Publications of Christelle Maillart
Bookmark and Share    
Full Text
See detailTiwouh: an enriched technology-based solution for communication interventions
Fage, Charles ULiege; Giblet, Sarah ULiege; Jaspard, Marie et al

in Association for the Advancement of Modelling and Simulation Techniques in Enterprises (in press)

Detailed reference viewed: 132 (33 ULiège)
Full Text
See detailHow do children with developmental language disorder extend novel nouns?
Krzemien, Magali ULiege; Thibaut, Jean-Pierre; Jemel, Boutheina et al

in Journal of Experimental Child Psychology (in press)

In this study, we investigated the ability of children with developmental language disorder (DLD) to extend nouns referring to different categories of novel objects. In a word extension task, we used ... [more ▼]

In this study, we investigated the ability of children with developmental language disorder (DLD) to extend nouns referring to different categories of novel objects. In a word extension task, we used several types of object entities (solid, animate, non-solid, functional and spatial relations) for which children had to attend to diverse properties (either shape, or texture, or role, or spatial relation) to decide category membership. We compared 15 school-aged children with DLD to typically developing (TD) children matched on either age or vocabulary. Our results indicate that children with DLD were impaired extending novel words for non-solid substances and relational objects, whereas age-matched TD children performed well for all object classes. Similar to children with DLD, TD children matched on language had difficulty extending spatial relation categories. We also show that children with DLD needed more learning exemplars and relied more on shape-based information than TD children did, especially for spatial configuration objects. Overall, our findings suggest that children are able to learn regularities between object properties and category organization, and so to focus on diverse features according to the object presented when extending novel nouns. They also provide clear evidence linking DLD to deficits in novel name generalization and word learning. [less ▲]

Detailed reference viewed: 86 (8 ULiège)
See detailJouer avec les nombres sur les doigts pour améliorer les précurseurs aux mathématiques chez de jeunes enfants d'âge pré-scolaire
Rousselle, Laurence ULiege; Maillart, Christelle ULiege; Binamé, Florence ULiege et al

Conference (2021, December)

Introduction Dès l'école maternelle, les compétences numériques précoces varient considérablement d'un enfant à l'autre. Afin de réduire ces inégalités dès le plus jeune âge (Ramani & Siegler, 2008), les ... [more ▼]

Introduction Dès l'école maternelle, les compétences numériques précoces varient considérablement d'un enfant à l'autre. Afin de réduire ces inégalités dès le plus jeune âge (Ramani & Siegler, 2008), les apprentissages numériques font l'objet de réflexion approfondie dès la maternelle dans différents pays (Starkley, Klein & Wakely, 2004; Vilani, 2018). En effet, de nombreuses recherches ont démontré l'existence d'une relation forte entre les compétences numériques chez le jeune enfant d'âge pré-scolaire et les compétences mathématiques à l'école primaire et secondaire (Stevenson & Newman, 1986; Jordan, Kaplan, Ramineni & Locuniak, 2009; Geary, Hoard, Nugent & Bailey, 2013; Watts, Duncan, Siegler & Davis-Kean, 2014). De plus, il a été montré que les interventions précoces ciblant les forces et faiblesses individuelles permet de réduire des troubles d'apprentissage (Vellution & Scanlon, 2002). Methode Dans cette étude, 84 enfants d’âge préscolaire se situant entre 48 mois et 60 mois ont été répartis en 3 groupes pour participer à différents types d'intervention pédagogique : 27 enfants ont suivi un programme d'intervention numérique basé sur les jeux de doigts stimulant le développement de la compréhension de la cardinalité, 28 enfants ont suivi un programme de lecture partagée ciblant les précurseurs au langage écrit, et enfin 29 enfants ont suivi un programme ciblant la motricité globale. Les interventions pédagogiques ont été données en parallèle pendant dix semaines, trente minutes par jour, cinq fois par semaine. Resultats Les résultats montrent que les enfants qui ont participé au programme numérique ont davantage progressé dans la compréhension de la cardinalité que les enfants qui participaient aux autres interventions. Ils ont également montré une amélioration des compétences arithmétiques précoces (non entrainées dans le programme) que les autres groupes. Discussion Ces résultats montrent l'efficacité d'intervention précoce réalisée directement en milieu scolaire sur le développement des précurseurs aux compétences mathématiques. Mots clé : Intervention, cardinalité, précurseurs arithmétiques, prévention Praet M, & Desoete A. (2014) Enhancing young children’s arithmetic skills through non-intensive, computerised kindergarten interventions: A randomised controlled study. Teaching and Teacher Education, 39, 56–65. Wang, A. H., Firmender, J. M., Power, J. R., & Byrnes, J. P. (2016). Understanding the program effectiveness of early mathematics interventions for prekindergarten and kindergarten environments: A meta-analytic review. Early Education and Development, 27(5), 692–713. Lafay, A., Thevenot, C., Castel, C., & Fayol, M. (2013). The role of fingers in number processing in young children. Frontiers in psychology, 4, 488. Gracia-Bafalluy, M., & Noël, M.-P. (2008). Does finger training increase young children’s numerical performance? Cortex, 44(4), 368–375. Sella F, Tressoldi P, Lucangeli D, Zorzi M. (2016).Training numerical skills with the adaptive videogame “The Number Race”: A randomized controlled trial on preschoolers. Trends in Neuroscience and Education, 5(1), 20–9. [less ▲]

Detailed reference viewed: 93 (5 ULiège)
Full Text
See detailMise en place d'un dispositif soutenant la réalisation d'un entretien anamnestique de qualité auprès d'étudiants en première année de master en orthophonie
Leroy, Sandrine ULiege; Willems, Sylvie ULiege; Maillart, Christelle ULiege

Poster (2020, October 24)

Contexte : Quotidiennement, les orthophonistes sont amenés à prendre des décisions cliniques importantes afin de proposer à leurs patients le traitement le plus efficace possible. En accord avec la ... [more ▼]

Contexte : Quotidiennement, les orthophonistes sont amenés à prendre des décisions cliniques importantes afin de proposer à leurs patients le traitement le plus efficace possible. En accord avec la perspective de l’evidence-based practice, cette prise de décisions constitue un processus complexe qui nécessite de combiner différentes variables dont les connaissances quant aux préférences du patient (Dollaghan, 2007). Ainsi, les valeurs, choix et attentes de ce dernier interviennent largement dans les prises de décisions cliniques. L’entretien anamnestique constitue un moment privilégié pour aborder ces différents éléments avec le patient. Il est donc important que tous les étudiants soient spécifiquement entraînés à une démarche centrée sur le patient. Objectif : L’objectif consiste à proposer un dispositif permettant aux étudiants inscrits en première année de master en orthophonie de développer une démarche réflexive leur permettant de mener un entretien anamnestique de qualité, au cours duquel le patient est placé au centre, l’impact fonctionnel du trouble est pris en considération et menant à une prise de décision partagée. Méthodologie : Les trente-deux étudiants de Master 1 inscrits en orthophonie à l’Université de Liège (année 2019-2020) ont participé à ce dispositif. Celui-ci s’est déroulé en différentes étapes : (1) une étape pré-dispositif ; (2) 4 étapes appartenant au dispositif en tant que tel, allant de l’analyse de la vidéo d’un professionnel à l’analyse de sa propre pratique avec un parent fictif ; et (3) une étape post-dispositif. Les mesures pré- et post-dispositif sont prises suite à la réalisation d’un jeu de rôle mené par les étudiants en binôme, l’un jouant le patient, l’autre l’orthophoniste. La vignette clinique proposée lors des deux étapes est identique. Les performances des étudiants sont analysées et mesurées à l’aide d’une adaptation française du « Calgary-Cambridge Guide to communication : Process skills » (Kurtz, Silverman & Draper,1998). Résultats et discussion : Les données sont en train d’être récoltées et seront discutées. Une étude préliminaire prometteuse, menée auprès de 6 étudiants, a déjà montré des différences significatives. Nous nous attendons à ce que les étudiants améliorent leurs performances et qu’ils soient capables de mettre le patient au centre de l’entretien anamnestique [less ▲]

Detailed reference viewed: 86 (2 ULiège)
Full Text
See detailInsérer un « Massive Open Online Course » (MOOC) dans un cursus pédagogique : quel(s) modèle(s) pédagogique(s) privilégier en fonction des objectifs poursuivis ?
Maillart, Christelle ULiege; Martinez Perez, Trecy ULiege; Durieux, Nancy ULiege et al

Conference (2020, October 23)

Depuis plusieurs années, le développement de dispositif pédagogique de type « Massive Online Open Course (MOOC) » fait émerger de nouvelles façons d’apprendre et d’enseigner. L’intégration de contenus ... [more ▼]

Depuis plusieurs années, le développement de dispositif pédagogique de type « Massive Online Open Course (MOOC) » fait émerger de nouvelles façons d’apprendre et d’enseigner. L’intégration de contenus pédagogiques en ligne et à un cursus en présentiel a ouvert le champ des possibles au niveau pédagogique. Ainsi, les « classes inversées » exploitent en présentiel des informations dont les apprenants ont préalablement pris connaissance en ligne ou, dans d’autres cas, les dispositifs en ligne illustrent des concepts introduits en présentiel. Dans un article récent, Defaweux et al. (2019) distinguaient trois modèles pédagogiques liant MOOC et séance en présentiel. Le premier d’entre eux, appelé « le pendule », consiste en une alternance régulière de séances en présentiel (P) et de sessions du MOOC (M). Chaque session « MOOC » est suivie par une session en présentiel pour clarifier, consolider et approfondir les notions développées en ligne (M/P/M/P/M/P/M/P/M/P/M/P). Un deuxième modèle pédagogique, « le sandwich », comprend des séances en présentiel suivies de l’ensemble des sessions du MOOC, suivies elles-mêmes par des séances en présentiel (PPP MMMM PPP). Enfin, un troisième modèle, « le tetris » est recommandé lorsque plusieurs enseignants utilisent le MOOC dans des cours différents, chacun en prenant certaines parties (ex. MMMPPP dans le cours 1 et MMMPPP dans le cours 2). Cette analyse sera appliquée à un nouveau MOOC sur l’Evidence-Based Practice (EBP) élaboré à l’Université de Liège pour les cursus d’orthophonie et de psychologie qui ont choisi des modèles pédagogiques différents. En orthophonie, une variante du modèle « tetris » a été proposée de la 1ère à la 5ème année, permettant une récurrence des contenus matière visés. En psychologie, le cours s’organise sur un format « sandwich » en troisième année. Les avantages et inconvénients de ces choix pédagogiques seront analysés et discutés. [less ▲]

Detailed reference viewed: 75 (11 ULiège)
Full Text
See detailSupporting language development in Lebanese preschools: SLT and pre-KT practice and perception of roles
El Kouba, Edith ULiege; Moitel, Camille ULiege; Martinez Perez, Trecy ULiege et al

in International Journal of Language and Communication Disorders (2020), 55(6), 988-1004

Background Speech and language therapists (SLTs) are increasingly engaging in school‐based interventions targeting children with language difficulties. Collaborative work between teachers and SLTs has ... [more ▼]

Background Speech and language therapists (SLTs) are increasingly engaging in school‐based interventions targeting children with language difficulties. Collaborative work between teachers and SLTs has shown to be beneficial in fostering language development in all children. Both groups of professionals have different but complementary roles in offering language support, according to children's needs. Effective collaboration between SLTs and teachers requires both parties to understand their roles and practices in schools. However, little is known about language support practices in Lebanese preschools and the roles of SLTs in these contexts. Aims (1) To explore the perceptions and reported practices among preschool teachers (pre‐KTs) to support language development; (2) to investigate the current practices of SLTs in preschools; and (3) to understand pre‐KTs’ and SLTs’ perceptions of the SLTs’ role in Lebanese preschools. Method & Procedures Using a quantitative method, the study reports the results of two questionnaires (one for pre‐KTs and one for SLTs) that were developed based on a review of the academic literature and adapted to the contextual realities. Questionnaires were completed in hard or soft copy by pre‐KTs and through an online survey by SLTs. Outcomes & Results The questionnaires were completed by 1259 out of 1442 pre‐KTs from 175 Lebanese preschools, and by 200 out of 391 SLTs from across Lebanon. First, the findings show that both professional groups recognize they have a role in supporting language development. Second, differences in reported practices were identified regarding language strategies for children with communication needs. In particular, pre‐KTs reported less use of specific language strategies targeting children with language difficulties, while SLTs reported that their practices in schools remain primarily focused on children with communication needs. Finally, the analysis of perceptions showed a lack of acknowledgement of the SLTs’ role in the prevention of communication and language disorders among all children. Conclusions & Implications This study provides an overview of the perceptions and reported practices of language development support in Lebanese preschools. The majority of SLTs and pre‐KTs acknowledge their role in supporting language development. However, the slight differences in perceptions of SLT roles in prevention interventions highlight the necessity for SLTs to promote their active involvement in services targeting all children. Future research will investigate how SLTs are beginning to reconceptualize their role in intervention for preschool children. This will help to better define SLTs’ roles and responsibilities in educational settings and foster effective professional collaboration. [less ▲]

Detailed reference viewed: 29 (0 ULiège)
Full Text
See detailLa généralisation chez les enfants avec un trouble développemental du langage : s'intéresser au niveau lexico-sémantique
Krzemien, Magali ULiege; Dauvister, Estelle ULiege; Maillart, Christelle ULiege

in ANAE: Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant (2020), 166

Children with developmental language disorders have difficulty in generalizing morphosyntactic structures. Generalization is also required for lexical-semantic acquisitions, but this has not been ... [more ▼]

Children with developmental language disorders have difficulty in generalizing morphosyntactic structures. Generalization is also required for lexical-semantic acquisitions, but this has not been investigated much in these children. We are therefore interested in the generalization of novel words and in the variables that can facilitate it, with the aim of considering this mechanism in children with developmental language disorders. [less ▲]

Detailed reference viewed: 323 (30 ULiège)
Full Text
See detailSoutenir le langage à travers d'autres: Les interventions orthophoniques indirectes dans le cadre éducati
Maillart, Christelle ULiege

in ANAE: Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant (2020), 164

Detailed reference viewed: 169 (8 ULiège)
Full Text
See detailCollaborer avec l'entourage pour mieux implémenter une CAA
Maillart, Christelle ULiege; Fage, Charles

in Tranel (2020), 73

Communication partner instruction of individuals using augmentative and alternative communication (AAC) is a huge challenge for speech and language therapists. The purpose of this article was to identify ... [more ▼]

Communication partner instruction of individuals using augmentative and alternative communication (AAC) is a huge challenge for speech and language therapists. The purpose of this article was to identify the active ingredients of AAC communication partner interventions based on available data. In a first step, we identified targets and implementation strategies that have been shown as effective in parent implemented communication interventions with young children. In a second step, these data were supplemented by studies on the training of communication partners in the context of the use of AAC. Taken together, these studies point out that the most effective targets to improve the interaction style of partners consist in training their responsiveness and use of language models. Pragmatic outcomes (e.g., turn-taking), the access to spontaneous communication and a support for understanding have to be added for AAC interventions. To achieve this, the instructional methods employed with communication partners should include various combinations of implementation modalities (e.g., information sharing, modeling, guided practice, verbal rehearsal and feedback). Verbal rehearsal was shown to have a key role for the efficacy of the implementation. Finally, the communication partner's proficiency level with the AAC device should also be considered. [less ▲]

Detailed reference viewed: 24 (1 ULiège)
Full Text
See detailThe generalisation of linguistic constructions in children with or without developmental language disorders.
Krzemien, Magali ULiege; Seret, Esther ULiege; Maillart, Christelle ULiege

in Journal of Child Language (2020)

The generalisation of linguistic constructions is performed through analogical reasoning. Children with developmental language disorders (DLD) are impaired in analogical reasoning and in generalisation ... [more ▼]

The generalisation of linguistic constructions is performed through analogical reasoning. Children with developmental language disorders (DLD) are impaired in analogical reasoning and in generalisation. However, these processes are improved by an input involving variability and similarity. Here we investigated the performance of children with or without DLD in a construction generalisation task. We also compared their performance following training with an input involving progressive alignment (combining similarity and variability) or high variability. Progressive alignment improves construction generalisation in children with or without DLD, which could have implications for our understanding of language development and for interventions conducted with children with DLD. [less ▲]

Detailed reference viewed: 118 (13 ULiège)
Full Text
See detailComment accompagner les enseignants du préscolaire à améliorer le développement langagier de leurs élèves ? : Etude de l'efficacité de différents dispositifs d'implémentation de SOLEM
Desmottes, Lise ULiege; leroy, sandrine; Maillart, Christelle ULiege

in ANAE: Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant (2020), 164

Lors de l’enseignement préscolaire, les enfants peuvent bénéficier quotidiennement d’interactions verbales riches et diversifiées, avec leur enseignant et leurs pairs. La qualité de ces interactions va ... [more ▼]

Lors de l’enseignement préscolaire, les enfants peuvent bénéficier quotidiennement d’interactions verbales riches et diversifiées, avec leur enseignant et leurs pairs. La qualité de ces interactions va jouer un rôle prépondérant sur le développement langagier des enfants. Cependant, différentes études démontrent que le soutien langagier offert dans les milieux éducatifs en petite enfance est parfois de qualité insuffisante et doit être amélioré. Cette étude a pour objectif de comparer l’efficacité de différentes modalités d’implémentation d’un programme d’intervention destiné à accompagner les enseignants du préscolaire à améliorer la qualité des interactions en classe. Quatre dispositifs variant selon l’intensité du support proposé aux enseignants (formation combinée ou non à une rétroaction réflexive sur les pratiques) ont été implémentés auprès de 39 enseignants préscolaires. Les résultats indiquent que les dispositifs à haut niveau de soutien faisant intervenir plusieurs modalités paraissent comme plus prometteurs pour améliorer la qualité des interactions en classe. [less ▲]

Detailed reference viewed: 191 (17 ULiège)
Full Text
See detailHow language and inhibition influence analogical reasoning in children with or without developmental language disorder?
Krzemien, Magali ULiege; Thibaut, Jean-Pierre; Maillart, Christelle ULiege

in Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology (2020), 42(1), 76-89

Introduction. Analogical reasoning is a human ability of crucial importance in several domains of cognition, such as numerical abilities, social cognition, and language, and which is impaired in children ... [more ▼]

Introduction. Analogical reasoning is a human ability of crucial importance in several domains of cognition, such as numerical abilities, social cognition, and language, and which is impaired in children with developmental language disorder (DLD). This impairment might be caused by their weaknesses in inhibition or by the inefficient use of phonological recoding. Method. We compared children with DLD and age-matched children without language disorders in an A:B::C:D analogical task. We manipulated two variables: interference (versus no interference) was used to evaluate the impact of articulatory suppression on analogical performance, and distraction (versus no distractor) was used to test whether perceptual distractors (which compete with relational responses) diminish children’s performance. Results. Contrary to expectations, articulatory suppression does not have a negative effect on analogical reasoning. In contrast, perceptual distractors have a detrimental impact on performance, and children with DLD are more impacted by perceptual distraction than their peers. Moreover, inhibition, as measured by a classical inhibition task, influences performance, but only for children with DLD. Conclusion. The analogical reasoning impairment observed in DLD, therefore, seems to be related to perceptual distraction and inhibition rather than to phonological recoding. To conclude, this study investigates the analogical reasoning impairment observed in DLD and contributes to our understanding of the relationships between language, analogical reasoning, and executive functions. [less ▲]

Detailed reference viewed: 109 (12 ULiège)
Full Text
See detailEffects of speech cues in French-speaking children with dysarthria
Levy, Erika; Moya-Galé, Gemma; Chang, Younghwa Michelle et al

in International Journal of Language and Communication Disorders (2020), 55(3), 401-416

Background: Articulatory excursion and vocal intensity are reduced in many children with dysarthria due to cerebral palsy (CP), contributing to the children’s intelligibility deficits and negatively ... [more ▼]

Background: Articulatory excursion and vocal intensity are reduced in many children with dysarthria due to cerebral palsy (CP), contributing to the children’s intelligibility deficits and negatively affecting their social participation. However, the effects of speech-treatment strategies for improving intelligibility in this population are understudied, especially for children who speak languages other than English. In a cueing study on English-speaking children with dysarthria, acoustic variables and intelligibility improved when the children were provided with cues aimed to increase articulatory excursion and vocal intensity. While French is among the top 20 most spoken languages in the world, dysarthria and its management in French-speaking children are virtually unexplored areas of research. Information gleaned from such research is critical for providing an evidence base on which to provide treatment. Aims: To examine acoustic and perceptual changes in the speech of French-speaking children with dysarthria, who are provided with speech cues targeting greater articulatory excursion (French translation of ‘speak with your big mouth’) and vocal intensity (French translation of ‘speak with your strong voice’). This study investigated whether, in response to the cues, the children would make acoustic changes and listeners would perceive the children’s speech as more intelligible. Methods & Procedures: Eleven children with dysarthria due to CP (six girls, five boys; ages 4;11–17;0 years; eight with spastic CP, three with dyskinetic CP) repeated pre-recorded speech stimuli across three speaking conditions (habitual, ‘big mouth’ and ‘strong voice’). Stimuli were sentences and contrastive words in phrases. Acoustic analyses were conducted. A total of 66 Belgian-French listeners transcribed the children’s utterances orthographically and rated their ease of understanding on a visual analogue scale at sentence and word levels. Outcomes & Results: Acoustic analyses revealed significantly longer duration in response to the big mouth cue at sentence level and in response to both the big mouth and strong voice cues at word level. Significantly higher vocal sound-pressure levels were found following both cues at sentence and word levels. Both cues elicited significantly higher first-formant vowel frequencies and listeners’ greater ease-of-understanding ratings at word level. Increases in the percentage of words transcribed correctly and in sentence ease-of-understanding ratings, however, did not reach statistical significance. Considerable variability between children was observed. Conclusions & Implications: Speech cues targeting greater articulatory excursion and vocal intensity yield significant acoustic changes in French-speaking children with dysarthria. However, the changes may only aid listeners’ ease of understanding at word level. The significant findings and great inter-speaker variability are generally consistent with studies on English-speaking children with dysarthria, although changes appear more constrained in these French-speaking children. [less ▲]

Detailed reference viewed: 50 (7 ULiège)
Full Text
See detailCan categorization and generalization difficulties explain word learning characteristics in Developmental Language Disorders?
Dauvister, Estelle ULiege; Maillart, Christelle ULiege

Poster (2019, December 10)

Lexical and semantic difficulties often go along with Developmental Language Disorders (DLD), but the underlying deficits remain misunderstood. This study aims at determining if children with DLD can ... [more ▼]

Lexical and semantic difficulties often go along with Developmental Language Disorders (DLD), but the underlying deficits remain misunderstood. This study aims at determining if children with DLD can identify a classification rule and generalize it. Firstly, we will observe this phenomenon according to the principles of Bayesian theories of cognition. These theories place inductive inferences as a central mechanism of the learning processes and are in line with the idea of a multiple-level generalization process. Secondly, we will consider the idea of an effect of the complexity in line with a limitation of processing resources in children with DLD. Our design includes two parts: a word-learning task and a generalization task. In the word-learning task, twenty schooled-aged children with DLD will be exposed to different categories perceptually or relationally defined. Furthermore, the number of features determining each category will increase progressively to see how children can learn subdivisions of each category. We will use eye tracking during the progressive learning in order to analyse if children with DLD explore the features in the same way than their typically developing (TD) peers. Our assumptions are threefold: first, we assume that children with DLD will need more exemplars to master a rule compared to age-matched TD peers. Secondly, we assume that these difficulties will be more important when the categories are relationally defined and/or when the number of features will increase. Finally, we suppose that the generalization process will be less efficient in DLD children than in their TD peers. [less ▲]

Detailed reference viewed: 77 (7 ULiège)
Full Text
See detailErreur de prédiction et apprentissage lexical dans les troubles développementaux du langage
Dauvister, Estelle ULiege; Maillart, Christelle ULiege

Poster (2019, December 10)

Le tableau clinique associé aux troubles développementaux du langage (TDL) inclut fréquemment des difficultés lexico-sémantiques, particulièrement d’acquisition de nouveaux mots. Si ces difficultés sont ... [more ▼]

Le tableau clinique associé aux troubles développementaux du langage (TDL) inclut fréquemment des difficultés lexico-sémantiques, particulièrement d’acquisition de nouveaux mots. Si ces difficultés sont aujourd’hui objectivées, leur explication reste méconnue. Les théories bayésiennes de la cognition offrent à ce titre un point de vue intéressant pour l’étude de l’apprentissage lexical. Elles mettent l’accent sur un mécanisme d’apprentissage en inférences inductives qui combinent connaissances acquises et informations de l’environnement. L’inférence inductive, et par conséquent l’apprentissage, peut alors être comprise comme la mise à jour de nos représentations. Certains auteurs considèrent que cette mise à jour est permise par la confrontation des représentations aux erreurs de prédiction. Notre étude proposera donc un design inspiré de Reuter, Borovsky et Lew-Williams (2019) dans lequel différents types de phrases seront présentées à des enfants avec TDL et des enfants tout-venant de même âge (6-12 ans). Ces phrases seront soit porteuses d’informations sémantiques (faisant appel aux connaissances internes), soit neutres. Elles seront par ailleurs congruentes ou non congruentes selon que le dernier mot est conforme à la prédiction amorcée ou non (non-mot). Parallèlement à l’énonciation des phrases, les enfants verront à l’écran un ensemble d’images parmi lesquelles figureront l’objet prédit, un objet inventé, et un distracteur. Une tâche de reconnaissance des non-mots présentés sera ensuite administrée. Nous faisons l’hypothèse que les enfants avec TDL seront moins à même de tirer parti du contexte sémantique, et donc effectueront moins d’erreurs de prédiction, et, par conséquent, un apprentissage plus pauvre marqué par de plus faibles scores en reconnaissance. [less ▲]

Detailed reference viewed: 168 (9 ULiège)
Full Text
See detailÉtude longitudinale de l’influence du développement oro-myofonctionnel sur l’intelligibilité chez l’enfant tout venant
Warnier, Morgane ULiege; MacLeod, Andréa; Maillart, Christelle ULiege

Poster (2019, December 10)

D’après les récents modèles théoriques de production de la parole, les représentations phonologiques se construiraient grâce au développement des compétences perceptives, avec la mise en place d’un ... [more ▼]

D’après les récents modèles théoriques de production de la parole, les représentations phonologiques se construiraient grâce au développement des compétences perceptives, avec la mise en place d’un feedback auditif, ainsi que du contrôle moteur de la parole, nécessitant l’activation de compétences somatosensorielles et motrices au niveau des articulateurs (Redford, 2015 ; Hikock, 2013). Il est souvent postulé (MacNeilage, 1998 ; Smith, 2010), mais peu vérifié, que le contrôle moteur de la parole se développerait en étroite relation avec d’autres fonctions orofaciales non spécifiques à la parole, comme par exemple la respiration ou la déglutition. Toutefois, ce postulat ne fait pas l’unanimité (Steeve & Moore, 2009). La controverse autour de l’efficacité des exercices moteurs oraux non-verbaux dans la rééducation des troubles de la parole illustre parfaitement ce débat. Dans ce contexte, ce poster illustrera l’hypothèse selon laquelle le développement des fonctions orofaciales non verbales serait potentiellement un prédicteur des erreurs de productions de la parole, par l’intermédiaires des habilités somatosensorielles et motrices orales de l’enfant. Ce poster exposera également la méthodologie de l’étude longitudinale qui a été mise en place pour étudier la trajectoire de développement de la parole et son interaction avec les fonctions orofaciales, et envisagera l’analyse de données qui permettront d’interpréter les résultats. [less ▲]

Detailed reference viewed: 205 (14 ULiège)
Full Text
See detailChoisir une PEC avec l’EBP : zoom sur l’expertise clinique
Martinez Perez, Trecy ULiege; Maillart, Christelle ULiege

Conference given outside the academic context (2019)

Detailed reference viewed: 213 (9 ULiège)
Full Text
See detailL’EBP au service de la décision partagée
Maillart, Christelle ULiege; Martinez Perez, Trecy ULiege

Conference given outside the academic context (2019)

Detailed reference viewed: 195 (5 ULiège)
Full Text
See detailRéflexion terminologique : Catalise
Maillart, Christelle ULiege

Conference (2019, October 18)

Detailed reference viewed: 374 (7 ULiège)