Publications and communications of Sylvie Willems

Léonard, C., Billet, M., Willems, S.* , & Geurten, M.*. (In press). Relation between Parental Conversational Style and Preschoolers’ Recognition Memory: The Role of Metacognition. Journal of Applied Research in Memory and Cognition.
* These authors have contributed equally to this work.

Léonard, C., Blause, S., Geurten, M.* , & Willems, S.*. (In press). Preschoolers’ Memory Recall of New Information: Relation to Parental Reminiscing. Memory.
* These authors have contributed equally to this work.

Léonard, C., Geurten, M.* , & Willems, S.*. (In press). Parental Reminiscing Training and Preschoolers’ Memory and Metacognition: A Randomized Controlled Trial. Developmental Psychology.
* These authors have contributed equally to this work.

Seron, X., & Willems, S. (In press). Le rapport écrit et la remise de conclusions orales. In E. Barbeau, P. Azzouvi, F. Collette, ... H. Amiéva, Traité de neuropsychologie de l’adulte Tome 1 – Évaluation. Paris, France: De Boeck supérieur.

Seron, X., & Willems, S. (In press). L’évaluation neuropsychologique, l’anamnèse et l’examen de base. In E. Barbeau, P. Azzouvi, F. Collette, ... H. Amiéva, Traité de neuropsychologie de l’adulte Tome 1 – Évaluation. Paris, France: De Boeck supérieur.

Willems, S., D'Argembeau, A., & Bastin, C. (In press). L’évaluation de la mémoire épisodique et autobiographique. In E. Barbeau, P. Azzouvi, F. Collette, ... H. Amiéva, Traité de neuropsychologie de l’adulte Tome 1 – Évaluation. Paris, France: De Boeck Supérieur.

Billet, M., D'Argembeau, A., Meulemans, T., & Willems, S. (2023). The effects of age on objective and subjective recollection after visiting a virtual apartment. Neuropsychology, Development, and Cognition. Section B, Aging, Neuropsychology and Cognition, 1 - 22. doi:10.1080/13825585.2023.2168607

Billet, M., Geurten, M., & Willems, S. (02 December 2022). Validation de la version française de l’Autobiographical Recollection Test (ART). Poster session presented at Journée d'hiver de la Société de Neuropsychologie de Langue Française, Paris, France.

Willems, S., & Burnay, J. (2022). L'évaluation clinique: obstacles et solutions. Paper presented at Journées de revalidation.

Burnay, J., & Willems, S. (15 October 2022). Tool2Care: un outil pour faciliter l'Evidence-Based Assessment. Paper presented at 49ème journées scientifiques de l'AEMTC.

Willems, S. (08 September 2022). Les défis de l’évaluation clinique en 2022. Paper presented at FFPP, France.

Billet, M., D'Argembeau, A., Meulemans, T., & Willems, S. (30 August 2022). Exploring the effects of age on objective and subjective recollection after visiting a virtual apartment. Poster session presented at 22nd conference of the European Society for Cognitive Psychology.

Léonard, C., Geurten, M.* , & Willems, S.*. (August 2022). The effects of parental reminiscing on preschoolers’ episodic memory: A randomized controlled trial. Poster session presented at 22nd conference of the European Society for Cognitive Psychology, Lille, France.
* These authors have contributed equally to this work.

Goosse, M., & Willems, S. (2022). Evaluation of the Impact of Two Types of Training on Undergraduates Psychologist Communication Skills During a Breaking Bad News Interview. Horizons of Psychology.

Charonitis, M., Requier, F., Guillemin, C., Reyt, M., Folville, A., Geurten, M., Bastin, C., Willems, S., Muto, V., Schmidt, C., & Collette, F. (03 June 2022). Factors associated with the evolution of fatigue one year after the lockdown period. Poster session presented at BAPS 2022, Leuven, Belgium.

Goosse, M., Peeters, L., & Willems, S. (2022). Evaluation de deux dispositifs de formation à la communication empathique lors d’annonce de mauvaises nouvelles chez les étudiants en 4° année de soins infirmiers. In Société Internationale Francophone d'Education Médicale (SIFEM), Pedagogie Médicale (pp. 27-S102). Société Internationale Francophone d'Education Médicale (SIFEM).

Leroy, S., Maillart, C., & Willems, S. (02 June 2022). Soutenir l’établissement de l’alliance thérapeutique au cours de l’anamnèse : évaluation de l’efficacité d’un dispositif mis en place auprès d’étudiants en première année de master en orthophonie. Paper presented at Congrès international francophone de pédagogie en sciences de la santé.

Willems, S., Blause, S., & Burnay, J. (31 May 2022). L’Evidence-based Practice en 2022 des obstacles et des solutions. Paper presented at GREPACO.

Goosse, M., & Willems, S. (20 May 2022). Impact de la prise de perspective via l’immersion 360° sur l’empathie et les stéréotypes chez les étudiants en psychologie : Comparaison entre différents degrés d’immersion. Paper presented at 3e Colloque francophone de pratiques en TCC, Louvain La Neuve, Belgium.

Goosse, M., & Willems, S. (13 May 2022). Enseigner aux étudiants le partenariat patient dans la remise de conclusions. Paper presented at Journée de la Clinique Psychologique et Logopédique de l’Université de Liège, Liege, Belgium.

Willems, S., & Burnay, J. (13 May 2022). Concilier réalité Clinique et EBP : Découverte d’un outil pour relever les défis de l’évaluation en psychologie et logopédie. Paper presented at Journée de recherche clinique.

Willems, S., & Maillart, C. (13 May 2022). Un changement de paradigmes de soin pour une place centrale au patient. Paper presented at Journée de recherche clinique, Liege, Belgium.

Allain, P., Aubin, G., Banville, F., & Willems, S. (Eds.). (2022). Neuropsychologie clinique et technologies. Paris, France: deboeck.

Willems, S., Allain, P., Aubin, G., & Banville, F. (2022). Le rôle de la technologie en neuropsychologie clinique : valeurs et enjeux. In P. Allain, G. Aubin, F. Banville, ... S. Willems (Eds.), Neuropsychologie clinique et technologies. Paris, France: Deboeck.

Willems, S., DELRUE, G., HALLEUX, C., & MOYANO, N. (2022). E-santé et téléneuropsychologie. In P. Allain, G. Aubin, F. Banville, ... S. Willems (Eds.), Neuropsychologie clinique et technologies. Paris, France: Deboeck.

Willems, S. (2022). L’evidence-based practice en neuropsychologie. Paper presented at Webinaires de l'OFPN, France.

Willems, S. (2022). L'évaluation dans l'air de l'evidence based practice. Paper presented at Webinaire de l'UPPCF, Belgium.

Cabello Fernandez, C., Delrue, G., SLAMA, H., Lesoinne, A., FERY, P., Billet, M., Léonard, C., Guillemin, C., Reyt, M., Requier, F., Charonitis, M., Demoulin, V., Collette, F.* , & Willems, S.*. (2022). Immediate and long-term cognitive improvement after cognitive versus emotion management psychoeducation programs : a randomised trial in covid patients with neuropsychological difficulties. Poster session presented at BAPS congress 2022.
* These authors have contributed equally to this work.

Geurten, M., Bastin, C., & Willems, S. (2022). Feeling the ease: how the use of oral motor fluency changes in amnesia. Journal of Neuropsychology, 16, 373-388. doi:10.1111/jnp.12266

Grégoire, C., FAYMONVILLE, M.-E., VANHAUDENHUYSE, A., JERUSALEM, G., Willems, S., & Bragard, I. (2022). Randomized-controlled trial of an intervention combining self-care and self-hypnosis on fatigue, sleep and emotional distress in post-treatment cancer patients: 1-year follow up. International Journal of Clinical and Experimental Hypnosis, 70 (2), 136-155. doi:10.1080/00207144.2022.2049973

SLAMA, H., Cabello Fernandez, C., COLLEU, M., FERY, P., Collette, F., & Willems, S. (2022). Conséquences neuropsychologiques de la COVID-19 : une brève synthèse narrative de la littérature. Revue Médicale de Bruxelles, 43 (4), 239-244.

Willems, S., & Leclercq, A.-L. (2022). Les télépratiques pour une plus grande accessibilité de la neuropsychologie. Revue de Neuropsychologie, 14 (1), 5-13. doi:10.1684/nrp.2022.0697

Léonard, C., Willems, S., Billet, M., & Geurten, M. (December 2021). Monitoring et régulation métacognitive chez les enfants d'âge préscolaire : Influence du style de réminiscence parentale. Poster session presented at Journée d'Hiver de la Société de Neuropsychologie de la Langue Française, Paris, France.

Willems, S. (08 November 2021). Télépratique et alliance thérapeutique. Paper presented at La logopédie à l’ère numérique: télépratiques et thérapies digitales, Genève, Switzerland.

Goosse, M., & Willems, S. (03 November 2021). Impact of being immersed in an elderly patient’s shoes confronted to non empathic ageist attitudes on ageism and empathy Comparison of two methods: Immersive 360 videos and 2D computer screen. Poster session presented at Technology, Mind, and Society Conference.

Willems, S., Goosse, M., & Leclercq, A.-L. (08 October 2021). L'interdisciplinarité dans la formation du neuropsychologue. Paper presented at Colloque national de neuropsychologie clinique (CNNC 4), Rennes, France.

Willems, S., & Maillart, C. (14 September 2021). Patient Partenaire. Paper presented at L'éthique en logopédie, Neuchatel, Switzerland.

Grégoire, C., FAYMONVILLE, M.-E., VANHAUDENHUYSE, A., JERUSALEM, G., Willems, S., & Bragard, I. (07 July 2021). Effets d’une intervention basée sur l’hypnose sur la fatigue, le sommeil et la détresse de patients oncologiques. Paper presented at 11ème Congrès de l’Association Francophone de Psychologie de la Santé.

Morsomme, D., Leclercq, A.-L., Wagener, A., & Willems, S. (11 May 2021). La télépratique comme outil clinique en psychologie et en orthophonie. Paper presented at Webinaire SFPL.

Billet, M., & Willems, S. (10 May 2021). L’appartement virtuel comme outil prometteur pour l’investigation de la mémoire épisodique. Poster session presented at Journées de la Société de Neuropsychologie de Langue Française, Bruxelles, Belgium.

Willems, S. (06 March 2021). La décision partagée : état des lieux et défis. Paper presented at 10ème Colloque International : L’efficacité en logopédie, Colloque en ligne, Belgium.

GREGOIRE, C., FAYMONVILLE, M.-E., VANHAUDENHUYSE, A., Charland-Verville, V., JERUSALEM, G., Willems, S., & Bragard, I. (11 February 2021). Exploratory controlled study of the impact of a hypnosis-based intervention on the couple’s communication and coping in the context of cancer. International Journal of Clinical and Experimental Hypnosis, 69 (2), 261-276. doi:10.1080/00207144.2021.1878897

GREGOIRE, C., FAYMONVILLE, M.-E., VANHAUDENHUYSE, A., JERUSALEM, G., Willems, S., & Bragard, I. (February 2021). Randomized-controlled trial of a group intervention combining self-hypnosis and self-care: secondary results on self-esteem, emotional distress and regulation, and mindfulness in post-treatment cancer patients. Quality of Life Research, 30, 425-436. doi:10.1007/s11136-020-02655-7

Ernst, A., DELRUE, G., & Willems, S. (2021). Overcoming familiarity illusions in a single case with persistent déjà vu. Memory, 29 (7), 869–883. doi:10.1080/09658211.2018.1510965

Geurten, M., Salmon, E., Willems, S., & Bastin, C. (2021). Boosting familiarity-based memory decisions in Alzheimer’s Disease: The importance of metacognition. Journal of the International Neuropsychological Society, 27, 239-248. doi:10.1017/S1355617720000910

Geurten, M., Willems, S., & Loyd, M. (2021). Too Much Familiarity! The Developmental Path of the Fluency Heuristic in Children. Child Development, 92 (3), 919-936. doi:10.1111/cdev.13449

Léonard, C., Geurten, M., & Willems, S. (2021). "Raconte-moi un peu, qu'as-tu fait à l'école ?" : Proposition d'une intervention de type guidance parentale ciblant le style de réminiscence. Poster session presented at Congrès National de Neuropsychologie Clinique, Rennes, France.

Léonard, C., Geurten, M., & Willems, S. (2021). Preschoolers' ability to learn new information: the role of parental reminiscing. Poster session presented at BAPS 2021 Meeting.

Léonard, C., Geurten, M., & Willems, S. (2021). "Parle-moi du passé pour améliorer ma mémoire" : Effets des réminiscences parentales sur la mémoire épisodique d'enfants d'âge préscolaire. Paper presented at Journée de Printemps de la Société de Neuropsychologie de la Langue Française.

Léonard, C., Willems, S., Billet, M., & Geurten, M. (2021). "Talk to me about the past to improve my metacognition" : Influence of parental reminiscing on preschoolers' confidence judgment and memorability-based heuristic. Poster session presented at 62nd Annual Meeting of the Psychonomic Society.

Martinez Perez, T., Geurten, M., & Willems, S. (2021). Collecter des données sur l’évolution du patient pour augmenter son efficacité thérapeutique en orthophonie. ANAE: Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 173.

Willems, S., Martinez Perez, T., & Maillart, C. (2021). Expertise clinique = (re)mise en question de l’expérience. Langage et Pratiques, 64.

Wagener, A., Leclercq, A.-L., Willems, S., Belmont, A., Bogdanowicz, E., Sambon, C., Tilkin, C., Schepers, N., Baert, A., Gonzalez Léon, A., Halbart, E., Leroy, S., Leyder, L., Masson, J., Moyse, A., & Etienne, A.-M. (19 November 2020). La télépra)que comme ou)l clinique : Enjeux et perspectives. Paper presented at Webinaire.

Willems, S., & Leclercq, A.-L. (19 November 2020). La télépratique comme outil clinique : enjeux et perspectives. Un point sur la littérature scientifique. Paper presented at Webinaire : La télépratique comme outil clinique : enjeux et perspectives.

Leroy, S., Willems, S., & Maillart, C. (24 October 2020). Mise en place d'un dispositif soutenant la réalisation d'un entretien anamnestique de qualité auprès d'étudiants en première année de master en orthophonie. Poster session presented at 2e Congrès Inter-universitaire CCFUO (Congrès Collège des Centres de Formation Universitaire en Orthophonie), Nice, France.

Maillart, C., Martinez Perez, T., Durieux, N., Tonus, C., & Willems, S. (23 October 2020). Insérer un « Massive Open Online Course » (MOOC) dans un cursus pédagogique : quel(s) modèle(s) pédagogique(s) privilégier en fonction des objectifs poursuivis ? Paper presented at 2ème E-colloque inter-universitaire CCFUO, Nice, France.

Martinez Perez, T., Maillart, C., Durieux, N., Tonus, C., & Willems, S. (23 October 2020). Analyse d’un MOOC sur l’Evidence-Based Practice au regard des recommandations de bonne pratique en pédagogie universitaire. Poster session presented at 2e E-colloque inter-universitaire CCFUO, Nice, France.

GREGOIRE, C., FAYMONVILLE, M.-E., VANHAUDENHUYSE, A., Charland-Verville, V., JERUSALEM, G., Willems, S., & Bragard, I. (July 2020). Effects of an intervention combining self-care and self-hypnosis on fatigue and associated symptoms in post-treatment cancer patients: A randomized-controlled trial. Psycho-oncology, 29 (7), 1165-1173. doi:10.1002/pon.5395

Goosse, M., & Willems, S. (27 May 2020). In the patient’s shoes : effect of immersion on psychologist students’ communication. Poster session presented at Belgian Association for Psychological Sciences.

Willems, S. (21 May 2020). Une clinique universitaire pour enseigner la psychologie clinique. Paper presented at LA PSYCHOTHÉRAPIE A L’UNIVERSITÉ, Metz, France.

Léonard, C., Geurten, M., & Willems, S. (May 2020). Les discussions parent-enfant à propos du passé : un moyen de stimuler la performance en mémoire épisodique des enfants d'âge préscolaire. Poster session presented at 44ème Journée de Printemps de la Société de Neuropsychologie de Langue Française.

Geurten, M., Bastin, C., Salmon, E., & Willems, S. (2020). Hunting down the source: how amnesic patients avoid fluency-based memory errors. Neuropsychology, 34 (1), 15-23. doi:10.1037/neu0000566

Geurten, M., Willems, S., Salmon, E., & Bastin, C. (2020). Fluency-Based Memory Decisions in Alzheimer’s Disease: A Matter of Source Detection? Neuropsychology, 34 (2), 176-185. doi:10.1037/neu0000605

Léonard, C., Geurten, M.* , & Willems, S.*. (2020). L'influence du style de réminiscence parentale sur le développement des mémoires autobiographique et épisodique. Revue de Neuropsychologie, Neurosciences Cognitives et Cliniques.
* These authors have contributed equally to this work.

Willems, S., MOYANO, N., & DELRUE, G. (04 December 2019). E-santé et tele-neuropsychologie : Illustration avec un projet pilote dans la sclérose en plaques. Paper presented at Forum de la SNLF, Paris, France.

Léonard, C., Geurten, M., & Willems, S. (December 2019). Talking about the past: a way to stimulate episodic memory development in preschoolers. Brain and Cognition, 137. doi:10.1016/j.bandc.2019.10.022

Willems, S. (2019). L'évaluation au service du patient. Paper presented at Journée d'étude de l'AIGS, Liège, Belgium.

Van Vyve, C., Soumoy, L., Willems, S., & Wagener, A. (16 November 2019). Comment valider la traduction française de l’inventaire des préférences de Cooper et Norcross (2015) ? Dans la continuité du travail de l’utilisation du C-NIP permettant d’orienter les patients vers une thérapie adéquate. Poster session presented at 46ème Journées Scientifiques de l'AEMTC, Liège, Belgium.

Willems, S. (08 November 2019). Intérêt de la réalité virtuelle en neuropsychologie : le cas du vieillissement. Paper presented at IERHR colloque, Caen, France.

Willems, S. (04 July 2019). Aller chercher les préférences du patient pour des décisions partagées. Paper presented at Ecole d'été en Logopédie-Orthophonie, Liège, Belgium.

Willems, S.* , Schroyen, S.* , Dehon, H., & Bodner, G. (June 2019). Independent recollection/familiarity ratings can dissociate: Evidence from the effects of test context on recognition of event details. Canadian Journal of Experimental Psychology, 73 (2), 100-104. doi:10.1037/cep0000159
* These authors have contributed equally to this work.

Maillart, C., Durieux, N., Martinez Perez, T., & Willems, S. (27 May 2019). Evidence-based Practice. Paper presented at Journée des professionnels, Liège, Belgium.

Soumoy, L., Willems, S., & Wagener, A. (20 May 2019). Comment déterminer les préférences de thérapie d’un(e) patient(e)? Utilisation de l’Inventaire des Préférences Cooper-Norcross C-NIP. Poster session presented at AFPSA Journée Scientifique 2019, Liège, Belgium.

Léonard, C., Geurten, M., & Willems, S. (31 January 2019). L'influence du style de réminiscence parentale sur le développement mnésique et métacognitif d'enfants d'âge préscolaire. Paper presented at Journée d'étude de l'Unité de Recherche de Psychologie et Neurosciences Cognitives, Liège, Belgium.

Bastin, C., Besson, G., Delhaye, E., Folville, A., Geurten, M., Simon, J., Willems, S., & Salmon, E. (2019). Interactions with the Integrative Memory model. Behavioral and Brain Sciences, 42 (e304), 40-60. doi:10.1017/S0140525X19002024

Bastin, C., Besson, G., Simon, J., Delhaye, E., Geurten, M., Willems, S., & Salmon, E. (2019). An Integrative Memory model of recollection and familiarity to understand memory deficits. Behavioral and Brain Sciences, 42 (e281), 1-60. doi:10.1017/S0140525X19000621

Geurten, M., Bastin, C., Salmon, E., & Willems, S. (2019). How amnesic patients avoid fluency-based memory errors. Poster session presented at International Conference on Memory, Lyon, France.

Bastin, C., & Willems, S. (28 September 2018). A manipulation of processing fluency to attenuate age-related differences in recognition memory. Paper presented at Conference Aging of Memory Functions: Where are we now?, Bordeaux, France.

Durieux, N., & Willems, S. (28 June 2018). L'evidence-based practice : un défi pour notre faculté ? Paper presented at Conférence à l'intention des membres de la Faculté de Psychologie, Logopédie et des Sciences de l'Education de l'Université de Liège.

Meulemans, T., & Willems, S. (01 June 2018). Évaluation de la mémoire épisodique : nouvelles perspectives. Paper presented at Journée de recherche clinique de la CPLU - 4e édition, Liège, Belgium.

Willems, S. (01 June 2018). Les études de cas en psychologie clinique, neuropsychologie et logopédie  : Pourquoi faire une évaluation approfondie de l'efficacité de nos intervention? Paper presented at journée de recherche clinique de la CPLU - 4e édition, Liège, Belgium.

Willems, S., Salmon, E., & Bastin, C. (24 May 2018). Illusion de familiarité et de recollection associée à la facilité de traitement dans la maladie d'Alzheimer. Poster session presented at 42èmes Journées de Printemps de la Société de Neuropsychologie de Langue Française, Marseille, France.

Léonard, C., Willems, S., & Geurten, M. (May 2018). The developmental path of the distinctiveness heuristic in children. Poster session presented at BAPS 2018 Meeting, Gand, Belgium.

Durieux, N., & Willems, S. (07 April 2018). L’evidence-based practice en neuropsychologie. Paper presented at Forum annuel OFPN 2018, Paris, France.

Willems, S., & Quertemont, E. (2018). Formation à l’evidence-based practice (EBP) en psychologie : Mesure de l’efficacité de l’intervention. Paper presented at Formation à l'EBP, Liège, Belgium.

Geurten, M., Meulemans, T., & Willems, S. (2018). A closer look at children’s metacognitive skills: The case of the distinctiveness heuristic. Journal of Experimental Child Psychology, 172, 130-148. doi:10.1016/j.jecp.2018.03.007

Geurten, M., Willems, S., & Lloyd, M. (2018). Changes In Fluency Attribution Across Childhood. Poster session presented at International Meeting of the Psychonomic Society 2018.

Simon, J., Bastin, C., SALMON, E., & Willems, S. (2018). Increasing the salience of fluency cues does not reduce the recognition memory impairment in Alzheimer’s disease! Journal of Neuropsychology, 12, 216-230. doi:10.1111/jnp.12112

Marchal, S., Etienne, A.-M., Willems, S., LORANGER, C., BOUCHARD, S., & Dardenne, B. (18 November 2017). Utilisation de la réalité virtuelle comme outil thérapeutique Quels sont les facteurs influençant son acceptation auprès des cliniciens ? Poster session presented at 44 ème journée de l'AEMTC, Louvain-la Neuve, Belgium.

Thonnard, A., Geurten, M., & Willems, S. (15 September 2017). Changes in a metacognitive heuristic in amnesia. Poster session presented at 6TH SCIENTIFIC MEETING OF THE FEDERATION OF THE EUROPEAN SOCIETIES OF NEUROPSYCHOLOGY, Maastricht, Netherlands.

Thonnard, A., Geurten, M., & Willems, S. (20 May 2017). La modalité est importante quand on mène un jugement de reconnaissance basées sur la fluence, mais les patients atteints d’amnésie ne s’en soucient pas. Poster session presented at Jubilé de la FPLSE, Liège, Belgium.

Willems, S., & Meulemans, T. (20 May 2017). Evaluer la mémoire épisodique par la réalité virtuelle ? Paper presented at Jubilé de la Faculté de Psychologie, Logopédie et Sciences de l’Education, Université de Liège, Liège, Belgium.

Maillart, C., Binamé, F., Vossius, L., Willems, S., Bergeron-Morin, L., Lefebvre, P., Orban, M., De Raeve, M., Jidovtseff, B., & Rousselle, L. (19 May 2017). La lecture partagée pour améliorer l’entrée dans l’écrit chez des enfants issus de population défavorisée. Paper presented at Jubilé de la Faculté de Psychologie, Logopédie et Sciences de l’Education, Université de Liège, Liège, Belgium.

Durieux, N., Etienne, A.-M., & Willems, S. (March 2017). Introduction à l’evidence-based practice en psychologie. Journal des Psychologues, 345, p. 16-20.

Folville, A., Bastin, C., & Willems, S. (March 2017). Aging and Recollection: a context story. Poster session presented at Cognitive Neuroscience of Memory: Recollection, Familiarity and Novelty detection Workshop, Liège, Belgium.

Geurten, M., Lloyd, M., & Willems, S. (2017). Hearing “quack” and remembering a duck: Evidence for fluency attribution in young children. Child Development, 88 (2), 514-522. doi:10.1111/cdev.12614

Geurten, M., & Willems, S. (2017). The learned reinterpretation of fluency in amnesia. Neuropsychologia, 101, 10-16. doi:10.1016/j.neuropsychologia.2017.05.012

Geurten, M., & Willems, S. (2017). Attribution and recognition: The fluency heuristic in amnesia. Poster session presented at 6th scientific meeting of the Federation of the European Societies of Neuropsychology (FESN).

Bastin, C., & Willems, S. (03 April 2016). Episodic memory and aging: The effect of perceptual processing fluency on recognition memory processes. Poster session presented at Annuel Meeting of the Cognitive Neuroscience Society.

Bastin, C., & Willems, S. (17 March 2016). Enhancing the salience of perceptual fluency improves familiarity-based recognition memory in aging. Poster session presented at Joint Meeting of the British Neuropsychological Society and the Societe de Neuropsychologie de Langue Francaise.

Bastin, C., & Willems, S. (2016). Episodic memory and aging: The effect of perceptual processing fluency on recognition memory processes. Journal of Cognitive Neuroscience, S2016, 98.

Geurten, M., Geurten, C., & Willems, S. (2016). Analyzing but Not Buying: The Mere Exposure Effect on Children’s Behavior in an Ecological Context. Poster session presented at 28th APS Annual Convention.

Geurten, M., & Willems, S. (2016). Metacognition in Early Childhood: Fertile Ground to Understand Memory Development? Child Development Perspectives, 10 (4), 263-268. doi:10.1111/cdep.12201

Martinez Perez, T., Maillart, C., & Willems, S. (December 2015). Entraîner la communication professionnelle par des dispositifs en e-learning au cours du Master en orthophonie. Rééducation Orthophonique, 264.

Geurten, M., Meulemans, T., & Willems, S. (2015). The Influence of Context on Children’s Use of the Memorability Heuristic. Poster session presented at 32nd BPS Cognitive Psychology Section Annual Conference.

Geurten, M., Meulemans, T., & Willems, S. (2015). Memorability in context: An heuristic story. Experimental Psychology, 62 (5), 306-319. doi:10.1027/1618-3169/a000300

Geurten, M., Willems, S., Germain, S., & Meulemans, T. (2015). Less is more: The availability heuristic in early childhood. British Journal of Developmental Psychology, 33 (4), 405-410. doi:10.1111/bjdp.12114

Geurten, M., Willems, S., & Meulemans, T. (2015). Involvement of the Distinctiveness Heuristic in Children's Decision Making. Poster session presented at Inaugural International Convention of Psychological Science (ICPS).

Geurten, M., Willems, S., & Meulemans, T. (2015). Beyond the Experience: Detection of Metamemorial Regularities. Consciousness and Cognition, 33, 16-23. doi:10.1016/j.concog.2014.11.009

Geurten, M., Willems, S., & Meulemans, T. (2015). Are Children Conservative, Liberal or Metacognitive? Preliminary Evidence for the Involvement of the Distinctiveness Heuristic in Decision Making. Journal of Experimental Child Psychology, 132, 230-239. doi:10.1016/j.jecp.2014.12.010

Bastin, C., & Willems, S. (16 September 2014). Mémoire épisodique et vieillissement normal : L'effet de la manipulation de la facilité de traitement perceptif en reconnaissance. Poster session presented at Journées d'Etude du Vieillissement, Caen, France.

Maillart, C., Leclercq, A.-L., Lejeune, C., Catale, C., & Willems, S. (21 May 2014). L’apprentissage de résolution de problèmes complexes (ARP - C) : un dispositif d’entrainement au travail interdisciplinaire. Paper presented at 28 ème Congrès de l'Association internationale de pédagogie universitaire, Mons, Belgium.

Maillart, C., Peters, S., Willems, S., & Martinez Perez, T. (20 May 2014). Du référentiel aux trajectoires développementales : élaboration d’apprentissages critiques en logopédie. Paper presented at 28 ème Congrès de l'Association internationale de pédagogie universitaire, Mons, Belgium.

Martinez Perez, T., Willems, S., & Maillart, C. (May 2014). Améliorer la formation clinique en logopédie par un stage socle au sein de l'université. Paper presented at 28ème Congrès de l'Association Internationale de Pédagogie Universitaire, Mons, Belgium.

Simon, J., Bastin, C., SALMON, E., & Willems, S. (11 March 2014). The Impact of the Salience of Fluency in Recognition Memory in Alzheimer’s Disease. Poster session presented at 24th Annual Rotman Research Institute Conference, Toronto, Canada.

Delroisse, S., Etienne, A.-M., Willems, S., Rocha Augusto, C., Stassart, C., Della Libera, C., Remacle, A., & Leclercq, A.-L. (2014). La réalité virtuelle comme outil thérapeutique et de recherche. Paper presented at Rencontres de la simulation numérique en santé, Liège, Belgium.

Simon, J., Bastin, C., SALMON, E., & Willems, S. (06 December 2013). The impact of the salience of fluency in recognition memory in Alzheimer’s disease. Poster session presented at Journée d'Hiver de la Société de Neuropsychologie de Langue Française, Paris, France.

Simon, J., Bastin, C., SALMON, E., & Willems, S. (12 September 2013). The impact of the salience of fluency in recognition memory in Alzheimer’s disease. Poster session presented at 17th EURON PhD meeting, Liège, Belgium.

Lejeune, C., Catale, C., Willems, S., & Meulemans, T. (June 2013). Intact procedural motor sequence learning in developmental coordination disorder. Research in Developmental Disabilities, 34 (6), 1974-1981. doi:10.1016/j.ridd.2013.03.017

Schroyen, S., Adam, S., & Willems, S. (May 2013). Comment définissons-nous nos souvenirs lors d'un témoignage oculaire ? Poster session presented at 37èmes Journées de Printemps de la SNLF, Caen, France.

Bastin, C., Genon, S., Willems, S., & Salmon, E. (2013). CONTROLLED AND AUTOMATIC MEMORY RETRIEVAL IN ALZHEIMER’S DISEASE. In Proceedings of the 8th Panhellenic Interdisciplinary Conference of Alzheimer's Disease and Related Disorders.

Bastin, C.* , Willems, S.* , Genon, S., & Salmon, E. (2013). Enhancing the salience of fluency improves recognition memory performance in mild Alzheimer’s disease. Journal of Alzheimer's Disease, 33, 1033-1039. doi:10.3233/JAD-2012-121678
* These authors have contributed equally to this work.

Willems, S. (2013). CPLU - rapport d'activité 2012.

Bastin, C., Salmon, E., & Willems, S. (2012). The role of the salience of fluency in recognition memory in Alzheimer’s disease. In Proceedings of the First joint meeting of the Belgian Association for Psychological Sciences (BAPS) and the Sociedad Española de Psicología Experimental (SEPEX).

Bastin, C., Salmon, E., & Willems, S. (2012). The role of the salience of fluency in recognition memory in Alzheimer’s disease. Paper presented at First joint meeting of the Belgian Association for Psychological Sciences (BAPS) and the Sociedad Española de Psicología Experimental (SEPEX), Liège, Belgium.

Catale, C., Willems, S., Lejeune, C., & Meulemans, T. (2012). Parental educational level influence on memory and executive performance in children. European Review of Applied Psychology, 62, 161-171. doi:10.1016/j.erap.2012.04.003

Salmon, E., Collette, F., Genon, S., LEKEU, F., Willems, S., & Bastin, C. (2012). Memory impairments in dementia: Which memory and how does it fail? Frontiers in Human Neuroscience. doi:10.3389/conf.fnhum.2012.210.00122

Salmon, E., Collette, F., Genon, S., LEKEU, F., Willems, S., & Bastin, C. (2012). Memory impairments in dementia: Which memory and how does it fail? Paper presented at Belgian Brain Council.

Willems, S. (2011). CPLU - rapport d'activité 2011.

Willems, S. (2011). CPLU - rapport d'activité 2010.

Willems, S. (March 2010). La fluence : un indice métacognitif omniprésent pour nos jugements. Paper presented at Cycle de conférence 2009-2010 de l’Affect Decision-making and Social Regulation Lab, Louvain-La-Neuve, Belgium.

Stefaniak, N., Meulemans, T., & Willems, S. (2010). Semantic Hyperpriming in Normal Aging: A Consequence of Instructions? Neuropsychology, Development, and Cognition. Section B, Aging, Neuropsychology and Cognition, 17 (5), 615-632. doi:10.1080/13825585.2010.492205

Willems, S., dedonder, J., & Van der Linden, M. (2010). The mere exposure effect without recognition can depend on the way you look! Experimental Psychology, 57 (3), 185-192. doi:10.1027/1618-3169/a000023

Schmitz, X., Willems, S., & Meulemans, T. (03 June 2009). Effects of time of day on age-related differences in cognitive tests. Poster session presented at Annual meeting of the Belgian Association for Psychological Science (BAPS), Bruxelles, Belgium.

Willems, S., Germain, S., Salmon, E., & Van der Linden, M. (May 2009). Patients with Alzheimer's disease use metamemory to attenuate the Jacoby-Whitehouse illusion. Neuropsychologia, 47 (12), 2672-6. doi:10.1016/j.neuropsychologia.2009.04.029

Catale, C., & Willems, S. (2009). Troubles des émotions et de la cognition sociale. Traité de Neuropsychologie de l’enfant. In M. Poncelet, S. Majerus, ... M. Van der Linden (Eds.), Traité de Neuropsychologie de l’enfant (pp. 403-427). Marseille, France: Solal.

Lopez, U., Habre, W., Laurencon, M., Willems, S., Schmidt, C., Van der Linden, M., & Iselin-Chaves, I. (2009). Does implicit memory during anaesthesia persist in children? British Journal of Anaesthesia, 102 (3), 379–84. doi:10.1093/bja/aen404

Willems, S., & Dehon, H. (2009). False memories and surprise: Round #3. Poster session presented at Conference of the European Society for Cognitive Psychology (ESCOP), Krakow - Cracovie, Poland.

Willems, S., & Dedonder, J. (May 2008). The Mere Exposure Effects Depends on the Way You Look! Poster session presented at Annual meeting of the Belgian Association for Psychological Science (BAPS).

Willems, S., & Dehon, H. (May 2008). False memory and surprise: round #3. Poster session presented at Recollection workshop, France.

Willems, S., & Dehon, H. (May 2008). False memories and Surprise: Round #3. Poster session presented at Annual meeting of the Belgian Association for Psychological Science (BAPS), Leuven, Belgium.

Willems, S., & Van der Linden, M. (2008). The use of perceptual fluency in patients with Alzheimer disease: the role of expectation. Journal of Cognitive Neuroscience.

DELRUE, G., & Willems, S. (2008). Evaluation et prise en charge d’un cas d’hyper-familiarité. Paper presented at Séminaires de Neuropsychologie.

Stefaniak, N., Willems, S., Adam, S., & Meulemans, T. (2008). What is the impact of the explicit knowledge of sequence regularities on both deterministic and probabilistic serial reaction time task performance? Memory and Cognition, 36 (7), 1283-98. doi:10.3758/MC.36.7.1283

Willems, S., Salmon, E., & Van der Linden, M. (2008). Implicit/explicit memory dissociation in Alzheimer's disease: the consequence of inappropriate processing? Neuropsychology, 22 (6), 710-7. doi:10.1037/a0012986

Willems, S., & Van der Linden, M. (2008). Experimental dissociations between memory measures: Influence of retrieval strategies. Consciousness and Cognition. doi:10.1016/j.concog.2008.10.001

Peigneux, P., Schmitz, R., & Willems, S. (June 2007). Cerebral asymmetries in sleep-dependent processes of memory consolidation. Learning and Memory, 14 (6), 400-406. doi:10.1101/lm.551207

Willems, S., Van der Linden, M., & Bastin, C. (January 2007). The contribution of processing fluency to preference : a comparison with familiarity-based recognition. European Journal of Cognitive Psychology, 19 (1), 119-140. doi:10.1080/09541440600604248

Willems, S., & Van der Linden, M. (June 2006). Mere exposure effect : a consequence of direct and indirect fluency-preference links. Consciousness and Cognition, 15 (2), 323-341. doi:10.1016/j.concog.2005.06.008

Iselin-Chaves, I. A., & Willems, S. (2006). Implicit memory during isoflurane anesthesia - Reply [letter to the editor]. Anesthesiology, 105 (2), 430-430. doi:10.1097/00000542-200608000-00033

Van der Linden, M., d'Acremont, M., Zermatten, A., Jermann, F. C., Laroi, F., Willems, S., Juillerat Van der Linden, A.-C., & Bechara, A. (2006). A French adaptation of the UPPS Impulsive Behavior Scale: Confirmatory factor analysis in a sample of undergraduate students. European Journal of Psychological Assessment, 22 (1), 38-42. doi:10.1027/1015-5759.22.1.38

Stefaniak, N., Willems, S., Adam, S., & Meulemans, T. (27 May 2005). Performance of normal subjects in a range of cognitive tasks: implications for the clinician. Poster session presented at Annual Meeting of the Belgian Association for Psychological Sciences, Ghent, Belgium.

Willems, S. (2005). L'effet de simple exposition : approche cognitive et neuropsychologique. Unpublished doctoral thesis, ULiège - Université de Liège.
Jury: Van der Linden, M. (Promotor), Brédart, S., Meulemans, T., SALMON, E., ... Rousset, S.

Willems, S.* , Iselin-Chaves, I. A.* , Jermann, F. J., Forster, A., Adam, S., & Van der Linden, M. (2005). Investigation of automatic memory during general anesthesia for elective surgery using the process dissociation procedure. Anesthesiology, 103, 925-934. doi:10.1097/00000542-200511000-00005
* These authors have contributed equally to this work.

Schmidt, C., Willems, S., Meulemans, T., & Van der Linden, M. (June 2004). Etude de l’effet de simple exposition pour les voix et les mots dans le vieillissement. Poster session presented at Société de Neuropsychologie de Langue Française, Angers, France.

Willems, S. (May 2004). L'effet de simple exposition : un simple amorçage? Paper presented at Colloque de cartographie cérébrale et neuropsychologie, Genève, Switzerland.

Willems, S., & Van der Linden, M. (2004). Différences interindividuelles dans la propension aux faux souvenirs. In S. Brédart, Souvenirs récupérés, souvenirs oubliés et faux souvenirs (pp. 93-119). Marseille, France: Solal.

Willems, S., Van der Linden, M., & Marczewski, P. (March 2003). Sensation-seeking and impulsivity in young and older adults' decision making. Brain and Cognition, 51 (2), 237-239.

Willems, S. (2003). L'effet de simple exposition : un simple amorçage? Paper presented at Cycle de conférence 2002-2003 de l’Unité de Neuropsychologie, Liege, Belgium.

Willems, S., Adam, S., & Van der Linden, M. (February 2002). Normal mere exposure effect with impaired recognition in Alzheimer's disease. Cortex: A Journal Devoted to the Study of the Nervous System and Behavior, 38 (1), 77-86. doi:10.1016/S0010-9452(08)70640-3

Catale, C., Willems, S., & Van der Linden, M. (2002). Effet de Simple exposition et reconnaissance pour des objets tridimensionnels chez des enfants âgés de 5 à 12 ans et des jeunes adultes. Poster session presented at Journées de Printemps de la Société de Neuropsychologie de Langue Française, Liège, Belgium.

Peigneux, P., Salmon, E., Garraux, G., Laureys, S., Willems, S., Dujardin, K., Degueldre, C., Lemaire, C., Luxen, A., Moonen, G., Franck, G., Destee, A., & Van der Linden, M. (09 October 2001). Neural and cognitive bases of upper limb apraxia in corticobasal degeneration. Neurology, 57 (7), 1259-1268. doi:10.1212/WNL.57.7.1259

Willems, S., Adam, S., Van der Linden, M., & Marczewski, P. (25 March 2001). Further exploration of the mere exposure effect in Alzheimer's disease. Journal of Cognitive Neuroscience, Suppl. 58.

Willems, S., Adam, S., & Van der Linden, M. (25 November 2000). Exploration de l’effet de simple exposition dans le vieillissement. Revue de Neuropsychologie, 9, 456-457.

Willems, S., Adam, S., & Van der Linden, M. (24 November 2000). Exploration de l'effet de simple exposition dans le vieillissement. Cognitiques, 4, 83.

Willems, S., Adam, S., & Van der Linden, M. (03 December 1999). Exploration de l'effet de simple exposition dans la maladie d'Alzheimer. Revue de Neuropsychologie, 9, 4.