Publications of Céline Stassart
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See detailSome novel applications of VR in the domain of health
Grogna, David ULiege; Stassart, Céline ULiege; Servotte, Jean-Christophe ULiege et al

Scientific conference (2018, September 04)

Detailed reference viewed: 21 (3 ULiège)
See detailSome novel applications of VR in the domain of health
Grogna, David ULiege; Stassart, Céline ULiege; Servotte, Jean-Christophe ULiege et al

in Proceedings of the 20th Congress of the International Ergonomics Association (IEA 2018) (2018, August)

Detailed reference viewed: 23 (3 ULiège)
See detailLa qualité de vie d’enfants belges en 1ère secondaire : Liens avec le perfectionnisme et l’estime de soi.
Stassart, Céline ULiege; Mathoul, Justine; Dupuis, Gilles et al

Conference (2018, June)

Detailed reference viewed: 26 (1 ULiège)
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See detailAjustement et régulation en contexte pédiatrique
Vander Haegen, Marie ULiege; Stassart, Céline ULiege

in De l’expertise scientifique à l’expertise profane. Postures, enjeux et méthodes dans le champ de la psychologie de la santé (2018)

Detailed reference viewed: 10 (1 ULiège)
See detailLes applications de la réalité virtuelle en santé : Enfant et douleur
Stassart, Céline ULiege

Conference (2018, April 23)

Detailed reference viewed: 31 (2 ULiège)
See detailSome novel applications of virtual reality (VR) in the domain of health
Grogna, David ULiege; Stassart, Céline ULiege; Bragard, Isabelle ULiege et al

Conference (2017, December 12)

Detailed reference viewed: 40 (16 ULiège)
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See detailLa réalité virtuelle comme outil thérapeutique et de recherche
Delroisse, Stéphanie ULiege; Etienne, Anne-Marie ULiege; Willems, Sylvie et al

Speech/Talk (2017)

En clinique à la Clinique Psychologique et Logopédique de l'Université comme en recherche à la Faculté de Psychologie, Logopédie et des Sciences de l'Education, la réalité virtuelle est utilisée pour ... [more ▼]

En clinique à la Clinique Psychologique et Logopédique de l'Université comme en recherche à la Faculté de Psychologie, Logopédie et des Sciences de l'Education, la réalité virtuelle est utilisée pour explorer de nombreux phénomènes psychologiques comme l'addiction, les troubles du comportement alimentaire, le bégaiement, les céphalées de tension, la mémoire, la voix et les hallucinations. [less ▲]

Detailed reference viewed: 203 (19 ULiège)
See detailApport de la réalité virtuelle comme outil de gestion de la douleur chez l’enfant.
Stassart, Céline ULiege

Conference (2017, October 17)

Detailed reference viewed: 21 (1 ULiège)
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See detailHalloween: comment gérer la peur des enfants?
Stassart, Céline ULiege

Article for general public (2017)

Detailed reference viewed: 17 (1 ULiège)
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See detailThe Psychometric Properties of the French Version of the Trait Emotional Intelligence Questionnaire-Child Short Form
Stassart, Céline ULiege; Etienne, Anne-Marie ULiege; Luminet, Olivier et al

in Journal of Psychoeducational Assessment (2017)

The psychometric properties of the French version of the Child Short Form of the Trait Emotional Intelligence Questionnaire (TEIQue-CSF) were investigated in a sample of 556 from 9 to 13 years old. The ... [more ▼]

The psychometric properties of the French version of the Child Short Form of the Trait Emotional Intelligence Questionnaire (TEIQue-CSF) were investigated in a sample of 556 from 9 to 13 years old. The internal consistency and temporal stability were satisfactory. A significant difference for gender, but not for age, was observed. With regard to the factor structure, the best fit was found for a two-factor solution, emotion control and socioemotionality. Regarding convergent validity, positive correlations were found with the total and all except one-factor scores of the Emotion Awareness Questionnaire score (EAQ30). Evidences of concurrent validity were demonstrated, with negative correlations with State-Trait Anxiety Inventory for Children (STAIC) and Childhood Anxiety Sensitivity Index (CASI). Results also showed a positive correlation with Children’s Social Desirability Scale (CSD). In conclusion, these findings provide additional support for the use of the TEIQue-CSF for researchers and practitioners who want to assess emotion-related constructs in children. [less ▲]

Detailed reference viewed: 110 (15 ULiège)
See detailLa réalité virtuelle, un outil issu de la recherche et dédié aux traitements des peurs !
Etienne, Anne-Marie ULiege; Stassart, Céline ULiege; Leclercq, Anne-Lise ULiege et al

Speech/Talk (2017)

Une série de projets scientifiques sont en cours dans le domaine des soins de santé globale au sein de la Faculté de Psychologie, Logopédie et Science de l’Education prenant appui sur la technologie de la ... [more ▼]

Une série de projets scientifiques sont en cours dans le domaine des soins de santé globale au sein de la Faculté de Psychologie, Logopédie et Science de l’Education prenant appui sur la technologie de la réalité virtuelle. L’équipe travaille notamment sur la dépendance à l’alcool, la douleur, l’obésité, le bégaiement, etc… Pour ces recherches, elle utilise des environnements virtuels en 3D en temps réel. Ces environnements virtuels permettent de naviguer librement dans des scénarios, d’incorporer progressivement des sensations physiques et émotionnelles et de graduer les interactions au rythme des utilisateurs. [less ▲]

Detailed reference viewed: 117 (23 ULiège)
See detailGestion de la douleur chez des enfants présentant des migraines ou des céphalées de tension : apport de la réalité virtuelle
Stassart, Céline ULiege; Bouchard, Stéphane; Etienne, Anne-Marie ULiege

Conference (2017, May 20)

Les migraines et céphalées de tension font partie des maladies chroniques les plus fréquentes chez l’enfant et l’adolescent (Annequin, Dumas, Tourniaire, & Massiou, 2000). Plusieurs études mettent en ... [more ▼]

Les migraines et céphalées de tension font partie des maladies chroniques les plus fréquentes chez l’enfant et l’adolescent (Annequin, Dumas, Tourniaire, & Massiou, 2000). Plusieurs études mettent en évidence le fait que celles-ci ont impact conséquent sur la qualité de la vie de l’enfant (Powers, Patton, Hommel & Hershey, 2004). Compte tenu du fait que le traitement pharmacologique s’est montré partiellement efficace (Evers & Marziniak, 2010), les traitements psychologiques ont gagné une attention croissante. Bien que la réalité virtuelle (RV) soit principalement étudiée dans la gestion des douleurs aiguës par son potentiel distracteur, des études récentes suggèrent l’utilité de cette technologie dans les douleurs chroniques. Une application de la RV concernerait sa capacité à changer des cognitions liées à l'ajustement à la douleur, telles que la catastrophisation de la douleur et le sentiment d’auto-efficacité (e.g. Gutiérrez-Maldonado, Gutiérrez-Martínez, Loreto-Quijada & Nieto-Luna, 2012), et sa capacité à offrir un environnement d’apprentissage de techniques de relaxation (Shiri et al., 2013). Cependant, cela reste très peu investigué, que ce soit dans une population clinique ou pédiatrique. Notre projet vise donc à créer et à évaluer la pertinence d’un outil tel que la RV dans le traitement des migraines et des céphalées pédiatriques, d’une part par l’apprentissage de compétences de relaxation, et d’autre part le changement de cognitions impliquées dans l’ajustement à la douleur telles que la catastrophisation et le sentiment d’auto-efficacité. [less ▲]

Detailed reference viewed: 50 (1 ULiège)
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See detailThe role of parental anxiety sensitivity and learning experiences in children's anxiety sensitivity.
Stassart, Céline ULiege; Dardenne, Benoît ULiege; Etienne, Anne-Marie ULiege

in British Journal of Developmental Psychology (2017)

This study evaluated the impact of the mother’s and father’s anxiety sensitivity (AS) andlearning experiences on children’s AS, and the influence of two moderators: the children’sfemininity orientation and ... [more ▼]

This study evaluated the impact of the mother’s and father’s anxiety sensitivity (AS) andlearning experiences on children’s AS, and the influence of two moderators: the children’sfemininity orientation and the children’s emotional intelligence (EI). The samplecomprised 200 non-clinical children, aged 9–13 years, and their parents (mothers andfathers). Results revealed that the effect of parental AS on children’s AS is moderated bythe children’s EI for maternal AS and by their femininity traits for paternal AS. Learningexperiences following somatic sensations influenced the children’s level of AS. Morespecifically, special attention by parents following a child’s somatic sensations (reinforce-ment and transmission of information) was associated with high AS in children. Parentalreactions of fear following a parent’s somatic sensations (modelling) seem to predicthigher scores for AS when the link is moderated by the child’s femininity orientation. Theimplications of these findings are discussed. [less ▲]

Detailed reference viewed: 46 (12 ULiège)
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See detailPERCEPTION PAR L’ONCOLOGUE DE LA DÉTRESSE DES PARENTS D’UN ENFANT EN RÉMISSION DE CANCER
Vander Haegen, Marie ULiege; Stassart, Céline ULiege; Etienne, Anne-Marie ULiege

in Revue Médicale de Liège (2017), 72(1),

The aim of the study was to assess the degree of similarity between the distress expressed by parents of a child cancer survivor and the distress perceived by the oncologist. Overall, 61 parents of a ... [more ▼]

The aim of the study was to assess the degree of similarity between the distress expressed by parents of a child cancer survivor and the distress perceived by the oncologist. Overall, 61 parents of a child cancer survivor (between 4 and 6 years of cancer remission) were recruited in Belgian hos- pitals (Province of Liège). Parents filled out questionnaires about the intolerance of uncertainty (IUS), positive beliefs about worry (WW-II), parental worries about the evolution of their child’s health (QIPS-R15), problem orientation (NPOQ), cognitive avoidance (CAQ), ruminations (Mini-CERTS), and anxiety/depression (HADS). Eight oncologists who having taken care of the child filled out the « OncoMed » question- naire that examines their perception of the parental distress (e.g. anxiety, worries). Parents suffered from anxiety, worries about their child’s health and showed a low level of tolerance of uncertainty. Overall, oncologists demonstrated a low per- ceived distress compared to the level of parental distress. The study highlights the need to detect early parents who are intolerant of uncertainty in order to offer them an efficient psychological follow-up. This study underlines finally the necessity to develop medical perception tools about the dis- tress in order to strengthen the medical communication and the follow-up of these families. [less ▲]

Detailed reference viewed: 62 (11 ULiège)
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See detailImpact psychologique de la réanimation cardio-pulmonaire extra-hospitalier (ACREH) chez le témoin pratiquant les gestes de survie.
Stassart, Céline ULiege; STIPULANTE, Samuel ULiege; Zandona, Régine ULiege et al

in Revue Médicale de Liège (2017), 72(5), 236-240

The occurrence of an unexpected death puts the witnesses of this event in a situation of high emotional impact. The benefit to allow the families of victims to dispense the first resuscitation techniques ... [more ▼]

The occurrence of an unexpected death puts the witnesses of this event in a situation of high emotional impact. The benefit to allow the families of victims to dispense the first resuscitation techniques has been emphasized. However, little data exist on the emotional impact of a cardio-respiratory arrest outside the hospital on the witness, who is often a close family member. Recently, we investigated the presence of psychological distress and the factors influencing it, in the active practice of basic resuscitation gestures by the witnesses guided by the operator 112. Resuscitation by a person not belonging to the medical corps seems not to be devoid of impact. Indeed, the presence of psychological distress is observed for most of witnesses questioned 6 to 10 days after the call but also 3 months later. This work highlights therefore the importance of identifying the coping strategies involved, in order to promote potentially beneficial strategies and limit the trauma associated with this type of event. [less ▲]

Detailed reference viewed: 41 (5 ULiège)
See detailQualité de vie, émotions et santé physique chez l'enfant
Stassart, Céline ULiege

Conference (2016, December 16)

Detailed reference viewed: 12 (1 ULiège)
See detailEnfant anxieux, stressé, inquiet, ... ? Quand s’inquiéter et comment agir.
Stassart, Céline ULiege

Conference given outside the academic context (2016)

Detailed reference viewed: 22 (1 ULiège)
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See detailGestion du stress professionnel : sensibilisation aux processus psychologiques et outils de gestion dérivés
Brouette, Béatrice ULiege; Stassart, Céline ULiege; Dethier, Marie ULiege et al

in Etienne, Anne-Marie; Bragard, Isabelle (Eds.) Evolutions sociales, Innovations et Politiques: nouvelles questions et nouveaux enjeux pour la psychologie de la santé. (2016, October)

Detailed reference viewed: 134 (15 ULiège)