are computed for each transport mode by merging the value of access time represented by isochrones and the calibrated gamma-functions. [less ▲]

Detailed reference viewed: 84 (13 ULiège)
Full Text
See detailApproche hédonique du marché des terrains à bâtir : Modélisation des prix dans les bassins d'emploi de Liège et de Charleroi, comparaison interbassin et évolution temporelle liégeoise
Maldague, Hubert ULiege

Master's dissertation (2014)

The study focuses on modeling the price of building land by the hedonic approach in the Liège and Charleroi areas, Belgium. We test a lot of location variables in addition to some structural variables to ... [more ▼]

The study focuses on modeling the price of building land by the hedonic approach in the Liège and Charleroi areas, Belgium. We test a lot of location variables in addition to some structural variables to define their influence on price formation. We show that the location variables have a more or less important role, sometimes questionable, and we discuss these results. [less ▲]

Detailed reference viewed: 100 (17 ULiège)