Publications of Christelle Maillart
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See detailThe generalisation of linguistic constructions in children with or without developmental language disorders.
Krzemien, Magali ULiege; Seret, Esther ULiege; Maillart, Christelle ULiege

in Journal of Child Language (in press)

The generalisation of linguistic constructions is performed through analogical reasoning. Children with developmental language disorders (DLD) are impaired in analogical reasoning and in generalisation ... [more ▼]

The generalisation of linguistic constructions is performed through analogical reasoning. Children with developmental language disorders (DLD) are impaired in analogical reasoning and in generalisation. However, these processes are improved by an input involving variability and similarity. Here we investigated the performance of children with or without DLD in a construction generalisation task. We also compared their performance following training with an input involving progressive alignment (combining similarity and variability) or high variability. Progressive alignment improves construction generalisation in children with or without DLD, which could have implications for our understanding of language development and for interventions conducted with children with DLD. [less ▲]

Detailed reference viewed: 62 (6 ULiège)
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See detailTiwouh: an enriched technology-based solution for communication interventions
Fage, Charles ULiege; Giblet, Sarah ULiege; Jaspard, Marie et al

in Association for the Advancement of Modelling and Simulation Techniques in Enterprises (in press)

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See detailLa généralisation chez les enfants avec un trouble développemental du langage : s'intéresser au niveau lexico-sémantique
Krzemien, Magali; Dauvister, Estelle ULiege; Maillart, Christelle ULiege

in ANAE: Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant (2020), 166

Children with developmental language disorders have difficulty in generalizing morphosyntactic structures. Generalization is also required for lexical-semantic acquisitions, but this has not been ... [more ▼]

Children with developmental language disorders have difficulty in generalizing morphosyntactic structures. Generalization is also required for lexical-semantic acquisitions, but this has not been investigated much in these children. We are therefore interested in the generalization of novel words and in the variables that can facilitate it, with the aim of considering this mechanism in children with developmental language disorders. [less ▲]

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See detailSoutenir le langage à travers d’autres : les interventions orthophoniques indirectes dans le cadre éducatif.
Maillart, Christelle ULiege

in ANAE: Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant (2020), 164

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See detailComment accompagner les enseignants du préscolaire à améliorer le développement langagier de leurs élèves ? : Etude de l'efficacité de différents dispositifs d'implémentation de SOLEM
Desmottes, Lise ULiege; leroy, sandrine; Maillart, Christelle ULiege

in ANAE: Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant (2020), 164

Lors de l’enseignement préscolaire, les enfants peuvent bénéficier quotidiennement d’interactions verbales riches et diversifiées, avec leur enseignant et leurs pairs. La qualité de ces interactions va ... [more ▼]

Lors de l’enseignement préscolaire, les enfants peuvent bénéficier quotidiennement d’interactions verbales riches et diversifiées, avec leur enseignant et leurs pairs. La qualité de ces interactions va jouer un rôle prépondérant sur le développement langagier des enfants. Cependant, différentes études démontrent que le soutien langagier offert dans les milieux éducatifs en petite enfance est parfois de qualité insuffisante et doit être amélioré. Cette étude a pour objectif de comparer l’efficacité de différentes modalités d’implémentation d’un programme d’intervention destiné à accompagner les enseignants du préscolaire à améliorer la qualité des interactions en classe. Quatre dispositifs variant selon l’intensité du support proposé aux enseignants (formation combinée ou non à une rétroaction réflexive sur les pratiques) ont été implémentés auprès de 39 enseignants préscolaires. Les résultats indiquent que les dispositifs à haut niveau de soutien faisant intervenir plusieurs modalités paraissent comme plus prometteurs pour améliorer la qualité des interactions en classe. [less ▲]

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See detailEffects of speech cues in French-speaking children with dysarthria
Levy, Erika; Moya-Galé, Gemma; Chang, Younghwa Michelle et al

in International Journal of Language and Communication Disorders (2020), 55(3), 401-416

Background: Articulatory excursion and vocal intensity are reduced in many children with dysarthria due to cerebral palsy (CP), contributing to the children’s intelligibility deficits and negatively ... [more ▼]

Background: Articulatory excursion and vocal intensity are reduced in many children with dysarthria due to cerebral palsy (CP), contributing to the children’s intelligibility deficits and negatively affecting their social participation. However, the effects of speech-treatment strategies for improving intelligibility in this population are understudied, especially for children who speak languages other than English. In a cueing study on English-speaking children with dysarthria, acoustic variables and intelligibility improved when the children were provided with cues aimed to increase articulatory excursion and vocal intensity. While French is among the top 20 most spoken languages in the world, dysarthria and its management in French-speaking children are virtually unexplored areas of research. Information gleaned from such research is critical for providing an evidence base on which to provide treatment. Aims: To examine acoustic and perceptual changes in the speech of French-speaking children with dysarthria, who are provided with speech cues targeting greater articulatory excursion (French translation of ‘speak with your big mouth’) and vocal intensity (French translation of ‘speak with your strong voice’). This study investigated whether, in response to the cues, the children would make acoustic changes and listeners would perceive the children’s speech as more intelligible. Methods & Procedures: Eleven children with dysarthria due to CP (six girls, five boys; ages 4;11–17;0 years; eight with spastic CP, three with dyskinetic CP) repeated pre-recorded speech stimuli across three speaking conditions (habitual, ‘big mouth’ and ‘strong voice’). Stimuli were sentences and contrastive words in phrases. Acoustic analyses were conducted. A total of 66 Belgian-French listeners transcribed the children’s utterances orthographically and rated their ease of understanding on a visual analogue scale at sentence and word levels. Outcomes & Results: Acoustic analyses revealed significantly longer duration in response to the big mouth cue at sentence level and in response to both the big mouth and strong voice cues at word level. Significantly higher vocal sound-pressure levels were found following both cues at sentence and word levels. Both cues elicited significantly higher first-formant vowel frequencies and listeners’ greater ease-of-understanding ratings at word level. Increases in the percentage of words transcribed correctly and in sentence ease-of-understanding ratings, however, did not reach statistical significance. Considerable variability between children was observed. Conclusions & Implications: Speech cues targeting greater articulatory excursion and vocal intensity yield significant acoustic changes in French-speaking children with dysarthria. However, the changes may only aid listeners’ ease of understanding at word level. The significant findings and great inter-speaker variability are generally consistent with studies on English-speaking children with dysarthria, although changes appear more constrained in these French-speaking children. [less ▲]

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See detailCan categorization and generalization difficulties explain word learning characteristics in Developmental Language Disorders?
Dauvister, Estelle ULiege; Maillart, Christelle ULiege

Poster (2019, December 10)

Lexical and semantic difficulties often go along with Developmental Language Disorders (DLD), but the underlying deficits remain misunderstood. This study aims at determining if children with DLD can ... [more ▼]

Lexical and semantic difficulties often go along with Developmental Language Disorders (DLD), but the underlying deficits remain misunderstood. This study aims at determining if children with DLD can identify a classification rule and generalize it. Firstly, we will observe this phenomenon according to the principles of Bayesian theories of cognition. These theories place inductive inferences as a central mechanism of the learning processes and are in line with the idea of a multiple-level generalization process. Secondly, we will consider the idea of an effect of the complexity in line with a limitation of processing resources in children with DLD. Our design includes two parts: a word-learning task and a generalization task. In the word-learning task, twenty schooled-aged children with DLD will be exposed to different categories perceptually or relationally defined. Furthermore, the number of features determining each category will increase progressively to see how children can learn subdivisions of each category. We will use eye tracking during the progressive learning in order to analyse if children with DLD explore the features in the same way than their typically developing (TD) peers. Our assumptions are threefold: first, we assume that children with DLD will need more exemplars to master a rule compared to age-matched TD peers. Secondly, we assume that these difficulties will be more important when the categories are relationally defined and/or when the number of features will increase. Finally, we suppose that the generalization process will be less efficient in DLD children than in their TD peers. [less ▲]

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See detailErreur de prédiction et apprentissage lexical dans les troubles développementaux du langage
Dauvister, Estelle ULiege; Maillart, Christelle ULiege

Poster (2019, December 10)

Le tableau clinique associé aux troubles développementaux du langage (TDL) inclut fréquemment des difficultés lexico-sémantiques, particulièrement d’acquisition de nouveaux mots. Si ces difficultés sont ... [more ▼]

Le tableau clinique associé aux troubles développementaux du langage (TDL) inclut fréquemment des difficultés lexico-sémantiques, particulièrement d’acquisition de nouveaux mots. Si ces difficultés sont aujourd’hui objectivées, leur explication reste méconnue. Les théories bayésiennes de la cognition offrent à ce titre un point de vue intéressant pour l’étude de l’apprentissage lexical. Elles mettent l’accent sur un mécanisme d’apprentissage en inférences inductives qui combinent connaissances acquises et informations de l’environnement. L’inférence inductive, et par conséquent l’apprentissage, peut alors être comprise comme la mise à jour de nos représentations. Certains auteurs considèrent que cette mise à jour est permise par la confrontation des représentations aux erreurs de prédiction. Notre étude proposera donc un design inspiré de Reuter, Borovsky et Lew-Williams (2019) dans lequel différents types de phrases seront présentées à des enfants avec TDL et des enfants tout-venant de même âge (6-12 ans). Ces phrases seront soit porteuses d’informations sémantiques (faisant appel aux connaissances internes), soit neutres. Elles seront par ailleurs congruentes ou non congruentes selon que le dernier mot est conforme à la prédiction amorcée ou non (non-mot). Parallèlement à l’énonciation des phrases, les enfants verront à l’écran un ensemble d’images parmi lesquelles figureront l’objet prédit, un objet inventé, et un distracteur. Une tâche de reconnaissance des non-mots présentés sera ensuite administrée. Nous faisons l’hypothèse que les enfants avec TDL seront moins à même de tirer parti du contexte sémantique, et donc effectueront moins d’erreurs de prédiction, et, par conséquent, un apprentissage plus pauvre marqué par de plus faibles scores en reconnaissance. [less ▲]

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See detailÉtude longitudinale de l’influence du développement oro-myofonctionnel sur l’intelligibilité chez l’enfant tout venant
Warnier, Morgane ULiege; MacLeod, Andréa; Maillart, Christelle ULiege

Poster (2019, December 10)

D’après les récents modèles théoriques de production de la parole, les représentations phonologiques se construiraient grâce au développement des compétences perceptives, avec la mise en place d’un ... [more ▼]

D’après les récents modèles théoriques de production de la parole, les représentations phonologiques se construiraient grâce au développement des compétences perceptives, avec la mise en place d’un feedback auditif, ainsi que du contrôle moteur de la parole, nécessitant l’activation de compétences somatosensorielles et motrices au niveau des articulateurs (Redford, 2015 ; Hikock, 2013). Il est souvent postulé (MacNeilage, 1998 ; Smith, 2010), mais peu vérifié, que le contrôle moteur de la parole se développerait en étroite relation avec d’autres fonctions orofaciales non spécifiques à la parole, comme par exemple la respiration ou la déglutition. Toutefois, ce postulat ne fait pas l’unanimité (Steeve & Moore, 2009). La controverse autour de l’efficacité des exercices moteurs oraux non-verbaux dans la rééducation des troubles de la parole illustre parfaitement ce débat. Dans ce contexte, ce poster illustrera l’hypothèse selon laquelle le développement des fonctions orofaciales non verbales serait potentiellement un prédicteur des erreurs de productions de la parole, par l’intermédiaires des habilités somatosensorielles et motrices orales de l’enfant. Ce poster exposera également la méthodologie de l’étude longitudinale qui a été mise en place pour étudier la trajectoire de développement de la parole et son interaction avec les fonctions orofaciales, et envisagera l’analyse de données qui permettront d’interpréter les résultats. [less ▲]

Detailed reference viewed: 118 (8 ULiège)
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See detailChoisir une PEC avec l’EBP : zoom sur l’expertise clinique
Martinez Perez, Trecy ULiege; Maillart, Christelle ULiege

Conference given outside the academic context (2019)

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See detailL’EBP au service de la décision partagée
Maillart, Christelle ULiege; Martinez Perez, Trecy ULiege

Conference given outside the academic context (2019)

Detailed reference viewed: 149 (5 ULiège)
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See detailRéflexion terminologique : Catalise
Maillart, Christelle ULiege

Conference (2019, October 18)

Detailed reference viewed: 293 (4 ULiège)
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See detailAccompagner le langage de l’enfant en milieu d’accueil
Dauvister, Estelle ULiege; Martinez Perez, Trecy ULiege; Fabry, Valérie ULiege et al

Conference given outside the academic context (2019)

Cette présentation aborde les attitudes à adopter ou renforcer en vue d'un accompagnement optimal du jeune enfant dans le développement de son langage. Elle se centre sur l'accompagnement en milieu d ... [more ▼]

Cette présentation aborde les attitudes à adopter ou renforcer en vue d'un accompagnement optimal du jeune enfant dans le développement de son langage. Elle se centre sur l'accompagnement en milieu d'accueil. [less ▲]

Detailed reference viewed: 156 (11 ULiège)
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See detailEtude du développement phonologique de l'enfant sourd porteur d'implant(s) cochléaire(s).
Dardenne, Marie-Sophie ULiege; Lejeune, Brigitte ULiege; Maillart, Christelle ULiege

in Bragard, Anne (Ed.) Cécité, surdité et troubles du langage. Approches cliniques, juridiques et pédagogiques (2019)

Cette étude évalue la production phonologique de 15 enfants francophones porteurs d’un implant cochléaire (IC), comparés à un groupe-contrôle de 15 enfants normo-entendants (NE) de même âge auditif. Une ... [more ▼]

Cette étude évalue la production phonologique de 15 enfants francophones porteurs d’un implant cochléaire (IC), comparés à un groupe-contrôle de 15 enfants normo-entendants (NE) de même âge auditif. Une dénomination d’images, une répétition de mots et de phrases leur sont proposées. Les résultats montrent que, malgré une bonne intelligibilité, les enfants IC obtiennent des performances inférieures à celles des enfants contrôles sans influence de l’âge. En outre, la tâche de répétition de phrases se révèle particulièrement sensible aux difficultés phonologiques des enfants IC. Enfin, les enfants IC réduisent davantage le groupe consonantique, substituent les phonèmes postérieurs et omettent plus souvent les phonèmes en position finale que le groupe-contrôle. [less ▲]

Detailed reference viewed: 177 (6 ULiège)
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See detailLearning words and categories: Lexical acquisition and Bayesian inference in children with Developmental Language Disorders
Dauvister, Estelle ULiege; Maillart, Christelle ULiege

Poster (2019, July 12)

Developmental Language Disorders (DLD) are severe and pervasive language disorders characterized among other things by word learning impairment (Kan & Windsor, 2010). Despite a lot of studies have been ... [more ▼]

Developmental Language Disorders (DLD) are severe and pervasive language disorders characterized among other things by word learning impairment (Kan & Windsor, 2010). Despite a lot of studies have been conducted, we still lack for evidence regarding the mechanisms which underlie these difficulties. Emerging for several years, Bayesian theories of cognition offer an interesting approach to study this phenomenon (Xu & Tenenbaum, 2007). These theories establish inductive inference as a chore component of the learning processes (Perfors, Tenenbaum, Griffiths, & Xu, 2011). Inductive inference is based on the interaction of prior knowledge, which can be defined as knowledge and biases a learner is equipped with, and environmental data. According with those theories, we formulate the hypothesis of a deficit of inductive inference in children with DLD as explaining their word learning difficulties. More specifically, our aim is to determine if children with DLD can use prior knowledge in a similar way than their typically developing peers in order to make inferences. Furthermore, Bayesian learning theories can account for abstract acquisitions (Tenenbaum, Griffiths, & Kemp, 2006). A secondary goal thus consists to see if children with DLD can make inferences at two levels of abstraction when we control prior knowledge, namely first-order inferences and second-order inferences (Perry, Samuelson, Malloy, & Schiffer, 2010; Smith, Jones, Landau, Gershkoff-Stowe, & Samuelson, 2002). We decided to create a design in which twenty school-aged children with DLD are exposed to a learning association task, followed by a novel word learning task and a generalization task. In the learning association task, children are taught associations of physical properties with housing environment, in order to create a baseline for prior knowledge. In the novel word learning task, children are taught new categories of insects associated with non-words. Each category is determined by particular physical characteristics (e.g. characteristics/shape of hands) that children have to infer, and each kind of insect has to be linked to his particular housing according to his physical properties. This phase represents the first-order inference step. To evaluate second-order inference step children are administered a generalization task. In this task, they are presented with insects from new categories which have not been learned. We can explore by this way the biases children use to make inferences as well as their learning ability at two levels of abstraction. Performances of children with DLD will be contrasted with those of their typically developing peers, matched for age and non-verbal IQ (age-matched) or lexical development (language-matched). [less ▲]

Detailed reference viewed: 102 (10 ULiège)
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See detailConstruction generalization in children with developmental language disorders
Krzemien, Magali ULiege; Seret, Esther ULiege; Maillart, Christelle ULiege

Poster (2019, July 11)

Developmental language disorders are related to morphosyntactic difficulties and to a deficit in generalization (Riches, Faragher, & Conti-Rasmden, 2006). This study aims at examining the ability of ... [more ▼]

Developmental language disorders are related to morphosyntactic difficulties and to a deficit in generalization (Riches, Faragher, & Conti-Rasmden, 2006). This study aims at examining the ability of children with DLD to generalize constructions, i.e. form and meaning pairings (Goldberg, 2003). Our first objective is to compare construction generalization in children with and without DLD. As a second objective, we want to evaluate the impact of a training input involving progressive alignment in comparison with an input with high variability. Progressive alignment (i.e. the comparison of close items followed by the comparison of far items) has indeed been found to facilitate the process of comparison and to enhance word extension in young children (Childers et al., 2016; Gentner, Anggoro, & Klibanoff, 2011; Kotovsky & Gentner, 1996). Finally, our last objective is to examine the impact of inhibition on construction generalization, as this function has already been linked to the abstraction of patterns and categories (Richland, Morrison, & Holyoak, 2006; Snape & Krott, 2018). We replicated the protocol of Casenhiser and Goldberg (2005): children are presented with sentences created according to a novel construction (a Subject-Object-Verb structure linked to a meaning of apparition) which they have to generalize to new sentences in the testing phase. However, we modified the training conditions of Casenhiser and Goldberg (2005). In the first condition, all the sentences are different. In the second condition, the sentences are constructed according to the principle of progressive alignment: at the beginning they have lexical items in common but they progressively become totally different. Thirty children with DLD were recruited and matched to a control child according to a sentence comprehension measure. Participants were divided in two groups: one presented with the progressive alignment condition, and one presented with the high variability condition. The training phase consists in 8 videos picturing a character which appears on the screen, associated with a SOV sentence. The testing phase includes 12 SOV or transitive sentences for which children have to select the corresponding video, picturing a character appearing on the screen or performing an action. Results show that children with DLD perform similarly as their language-matched peers and that both groups have better results in the progressive alignment condition. Moreover, the performance of both groups differs from chance level in the progressive alignment condition only. We highlight here the benefit of progressive alignment compared to high variability on construction generalization in children without language disorders, but also in children with DLD. This could lead to promising trails in conducting interventions with these children. [less ▲]

Detailed reference viewed: 81 (8 ULiège)
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See detailÉtude longitudinale de l’intelligibilité et du développement oro-myofonctionnel des enfants tout venant de 3 ans
Warnier, Morgane ULiege; MacLeod, Andrea; Maillart, Christelle ULiege

Poster (2019, July 03)

Ce poster présente la méthodologie de l'étude longitudinale à venir portant sur le développement de la parole et le développement oro-myofonctionnel d'enfants de 3 ans.

Detailed reference viewed: 101 (8 ULiège)
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See detailApprentissage de nouveaux mots dans les troubles développementaux du langage : Catégorisation et généralisation
Dauvister, Estelle ULiege; Maillart, Christelle ULiege

Poster (2019, July)

Les troubles développementaux du langage (TDL) sont caractérisés, entre autres, par des difficultés d'apprentissage lexical (Kan & Windsor, 2010). Depuis plusieurs années, nous assistons par ailleurs à l ... [more ▼]

Les troubles développementaux du langage (TDL) sont caractérisés, entre autres, par des difficultés d'apprentissage lexical (Kan & Windsor, 2010). Depuis plusieurs années, nous assistons par ailleurs à l'émergence des théories bayésiennes des apprentissages, qui offrent un cadre intéressant pour étudier ces difficultés (Xu & Tenenbaum, 2007). En effet, elles postulent l'existence d'un puissant mécanisme d'inférences statistiques comme moteur des apprentissages, inférences réalisées par la combinaison de connaissances a priori (connaissances sémantiques p.ex.) et de la vraisemblance des données issues de l'environnement (Perfors, Tenenbaum, Griffiths & Xu, 2011). Ce mécanisme permettrait en outre des apprentissages rapides pouvant rapidement gagner en abstraction (Tenenbam, Griffiths & Kemp, 2006). A partir de ces théories, nous formulons l'hypothèse d'un déficit en inférences bayésiennes comme sous-jacent aux difficultés d'apprentissage lexical des enfants présentant un TDL. Plus précisément, nous nous sommes intéressés à la façon dont ils peuvent mobiliser ce mécanisme en inférences pour apprendre une règle de classification, et comment cette règle nouvellement apprise pouvait être généralisée pour étendre la catégorie créée. Nous nous sommes par ailleurs interrogés sur la capacité de ces enfants à utiliser des connaissances a priori dans une tâche de catégorisation. Pour ce faire, nous avons proposé une tâche d'apprentissage de nouveaux-mots, suivie d'une tâche de généralisation, et enfin d'une tâche d'apprentissage d'associations. Ces tâches ont été proposées à 20 enfants TDL ainsi qu'à des enfants tout-venant de même âge chronologique. Les résultats révèlent des aptitudes intègres chez les enfants TDL sur du matériel simple, ouvrant la possibilité d'observer ces mêmes compétences en contexte de complexité accrue. [less ▲]

Detailed reference viewed: 212 (5 ULiège)
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See detailEvidence-based Practice
Maillart, Christelle ULiege; Durieux, Nancy ULiege; Martinez Perez, Trecy ULiege et al

Scientific conference (2019, May 27)

Detailed reference viewed: 178 (26 ULiège)