Publications of Line Vossius
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See detailFinger dexterity predicts early math skills development: Insight from 3D human motion analyses.
Neveu, Maëlle ULiege; Vossius, Line ULiege; Schwartz, Cédric ULiege et al

Poster (2019, June 18)

Children’s ability to use their fingers in numerical contexts is assumed to contribute to the development of basic mathematical skills (Fayol & Seron, 2005; Gunderson et al., 2015). Some authors pointed ... [more ▼]

Children’s ability to use their fingers in numerical contexts is assumed to contribute to the development of basic mathematical skills (Fayol & Seron, 2005; Gunderson et al., 2015). Some authors pointed to finger gnosia as a good predictor of arithmetic abilities developed some years later (Fayol, Barrouillet, & Marinthe, 1998; Noël, 2005; Penner-Wilger & Anderson, 2008) while others highlighted the relationship between manual dexterity and early numerical and arithmetical abilities (Asakawa & Sugimura, 2009, 2011, 2014; Suggate, Stoeger & Fisher, 2017). At present, the contribution of the fine motor skills to early number development has been less investigated. The aim of this study is to examine how manual dexterity contributes to early number and arithmetical processing using 3D human motion analyses, a technique providing fine-grained measures of finger dissociation and finger coordination –two components of manual dexterity. Thirty preschoolers aged between 3 and 5 years old were tested in finger dissociation and finger coordination tasks as well as in tasks assessing early numerical and arithmetic development (i.e. reciting of numbers words, counting, number words cardinal knowledge, calculating with picture support). The multiple regression analyses showed the predictive value of finger dexterity for cardinality and arithmetic skills while controlling for age differences. This result outline the tight relationship between fine motor skills and early mathematical abilities and suggest that finger coordination could have decisive influences on the use of finger-based strategies in support to the development of numerical concepts and early arithmetic in young children. [less ▲]

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See detailDes jeux de doigts pour renforcer les précurseurs des apprentissages scolaire
Dauvister, Estelle; Vossius, Line ULiege; Rousselle, Laurence ULiege

Poster (2017, May 19)

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See detailLa lecture partagée pour améliorer l’entrée dans l’écrit chez des enfants issus de population défavorisée
Maillart, Christelle ULiege; Binamé, Florence ULiege; Vossius, Line ULiege et al

Conference (2017, May 19)

Les enfants issus de populations défavorisées sont à risque de présenter des difficultés d’apprentissage en lecture. Sans intervention appropriée, le décalage entre les performances de ces enfants et leur ... [more ▼]

Les enfants issus de populations défavorisées sont à risque de présenter des difficultés d’apprentissage en lecture. Sans intervention appropriée, le décalage entre les performances de ces enfants et leur pairs persiste voire se creuse avec le temps (Lonigan et al., 2015). Cette communication présente les résultats d’une étude en intervention ciblant la littératie émergente chez de jeunes enfants scolarisés en fin de maternelle. Elle fait partie d’un projet plus large comparant les effets de différentes interventions ciblées 1) sur les précurseurs du calcul, 2) sur des activités psychomotrices ou 3) sur la littératie émergente chez trois groupes d’enfants prése. Pour cette dernière intervention, un groupe de 10 enfants d’âge préscolaire âgés de 51 mois à 70 mois, tous issus d’une école accueillant des enfants issus de milieux socio-économiques faibles, ont participé à une intervention en lecture partagée pendant dix semaines, trente minutes par jour, cinq fois par semaine. La lecture partagée est considérée comme une « bonne pratique » pour le développement de la littératie émergente (National Early Literacy Panel, 2008). Elle cible à la fois des aptitudes concernant le code (conscience phonologique ou connaissance de l’alphabet) et le sens (vocabulaire, syntaxe, grammaire narrative) (Piasta, 2016). Les performances des enfants dans les différentes mesures langagières ou de lecture, évaluées avant et après l’intervention, ont été comparées aux performances obtenues par des enfants ayant participé aux deux autres interventions. Les effets à court terme (pré, post intervention) mais aussi à long terme sur le développement du langage écrit seront présentés, permettant de distinguer des effets d’entrainement spécifique ou plus de stimulation plus globale. [less ▲]

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See detailEtude des traitements numériques de base dans le syndrome 22q11: Impact des troubles visuo-spatiaux
Attout, Lucie ULiege; Noël, Marie-Pascale; Vossius, Line ULiege et al

Conference (2017, April 22)

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