Publications of Brigitte Denis
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See detailPALETTE: Analysis of Instrumental Genesis lived by the CoPs
Daele, Amaury; Charlier, Bernadette; Ciussi, Mélanie et al

Report (2009)

The research presented in this deliverable aimed at observing and analysing the use of PALETTE services in authentic CoP contexts. We first present our conceptual framework based on the instrumental ... [more ▼]

The research presented in this deliverable aimed at observing and analysing the use of PALETTE services in authentic CoP contexts. We first present our conceptual framework based on the instrumental genesis theory. We then present our methodology for the generation of data and the analysis. Seven cases of design in use of PALETTE services and scenarios by CoPs are then described and analysed. In the discussion section, we carry out a cross-case analysis aiming at highlighting the common conditions of use of the services through the seven analysed cases. This discussion provides reflection that may inform the use of PALETTE services by other CoPs in other contexts. Finally, in the conclusion, we reflect on our methodological approach and results, and provide guidelines for further research. [less ▲]

Detailed reference viewed: 60 (4 ULiège)
See detailTechnologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation en contexte scolaire (TIC-EF)
Denis, Brigitte ULiege

Learning material (2009)

Le cours comprend les chapitres suivants : 1. Approche systémique de la formation initiale et continue des enseignants aux usages des TICE 2. Analyse d’activités de formation/apprentissage recourant aux ... [more ▼]

Le cours comprend les chapitres suivants : 1. Approche systémique de la formation initiale et continue des enseignants aux usages des TICE 2. Analyse d’activités de formation/apprentissage recourant aux TIC et discussion de leurs apports à l’enseignement 3. Analyse de dispositifs de formation recourant aux TIC sous l’angle de l’innovation 4. Évaluation de la qualité ergonomique et pédagogique de produits multimédias et de sites Web éducatifs 5. Création de scénarios pédagogiques intégrant les TIC 6. Problématiques d’évaluation et leur instrumentation à l’aide des TIC [less ▲]

Detailed reference viewed: 52 (4 ULiège)
See detailNational Policies and Practices on ICT in Education: Belgium
Denis, Brigitte ULiege; Valcke, M.; Van Braag, J.

in Plomp, T.; Anderson, R. E.; Law, N. (Eds.) et al Cross-National Information and Communication Technology. Policies and Practices in Education (2009)

This chapter describes the national policies and practices on ICT in education in Belgium (French Community of Belgium and flemsih community).

Detailed reference viewed: 40 (4 ULiège)
See detailTools and services to sustain collaborative edition, share and capitalization of knowledge
Denis, Brigitte ULiege

Conference (2008, June)

Presentation of several tools used to support collaborative edition. Issues about sharing, capitalizing and managing knowledge.

Detailed reference viewed: 16 (0 ULiège)
See detailLearning and Teaching Paradigms applied in e-Learning
Denis, Brigitte ULiege

Conference (2008, June)

Description of teaching and learning paradigms applied in elearning environments.The model presented sustains the instructional design of such environments.

Detailed reference viewed: 23 (0 ULiège)
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See detail« Usages de l’ordinateur et apports des médias et des TIC en enseignement » : Construction d’un curriculum de cours destiné aux futurs enseignants de la Communauté française de Belgique
Fontaine, Perrine ULiege; Denis, Brigitte ULiege

in Charnet, Chantal; Ghersi, Claire; Monino, Jean-Louis (Eds.) Actes du XXVe Colloque de l'Association Internationale de Pédagogie Universitaire (AIPU). Le défi de la qualité dans l'enseignement supérieur : vers un changement de paradigme. Thème 2 (2008, May)

L’étude de Feyens (2006) met en évidence une série de problèmes liés à la mise en œuvre du cours « Usages de l’ordinateur et apports des médias et des TIC en enseignement » dans le cadre de la formation ... [more ▼]

L’étude de Feyens (2006) met en évidence une série de problèmes liés à la mise en œuvre du cours « Usages de l’ordinateur et apports des médias et des TIC en enseignement » dans le cadre de la formation de futurs enseignants (instituteurs et professeurs de l’enseignement secondaire inférieur) en Communauté française de Belgique. Par exemple, l’absence de curriculum officiel de formation, pas de titre spécifique requis chez les enseignants en charge de ce cours, … Un des axes du projet HETICE (Hautes Écoles et Technologies de l’Information et de la Communication pour l’Éducation) mené par le Centre de Recherche sur l’Instrumentation, la Formation et l’Apprentissage (CRIFA) de l’Université de Liège s’attelle actuellement à la mise au point d’un tel curriculum, à la formation des enseignants dispensant ce cours et à l’évaluation de son impact sur leurs pratiques de formation. Cet article traite d’une série d’actions entreprises pour développer ce curriculum et de leurs premiers résultats : une analyse des besoins, une contextualisation de la problématique de la formation initiale des futurs enseignants, une réflexion sur les usages et la plus-value des TIC, un sondage sur les pratiques des TIC effectives des enseignants dans leurs activités d’enseignement/apprentissage et l’élaboration d’une première mouture du curriculum tenant compte de différentes facettes et de la triple concordance entre les objectifs poursuivis, les activités d’apprentissage proposées et l’évaluation. [less ▲]

Detailed reference viewed: 356 (21 ULiège)
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See detailLearrn-Nett, un réseau pour la formation des enseignants. Une communauté de pratique ?
Lebrun, M.; Deschryver, N.; Charlier, B. et al

in Charnet, Chantal; Ghersi, Claire; Monino, Jean-Louis (Eds.) Le défi de la qualité dans l'enseignement supérieur : vers un changement de paradigme. Actes du XXVe Colloque de l'Association Internationale de Pédagogie Universitaire (AIPU) (2008, May)

Il y a plus de 10 ans, le réseau LEARN-NETT naissait de la rencontre de professeurs en sciences de l’éducation et était financé pendant trois ans, d’abord au niveau belge puis par la Communauté Européenne ... [more ▼]

Il y a plus de 10 ans, le réseau LEARN-NETT naissait de la rencontre de professeurs en sciences de l’éducation et était financé pendant trois ans, d’abord au niveau belge puis par la Communauté Européenne. Leur préoccupation ? Outre la formation aux usages des TIC dans les pratiques de formation, oeuvrer à la qualité de la formation pédagogique des futurs enseignants en les rendant davantage capables de travailler en équipe (apprentissage de la collaboration à distance) et d’assurer leur propre développement professionnel. Un élément particulier ? Le réseau LEARN-NETT est toujours actif. Ce mini-colloque sera décliné en trois parties. (1) Le dispositif pédagogique LEARN-NETT : les lignes de forces restées stables depuis 10 ans et les aspects qui ont évolué en fonction des avancées technopédagogiques. (2) Une des valeurs ajoutées de ce dispositif : la formation des tuteurs. Comment les tuteurs apprennent-ils leur fonction, développent-ils leurs compétences dans ce dispositif ? (3) Les bénéfices pour les différents acteurs de LEARN-NETT (enseignantschercheurs, tuteurs …), les perspectives nouvelles liées aux développements pédagogiques et technologiques, les conditions de survie et de développement d’un tel réseau et l’impact institutionnel d’un tel projet comme catalyseur de l’innovation pédagogique. [less ▲]

Detailed reference viewed: 47 (2 ULiège)
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See detailPALETTE : Extensions of O'CoP Ontology
Dieng-Kuntz, Rose; Denis, Brigitte ULiege; El Ghali, Adil et al

Report (2008)

This deliverable first analyzes some integration problems encountered during the integration of the O’CoP ontology that was developed by several ontologists. Then, we describe several experiments of ... [more ▼]

This deliverable first analyzes some integration problems encountered during the integration of the O’CoP ontology that was developed by several ontologists. Then, we describe several experiments of development of CoP-specific ontologies · Natural Language processing (NLP) tools were used by Knowledge Management (KM) service developers for analyzing a corpus of e-mails of the @pretic CoP, so as to develop a “Technical Problem” ontology. We also reused an existing hierarchy in order to build the Ontopedia ontology. Last, the development of the ontologies “Human Problems” and “Learning and Teaching” for the @pretic CoP relied on brainstormings between the CoP mediator and the CoP members. · For the Form@Hetice CoP, the ontology was aimed at being used by the BayFac system offering service of document classification, and was developed by the service developers, with a validation by the Form@Hetice CoP mediator. · For Learn-Nett CoP, the ontology was also aimed at being used by the BayFac system, and was developed by the service developers and the CoP mediator (who was also a member of the CoP), with a continuous validation by a CoP focus group. · For the TFT CoP, tbe ontology was developed manually by the CoP mediator through a folksonomy obtained using tags on the CoP documents, according to social tagging approach. At the end of the deliverable, we compare these different ontologies with related work and we analyze them from reusability viewpoint [less ▲]

Detailed reference viewed: 83 (5 ULiège)
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See detailForm@HETICE : une étude de cas vue sous l'angle de la théorie des communautés de pratique
Milstein, A.; Denis, Brigitte ULiege

in Actes du Colloque EIAH 2007 : International Workshop "Learning and working in CoPs : theoretical and technological issue" (2007, June)

La notion de communauté de pratique peut jouer un rôle important dans une nouvelle réflexion sur l’apprentissage. De nombreuses théories sur le sujet se multiplient dans la littérature. Néanmoins, comme ... [more ▼]

La notion de communauté de pratique peut jouer un rôle important dans une nouvelle réflexion sur l’apprentissage. De nombreuses théories sur le sujet se multiplient dans la littérature. Néanmoins, comme le soulignent Dameron et Josserand (2005), il manque une analyse processuelle du développement des communautés de pratique. Il existe un décalage réel entre la richesse conceptuelle des travaux sur cette forme d’organisation et le peu d’études en profondeur sur la dynamique de ce type de groupes, les « phases » de leur développement ainsi que sur l’impact effectif du partage des pratiques. Un certain nombre d’enquêtes (Dameron & Josserand, 2005 ; Cappe, 2005 ; Laferrière, 2005) ont déjà été réalisées. Notre travail entre dans cette démarche de validation du concept de communauté de pratique. Nous présentons ici une étude de cas : le projet Form@HETICE. Cet article décrit notre travail d’observation de la situation actuelle et d’identification de l’existence ou non de communautés de pratique au sein de ce projet. [less ▲]

Detailed reference viewed: 129 (6 ULiège)
See detailQuel usage d’un site Web dans le soutien de la pérennisation d’un réseau d’enseignants de l’enseignement supérieur intéressés par les TICE : Form@HETICE.
Fontaine, Perrine ULiege; Denis, Brigitte ULiege

in Actes du 24e colloque de l’Association Internationale de Pédagogie Universitaire : Vers un changement de culture en enseignement supérieur. Regards sur l'innovation, la collaboration et la valorisation (2007, May)

Detailed reference viewed: 38 (5 ULiège)
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See detailPALETTE : User centred description of PALETTE tools and services and first analysis of usability
Vandeput, Etienne ULiege; Denis, Brigitte ULiege; Ledent, M. et al

Report (2007)

The present deliverable aims at providing any CoP member, CoP animator or CoP mediator with the most complete view of the PALETTE tools and services. It gives a voice to the developer, the educationalist ... [more ▼]

The present deliverable aims at providing any CoP member, CoP animator or CoP mediator with the most complete view of the PALETTE tools and services. It gives a voice to the developer, the educationalist, the ergonomist and of course the user to explain how they consider them. So, it suggests use cases, scenarios but also shows to the reader where are the obstacles of use (with the aim of avoiding a too quick discouragement on his/her part) and it provides real users’ testimonies. It illustrates the participative design, core of the project, by showing how various kinds of partners in the project work at their evolvement. Several times, it evokes how they interact in that way. More, for the sake of completeness, external services which are "social network" oriented, are described in terms of functionalities and with the concern of providing the audience with a largest view of how ICT may help CoPs to grow up. [less ▲]

Detailed reference viewed: 19 (1 ULiège)
See detailArticuler théories et pratiques en technologie de l'éducation
Denis, Brigitte ULiege

in Charlier, Bernadette; Peraya, Daniel (Eds.) Transformation des regards sur la recherche en technologie de l'éducation (2007)

Detailed reference viewed: 52 (10 ULiège)
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See detailFormer des adultes aux technologies de la formation
Denis, Brigitte ULiege; Vandeput, Etienne ULiege

in Distances et Savoirs (2007), 5(3), 393-406

The authors present the interest to articulate distance and face-to-face activities in an adult training environment in educational technology. They describe modalities and principles related to its ... [more ▼]

The authors present the interest to articulate distance and face-to-face activities in an adult training environment in educational technology. They describe modalities and principles related to its implementation through a training strategy based on various pedagogical scenarios. Taking into account the learner’s personal project, several organisational aspects and a triple concordance between target competencies, learning activities and evaluation of these competencies increases the efficiency of this learning environment. Two examples of scenarios are described. The first one concerns a course called “design of specifications of an educational multimedia product”. The second one is named “sciences and technologies of information and communication”. [less ▲]

Detailed reference viewed: 49 (8 ULiège)
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See detailPALETTE: Grid of Analysis Supporting the Participative Design Methodology
Pironet, Fabienne ULiege; Charlier, Bernadette; Daele, Amaury et al

Report (2006)

This deliverable presents the participatory design methodology of the PALETTE project and some first results of the implementation of this process. Some principles of the Actor Network Theory and of the ... [more ▼]

This deliverable presents the participatory design methodology of the PALETTE project and some first results of the implementation of this process. Some principles of the Actor Network Theory and of the Agile Methodology are embedded in the different stages of this methodology whose twelve stages (described in details in the last section) will be the basis of the participative development of services and scenarios of use. The first two stages of the process, establishing the collaboration with the CoPs and modelling their activities, have been implemented. Concrete results are available, i.e. procedures implemented to enrol the partners, methodological tools to gather and analyse the data from the CoPs. Some information has been communicated to partners of WPs 2, 3, 4 and 5 that needed it to progress in the development of their work. This process is not ended; it is iterative and will be refined all along the project. [less ▲]

Detailed reference viewed: 116 (10 ULiège)
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See detailPALETTE: User Centred Description of PALETTE tools and services and first analysis of usability
Vandeput, Etienne ULiege; Denis, Brigitte ULiege; Ledent, Maryse ULiege et al

Report (2006)

The present deliverable aims at providing any CoP member, CoP animator or CoP mediator with the most complete view of the PALETTE tools and services. It gives a voice to the developer, the educationalist ... [more ▼]

The present deliverable aims at providing any CoP member, CoP animator or CoP mediator with the most complete view of the PALETTE tools and services. It gives a voice to the developer, the educationalist, the ergonomist and of course the user to explain how they consider them. So, it suggests use cases, scenarios but also shows to the reader where are the obstacles of use (with the aim of avoiding a too quick discouragement on his/her part) and it provides real users’ testimonies. It illustrates the participative design, core of the project, by showing how various kinds of partners in the project work at their evolvement. Several times, it evokes how they interact in that way. More, for the sake of completeness, external services which are "social network" oriented, are described in terms of functionalities and with the concern of providing the audience with a largest view of how ICT may help CoPs to grow up. [less ▲]

Detailed reference viewed: 37 (0 ULiège)
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See detailPALETTE: Second analysis of usability
Vandeput, Etienne ULiege; Denis, Brigitte ULiege; Roisin, Cécile et al

Report (2006)

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See detailPALETTE : Periodic Activity Report 01. Covering the period from 01/02/2006 to 31/01/2007
Marache, Karen; Le Dantec, Bruno; Denis, Brigitte ULiege et al

Report (2006)

Detailed reference viewed: 8 (0 ULiège)
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See detailPALETTE : Palette Bi-annual report 01. Covering the period from 01/02/2006 to 31/07/2006
Ruffa, Nathalie; Le Dantec, Bruno; Denis, Brigitte ULiege et al

Report (2006)

Detailed reference viewed: 15 (0 ULiège)
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See detailPALETTE : Extensions of O’CoP Ontology
Dieng-Kuntz, Rose; Denis, Brigitte ULiege; El Ghali, Adil et al

Report (2006)

Detailed reference viewed: 30 (0 ULiège)