Bettahi, L., Remacle, A., & Leclercq, A.-L. (28 September 2024). Virtual Reality : A tool for Training Fluency in Public Speaking ? [Paper presentation]. 12th European Congress of Speech and Language Therapy Association (ESLA), Bruges, Belgium. |
Bettahi, L., Leclercq, A.-L., Schyns, M., Etienne, E., & Remacle, A. (07 September 2024). Public speaking : Acoustic characteristics of voice in giving a speech compared to a reading condition [Paper presentation]. Pan European VOice Conference 15 (PEVOC 15), Santander, Spain. |
Etienne, E., Remacle, A., Leclercq, A.-L., & Schyns, M. (10 June 2024). EVE : Emotional Voice Expressions, an acted audiovisual corpus [Paper presentation]. AIRSI2024 The Metaverse Conference goes offline. |
Blandin, R., Didone, V., Birkholz, P., & Remacle, A. (2024). Perceptual evaluation of the naturalness of broadband articulatory speech synthesis using a 1D versus a 3D acoustic model. In Proceedings of the 13th International Seminar of Speech Production (pp. 12-15). Fougeron Cécile et Perrier Pascal. doi:10.21437/issp.2024-4 |
Antoine-Moussiaux, N., & Remacle, A. (26 April 2024). One Health, parle-t-on d’une même voix ? [Paper presentation]. 1er Congrès de la Research Unit for a life-Course perspective on Health and Education, Liège, Belgium. |
Remacle, A. (26 April 2024). Le recours à la réalité virtuelle pour un entrainement vocal plus écologique [Paper presentation]. 1er congrès RUCHE : Santé et éducation à tous les âges de la vie - Regards transdisciplinaires au service de la qualité de vie, Liège, Belgium. |
Bettahi, L., Remacle, A., Schyns, M., Etienne, E., Etienne, A.-M., & Leclercq, A.-L. (25 April 2024). Prise de parole en public : Analyse du sentiment de présence et d’immersion face à une audience virtuelle et mise en relation avec l’anxiété [Poster presentation]. 1er Congrès Interdisciplinaire de RUCHE - Santé et éducation à tous les âges de la vie, Liège, Belgium. |
Etienne, E., Remacle, A., Leclercq, A.-L., & Schyns, M. (25 April 2024). EVE : un corpus audio-visuel émotionnel acté [Poster presentation]. 1er Congrès Interdisciplinaire de RUCHE - Santé et éducation à tous les âges de la vie. |
Remacle, A. (28 March 2024). Nouveautés dans le bilan vocal de l'enseignant [Paper presentation]. Staff de Phoniatrie, Marseille, France. |
Blandin, R., Stone, S., Remacle, A., Didone, V., & Birkholz, P. (08 September 2023). A comparative study of 3D and 1D acoustic simulations of the higher frequencies of speech. IEEE/ACM Transactions on Audio, Speech and Language Processing, 31, 3837-3847. doi:10.1109/taslp.2023.3313423 |
Menjot, P.* , Bettahi, L.* , Leclercq, A.-L., Durieux, N., & Remacle, A. (2023). Interventions That Target or Affect Voice or Speech Production During Public Speaking: A Scoping Review. Journal of Voice. doi:10.1016/j.jvoice.2023.06.021 * These authors have contributed equally to this work. |
Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., Dessart, L., & Schyns, M. (15 July 2023). Perception of avatars nonverbal behaviors in virtual reality. Psychology and Marketing, 40 (11), 2464-2481. doi:10.1002/mar.21871 |
Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (04 July 2023). Intégration d’une base de données EmoVox et de la Réalité Virtuelle pour l’entrainement à la prise de parole en public [Paper presentation]. Journée ACAI (Plate-forme Intelligence Artificielle) 2023, Strasbourg, France. |
Bettahi, L., Menjot, P., Leclercq, A.-L., Durieux, N., & Remacle, A. (23 June 2023). Revue méthodique des interventions portant sur la production de la voix et/ou de la parole dans un contexte de prise de parole en public [Poster presentation]. Journée de la Clinique Psychologique et Logopédique de l'Université de Liège, Liège, Belgium. |
Remacle, A. (02 June 2023). Recherche-action centrée sur le comportement vocal des enseignants [Paper presentation]. 5ème Journée Scientifique des Sciences de la Réadaptation, Limoges, France. |
Morsomme, D., Remacle, A., & Schiller, I. (June 2023). Bruit ambiant et voix dégradée : Quel impact sur la perception et la compréhension de la parole chez l’enfant ? Langages, 230, 99-119. doi:10.3917/lang.230.0099 |
Bettahi, L., Leclercq, A.-L., & Remacle, A. (30 May 2023). Étude de validation d'une audience virtuelle pour la prise de parole en public : Protocole expérimental [Paper presentation]. Séminaire Research with Innovative Technologies, Liège, Belgium. |
Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (15 May 2023). EmoVox: Creation of a speech database for emotion analysis [Paper presentation]. AIRSI2023 The Metaverse Conference, Zaragoza, Spain. |
Bettahi, L., Menjot, P., Leclercq, A.-L., Durieux, N., & Remacle, A. (12 May 2023). Revue méthodique des interventions portant sur la production de la voix et/ou de la parole dans un contexte de prise de parole en public [Paper presentation]. Journées d'études PhonLim 2023 - Écarts à la norme et limites pathologiques, Limoges, France. |
Remacle, A., Bouchard, S., & Morsomme, D. (2023). Can teaching simulations in a virtual classroom help trainee teachers to develop oral communication skills and self-efficacy? A randomized controlled trial. Computers and Education, 104808. doi:10.1016/j.compedu.2023.104808 |
Remacle, A., Ancion, V., & Morsomme, D. (26 December 2022). Protocole pour l’entraînement des compétences de communication orale des enseignants dans un objectif de prévention vocale : Description du programme VirtuVox. Langue(s) & Parole, 7, 23-46. |
Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (11 July 2022). Perception of avatar attitudes in Virtual Reality [Paper presentation]. AIRSI2022, Zaragoza, Spain. |
Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (29 April 2022). Validation of a virtual framework for public speaking training [Paper presentation]. 7th International AR-VR Conférence, Lisbon, Portugal. |
Menjot, P., Leclercq, A.-L., Bettahi, L., Durieux, N., & Remacle, A. (2022). Intervention that target or affect voice or speech production during public speaking: A scoping review protocol. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/297202. doi:10.17605/OSF.IO/CHSM9 |
Remacle, A. (21 February 2022). L’apport de la réalité virtuelle dans l’apprentissage de comportements vocaux [Paper presentation]. Midi-jasette du LaboIV. |
Schiller, I., Remacle, A., Durieux, N., & Morsomme, D. (20 January 2022). Effects of noise and a speaker’s impaired voice quality on spoken language processing in school-aged children: A systematic review and meta-analysis [Poster presentation]. Speech in Noise Workshop. |
Morsomme, D., & Remacle, A. (2022). Can ambulatory biofeedback help a transgender woman speak at a higher pitch? Logopedics, Phoniatrics, Vocology, 47 (2), 125-132. doi:10.1080/14015439.2021.1881158 |
Schiller, I., Remacle, A., Durieux, N., & Morsomme, D. (January 2022). Effects of noise and a speaker’s impaired voice quality on spoken language processing in school-aged children: a systematic review and meta-analysis. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 65, 169-199. doi:10.1044/2021_JSLHR-21-00183 |
Remacle, A., & Morsomme, D. (15 December 2021). Améliorer les compétences vocales en simulant des situations de communication avec la réalité virtuelle [Paper presentation]. Séminaire en l'honneur de Gisèle Martinot, Liège, Belgium. |
Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (29 November 2021). Validation of a virtual audience in VR environments [Paper presentation]. SeminVR, Liège, Belgium. |
Remacle, A., Morsomme, D., & Ancion, V. (2021). VirtuVox : Formation vocale basée sur la réalité virtuelle [Paper presentation]. Soirée des Enseignants chercheurs, Liège, Belgium. |
Menjot, P., Remacle, A., & Leclercq, A.-L. (06 October 2021). Prise de parole en public: Protocole expérimental pour la validation d'une audience virtuelle [Paper presentation]. Semin-RV: Invitation du Professeur Stéphane Bouchard, Liège, Belgium. |
Remacle, A., & Morsomme, D. (25 June 2021). La réalité virtuelle : Un outil applicable en thérapie vocale [Paper presentation]. 28e Congrès scientifique international de la Fédération Nationale des Orthophonistes, Lille, France. |
Remacle, A., & Morsomme, D. (June 2021). La réalité virtuelle : Un outil au service de la thérapie vocale. Rééducation Orthophonique, 286, 57-74. |
Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (28 May 2021). SpeakInVR : validation of a virtual audience [Poster presentation]. Annual Meeting of the Belgian Association of Psychological Sciences, Louvain-la-Neuve, Belgium. |
Menjot, P., Remacle, A., Schyns, M., Etienne, E., & Leclercq, A.-L. (28 May 2021). Validation of a virtual audience for public speaking: Preliminary results [Poster presentation]. Annual Meeting of the Belgian Association of Psychological Sciences, Louvain-la-Neuve, Belgium. |
Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (27 May 2021). Optimization of business processes thanks to machine learning and virtual reality. Use-case : SpeakInVR [Paper presentation]. Annual Meeting of the Belgian Association for Psychological Sciences : Junior Day, Louvain-la-Neuve, Belgium. |
Remacle, A., & Lefèvre, N. (March 2021). Which teachers are most at risk for voice disorders? Individual factors predicting vocal acoustic parameters monitored in situ during a workweek. International Archives of Occupational and Environmental Health, 94 (6), 1271–1285. doi:10.1007/s00420-021-01681-3 |
Remacle, A., & Henrich Bernardoni, N. (15 January 2021). Communiquer et enseigner avec un masque : Comment (s’)en sortir ? [Paper presentation]. Conférence de L'Unité de Recherche interfacultaire Santé et Société (URiSS), Liège, Belgium. |
Menjot, P., Remacle, A., Schyns, M., Etienne, E., & Leclercq, A.-L. (2021). Une audience virtuelle pour l’entrainement de la fluence de parole lors d’une prise de parole en public : Etude pilote. Cahiers de l'ASELF, 18 (2), 13-18. |
Remacle, A., Bouchard, S., Etienne, A.-M., Rivard, M.-C., & Morsomme, D. (2021). A virtual classroom can elicit teachers’ speech characteristics: Evidence from acoustic measurements during in vivo and in virtuo lessons, compared to a free speech control situation. Virtual Reality, 25 (4), 935–944. doi:10.1007/s10055-020-00491-1 |
Remacle, A., & Henrich Bernardoni, N. (2021). Communiquer et enseigner avec un masque : Réflexions scientifiques et cliniques. UPLF Info, 2, 19-27. |
Remacle, A., & Morsomme, D. (2021). La réalité virtuelle : Un outil au service de la thérapie vocale. UPLF Info, 5, 21-30. |
Schiller, I., Morsomme, D., Kob, M., & Remacle, A. (2021). Listening to a dysphonic speaker in noise may impede children’s spoken language processing in a realistic classroom setting. Language, Speech, and Hearing Services in Schools. doi:10.1044/2020_LSHSS-20-00078 |
Remacle, A., de Chambourcy, L., & Lefèvre, N. (2020). Identification of teachers at risk for phonotrauma using ambulatory monitoring of speaking fundamental frequency. In Proceedings of the 12th International Conference on Voice Physiology and Biomechanics. |
Loie, C., Henrich Bernardoni, N., & Remacle, A. (December 2020). Adaptation des pratiques vocales professionnelles au port du masque. L'Orthophoniste, 404, 15-20. |
Menjot, P., Leclercq, A.-L., Schyns, M., Etienne, E., & Remacle, A. (01 December 2020). A virtual audience for public speaking: A pilot study [Poster presentation]. Meeting of the Groupe de Contact de Psycholinguistique et Neurolinguistique (GCPN), Bruxelles, Belgium. |
Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., Peters, F., & Schyns, M. (2020). SpeakInVR : Validation d'une audience virtuelle [Paper presentation]. Lunch Talk : UER Operations. |
Henrich Bernardoni, N., & Remacle, A. (2020). Communiquer et enseigner avec un masque : Comment (s’)en sortir ? [Paper presentation]. 5ème réunion de la communauté de pratique MGEN en prévention des troubles de la voix, France. |
Schiller, I., Morsomme, D., Kob, M., & Remacle, A. (2020). Noise and a speaker’s impaired voice quality disrupt spoken language processing in school-aged children: Evidence from performance and response time measures. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. doi:10.1044/2020_JSLHR-19-00348 |
Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., Peters, F., & Schyns, M. (30 April 2020). SPEAKinVR: validation of a virtual audience [Paper presentation]. 6th International AR VR Conference, Lisbon, Portugal. |
Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., Peters, F., & Schyns, M. (12 March 2020). SPEAKInVR : Validation d’une audience virtuelle [Paper presentation]. Semin VR. |
Schiller, I., Remacle, A., Durieux, N., & Morsomme, D. (10 January 2020). The effects of noise and impaired voice quality on spoken language processing in school-aged children: Preliminary results of a systematic review [Poster presentation]. 12th Speech in Noise Workshop, Toulouse, France. |
Remacle, A., Genel, Y., Segers, M., & de Bodt, M. (2020). Vocal characteristics of 5-year-old children: Proposed normative values based on a French-speaking population. Logopedics, Phoniatrics, Vocology, 45 (1), 30-38. doi:10.1080/14015439.2018.1551928 |
Remacle, A. (2019). Simuler pour mieux communiquer, ou comment le virtuel vient en aide à l’enseignement [Paper presentation]. Journée de la voix : Connaître et préserver son capital vocal, Paris, France. |
Schiller, I., Morsomme, D., Kob, M., & Remacle, A. (10 December 2019). What did you say? Children’s spoken language processing in noise and speaker’s poor voice [Paper presentation]. Meeting of the Groupe de Contact de Psycholinguistique et Neurolinguistique (GCPN). |
Remacle, A. (16 November 2019). Le biofeedback : Quelles applications en thérapie vocale ? [Paper presentation]. XVIIe Congrès National de la FNEO, Lyon, France. |
Schiller, I., Morsomme, D., Kob, M., & Remacle, A. (2019). Children’s perception of degraded speech at normal vs. fast speech rate. In M. Ochmann, Proceedings of the 23rd International Congress on Acoustics, integrating 4th EAA Euroregio 2019 (pp. 5961-5967). Aachen, Germany: Deutsche Gesellschaft für Akustik e.V. (DEGA). |
Schiller, I., Remacle, A., & Morsomme, D. (2019). Imitating dysphonic Voice: A suitable Technique to create Speech Stimuli for Spoken Language Processing Tasks? Logopedics, Phoniatrics, Vocology. doi:10.1080/14015439.2019.1659410 |
Schiller, I., Remacle, A., & Morsomme, D. (28 August 2019). Can dysphonia be mimicked authentically? An acoustic and perceptual evaluation of imitated dysphonic speech samples [Paper presentation]. Pan-European Voice Conference (PEVoC), Copenhagen, Denmark. |
Remacle, A., & Morsomme, D. (25 June 2019). Validation of a virtual environment for learning vocal skills [Paper presentation]. 8th Language Technology Industry Summit: The Sound of Intelligence, Brussels, Belgium. |
Remacle, A. (June 2019). Liste limitative des tests logopédiques pour l'évaluation des troubles de la voix : Ajout de normes de fréquence fondamentale pour les enfants de 5 ans. UPLF INFO, 3, 11-15. |
Remacle, A., De Chambourcy, L., & Lefèvre, N. (14 May 2019). Quels facteurs individuels peuvent prédire la charge vocale des enseignants ? [Paper presentation]. 8èmes Journées de Phonétique Clinique, Mons, Belgium. |
Sicard, E., Meyrieux, L., Moreau, M., & Remacle, A. (14 May 2019). L’analyse acoustique des voix d’enfants de 5 ans : Proposition de valeurs de référence pour les logiciels PRAAT et VOCALAB [Poster presentation]. 8èmes Journées de Phonétique Clinique, Mons, Belgium. |
Remacle, A. (11 April 2019). Les troubles de la voix chez les enseignants : Quels en sont les facteurs de risque et les conséquences ? [Paper presentation]. Conférences Beaux-midis, Montréal, Canada. |
Remacle, A. (27 February 2019). Facteurs de risque et conséquences des troubles de la voix : l’exemple des enseignants [Paper presentation]. Seminar of the Research Center for Cognition and Neurosciences / CONNEX, Bruxelles, Belgium. |
Schiller, I., Morsomme, D., Kob, M., & Remacle, A. (11 January 2019). The effect of impaired speaker’s voice and noise on children's spoken language processing [Poster presentation]. 11th Speech in Noise Workshop, Ghent, Belgium. |
Remacle, A., & Morsomme, D. (09 November 2018). Apport du biofeedback dans l’augmentation de la fréquence fondamentale en féminisation vocale [Paper presentation]. Congrès de la Société Française de Phoniatrie, Luxembourg, Luxembourg. |
Schiller, I., Morsomme, D., Kob, M., & Remacle, A. (09 November 2018). L’influence de la qualité vocale du locuteur et du bruit de fond sur la compréhension du langage oral chez les enfants [Paper presentation]. Congrès de la Société Française de Phoniatrie, Luxembourg, Luxembourg. |
Remacle, A. (16 October 2018). Quels facteurs influencent le risque de développer un trouble de la voix chez l'enseignant? [Paper presentation]. Midi scientifique de l'unité de recherche EQUALE "Evaluation et qualité de l'enseignement", Liège, Belgium. |
Remacle, A., & Morsomme, D. (11 October 2018). L'apport du biofeedback en thérapie vocale [Paper presentation]. Séminaire en l'honneur du Professeur Jean Schoentgen, Liège, Belgium. |
Schiller, I., MORSOMME, D., KOB, M., & Remacle, A. (11 October 2018). Listening challenge: How noise and dysphonic voice may disrupt children‘s spoken language processing [Paper presentation]. Séminaire en l’honneur du Professeur Jean Schoentgen, Liège, Belgium. |
Remacle, A. (2018). L’apport du biofeedback en thérapie vocale [Paper presentation]. Grand marché logopédique, Namur, Belgium. |
Schiller, I., Morsomme, D., & Remacle, A. (September 2018). Voice use among music theory teachers: A voice dosimetry and self-assessment study. Journal of Voice, 32 (5), 578-584. doi:10.1016/j.jvoice.2017.06.020 |
Remacle, A. (15 May 2018). La voix en contexte professionnel : Usages, contraintes, dysfonctions et traitements [Paper presentation]. Conférence midi, Gatineau, Canada. |
Remacle, A., Bouchard, S., Etienne, A.-M., & Morsomme, D. (23 April 2018). Protocole d’évaluation de la validité écologique d’une classe virtuelle pour l’apprentissage d’un comportement vocal sain en situation d’enseignement [Poster presentation]. Journée Scientifique de l'Association Francophone de Psychologie de la SAnté (AFPSA), Liège, Belgium. |
Remacle, A., Todorova, T., & Zambra, N. (23 April 2018). Les particularités de la voix du thérapeute en hypnose [Poster presentation]. Journée Scientifique de l'Association Francophone de Psychologie de la SAnté (AFPSA), Liège, Belgium. |
Remacle, A., Garnier, M., Gerber, S., David, C., & Petillon, C. (January 2018). Vocal change patterns during a teaching day: Inter- and intra-subject variability. Journal of Voice, 32 (1), 57-63. doi:10.1016/j.jvoice.2017.03.008 |
Remacle, A., Genel, Y., & Segers, M. (25 November 2017). Caractérisation de la voix d’enfants francophones euphoniques âgés de 5 ans [Paper presentation]. Congrès de la Société Française de Phoniatrie et de Pathologie de la Communication & Journées Thérapeutiques de la Voix, Nice, France. |
Delroisse, S., Etienne, A.-M., Willems, S., Rocha, C., Stassart, C., Della Libera, C., Remacle, A., & Leclercq, A.-L. (2017). La réalité virtuelle comme outil thérapeutique et de recherche [Paper presentation]. Rencontres de la simulation numérique en santé, Liège, Belgium. |
Remacle, A., Todovora, T., & Zambra, N. (31 August 2017). The acoustic correlates of hypnotic voice [Poster presentation]. 12th Pan European Voice Conference, Ghent, Belgium. |
Schiller, I., Morsomme, D., Sfez, L., Vandeveld, A., & Remacle, A. (30 August 2017). Voice use among music theory teachers [Paper presentation]. 12th Pan European Voice Conference, Ghent, Belgium. |
Remacle, A., Schiller, I., Sfez, L., Vandeveld, A., & Morsomme, D. (29 June 2017). L’usage vocal des professeurs de formation musicale [Paper presentation]. 7èmes Journées de Phonétique Clinique, Paris, France. |
Schiller, I., Morsomme, D., Sfez, L., Vandeveld, A., & Remacle, A. (28 March 2017). Voice dosimetry in music theory teachers [Paper presentation]. 5th Occupational Voice Symposium, London, United Kingdom. |
Morsomme, D., & Remacle, A. (07 March 2017). Comment optimaliser sa voix dans le cadre de l'enseignement? [Paper presentation]. Prévention voix chez les futurs enseignants du maternelle, Liège, Belgium. |
Remacle, A., Petitfils, C., FINCK, C., & Morsomme, D. (February 2017). Description of patients consulting the voice clinic regarding gender, age, occupational status, and diagnosis. European Archives of Oto-Rhino-Laryngology, 274 (3), 1567-1576. doi:10.1007/s00405-016-4332-7 |
Morsomme, D., & Remacle, A. (2017). Faire de sa voix, son alliée [Paper presentation]. Semaine de l'expression, Liège, Belgium. |
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Remacle, A. (21 October 2016). Do teachers speak too much? [Paper presentation]. Symposium en l'honneur du Professeur Johan Sundberg, Docteur Honoris Causa 2016 de l'Université de Liège, Liège, Belgium. |
Remacle, A. (2016). Professionnels de la voix : Comment optimiser votre outil de travail ? [Paper presentation]. Journée de la voix MGEN - La voix : Usages et curiosités, Grenoble (Université Grenoble Alpes), France. |
Morsomme, D., & Remacle, A. (2016). Féminiser la voix. In De la voix parlée au chant: Bilans, rééducations, pathologies de la voix parlée et chantée. Klein-Dallant. |
Remacle, A., & Morsomme, D. (2016). Le repos vocal : Pourquoi, comment, et dans quelles circonstances ? In De la voix parlée au chant: Bilans, rééducations, pathologies de la voix parlée et chantée. Klein-Dallant. |
Remacle, A., Gerber, S., & Garnier, M. (26 September 2016). Quelles réponses face à la fatigue vocale? Variabilité inter-individuelle des modifications acoustiques de la voix au cours de la journée [Poster presentation]. Ecole d'été thématique CNRS - Sciences et Voix: Expressions, usages et prises en charge de l'instrument vocal humain, Porquerolles, France. |
Remacle, A. (2016). La voix de l'enseignant [Paper presentation]. Formation sur la voix destinée aux enseignants, Munich, Germany. |
Schiller, I., Morsomme, D., Alcoulombre, A., de Brossard, M., & Remacle, A. (25 August 2016). Normative data on teachers’ voice use in real-life situations [Paper presentation]. 30th World Congress of the International Association of Logopedics and Phoniatrics, Dublin, Ireland. |
Schiller, I., Morsomme, D., Sfez, L., Vandeveld, A., & Remacle, A. (23 August 2016). The influence of background noise on vocal loading parameters in music theory teachers [Poster presentation]. 30th World Congress of the International Association of Logopedics and Phoniatrics, Dublin, Ireland. |
Remacle, A. (10 June 2016). Le repos vocal: état actuel des connaissances et indications thérapeutiques [Paper presentation]. Journée d'étude Regards Croisés sur la Voix, Strasbourg, France. |
Garnier, M., Gerber, S., Pétillon, C., David, C., & Remacle, A. (02 June 2016). Usage de la voix par les enseignants du premier degré et prévention de leurs troubles vocaux [Paper presentation]. 7e Rencontres du Pôle Grenoble Cognition – La sortie du laboratoire, Grenoble, France. |
Remacle, A. (21 May 2016). La voix : Vecteur d'émotions et de savoirs [Paper presentation]. Symposium Les émotions des enseignants de langue : Cognitions, formations et médiations, Paris, France. |
Morsomme, D., & Remacle, A. (19 April 2016). Féminiser la voix [Paper presentation]. Les Beaux Midis, Montréal, Canada. |
Morsomme, D., & Remacle, A. (2016). Je suis un professionnel de la voix, je suis un enseignant [Paper presentation]. Semaine de l'Expression, Liège, Belgium. |
Morsomme, D., & Remacle, A. (04 December 2015). Féminiser la voix [Paper presentation]. Atelier Sciences et Voix, Grenoble, France. |
Remacle, A., & Morsomme, D. (December 2015). Mesures de la voix en contexte écologique et techniques de biofeedback. Rééducation Orthophonique, 264, 239-256. |
Remacle, A. (2015). Nouvelles technologies et voix [Paper presentation]. Soirée voix, Louvain-la-Neuve, Belgium. |
Remacle, A., Gerber, S., David, C., Petillon, C., & Garnier, M. (02 September 2015). Impact of a one-day preventive voice program for teachers : A longitudinal study [Paper presentation]. 11th Pan European Voice Conference, Florence, Italy. |
Remacle, A., David, C., Petillon, C., & Garnier, M. (30 June 2015). Modifications acoustiques de la voix d’enseignantes au cours de la journée et de l’année scolaire [Paper presentation]. 6e Journées de Phonétique Clinique, Montpellier, France. |
Garnier, M., & Remacle, A. (2015). La voix professionnelle [Paper presentation]. Journée Mondiale de la Voix, Grenoble, France. |
Remacle, A., Petitfils, C., LEJEUNE, L., FINCK, C., & Morsomme, D. (10 April 2015). What is the professional profile of patients in phoniatrics? [Paper presentation]. 4th International Occupational Voice Symposium, London, United Kingdom. |
Remacle, A. (17 March 2015). La voix de l'enseignant [Paper presentation]. Les Extras du Cifen, Liège, Belgium. |
Morsomme, D., & Remacle, A. (29 January 2015). Féminiser la voix [Paper presentation]. Université d’Hiver Colloque « Femmes et Santé », Liège, Belgium. |
Morsomme, D., & Remacle, A. (2015). Comprendre la voix et Comment optimaliser sa voix [Paper presentation]. Semaine "Expression", Liège, Belgium. |
Remacle, A. (17 December 2014). La charge vocale et son incidence sur le traitement orthophonique [Paper presentation]. Ateliers Sciences et Voix, Grenoble, France. |
Remacle, A. (28 November 2014). Les accumulateurs de voix [Paper presentation]. Regards sur les rééducations vocales, ateliers dédiés aux pratiques actuelles, Marseille, France. |
Remacle, A. (28 November 2014). Guidance chez les professionnels de la voix [Paper presentation]. Regards sur les rééducations vocales, ateliers dédiés aux pratiques actuelles, Marseille, France. |
Morsomme, D., & Remacle, A. (04 November 2014). La voix transgenre [Paper presentation]. Conférence de l'Association Scientifique et Ethique des Logopèdes Francophones, Liège, Belgium. |
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