Publications of Caroline Deltour
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See detailLe Soutien aux Comportements Positifs en Belgique francophone (FWB)
Deltour, Caroline ULiege

Conference given outside the academic context (2020)

Detailed reference viewed: 32 (2 ULiège)
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See detailLutte contre l’échec scolaire et alternatives au redoublement
Dachet, Dylan ULiege; Deltour, Caroline ULiege; Baye, Ariane ULiege

Conference (2020, January 27)

Conférence présentant les résultats de recherches (quasi-expérimentales et internationales) récentes quant à l'efficacité pédagogique du redoublement ainsi que les alternatives efficaces à cette pratique ... [more ▼]

Conférence présentant les résultats de recherches (quasi-expérimentales et internationales) récentes quant à l'efficacité pédagogique du redoublement ainsi que les alternatives efficaces à cette pratique : modification de la conception de l'évaluation, soutien aux comportements positifs et analyse fonctionnelle du comportement. [less ▲]

Detailed reference viewed: 75 (3 ULiège)
See detailPrésentation, validation et premiers résultats de l’utilisation d’une échelle de mesure du sentiment d’efficacité collective des enseignants dans le cadre de la mise en place du dispositif « Soutien aux Comportements Positifs dans les écoles pilotes de la FWB
Deltour, Caroline ULiege

Conference (2019, November 15)

Dans le cadre de la mise en œuvre de la nouvelle organisation du travail enseignant liée à la réforme du « Pacte pour un Enseignement d'Excellence », 60 périodes par an doivent être allouées au travail ... [more ▼]

Dans le cadre de la mise en œuvre de la nouvelle organisation du travail enseignant liée à la réforme du « Pacte pour un Enseignement d'Excellence », 60 périodes par an doivent être allouées au travail collaboratif, par chaque enseignant, tous niveaux confondus. À l'heure où la pénurie d'enseignants se manifeste de plus en plus tôt, voire même avant la rentrée scolaire[1] ; à l'heure aussi où le burnout des enseignants est de plus en plus souvent évoqué comme une maladie liée aux conditions de travail ainsi qu'au sentiment d'efficacité, tant personnelle que collective (Caprara et al., 2006 ; Jaoul & Kovess, 2003 ; Skaalvik & Skaalvik, 2010), la question de l'efficacité ressentie du travail collaboratif, rendu aujourd'hui obligatoire, semble pertinente. Les nombreuses recherches menées ces vingt dernières années sur l'efficacité individuelle et collective des enseignants (Malinen et al., 2013 ; Chan, 2008a ; Skaalvik & Skaalvik, 2010 ; Tschannen-Moran & Woolfokl Hoy, 2007 ; cités par Malinen & Savolainen, 2016) démontrent que le sentiment d'efficacité fonctionne de façon récursive, de sorte qu'une perception élevée de son efficacité mènera la personne à une plus grande persistance dans la tâche, qui mènera elle-même à de meilleurs résultats, qui contribueront à leur tour à une plus grande efficacité individuelle (Holzberger et al., 2013 ; Tschannen-Moran et al., 2007 ; cités par Kelm & McIntosh, 2012). L'échelle de mesure du sentiment d'efficacité collective des enseignants, traduite de la version anglophone de Skaalvik & Skaalvik (2007), a été utilisée dans le cadre de l'implémentation du dispositif de prévention universelle « Soutien aux Comportements Positifs (SCP) », version française du School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS) (Sugai & Horner, 2009), pour vérifier la mesure dans laquelle le SCP, dont le but principal est d'améliorer le climat scolaire, améliore aussi le sentiment d'efficacité collective des équipes éducatives. La mise en place d'un tel dispositif exige en effet une collaboration étroite et constante des membres des équipes éducatives. En FWB, le dispositif SCP est mis en place dans cinq écoles pilotes et une évaluation de son impact sur cinq variables est en cours. Les résultats attendus sont : l'amélioration du climat scolaire, la diminution des comportements problématiques, l'augmentation de la présence à l'école et l'amélioration des résultats scolaires. Après le cadrage théorique du dispositif et la présentation du design de la recherche, nous exposerons les étapes réalisées, depuis la traduction et la validation de l'échelle de mesure du sentiment d'efficacité collective jusqu'aux premiers résultats obtenus, suite à l'analyse des données récoltées. [less ▲]

Detailed reference viewed: 59 (3 ULiège)
See detail7 countries – 1 Scale : International Validation of a School Climate Survey – Belgium
Deltour, Caroline ULiege; Baye, Ariane ULiege

Conference (2019, July)

This symposium will focus on the presentation of results of an international study in which researchers translated U.S. versions of psychometrically validated school climate surveys for use in diverse ... [more ▼]

This symposium will focus on the presentation of results of an international study in which researchers translated U.S. versions of psychometrically validated school climate surveys for use in diverse settings. Researchers from Belgium, Greece Italy, Latvia, Lithuania, and the UK will describe how the survey translation process aimed to preserve psychometric properties of the U.S. surveys, and evaluate the psychometrics. Structural equation modeling techniques will be used to examine construct validity (conceptual equivalence), measurement invariance, and educator perceptions of school climate across cultures. Data will illustrate how perceptions of climate vary based on contextual norms, educational practices, and cultural values. [less ▲]

Detailed reference viewed: 17 (1 ULiège)
See detailSWPBS in French speaking Belgium update and reflection on teachers’ reinforcement
Deltour, Caroline ULiege; Bluge, Valérie ULiege; Michel, Aurore ULiege et al

Conference given outside the academic context (2018)

After a first complete year of implementation of the French version of PBIS we propose an update of the situation in our four different schools in the light of their specific contexts which are all very ... [more ▼]

After a first complete year of implementation of the French version of PBIS we propose an update of the situation in our four different schools in the light of their specific contexts which are all very different (primary school vs secondary school, French speaking school vs Dutch immersion school, very small school vs bigger school). We will put forward the results of their first interventions in different school settings. We will provide feedback of the way the different participants experience SCP and its implementation. We will discuss facilitators and barriers the schools have to face. We will then debate the ways teachers can be reinforced for their efforts concerning the implementation process. What kind of reinforcement fits our cultural context ? What reinforcement is meaningful to teachers ? With what cost-efficiency benefit(s) ? Can teacher reinforcement help creating a positive culture in the teaching team ? [less ▲]

Detailed reference viewed: 33 (4 ULiège)
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See detailSoutien aux comportements positifs
Deltour, Caroline ULiege; Bluge, Valérie ULiege; Michel, Aurore ULiege et al

Conference (2018, May 24)

Detailed reference viewed: 68 (13 ULiège)
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See detailSoutien aux comportements positifs
Deltour, Caroline ULiege; Bluge, Valérie ULiege; Michel, Aurore ULiege et al

Conference given outside the academic context (2018)

Detailed reference viewed: 63 (15 ULiège)
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See detailStart of a pilot project in French speaking Belgium : benefits and challenges
Deltour, Caroline ULiege; Baye, Ariane ULiege

Conference given outside the academic context (2017)

In 2017-2018, at least five pilot schools will start with PBS in French speaking Belgium. The objective of the communication is twofold. First, we will discuss the issue of cultural adaptability of PBS ... [more ▼]

In 2017-2018, at least five pilot schools will start with PBS in French speaking Belgium. The objective of the communication is twofold. First, we will discuss the issue of cultural adaptability of PBS based on our experience of partnership with in the Netherlands, which has an educational system structurally close to ours, and whose system faces quite similar socio-economical and cultural challenges. Second, we will introduce our research design, questions and tools to assess school climate, behavior problems, absenteeism and achievement as pretest measures. First analysis of the psychometrical quality of our instruments will be presented. The challenge to find appropriate control schools will also be discussed. [less ▲]

Detailed reference viewed: 30 (4 ULiège)
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See detailSWPBS in French speaking Belgium
Deltour, Caroline ULiege; Baye, Ariane ULiege

Conference given outside the academic context (2016)

Detailed reference viewed: 20 (3 ULiège)