Publications and communications of Christian Monseur

Payot, M., Monseur, C.* , & Stievenart, M.*. (2022). Factorial Structure of the Parent-Reported Version of the Inventory of Callous-Unemotional Traits Among Belgian Children: A Theory-Based Model. Frontiers in Psychology. doi:10.3389/fpsyg.2022.839785
* These authors have contributed equally to this work.

Lonhay, Y., & Monseur, C. (14 April 2022). Étude des variables scolaires et individuelles associées à la persévérance des élèves de 15 ans au test PISA (2012 et 2015). Paper presented at 33e colloque international de l'ADMEE-Europe, Pointe à Pitre, Guadeloupe.

Léonard, F., Monseur, C., & Tirelli, E. (28 May 2021). Reporting quality of the literature on the pharmacological and psychological treatments of the alcohol-deprivation effect. Poster session presented at Belgian Association for Psychological Sciences.

Pools, E., & Monseur, C. (2021). Student test-taking effort in low-stakes assessments: evidence from the English version of the PISA 2015 science test. Large-Scale Assessments in Education. doi:10.1186/s40536-021-00104-6

Payot, M., Monseur, C., & Stievenart, M. (07 April 2021). Associations between attachment and the primary and the secondary variants of Callous-Unemotional traits in childhood. Paper presented at 2021 SRCD Biennial Meeting.

Deltour, C., Dachet, D., Monseur, C., & Baye, A. (2021). Does SWPBIS increase teachers' collective efficacy? Evidence from a quasi-experiment. Frontiers in Education. doi:10.3389/feduc.2021.720065

Geerinck, A., Beaudart, C., Reginster, J.-Y., Locquet, M., Monseur, C., GILLAIN, S., & Bruyère, O. (2021). Development and validation of a short version of the Sarcopenia Quality of Life questionnaire: the SF‑SarQoL. Quality of Life Research, 30 (8), 2349-2362. doi:10.1007/s11136-021-02823-3

Monseur, C., & Lonhay, Y. (2021). Étude de la persévérance des élèves de 15 ans au test de PISA 2012 et 2015 selon le mode d’administration. Mesure et Evaluation en Education, 44 (1), 29. doi:10.7202/1087988ar

Geerinck, A., Reginster, J.-Y., Locquet, M., Monseur, C., Gillain, S., Bruyère, O., & Beaudart, C. (December 2020). Clinimetric properties of the newly developed short form sarcopenia quality of life (SF-SarQoL) questionnaire. Poster session presented at Society on Sarcopenia, Cachexia and Wasting Disorders conference.

Geerinck, A., Bruyère, O., Locquet, M., Gillain, S., Monseur, C., Reginster, J.-Y., & Beaudart, C. (2020). Development of a short version of the sarcopenia quality of life (SARQOL®) questionnaire. Osteoporosis International, 31 (S1), 450-451.

Pools, E., & Monseur, C. (28 January 2019). La multidimensionnalité dans l’évaluation PISA 2003 : la place d’une dimension générale. Evaluer: Journal International de Recherche en Education et Formation, 4, 21-45.

Bressoux, P., Lima, L., & Monseur, C. (2019). Reducing the number of pupils in French first-grade classes. Is there evidence of contemporaneous and carreover effects? International Journal of Educational Research, 96, 136-145. doi:10.1016/j.ijer.2018.10.006

Galand, B., Lafontaine, D., Baye, A., Dachet, D., & Monseur, C. (2019). Le redoublement est inefficace, socialement injuste, et favorise le décrochage scolaire. Cahiers des Sciences de l'Education, (38), 1-33.

Lafontaine, D., Baye, A., & Monseur, C. (2019). Redoublement, efficacité et équité : l'éclairage des enquêtes internationales. In M. Crahay, Peut-on lutter contre l'échec scolaire ? (4e édition revue et corrigée, pp. 111-153). Bruxelles, Belgium: de Boeck.

Vieluf, S., Monseur, C., Baye, A., & Lafontaine, D. (2019). Understanding and Addressing Common-Method Bias in International Large-Scale Assessments The Example of Reading Opportunities-To-Learn in PISA 2009. Cahiers des Sciences de l'Education, (39), 1-48.

Pools, E., Magis, D., Monseur, C., & Janssen, R. (2018). Modélisation de la multidimensionnalité dans l’évaluation PISA 2003. In 30e colloque de l’ADMEE-Europe au Luxembourg: "L’évaluation en éducation et en formation face aux transformations des sociétés contemporaines" - Actes du colloque (pp. 70-71).

Monseur, C., & Baye, A. (2017). L'absentéisme scolaire en France comparativement aux pays de l'Ocdé : l'apport de PISA. Paris, France: CNESCO.

Detroz, P., Monseur, C., Romainville, M., Demeuse, M., Dehon, C., & Perrot, H. (04 October 2017). Validité et utilité d'un test d'orientation dans le secteur de la santé en Fédération Wallonie Bruxelles. Poster session presented at Congrès International Francophone de pédagogie en Sciences de la santé, Marseille, France.

Detroz, P., Monseur, C., Romainville, M., Demeuse, M., Dehon, C., Perrot, H., & Piazza, A. (2017). Validité et utilité d’un test d’orientation dans le secteur de la santé en Fédération Wallonie Bruxelles. Pédagogie Médicale, 18.

Baye, A., & Monseur, C. (January 2016). Gender differences in variability and extreme scores in an international context. Large-Scale Assessments in Education, 4 (1). doi:10.1186/s40536-015-0015-x

Detroz, P., Monseur, C., Romainville, M., Crahay, V., Demeuse, M., Dehon, C., Perrot, H., & Piazza, A. (2015). Rapport de l’étude visant à évaluer le dispositif appliqué en sciences médicales. Bruxelles, Belgium: ARES.

Monseur, C., & Baye, A. (2015). Les inégalités scolaires d'origines sociale et ethno-culturelle : une possible amplification ? Paris, France: Conseil National d'Evaluation du Système scolaire.

Lafontaine, D., Monseur, C., Baye, A., & Vieluf, S. (August 2015). Understanding and addressing response styles biases in Ilsa - The example of opportunities-to-learn in reading (PISA 2009). Paper presented at 16th Biennial Conference Earli, Cyprus.

Lafontaine, D., Baye, A., Vieluf, S., & Monseur, C. (2015). Equity in opportunity-to-learn and achievement in reading: A secondary analysis of PISA 2009 data. Studies in Educational Evaluation, 47, 1-11. doi:10.1016/j.stueduc.2015.05.001

Quittre, V., Meyer, C., & Monseur, C. (04 September 2014). Teaching Practices in Science: a Survey of Primary Teachers in the French Speaking Community of Belgium. Paper presented at European conference on Educational Research - "The Past, the Present and Future of Educational Research in Europe", Porto, Portugal.

Vanmeerbeek, M., Giet, D., Quittre, V., & Monseur, C. (05 April 2014). Modélisation de l'attitude des médecins généralistes envers la prévention. Paper presented at 8e congrès de la Médecine générale France, Paris, France.

Monseur, C., Issaieva, E., & Crahay, M. (April 2014). Les enseignants face au redoublement: ceux qui y croient et ceux qui n'y croient pas: étude de leurs conceptions psychopédagogiques et de leur connaissance des recherches. Revue Française de Pédagogie, 187, 35-53.

Baye, A., Chenu, F., Crahay, M., Lafontaine, D., & Monseur, C. (2014). Le redoublement en Fédération Wallonie-Bruxelles.

Demonty, I., Haine, C., Monseur, C., & Fagnant, A. (January 2014). Les évaluations externes (nationales et internationales) auxquelles sont soumis les élèves en Belgique francophone évaluent-elles le même type de compétences ? Paper presented at Colloque international de l’Admée-Europe. Cultures et politiques de l’évaluation en éducation et en formation, Marrakech, Morocco.

Motiejunaite, A., Noorani, S., & Monseur, C. (2014). Patterns in national policies for support of low achievers in reading across Europe. British Educational Research Journal. doi:10.1002/berj.3125

Vanmeerbeek, M., Donneau, A.-F., & Monseur, C. (2014). Quels facteurs sociodémographiques influencent l'attitude des médecins généralistes envers la prévention ? Revue Médicale de Bruxelles, 35 (3 (Suppl)), 6.

Lafontaine, D., Monseur, C., Baye, A., Bayer, S., & Vieluf, S. (31 August 2013). Cross-cultural differences in teaching strategies, opportunities-to-learn and achievement in reading. Paper presented at 15th Biennal EARLI Conference: Responsible Teaching and Sustainable Learning, Munich, Germany.

Lothe, B., Monseur, C., & Hansez, I. (May 2013). The contribution of Multidimensional IRT for modeling applicants performance on a SJT. Poster session presented at XVIth European Congress of Work and Organizational Psychology, Münster, Germany.

Wastiau, P., Blamire, R., Kearney, C., Quittre, V., Van de Gaer, E., & Monseur, C. (March 2013). The Use of ICT in Education: a survey of schools in Europe. European Journal of Education, 48 (1). doi:10.1111/ejed.12020

Magis, D., & Monseur, C. (12 February 2013). An overview of statistical methods to assess differential item functioning and differential test functioning. Paper presented at Research colloquium, Frankfurt, Germany.

Crahay, M., Baye, A., Fagnant, A., Lafontaine, D., & Monseur, C. (2013). Quelle école pour tous ? Eprint/Working paper retrieved from https://orbi.uliege.be/2268/167437.

Goffin, C., Monseur, C., & Fagnant, A. (2013). Les croyances relatives au redoublement, les conceptions de l’intelligence et le sentiment d’auto-efficacité des futurs enseignants du secondaire supérieur : quelle articulation ? In Congrès international. Actualité de la recherche en éducation et en formation. AREF 2013.

Dupont, V., Monseur, C., & Fagnant, A. (September 2012). The Impact of 15-year-old Pupils’ Motivation on their Educational and Career Expectations: a PISA Data 2003 Lighting. Paper presented at CER 2012 : "The Need for Educational Research to Champion Freedom, Education and Development for All", Cádiz, Spain.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (September 2012). Des savoirs savants aux usages normatifs : les enquêtes internationales d'acquis des élèves. Raisons éducatives, 16.

Lafontaine, D., Monseur, C., & Baye, A. (September 2012). How does engagement in reading predict digital reading proficiency among 15 year-olds? Paper presented at ECER annual meeting, Cadiz, Spain.

Baye, A., Lafontaine, D., & Monseur, C. (15 April 2012). How does engagement in reading predict digital reading proficiency among 15 years-olds ? Paper presented at AERA 2012 Annual meeting, Vancouver, Canada.

Monseur, C., & Baye, A. (15 April 2012). Exploring Gender Variability and Performance at the Extreme Tails of the Distribution in Reading. Paper presented at AERA 2012 Annual Meeting, Vancouver, Canada.

Barbier, M., Monseur, C., Bertrand, F., & Hansez, I. (2012). Measuring positive and negative occupational states at work : A structural and differential item functioning analysis. Psychologica Belgica, 52 (1), 3-17. doi:10.5334/pb-52-1-3

Dupont, V., Monseur, C., Lafontaine, D., & Fagnant, A. (2012). L'impact de la motivation et des émotions sur les aspirations professionnelles des jeunes de 15 ans. Revue Française de Pédagogie, (181), 55-70. doi:10.4000/rfp.3918

Dupriez, V., Monseur, C., & Van Campenhoud, M. (2012). Le poids de l'origine socio-culturelle des élèves et leur environnement scolaire sur leurs aspirations d'études supérieures : les bases d'une comparaison internationale. Orientation Scolaire et Professionnelle, 41 (1), 29-56.

DUPRIEZ, V., Monseur, C., VAN CAMPENHOUDT, M., & Lafontaine, D. (2012). Social Inequalities of Post-secondary Educational Aspirations : influence of social background, school composition and institutional context. European Educational Research Journal, 11 (4), 504-519. doi:10.2304/eerj.2012.11.4.504

Lafontaine, D., Felouzis, G., Crahay, M., & Monseur, C. (2012). Des parcours scolaires émaillés de discriminations. In M. Crahay (Ed.), Pour une école juste et efficace (2e édition revue et actualisée, pp. 141-183). Bruxelles, Belgium: De Boeck.

Monseur, C., & Lafontaine, D. (2012). Structure des systèmes éducatifs et équité : un éclairage international. In M. Crahay (Ed.), Pour une école juste et efficace (2e éd. revue et actualisée, pp. 185-219). Bruxelles, Belgium: De Boeck.

Rust, K., Krawchuk, S., & Monseur, C. (2012). PISA Student Non Response Adjustment Procedures. In M. Prenzel, M. Kobarg, S. Schöps, ... S. Rönnebek (Eds.), Research in the context of Programme for International Student Assessment. Berlin, Germany: Springer.

Baye, A., Lafontaine, D., & Monseur, C. (15 September 2011). Gender differences in Variability and Extreme Scores. Paper presented at ECER - The European Conference on Educational Research 2011, Berlin, Germany.

Lafontaine, D., Dupriez, V., Van Campenhoudt, M., & Monseur, C. (September 2011). Inequalities in post-secondary educational aspirations : influence of peers, socioeconomic background and structural characteristics of the education system. Paper presented at ECER - The European Conference on Educational Research 2011, Berlin, Germany.

Baye, A., Quittre, V., Monseur, C., & Lafontaine, D. (Eds.). (2011). La lecture électronique à 15 ans. Premiers résultats PISA 2009. Cahiers des Sciences de l'Education.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (2011). Relationships between reading performance, student background, engagement and reading strategies. In J. mendelovits (Ed.), PISA 2009 Results: Students on line. Digital Technologies and Performance (pp. 123-143). Paris, France: OECD.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (2011). Quasi marché, mécanismes de ségrégation sociale et académique en Communauté française de Belgique. Éducation Comparée, 6, 69-90.

Monseur, C., Baye, A., Lafontaine, D., & Quittre, V. (2011). PISA test format assessment and the local independence assumption. IERI Monographs Series. Issues and Methodologies in Large-Scale assessments, 4, 131-158.

Baye, A., Demonty, I., Lafontaine, D., Matoul, A., & Monseur, C. (Eds.). (2010). La lecture à 15 ans. Premiers résultats de PISA 2009. Cahiers des Sciences de l'Education.

Monseur, C., Lafontaine, D., & Baye, A. (August 2010). Education systems structures and their consequences on effectiveness and equity. Paper presented at 2nd Biennial Meeting of the EARLI Special Interest Group 18: Educational Effectiveness: Models, Methods and Applications, Leuven, Belgium.

Crocker, R., Glickman, V., Levin, B., Schachter, L., Anderson, J., Ungerleider, L., Monseur, C., & OECD. (2010). Mathematics Teaching and Learning Strategies. Paris, France: OECD.

Dupriez, V., Van Campenhoudt, M., Monseur, C., & Lafontaine, D. (2010). Inequalities in post-secondary educational aspirations : influence of peers, socioeconomic background and structural characteristics of the education system. Paper presented at Second biennal meeting of the EARLI Special Interest Groupe 18, Educational Effectiveness : models, methods and applications, Leuven, Belgium.

Dupriez, V., Van Campenhoudt, M., Monseur, C., & Lafontaine, D. (2010). Etudier à l'université : le poids des pairs et du capital culturel face aux aspirations d'étude. Paper presented at Congrès international d'Actualité de la recherche en éducation et formation, Genève, Switzerland.

Monseur, C., & Adams, R. (2010). The limitation of the plausible values. In M. L. Garner, G. Engelhard, ... M. Wilson (Eds.), Advances in Rasch Measurement. JAM Press.

Monseur, C., Baye, A., & Lafontaine, D. (2010). The impact of academic and social segregation on effectiveness in Oecd countries. Paper presented at Second biennal meeting of the EARLI Special Interest Groupe 18, Educational Effectiveness : models, methods and applications, Leuven, Belgium.

Quittre, V., & Monseur, C. (2010). Exploring Local Item Dependency for Items Clustered around Common Reading Passage in PIRLS Data. Paper presented at 4th IEA International Research Conference.

Baye, A., Monseur, C., & Lafontaine, D. (September 2009). How do education systems care of low engaged readers ? Institutional and socioeconomic factors influencing the reading engagement. Paper presented at PISA Research Conference, Kiel, Germany.

Rust, K., Krawchuk, S., & Monseur, C. (September 2009). PISA Student Non Response Adjustment Procedures. Paper presented at PISA Research Conference, Kiel, Germany.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (August 2009). Are assessments of performance in mathematics influenced by 'students' gender ? Paper presented at 13th Biennal conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (March 2009). Quasi-marché, mécanismes de ségrégation sociale et académique en Communauté française de Belgique. Paper presented at Séminaire international, Genève, Switzerland.

Dupriez, V., Monseur, C., & Van Campenhoudt, M. (2009). Etudier à l'université : le poids des pairs et du capital culturel face aux aspirations d'étude. Cahiers de Recherche en Éducation et Formation, 75.

Grisay, A., Gonzalez, E., & Monseur, C. (2009). Equivalence of item difficulties across national versions of the PIRLS and PISA reading assessements. IERI, 2, 63-83.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (2009). Les évaluations des performances mathématiques sont-elles influencées par le sexe de l'élève ? Mesure et Evaluation en Education, 32 (2), 71-98.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (2009). Gender Gap in Comparative Studies of Reading Comprehension : to what extent do the test characteristics make a difference. European Educational Research Journal, 8 (1), 69-79. doi:10.2304/eerj.2009.8.1.69

Monseur, C. (2009). Effect of Local Item Dependency of country performance estimates. Paper presented at PISA Research Conference, Kiel, Germany.

Monseur, C., & Adams, R. (2009). Plausible values : how to deal with their limitations. Journal of Applied Measurement, 10 (3).

Monseur, C., Baye, A., & Quittre, V. (2009). Organisation et apports de l'enquête PISA. InDirect: Les Clés de la Gestion Scolaire, 16, 45-63.

Monseur, C., & Lafontaine, D. (2009). L'organisation des systèmes éducatifs : quel impact sur l'efficacité et l'équité ? In V. Dupriez & X. Dumay (Eds.), L'efficacité en éducation, promesses et zones d'ombre. Bruxelles, Belgium: De Boeck.

Monseur, C., & OECD. (2009). PISA Data Analysis Manual : spss second edition. Paris, France: OECD.

Monseur, C., & OECD. (2009). Data Analysis Manual : sas second edition. Paris, France: OECD.

Monseur, C., & Zühlke, O. (2009). Sampling design. In R. Cartens (Ed.), The IEA Sites Technical report. Amsterdam, Netherlands: IEA.

Zühlke, O., & Monseur, C. (2009). Sampling weights and participation rates. In R. Cartens (Ed.), The IEA Sites Technical report. Amsterdam, Netherlands: IEA.

Monseur, C., Sibberns, H., & Hastedt, D. (October 2008). Linking errors in trend estimation for international surveys in education. IERI, 1, 113-122.

Monseur, C., & Crahay, M. (July 2008). Composition académique et sociale des établissements, efficacité et inégalités scolaires: une comparaison internationale. Revue Française de Pédagogie, 164, 55-65.

Monseur, C. (June 2008). Why do non-cognitive variables better predict mathematics achievement in some countries than in other ? A methodological study on PISA 2003. Paper presented at International Conference on Survey Methods in Multinational, Multiregional, and Multicultural Contexts (3MC), Berlin, Germany.

Baye, A., Fagnant, A., Hindryckx, G., Lafontaine, D., & Monseur, C. (04 April 2008). Belgian Communities : an increasing gap. Paper presented at PISA conference, Trento, Italy.

Grisay, A., Monseur, C., & Gonzalez, E. (March 2008). Equivalence of item difficulties across national versions in PIRLS and PISA reading assessment. Paper presented at Annual Meeting of the National Council on Measurement in Education, New-York, United States.

Monseur, C. (March 2008). Plus efficaces ou plus équitables, faut-il choisir ? Paper presented at Journée d'études organisée par le Girsef sur le thème l'Efficacité en éducation : promesses et zones d'ombres, Louvain-la-Neuve, Belgium.

Law, N., Pelgrum, W., Monseur, C., Brese, F., Carstens, R., Voogt, J., Plomb, T., & Anderson, R. E. (2008). Study design and Methodology. In N. Law, W. Pelgrum, ... T. Plomp (Eds.), Pedagogy and ICT use in Schools around the World. Findings from the IEA SITES 2006 Study (pp. 16-37). Springer.

Monseur, C., & Crahay, M. (2008). Composition académique et sociale des établissements, efficacité et inégalités scolaires : une comparaison internationale. Analyse secondaire des données PISA 2006. Revue Française de Pédagogie, 164, 55-65.

Monseur, C., Sibberns, H., & Hastedt, D. (2007). Equating errors in international surveys in education. In The second IEA International Research Conference : Proceedings of the IRC-2006, Volume Two (pp. 61-65). International Association for the Evaluation of Educationa Achievement (IEA).

Lafontaine, D., & Monseur, C. (September 2007). Impact of test characteristics on gender equity indicators in the assessment of reading comprehension. Paper presented at Conférence d'ECER, Gand, Belgium.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (August 2007). Why do non-cognitive variables better predict mathematics achievement in some countries than in others ? A methodological study on PISA 2003. Paper presented at 12th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Budapest, Hungary.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (August 2007). Interaction between gender, question format and reading process in large scale reading literacy assessments. Paper presented at 15th European Conference on Reading, Berlin, Germany.

Baye, A., & Monseur, C. (2007). Equity of achievement : A matter of education structures ? In The Second IEA International Research Conference : Proceedings of the IRC-2006 (pp. 199-214). IEA.

Crahay, M., & Monseur, C. (2007). Fins a quin punt l'alumnat immigrant és victima de segregacio escolar ? Analisi secundaria de l'estudi PISA 2000. In In Nouvinguts, fins quan ? Ve Simposi : llengua, educacio i immigracio Coordination (Edicions a peticio Collection : Acta). Girona, Spain: Universitat de Girona Edition.

Grisay, A., & Monseur, C. (2007). Measuring the equivalence of item difficulty in the various versions of an international test. Studies in Educational Evaluation, 33 (1), 69-86. doi:10.1016/j.stueduc.2007.01.006

Monseur, C., & Berezner, A. (2007). The Computation of Equating Errors in International Surveys in Education. Journal of Applied Measurement, 8 (3), 323-35.

Baye, A., Monseur, C., & Lafontaine, D. (November 2006). Equity of achievement : a matter of education structures ? Paper presented at 2nd IEA International Research Conference, Washington, United States.

Monseur, C. (September 2006). Une approche alternative à l'ajustement pondéral pour compenser la non réponse des élèves. Paper presented at 19e colloque international de l'Admée, Luxembourg, Luxembourg.

Monseur, C. (September 2006). Un nouveau paradigme pour les enquêtes internationales : d'une perspective synchronique vers une perspective diachronique. Paper presented at 19e colloque international de l'Admée, Luxembourg, Luxembourg.

Monseur, C., Baye, A., & Halleux, B. (September 2006). Procédures destinées à minimiser, a priori, les biais susceptibles d'altérer l'unidimensionalité internationale des échelles de rendement. Paper presented at 19e colloque international de l'Admée, Luxembourg, Luxembourg.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (July 2006). Beside the linguistic and cultural equivalence : the diachronic equivalence of tests. Paper presented at 5th conference of the International Test Commission, Brussels, Belgium.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (April 2006). Impact of item choice on the measurement of trends in educational achievement. Paper presented at Symposium Measuring trends in international comparative research. Results from the first two cycles of the OECD/PISA study, San Francisco, United States.

Monseur, C., & Berezner, A. (April 2006). The comutation of Linking Errors. Paper presented at AERA Annual Meeting, San Francisco, United States.

Baye, A., Demeuse, M., Monseur, C., & Goffin, C. (2006). Un ensemble d'indicateurs pour mesurer l'équité des systèmes éducatifs des 25 pays de l'Union européenne. Liège, Belgium: Université de Liège. Service de Pédagogie Expérimentale.

Baye, A., Demeuse, M., Monseur, C., & Goffin, C. (2006). A Set of Indicators to Measure Equity in 25 European Union Education Systems. Liège, Belgium: University of Liège. Service de Pédagogie Expérimentale.

Crahay, M., & Monseur, C. (2006). Différences individuelles et effets d'agrégation en ce qui concerne les performances en lecture : Analyse secondaire des données PISA 2000. In C. Houssemand, R. Martin, ... P. Dickes, Perspectives de psychologie différentielle (pp. 23-34). Rennes, France: Presses Universitaires de Rennes.

Monseur, C., & Lafontaine, D. (2006). Le caractère relatif des indicateurs de tendance. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 3 (28), 353-371.

Monseur, C. (September 2005). The influence of the measurement model on equity indicators derived from multilevel analyses in educational research. Paper presented at International Conference of Applied Statistics, Ribno, Slovenia.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (August 2005). Impact of question format and reading process on gender equity indicators in reading literacy assessment. Paper presented at 11th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Nicosie, Cyprus.

Monseur, C., & Lafontaine, D. (31 May 2005). Methodological Issues Raised by Equity Indicators Derived from Multilevel Analyses. Paper presented at International Workshop on "Normative and Quantitative Analysis of Educational Inequalities", Louvain-la-Neuve, Belgium.

Monseur, C., & Lafontaine, D. (31 May 2005). Impact of sampling design and measurement model on equity indicators in comparative studies. Paper presented at Workshop on Normative and Quantitative Analysis of Educational Inequalities, Louvain-la-Neuve, Belgium.

Baye, A., Demonty, I., Fagnant, A., Matoul, A., Monseur, C., & Lafontaine, D. (2005). PISA 2003 : au-delà des moyennes, des constats qui forcent à l'action. Les infos de l'Agers - Tables rondes, 1, 2-5.

Demeuse, M., Crahay, M., & Monseur, C. (2005). Efficacité et équité dans les systèmes éducatifs : les deux faces d'une même pièce ? In M. Demeuse, A. Baye, ... M.-H. Straeten, Vers une école juste et efficace : 26 contributions sur les systèmes d'enseignement et de formation : une approche internationale (pp. 391-410). Bruxelles, Belgium: De Boeck.

Monseur, C. (2005). The relative character of indicators and the diachronic perspective of current international surveys in education : potential incompatibilities that call for an enhancement of the survey methodology. Unpublished doctoral thesis, ULiège - Université de Liège.
Jury: .

Monseur, C. (2005). An explanatory alternative approach for student non response adjustment. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 31 (2,3), 129-144.

Monseur, C., & Demeuse, M. (2005). Les évaluations externes permettent-elles une régulation efficace ? In M. Demeuse, A. Baye, ... M.-H. Straeten, Vers une école juste et efficace : 26 contributions sur les systèmes d'enseignement et de formation : une approche internationale (pp. 489-517). Bruxelles, Belgium: De Boeck.

Monseur, C., & OECD. (2005). PISA 2003 Data Analysis Manual : spss users. Paris, France: OECD.

Monseur, C., & OECD. (2005). PISA 2003 Data Analysis Manual : sas users. Paris, France: OECD.

Monseur, C., Rust, K., & Krawchuk, S. (2005). Sampling outcomes. In R. Adams (Ed.), PISA 2003 Technical Report (pp. 165-184). Paris, France: OECD.

Baye, A., Demonty, I., Fagnant, A., Matoul, A., Monseur, C., & Lafontaine, D. (2004). PISA 2003 : Quels défis pour notre système éducatif ? Eprint/Working paper retrieved from https://orbi.uliege.be/2268/79760.

Baye, A., Demonty, I., Fagnant, A., Lafontaine, D., Matoul, A., & Monseur, C. (2004). Les compétences des jeunes de 15 ans en Communauté française de Belgique en mathématiques, en lecture et en sciences. Résultats de l'enquête PISA 2003. Cahiers du Service de Pédagogie Expérimentale, 19-20.

Monseur, C., & Demeuse, M. (2004). Quelques réflexions méthodologiques à propos des enquêtes internationales dans le domaine de l'éducation. Politiques d'Education et de Formation: Analyses et Comparaisons Internationales, 11 (2), 37-54.

Monseur, C., & Lafontaine, D. (2004). Ecoles sanctuaires, écoles ghettos : quel rôle joue l'origine socioculturelle et ethnique dans les différences de performances entre établissements ? In Actes du 3e congrès des chercheurs en éducation, Bruxelles, 16-17 mars 2004 (pp. 247-251).

Monseur, C. (August 2003). The interplay between individual background characteristics and school factors. Paper presented at 10th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Padoue, Italy.

Kirsch, I., De Jong, J., Lafontaine, D., McQueen, J., Mendelovits, J., & Monseur, C. (2003). Reading for change : performance and engagement across countries : results of PISA 2000. Paris, France: OCDE.

Kirsch, I., De Jong, J., Lafontaine, D., McQueen, J., Mendelovits, J., & Monseur, C. (Eds.). (2003). La lecture, moteur de changement : performances et engagement d'un pays à l'autre : résultats de PISA 2000. Paris, France: OCDE.

Lafontaine, D., Baye, A., Burton, R., Demonty, I., Matoul, A., & Monseur, C. (2003). Les compétences des jeunes de 15 ans en Communauté française en lecture, en mathématiques et en sciences : résultats de l'enquête PISA 2000. Cahiers du Service de Pédagogie Expérimentale, 13-14, 7-230.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (2003). Influence du contenu et des modalités d'évaluation sur les indicateurs d'équité. In Actes du 16e colloque international de l'Admée-Europe, Liège, 4-6 septembre 2003. Liège, Belgium: Service de Pédagogie expérimentale de l'Université.

Wu, M., & Monseur, C. (August 2002). Issues in the design of student assessment instrument for Pisa 2000. Paper presented at International Conference for Improving Surveys.

Adams, R., Rust, K., & Monseur, C. (2002). Data adjudication. In R. Adams & M. Wu, PISA 2000 : technical report (pp. 179-194). Paris, France: OECD.

Monseur, C. (2002). International database. In R. Adams, PISA 2000 : technical report (pp. 253-257). Paris, France: OECD.

Monseur, C. (2002). Data cleaning. In R. Adams & M. Wu, PISA 2000 : technical report (pp. 127-132). Paris, France: OECD.

Monseur, C., Rust, K., & Krawchuk, S. (2002). Sampling outcomes. In R. Adams, PISA 2000 : technical report (pp. 165-184). Paris, France: OECD.

Monseur, C., & Wu, M. (2002). Imputation for student non response in Educational survey. Paper presented at International Conference for Improving Surveys, Copenhague, Denmark.

Burton, R., Demeuse, M., Flammang, C., Monseur, C., & Nyssen, M.-C. (2001). L'éducation scientifique en Communauté française de Belgique de la maternelle au premier degré de l'enseignement secondaire : constats et perspectives. In Le point sur la recherche en éducation en Communauté française : actes du 1er congrès des chercheurs en éducation, Bruxelles, 24-25 mai 2000 (pp. 191-197). Bruxelles, Belgium: Ministère de l'Enseignement Supérieur et de la Recherche Scientifique.

Demeuse, M., Crahay, M., & Monseur, C. (2001). Efficiency and equity. In W. Hutmacher, In pursuit of equity in education : Using international indicators to compare policies (pp. 65-91). Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic Publishers.

Monseur, C., & Demeuse, M. (2001). Gérer l'hétérogénéité des élèves : Méthodes de regroupement des élèves dans l'enseignement obligatoire. Cahiers du Service de Pédagogie Expérimentale, (7-8), 25-52.

Barthélémy, D., Beine, F., Jauniaux, N., Dufays, A., Roucloux, J. C., Blondin, C., Demeuse, M., Monseur, C., Baye, A., De Zanet, F., Mainguet, C., Delooz, P., & Constant, F. (2000). Clés de lecture de Regards sur l'éducation n°6 : Les indicateurs de l'OCDE. Bruxelles, Belgium: Ministère de la Communauté Française, Secrétariat Général, Direction des Relations Internationales.

Demeuse, M., & Monseur, C. (2000). Temps consacré à l'enseignement des sciences et des mathématiques au primaire et en début de scolarité secondaire en Communauté française de Belgique. Cahiers du Service de Pédagogie Expérimentale, (3-4), 171-176.

Monseur, C. (2000). Résultats d'une enquête internationale en mathématiques. Cahiers du Service de Pédagogie Expérimentale, (3-4), 13-20.

Monseur, C., & Demeuse, M. (2000). Politique et usage des manuels scolaires en mathématiques et en sciences. Cahiers du Service de Pédagogie Expérimentale, (3-4), 177-183.

Demeuse, M., & Monseur, C. (1999). Analyse critique des indicateurs déterminant l'attribution des moyens destinés à la politique de discrimination positive en Communauté française de Belgique. Mesure et Evaluation en Education, 22 (2-3), 97-127.

Blondin, C., & Monseur, C. (1998). Une approche des modalites de regroupement des eleves au travers des etudes de l'IEA; Les modalites de prise en compte de la diversite dans les institutions educatives. Éducation Comparée, 52, 117-125.

Monseur, C., & Demeuse, M. (1998). L'enseignement des sciences. UN défi pour notre système éducatif. Athena.

Monseur, C., & Demeuse, M. (1998). Apports des études internationales à la réflexion sur la qualité des systèmes d'enseignements nationaux: Une analyse de l'éduction scientifique en Communauté française de Belgique. Bulletin de la Société Royaledes Sciences de Liège, 67 (5), 261-280.

Blondin, C., Demeuse, M., Fagnant, A., Feron, O., Monseur, O., & Monseur, C. (1997). Pour accroître l'efficacité des systèmes d'enseignment : recherche des facteurs d'efficacité : étude comparative des dispositifs de pilotage : rapport final, première année (Projet Socrates III.3.1 Bruxelles. Commission de l'Union Européenne, DGXXII). Liège, Belgium: Service de Pédagogie Théorique et Expérimentale, Université de Liège, Faculté de Psychologie et des Sciences de l'Education.

Monseur, C. (1997). Résultats à une enquête internationale en mathématiques. Mathématique et Pédagogie, 114, 5-12.

Monseur, C. (1997). Nos élèves préfèrent Pythagore à Newton. Pilotinfo, 20 (septembre).

Monseur, C. (1997). Etude comparative de différentes procédures d'échantillonnage pour l'estimation de compétences d'une population scolaire. Unpublished DEA/DES thesis, ULiège. GxABT - Liège Université. Gembloux Agro-Bio Tech.
Jury: .

Monseur, C., & Brusselmans, C. (1997). Contexts for Mathematics and Science Education, Belgium. In IEA (Ed.), Contexts for Mathematics and Science Education (pp. 50-61). IEA.

Blondin, C., & Monseur, C. (1996). Des caractéristiques changeables des systèmes éducatifs : la gestion des différences. Liège, Belgium: Service de Pédagogie Théorique et Expérimentale, Université de Liège, Faculté de Psychologie et des Sciences de l'Education.

Rousselet, S., & Monseur, C. (1993). Le pilotage de l'enseignement des sciences : un essai de synthèse. Informations Pédagogiques, 9.

Strauven, C., Monseur, C., Philippet, C., & Rousselet, S. (1993). La loi du 5 août 1992 sur la fonction de police : module élaboré à l'intention des formateurs et des élèves policiers des Ecoles de Police du Royaume. Bruxelles, Belgium: Ministère de l'Intérieur, Direction générale de la Police Générale du Royaume.

Monseur, C. (1989). Etude de la variabilité des conduites d'enseignement. Essai de modification des pratiques éducatives pour l'enseignement de l'éveil. Unpublished master thesis, ULiège - Université de Liège.
Jury: .