Publications of Sylvie Willems
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See detailIn the patient’s shoes : effect of immersion on psychologist students’ communication
Goosse, Manon ULiege; Willems, Sylvie ULiege

Poster (2020, May 27)

Introduction Empathy is a core competency in any health care relationship [1], [2]. In the context of psychotherapy, empathy is an important predictor of efficacy [3]. Immersive videos (IV) give the user ... [more ▼]

Introduction Empathy is a core competency in any health care relationship [1], [2]. In the context of psychotherapy, empathy is an important predictor of efficacy [3]. Immersive videos (IV) give the user the opportunity of living a story in a first person perspective [4], [5] which enhance cognitive empathy and impact attitudes toward outgroup members [6][7]. However, these conclusions are based on self-reported measures and no evidences exist regarding the IV’s impact on actual behavior. This pilot study aim to explore the impact of immersion into old-patient shoes on empathetic communication with an actual old-patient. Methodology Students in psychology were randomly assigned to an experimental (EC, N=22) or control condition (CC, N=22). In the EC, participants were immersed in the skin of an old woman confronted to ageist attitudes in context of psychological counseling, via 360° video. In the control group, the subjects received only a few instructions to improve their communication. Empathetic communication skills (5) were assessed before and after both condition through role-play with an old woman. Results Immersion enhance empathetic communication by increasing the number of open-ended questions (p=0.02) and concretizations about patient’s perspective (p=0.05). Conclusion This pilot study shows interesting results. It implies that immersion can not only enhance cognitive empathy and attitudes [6], [7], but also lead to improved communication skills. It would be interesting to replicate this study with a larger sample and to assess the sustainability of improvements over the long term. [1] J. Lecomte, “Empathie et ses effets,” Savoirs Soins Infirm., no. 321029, pp. 1–7, 2010. [2] C. Rogers, Le développement de la personne, Dunod. Paris, 1968. [3] L. Greenberg, E. R, W. JC, and B. AC, “Empathy,” Psychotherapy, vol. 38, pp. 380–4, 2001. [4] N. de la Peña et al., “Immersive journalism: Immersive virtual reality for the first-person experience of news,” Presence Teleoperators Virtual Environ., vol. 19, no. 4, pp. 291–301, 2010. [5] S. S. Sundar, J. Kang, and D. Oprean, “Being There in the Midst of the Story: How Immersive Journalism Affects Our Perceptions and Cognitions,” Cyberpsychology, Behav. Soc. Netw., vol. 20, no. 11, pp. 672–682, 2017. [6] F. Herrera, J. Bailenson, E. Weisz, E. Ogle, and J. Zak, Building long-term empathy: A large-scale comparison of traditional and virtual reality perspective-taking, vol. 13, no. 10. 2018. [7] P. Bertrand, J. Guegan, L. Robieux, C. A. McCall, and F. Zenasni, “Learning empathy through virtual reality: Multiple strategies for training empathy-related abilities using body ownership illusions in embodied virtual reality,” Front. Robot. AI, vol. 5, no. MAR, 2018. [less ▲]

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See detailUne clinique universitaire pour enseigner la psychologie clinique
Willems, Sylvie ULiege

Scientific conference (2020, May 21)

Le maillage entre la formation théorique dans les cours et la formation pratique dans un service de consultation universitaire peut fournir aux stagiaires une occasion unique de développer leurs ... [more ▼]

Le maillage entre la formation théorique dans les cours et la formation pratique dans un service de consultation universitaire peut fournir aux stagiaires une occasion unique de développer leurs compétences professionnelles dans un milieu directement connecté aux enseignements dispensés dans les cours. Nous verrons dans cette conférence les différents arguments pédagogiques en faveur d'un laboratoire de formation pratique pour développer chez nos étudiants une approche evidence-based practice. Nous passerons en revue certains de nos dispositifs pédagogiques. [less ▲]

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See detailLes discussions parent-enfant à propos du passé : un moyen de stimuler la performance en mémoire épisodique des enfants d'âge préscolaire
Léonard, Christina ULiege; Geurten, Marie ULiege; Willems, Sylvie ULiege

Poster (2020, May)

Le développement de la mémoire épisodique est bien entendu lié à la maturation cérébrale1 mais différents facteurs environnementaux semblent également jouer un rôle important – c’est le cas peut-être des ... [more ▼]

Le développement de la mémoire épisodique est bien entendu lié à la maturation cérébrale1 mais différents facteurs environnementaux semblent également jouer un rôle important – c’est le cas peut-être des discussions parent-enfant à propos du passé. Il a en effet été suggéré qu’un style de réminiscence parentale élaboratif (c.à.d., discussions fréquentes, détaillées et collaboratives à propos du passé) favorise les capacités du jeune enfant en mémoire épisodique2. Notre objectif est d’explorer, via une étude longitudinale, quels éléments du style de réminiscence des parents influencent la performance en mémoire épisodique d’enfants âgés de 3 à 5 ans (n = 57). Le style de réminiscence parentale est analysé via une discussion parent-enfant à propos d’un événement préalablement vécu (visite standardisée de l’aquarium de Liège) et les capacités de mémoire épisodique de l’enfant sont évaluées via une tâche de rappel d’histoire en immédiat (T1) et après 9 mois (T2). Ensuite, nous avons mené des analyses de régression pas-à-pas descendantes sur les capacités en mémoire épisodique des enfants. Ces analyses ont montré de meilleures performances en mémoire épisodique au T1 pour les enfants dont les parents approfondissent la discussion des éléments du passé. En outre, nos résultats indiquent que lorsque les parents situent les éléments discutés dans leur contexte temporo-spatial et utilisent un discours méta-mnésique, les enfants obtiennent après 9 mois de meilleurs scores en mémoire épisodique. Dès lors, nos résultats confirment que discuter du passé de manière plus détaillée et contextualisée ainsi qu’en commentant les performances et/ou opérations mnésiques en cours favorise la performance du jeune enfant en mémoire épisodique. De futures recherches devraient donc approfondir cette question de l’influence des réminiscences parentales sur le développement de la mémoire épisodique. Nos résultats indiquent que la question d’un développement sous-jacent des compétences métacognitives chez l’enfant par le biais des réminiscences parentales devrait être investiguée. Les techniques de prise en charge visant la mémoire épisodique du jeune enfant étant actuellement rares, ces futures études pourraient se révéler une étape essentielle à l'implémentation d'interventions de guidance parentale ciblant le style de réminiscence. 1. Casey, B. J., Tottenham, N., Liston, C. & Durston, S. (2005). Imaging the developing brain: what have we learned about cognitive development? Trends in Cognitive Sciences, 9, 104-110. doi: 10.1016/j.tics.2005.01.011 2. Langley, H. A., Coffman, J. L., & Ornstein, P. A. (2017). The socialization of children’s memory: Linking maternal conversational style to the development of children’s autobiographical and deliberate memory skills. Journal of Cognition and Development, 18, 63-86. doi: 10.1080/15248372.2015.1135800 [less ▲]

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See detailL'influence du style de réminiscence parentale sur le développement des mémoires autobiographique et épisodique
Léonard, Christina ULiege; Geurten, Marie ULiege; Willems, Sylvie ULiege

in Revue de Neuropsychologie, Neurosciences Cognitives et Cliniques (2020)

Remembering personally experienced events is critical for every human being. However, to date, effective interventions are lacking in the field, especially when memory is hindered during the early stages ... [more ▼]

Remembering personally experienced events is critical for every human being. However, to date, effective interventions are lacking in the field, especially when memory is hindered during the early stages of a child’s development. In this review article, we thus propose to explore a promising avenue of intervention that is still underexploited within the memory domain: the psychoeducation of parents about how they discuss past events with their child. There is some evidence suggesting that some types of parental reminiscing (i.e., involving frequent, detailed, and collaborative discussions with the child about the past) could encourage the early development of both autobiographical and episodic memory in children. Unfortunately, data reveal that not all parents spontaneously use this kind of elaborate reminiscing style. Several studies, however, suggest that parental reminiscing style can be lastingly improved through short psychoeducation sessions, with this then having a positive influence on the child’s memory performance. For these reasons, the present article reviews the literature on parental reminiscing (i.e., its characteristics and influences) with a particular focus on its effects on memory development in early childhood. In addition, this review also presents some rehabilitation methods that could be used to improve parental reminiscing style and reports on how these improvements have been shown to impact children’s memory functioning. [less ▲]

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See detailHunting down the source: how amnesic patients avoid fluency-based memory errors
Geurten, Marie ULiege; Bastin, Christine ULiege; Salmon, Eric ULiege et al

in Neuropsychology (2020), 34(1), 15-23

Objective: The primary aim of this study was to test whether differences in the ability of amnesic and healthy participants to detect alternative sources of fluency can account for differences observed in ... [more ▼]

Objective: The primary aim of this study was to test whether differences in the ability of amnesic and healthy participants to detect alternative sources of fluency can account for differences observed in the use of fluency as a cue for memory. Method: Patients with severe memory deficits and matched controls were presented with three forced-choice recognition tests. In each test, an external source of fluency was provided by manipulating the perceptual quality of the studied items during the test phase. The detectability of the perceptual manipulation varied in each test (i.e., a 10%, 20%, or 30% contrast reduction were given). Results: The results indicated that all participants were able to rely on fluency when making recognition decisions as long as the perceptual manipulation remained unnoticed. Interestingly, our data also revealed that the level of contrast reduction at which the alternative source is detected differs between healthy controls and amnesic patients. Specifically, patients with amnesia appeared to disqualify fluency as a cue for memory even when the contrast reduction was moderate while healthy participants only disqualified fluency when the contrast reduction was clearly visible. Conclusion: Overall, our results seem to suggest that the ability to use fluency is probably not impaired in amnesia but undergo metacognitive changes resulting in the implementation of explicit or implicit strategies aiming at tracking alternative sources in order to reduce memory errors. [less ▲]

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See detailFluency-Based Memory Decisions in Alzheimer’s Disease: A Matter of Source Detection?
Geurten, Marie ULiege; Willems, Sylvie ULiege; Salmon, Eric ULiege et al

in Neuropsychology (2020), 34(2), 176-185

Objective: The primary aim of this study was to test whether differences in the ability of patients with Alzheimer Disease (AD) and healthy participants to detect alternative sources of fluency can ... [more ▼]

Objective: The primary aim of this study was to test whether differences in the ability of patients with Alzheimer Disease (AD) and healthy participants to detect alternative sources of fluency can account for differences observed in the use of fluency - i.e., the ease with which information is processed - as a cue for memory. Method: Twenty-two patients with AD and 22 matched controls were presented with three forced-choice visual recognition tests. In each test, an external source of fluency was provided by manipulating the perceptual quality of the items during the test phase. The detectability of the perceptual manipulation varied in each test (i.e., 10%, 20%, or 30% contrast reduction were given). Results: Data indicated that AD patients rely on fluency in a similar extent than older adults as long as they demonstrate intact detection of differences in the perceptual quality of the items. Specifically, it appears that patients’ ability to visually discriminate stimuli differing in terms of their perceptual quality is critical for patients to be able to implement strategies to appropriately use or correctly disqualify fluency during a recognition task. Conclusion: Overall, these findings suggest that the disruption of some basic cognitive processes could prevent AD patients to experience fluency in a similar extent than healthy controls. However, when the ability to detect differences in the perceptual quality of the stimuli was taken into account, patients appeared to be as able as controls to rely on fluency to guide their memory decisions. [less ▲]

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See detailE-santé et tele-neuropsychologie : Illustration avec un projet pilote dans la sclérose en plaques
Willems, Sylvie ULiege; MOYANO, Nicolas ULiege; DELRUE, Gaël ULiege

Conference (2019, December 04)

Alors que la télépsychologie est en plein essor, les pratiques en télésanté dans le domaine de la neuropsychologie sont encore timides. Différents travaux indiquent toutefois que ces pratiques peuvent ... [more ▼]

Alors que la télépsychologie est en plein essor, les pratiques en télésanté dans le domaine de la neuropsychologie sont encore timides. Différents travaux indiquent toutefois que ces pratiques peuvent être diversifiées (exercices autoadministrés guidés par le neuropsychologue, prise en charge et évaluation par vidéoconférence, etc.). Elles pourraient augmenter l'accessibilité des soins neuropsychologiques pour certains patients. Une illustration d'offre de télésanté intégrée, centrée sur l'autodétermination du patient, sera faite via un projet mené au CHU de Liège. Ce projet vise le développement d'une macro-app en co-construction avec des patients souffrant de sclérose en plaques. [less ▲]

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See detailTalking about the past: a way to stimulate episodic memory development in preschoolers
Léonard, Christina ULiege; Geurten, Marie ULiege; Willems, Sylvie ULiege

in Brain and Cognition (2019, December), 137

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See detailL'évaluation au service du patient
Willems, Sylvie ULiege

Conference given outside the academic context (2019)

Depuis les années 70 ans, de nombreux chercheurs se sont intéressés aux erreurs de raisonnement humain. Professionnels de la santé mentale, nous n’échappons malheureusement pas à ses erreurs. Par exemple ... [more ▼]

Depuis les années 70 ans, de nombreux chercheurs se sont intéressés aux erreurs de raisonnement humain. Professionnels de la santé mentale, nous n’échappons malheureusement pas à ses erreurs. Par exemple, comme tout être humain, nous cherchons inconsciemment à confirmer sans cesse nos premières impressions, ou encore nous croyons voir ce que nous désirons le plus fort …le mieux-être de nos patients. Ainsi, compter sur nos observations et intuitions cliniques informelles peut être véritablement risqué. Nous décrivons les biais cognitifs les plus fréquents et différentes raisons de croire erronément qu’il y a un changement réel découlant de nos interventions. L’apport d’une démarche basée sur des données cliniques et scientifiques objectives sera discuté. Enfin, nous verrons que l’évaluation continue de l’état du patient lors de la prise en charge permet d’augmenter notre efficacité. [less ▲]

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See detailIntérêt de la réalité virtuelle en neuropsychologie : le cas du vieillissement
Willems, Sylvie ULiege

Conference (2019, November 08)

Les difficultés de mémoire épisodique sont une des plaintes les plus fréquentes dans le vieillissement normal et pathologique, ou chez les patients avec troubles neurologiques ou psychiatriques. Ces ... [more ▼]

Les difficultés de mémoire épisodique sont une des plaintes les plus fréquentes dans le vieillissement normal et pathologique, ou chez les patients avec troubles neurologiques ou psychiatriques. Ces dernières décennies, notre compréhension théorique de la mémoire épisodique a fortement évolué, au contraire de nos paradigmes d’évaluation en clinique. Il existe ainsi une distance entre nos connaissances théoriques et les méthodes d’évaluations utilisées. Nos outils ne permettent pas actuellement de cerner finement le fonctionnement de la mémoire épisodique telle qu’elle se forme dans la vie quotidienne. Il en ressort une faible valeur prédictive des plaintes, mais également du fonctionnement au quotidien. La réalité virtuelle permet de surpasser certaines limites de nos outils ‘papier-crayon’. Nous verrons comment elle permet d’évaluer la phénoménologie associée à la mémoire épisodique dans un protocole permettant la référence à soi. Nous aborderons également les limites actuelles associées à l’utilisation de la réalité virtuelle en clinique. [less ▲]

Detailed reference viewed: 93 (6 ULiège)
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See detailAller chercher les préférences du patient pour des décisions partagées
Willems, Sylvie ULiege

Scientific conference (2019, July 04)

Une pratique centrée sur le patient implique de fonder sa pratique sur des preuves de recherche, sans oublier les valeurs du patient et de sa famille (y compris les préférences, les préoccupations, les ... [more ▼]

Une pratique centrée sur le patient implique de fonder sa pratique sur des preuves de recherche, sans oublier les valeurs du patient et de sa famille (y compris les préférences, les préoccupations, les besoins et les souhaits). Nous aborderons brièvement l’évolution de la collaboration avec le patient à travers les différentes approches de soins (du paternalisme au partenariat de soins) avant de nous attarder sur les notions de pratique fondée sur les valeurs et de partenariat avec le patient dans la prise de décision clinique. Nous envisagerons ensuite des pistes pour soutenir les patients et les professionnels dans leur prise de décision partagée. [less ▲]

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See detailIndependent recollection/familiarity ratings can dissociate: Evidence from the effects of test context on recognition of event details
Willems, Sylvie ULiege; Schroyen, Sarah ULiege; Dehon, Hedwige ULiege et al

in Canadian Journal of Experimental Psychology (2019), 73(2), 100-104

Bodner and Richardson-Champion (2007) found a dissociative effect of test context on binary remember/know judgments about a critical set of details from a film sequence. Details of medium difficulty were ... [more ▼]

Bodner and Richardson-Champion (2007) found a dissociative effect of test context on binary remember/know judgments about a critical set of details from a film sequence. Details of medium difficulty were more likely to be judged “recollected” when preceded by a set of difficult details than a set of easy details, but were similarly likely to be judged “familiar”. Using the same paradigm, we replicated this dissociation when participants independently rated recollection and familiarity. Our finding represents the first evidence that independent recollection/familiarity ratings can be dissociated. In contrast, previous studies using independent ratings have yielded parallel effects of variables that produce dissociative effects with binary judgments. Our discussion considers potential causes of this dissociation, whether test context influenced discrimination or response bias, and implications for interpreting subjective recognition experiences. Demonstrations that test context can affect recollection reports also have implications for designing and conducting eyewitness interviews. [less ▲]

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See detailEvidence-based Practice
Maillart, Christelle ULiege; Durieux, Nancy ULiege; Martinez Perez, Trecy ULiege et al

Scientific conference (2019, May 27)

Detailed reference viewed: 192 (27 ULiège)
See detailHow amnesic patients avoid fluency-based memory errors
Geurten, Marie ULiege; Bastin, Christine ULiege; Salmon, Eric ULiege et al

Poster (2019)

The primary aim of this study was to test whether differences in the ability of amnesic and healthy participants to detect alternative sources of fluency can account for differences observed in the use of ... [more ▼]

The primary aim of this study was to test whether differences in the ability of amnesic and healthy participants to detect alternative sources of fluency can account for differences observed in the use of fluency as a cue for memory. To this end, patients with severe memory deficits and matched controls were presented with three forced-choice recognition tests. In each test, an external source of fluency was provided by manipulating the perceptual quality of the studied items during the test phase. The detectability of the perceptual manipulation varied in each test (i.e., a 10%, 20%, or 30% contrast reduction were given). The results indicated that all participants were able to rely on fluency when making recognition decisions as long as the perceptual manipulation remained unnoticed. Interestingly, our data also revealed that the level of contrast reduction at which the alternative source is detected differs between healthy controls and amnesic patients. Specifically, patients with amnesia appeared to disqualify fluency as a cue for memory even when the contrast reduction was moderate while healthy participants only disqualified fluency when the contrast reduction was clearly visible. Overall, our results seem to suggest that the ability to use fluency is probably not impaired in amnesia but undergo metacognitive changes resulting in the implementation of explicit or implicit strategies aiming at tracking alternative sources in order to reduce memory errors. [less ▲]

Detailed reference viewed: 44 (9 ULiège)