Publications and communications of Laurence Rousselle

Neveu, M., Menjot, P., & Rousselle, L. (In press). La prise en charge des compétences arithmétiques. In M. Villain & A. Lafay (Ed.), Cognition mathématique : des modèles théoriques à l’évaluation et l’intervention chez la personne dyscalculique et la personne acalculique. France: De Boeck Supérieur.

Rousselle, L. (In press). Les fondements cognitifs des difficultés d'apprentissage en mathématiques. In A. Lafay & M. Villain, Cognition mathématique : des modèles théoriques à l’évaluation et l’intervention chez la personne dyscalculique et la personne acalculique. Louvain-la-Neuve, Belgium: De Boeck Supérieur.

Neveu, M., Schwartz, C., & Rousselle, L. (26 April 2024). Le comptage sur les doigts pour soulager la mémoire de travail des enfants avec un trouble développemental de la coordination [Paper presentation]. Santé et éducation à tous les âges de la vie, Liège, Belgium.

Neveu, M., Schwartz, C., & Rousselle, L. (2024). Finger-counting to relieve working memory in children with developmental coordination disorder: Insights from behavioral and 3D motion analysis. Journal of Experimental Child Psychology, 243, 105909.

Rousselle, L. (2024). Les défis du diagnostic de trouble de déficit de l’attention/hyperactivité chez l’adulte : zoom sur la sensibilité et la spécificité des méthodes d’évaluation. ANAE: Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 190.

Rousselle, L., Geurten, M., & Neveu, M. (2024). Soutenir le développement des compétences arithmétiques chez l’enfant avec troubles moteurs: une étude de cas unique [Paper presentation]. Santé et éducation à tous les âges de la vie Regards transdisciplinaires au service de la qualité de vie.

Rousselle, L. (24 November 2023). Compter sur soi dans la vie quotidienne : Développer les outils de quantification & accompagner leur utilisation au jour le jour [Paper presentation]. Colloque X-Fragile Europe.

Neveu, M., Schwartz, C., & Rousselle, L. (05 June 2023). When children with developmental coordination disorder use finger-counting: behavioral and 3D motion analyses [Poster presentation]. Mathematical cognition and learning society, Loughborough, United Kingdom.

Neveu, M., Geurten, M., Durieux, N., & Rousselle, L. (2023). Finger use and arithmetic skills in children and adolescents: A scoping review. Educational Psychology Review, 35 (2). doi:10.1007/s10648-023-09722-8

Neveu, M., Geurten, M., & Rousselle, L. (January 2023). Training arithmetical skills when finger counting and working memory cannot be used: A single case study in a child with cerebral palsy. Applied Neuropsychology: Child, 12 (4), 367-379. doi:10.1080/21622965.2023.2170798

Neveu, M., Schwartz, C., Vossius, L., & Rousselle, L. (2023). Contribution of finger gnosia and fine motor skills to early numerical and arithmetic abilities: New insights from 3D motion analyses. Developmental Psychology. doi:10.1037/dev0001660

Rousselle, L., Vossius, L., & Noël, M.-P. (2023). Acquiring the successor function of symbolic numbers: longitudinal comparison of verbal number words and cardinal number gestures [Poster presentation]. Mathematical Cognition Learning Society, Loughborough, United Kingdom.

Rousselle, L., Geurten, M., & Neveu, M. (22 September 2022). Entrainement des compétences arithmétiques chez un enfant atteint d’infirmité motrice cérébrale : une étude de cas unique [Paper presentation]. Symposium de neurologie pédiatrique, Bruxelles, Belgium.

Neveu, M., & Rousselle, L. (01 June 2022). Finger use and arithmetic skills in children and adolescents [Paper presentation]. 4th annual conference of the Mathematical Cognition Learning Society (MCLS), Antwerp, Belgium.

El Kouba, E., Moitel ép Messarra, C., Rousselle, L., & Maillart, C. (2022). Soutenir le développement du langage à l'école: la qualité des interactions observées dans les classes maternelles et auto-rapportées par les enseignant.es au Liban. In Brahim BouDarbat, Mbaye Ahmadou Aly, ... Ouoba Youmanli, le système éducatif en Afrique Francophone: défis et opportunités (Observatoire de la francophonie Economique, pp. 140-156). Montréal, Canada: Université de Montréal.

Rousselle, L., Neveu, M., Maillart, C., Jidovtseff, B., & Vossius, L. (2022). Jeux de doigts avec les nombres pour améliorer les précurseurs aux mathématiques chez de jeunes enfants d’âge pré-scolaire. In G. Hilaire-Debove & N. Joyeux (Eds.), La cognition mathématique : Etat des pratiques et de la recherche. France: orthoedition.

Neveu, M., & Rousselle, L. (December 2021). How the fine motor skills can influence the arithmetical abilities development: a multilevel growth curve analysis [Paper presentation]. Rencontre internationales d'orthophonie - UNADREO.

Rousselle, L., Maillart, C., Binamé, F., Jidovtseff, B., & Vossius, L. (December 2021). Des jeux de doigts avec les nombres pour renforcer les précurseurs aux apprentissages mathématiques chez de jeunes enfants d’âge pré-scolaire [Paper presentation]. XXIème Rencontres internationales d'orthophonie-UNADREO, Paris, France.

Neveu, M., Geurten, M., & Rousselle, L. (25 November 2021). Training arithmetical skills when finger counting and working memory cannot be used: A single case study in a child with cerebral palsy [Paper presentation]. Annual Meeting of the FNRS Contact Group "Number and the brain", Louvain-la-Neuve, Belgium.

Attout, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (2021). Toward an integrative model accounting for typical and atypical development of visuospatial short-term memory. Child Neuropsychology: A Journal on Normal and Abnormal Development in Childhood and Adolescence, 27 (1), 37-62. doi:10.1080/09297049.2020.1793923

Rousselle, L., & Vossius, L. (2021). Acquiring the cardinal knowledge of number words : A conceptual replication. Journal of Numerical Cognition, 7 (3), 411-434. doi:10.5964/jnc.7029

Neveu, M., & Rousselle, L. (June 2020). How the fine motor skills can influence the arithmetical abilities development: a multilevel growth curve analysis [Poster presentation]. The Mathematical Cognition and Learning Society, Dublin, Ireland.

Attout, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (2020). Magnitude processing in populations with spina-bifida: The role of visuospatial and working memory processes. Research in Developmental Disabilities, 102 (7), 103655. doi:10.1016/j.ridd.2020.103655

BARREA, C., LEROY, P., DEBRAY, F.-G., ALKAN, S., & Rousselle, L. (2020). Comment j’explore… Un trouble du développement intellectuel chez l'enfant. Revue Médicale de Liège, 75 (10), 686-691.

Neveu, M., Vossius, L., Schwartz, C., FORTHOMME, B., & Rousselle, L. (18 June 2019). Finger dexterity predicts early math skills development: Insight from 3D human motion analyses [Poster presentation]. Second Conference of the Mathematical Cognition and Learning Society, Ottawa, Canada.

Vossius, L., Neveu, M., Maillart, C., Binamé, F., Jidovtseff, B., & Rousselle, L. (16 June 2019). Finger games to improve precursors of arithmetic learning in preschool children [Paper presentation]. Second Conference of the Mathematical Cognition and Learning Society, Ottawa, Canada.

Vossius, L., Neveu, M., Maillart, C., Binamé, F., Jidovtseff, B., & Rousselle, L. (14 May 2019). Finger games to improve precursors of arithmetic learning in preschool children [Paper presentation]. BAPS 2019, Liège, Belgium.

Vossius, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (14 May 2019). Does the development of number gestures and, more generally, finger skills influence the understanding of the cardinal meaning of number words in preschoolers ? [Poster presentation]. BAPS 2019, Liège, Belgium.

Vossius, L., Neveu, M., Schwartz, C., FORTHOMME, B., & Rousselle, L. (09 May 2019). 3D human motion analyses to bring out fine motor skills as predictor of early mathematic skills development [Paper presentation]. Groupe de contacts "Number and the brain", Blankenberg, Belgium.

Neveu, M., Vossius, L., Maillart, C., Binamé, F., Jidovtseff, B., & Rousselle, L. (May 2019). Finger games to improve basic numerical skills in preschool children [Paper presentation]. Groupe de contact.

Neveu, M., Vossius, L., Schwartz, C., Forthomme, B., & Rousselle, L. (May 2019). 3D human motion analyses to bring out fine motor skills as predictor of early mathematic kills development [Poster presentation]. Annual Meeting of the Belgian Association for Psychological Sciences.

Neveu, M., Vossius, L., & Rousselle, L. (2019). Des activités quotidiennes pour développer les fonctions attentionnelles et exécutives d’un enfant âgé de 6 ans. Cahiers de Neuropsychologie Clinique, 6, 36-41.

Rousselle, L., Noël, M.-P., & Vossius, L. (2019). About number gesture: Which contribution to verbal cardinal knowledge development? [Paper presentation]. Second Conference of the Mathematical Cognition and Learning Society, Ottawa, Canada.

Schmetz, E., Magis, D., Detraux, J.-J., Barisnikov, K., & Rousselle, L. (2019). Basic visual perceptual processes in children with typical development and cerebral palsy: The processing of surface, length, orientation, and position. Child Neuropsychology: A Journal on Normal and Abnormal Development in Childhood and Adolescence. doi:10.1080/09297049.2018.1441820

Vossius, L., & Rousselle, L. (2019). The role of fingers in the numerical development in typically developping preschoolers and children with motor disabilities [Paper presentation]. Lab Meeting - Langage and Gesture Lab - Université d'Alberta, Edmontion, Canada.

Neveu, M., Vossius, L., & Rousselle, L. (05 October 2018). Des activités quotidiennes pour développer les fonctions attentionnelles et exécutives d’un petit garçon âgé de 6 ans présentant un retard global de développement [Paper presentation]. Congrès national de neuropsychologie clinique, Amiens, France.

Maillart, C., Binamé, F., Vossius, L., Chrifi, N., Jidovtseff, B., & Rousselle, L. (October 2018). What are the specific effects of shared reading activities to support emergent literacy skills ? A randomized control study on French-speaking preschool children [Poster presentation]. 17th International Clinical Phonetics and Linguistics Association Conference, St Julians, Malta.

Maillart, C., Binamé, F., Vossius, L., Chrifi, N., Jidovtseff, B., & Rousselle, L. (29 June 2018). Quelle efficacité pour les interventions menées en petits groupes en contexte scolaire ? Spécificité des interventions [Paper presentation]. 7e édition École internationale d’été en logopédie/orthophonie, Québec, Canada.

Vossius, L., Neveu, M., & Rousselle, L. (01 June 2018). Le études de cas en psychologie clinique, neuropsychologie et logopédie  - Etude de cas d'Antoine, prise en charge de troubles attentionnels et exécutifs en neuropsychologie [Paper presentation]. Journée de Recherche clinique - CPLU, ULiège.

Vossius, L., Maillart, C., Binamé, F., Neveu, M., & Rousselle, L. (May 2018). Améliorer les précurseurs aux apprentissages en mathématiques grâce à des jeux de doigts et de nombres [Poster presentation]. Congrès de la SOFTAL, Grenoble, France.

Vossius, L., Noel, M.-P., & Rousselle, L. (April 2018). Does the development of digital skills influence cardinal meaning development in 3- to 4-year-old children  ? [Poster presentation]. MCLS.

Rousselle, L. (2018). Le devenir des troubles d’apprentissage au cours des études supérieures : De la compréhension à l’accompagnement [Paper presentation]. Accompagner les 'Dys. 4ème Workshop de la Commission d'aide à la réussite.

Attout, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (2018). The effect of visual arrangement on visuospatial short-term memory: Insights from children with 22q11.2 deletion syndrome. Cognitive Neuropsychology, 35 (7), 352-360. doi:10.1080/02643294.2018.1461616

Noël, M.-P., Attout, L., Crollen, V., De Visscher, A., & Rousselle, L. (2018). La dyscalculie développementale: à l’interface de l’orthophonie et de la neuropsychologie. In A. Roy, B. Guillery-Girard, G. Aubin, ... C. Mayor, Neuropsychologie de l’enfant: Approches cliniques, modélisations théoriques et méthodes (pp. 43-67). De Boeck Supérieur.

Dauvister, E., Vossius, L., & Rousselle, L. (19 May 2017). Des jeux de doigts pour renforcer les précurseurs des apprentissages scolaire [Poster presentation]. Jubilé de la Faculté de Psychologie, Logopédie et Sciences de l’Education, Université de Liège.

Maillart, C., Binamé, F., Vossius, L., Willems, S., Bergeron-Morin, L., Lefebvre, P., Orban, M., De Raeve, M., Jidovtseff, B., & Rousselle, L. (19 May 2017). La lecture partagée pour améliorer l’entrée dans l’écrit chez des enfants issus de population défavorisée [Paper presentation]. Jubilé de la Faculté de Psychologie, Logopédie et Sciences de l’Education, Université de Liège, Liège, Belgium.

Vossius, L., Maillart, C., Dauvister, E., Willems, S., Binamé, F., Jidovtseff, B., & Rousselle, L. (19 May 2017). Des jeux de doigts et des lectures partagées pour renforcer les précurseurs des apprentissages scolaires dans des populations vulnérables [Paper presentation]. Jubilé de la Faculté de Psychologie, Logopédie et Sciences de l’Education, Université de Liège.

Vossius, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (16 May 2017). Does the development of digital skills influence the development of basic numerical skills in children from three to four years old ? [Paper presentation]. Human Cognitive Neurosciences Seminar, University of Edinburgh.

Rousselle, L., Attout, L., Vossius, L., & Noel, M.-P. (10 May 2017). Basic numerical processing in genetic syndromes: The role of visuo-spatial processing and working memory [Paper presentation]. Human Cognitive Neurosciences Seminar, University of Edinburgh.

Vossius, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (05 May 2017). Does the development of digital skills influence the development of basic numerical skills in children from three to four years old? [Paper presentation]. 6th Annual meeting on the Advances in Numerical Cognition Research, Mont-saint-Aubert (Tournai-Doornik), Belgium.

Attout, L., Noël, M.-P., Vossius, L., & Rousselle, L. (22 April 2017). Etude des traitements numériques de base dans le syndrome 22q11: Impact des troubles visuo-spatiaux [Paper presentation]. Colloque association Relais 22.

Rousselle, L. (23 March 2017). Overview in numerical and visuo-perceptual cognition [Paper presentation]. Lab meeting, Departement of Psychology, University of Edinburgh.

Schmetz, E., & Rousselle, L. (17 February 2017). Examining Visual perceptual processing in children in typical and atypical development (cerebral palsy) [Paper presentation]. Human Cognition Neurosciences Seminar, University of Edinburgh.

Maillart, C., Vossius, L., & Rousselle, L. (2017). Quelle spécificité pour les interventions logopédiques ?Comparaison de deux interventions ciblées sur les précurseurs des apprentissages scolaires : la lecture partagée et les activités digitales.

Attout, L., Noël, M.-P., Nassogne, M.-C., & Rousselle, L. (2017). The role of short-term memory and visuo-spatial skills in numerical magnitude processing: evidence from Turner syndrome. PLoS ONE, 12 (2), 0171454. doi:10.1371/journal.pone.0171454

Attout, L., Noël, M.-P., Vossius, L., & Rousselle, L. (2017). Evidence of the impact of visuo-spatial processing on magnitude representation in 22q11.2 microdeletion syndrome. Neuropsychologia, 99, 296-305. doi:10.1016/j.neuropsychologia.2017.03.023

Dauvister, E., Vossius, L., & Rousselle, L. (2017). Des jeux de doigts comme renforçateurs des précurseurs des apprentissages scolaires. Cahiers de l'ASELF, 14 (2), 26-33.

Schmetz, E., Rousselle, L., Ballaz, C., Detraux, J.-J., & Barisnikov, K. (2017). The BEVPS: A new test battery to assess visual perceptual and spatial processing abilities in 5–14 year-old children. Applied Neuropsychology: Child, 7 (4), 317-333. doi:10.1080/21622965.2017.1336710

Rousselle, L. (2016). Le statut ESH-Ulg : Pratiques et enjeux autour de l’évaluation des demandes [Paper presentation]. Journée d'étude organisée par la cellule d'Accompagnement des Etudiant en Situation de Handicap "L’enseignement à l’université de Liège, de l’intégration à l’inclusion ?".

Vossius, L., & Rousselle, L. (2016). Accompagnements pédagogiques des élèves présentant des difficultés d'apprentissage en mathématiques : réflexions autour des aménagements. In Développements - Revue interdisciplinaire du développement cognitif normal et pathologique.

Attout, L., Vossius, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (01 September 2016). Visuo-spatial STM impairment link to a serial order component deficit in children with Velocardiofacial syndrome [Poster presentation]. The eighth European Working Memory Symposium (EWOMS – VIII), Liège, Belgium.

Attout, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (24 June 2016). The implication of short-term memory in numerical magnitude processing: evidence from Turner syndrome [Poster presentation]. 4th biennial meeting of the Special Interest Group (SIG) 22, Amsterdam, Netherlands.

Vossius, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (23 June 2016). How and when do children master the numerical content conveyed by number words and number gestures ? [Poster presentation]. 4th biennial meeting of the Special Interest Group (SIG) 22 "Neuroscience and Education", Amsterdam, Netherlands.

Schmetz, E., Barisnikov, K., Detraux, J.-J., & Rousselle, L. (03 June 2016). Spatial location skills in Cerebral Palsied children: How the presentation can influence children performances? [Poster presentation]. European Association of Childhood Disabilities, Stockholm, Sweden.

Schmetz, E., & Rousselle, L. (03 June 2016). Le point sur les processus visuo-perceptifs chez les enfants atteints de paralysie cérébrale. Revue de Neuropsychologie, 8 (2), 137-149.

Vossius, L., Dauvister, E., Maillart, C., Binamé, F., Willems, S., Jidovtseff, B., & Rousselle, L. (19 May 2016). Des jeux de doigts et des lectures partagées pour renforcer les précurseurs des apprentissages scolaires dans des populations vulnérables [Paper presentation]. 9ème rencontre du Réseau Interuniversitaire de Psychologie du Développement et de l'Éducation (RIPSYDEVE), Louvain-la-Neuve, Belgium.

Noël, M.-P., & Rousselle, L. (18 May 2016). La dyscalculie : nouvelles perspectives pour comprendre ce trouble et intervenir [Paper presentation]. 4ème rencontre de la Societé Francophone des Troubles d’Apprentissage et du Langage « La dyscalculie : nouvelles perspectives pour comprendre ce trouble et intervenir », Louvain-la-Neuve, Belgium.

Vossius, L., & Rousselle, L. (18 May 2016). Accompagnements pédagogiques des élèves présentant des difficultés d'apprentissage en mathématiques : réflexions autour des aménagements. Communication orale. 4ème rencontre de la Societé Francophone des Troubles d’Apprentissage et du Langage « La dyscalculie : nouvelles perspectives pour comprendre ce trouble et intervenir » [Paper presentation]. 4ème rencontre de la Societé Francophone des Troubles d’Apprentissage et du Langage « La dyscalculie : nouvelles perspectives pour comprendre ce trouble et intervenir ».

Vossius, L., & Rousselle, L. (18 May 2016). Accompagnements pédagogiques des élèves présentant des difficultés d’apprentissage en mathématique : réflexions autour des aménagements [Paper presentation]. Journée scientifique de de la SOFTAL.

Attout, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (21 April 2016). The implication of short-term memory in numerical magnitude processing: evidence from Turner syndrome [Paper presentation]. Groupe de Contact FNRS Meeting 2016.

Vossius, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (21 April 2016). How and when children master the numerical content conveyed by verbal numbers and number gestures ? [Paper presentation]. Fifth Annual Meeting « Advances in Numerical Cognition Research ».

Attout, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (2016). The implication of short-term memory in numerical magnitude processing: evidence from Turner syndrome [Paper presentation]. Fifth Annual Meeting « Advances in Numerical Cognition Research ».

Noël, M.-P., Rousselle, L., & De Visscher, A. (2016). Both Specific and General Cognitive Factors Account for Dyscalculia. Cursiv, 8, 35-52.

Turine, H., Catale, C., Lejeune, C., & Rousselle, L. (2016). Prise en charge neuropsychologique des troubles attentionnels sans hyperactivité chez l’enfant (TDA) : à propos de deux cas. ANAE: Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 141, 199-208.

Vossius, L., & Rousselle, L. (2016). Accompagnements pédagogiques des élèves présentant des difficultés d'apprentissage en mathématiques : réflexions autour des aménagements [Paper presentation]. 4ème rencontre de la Societé Francophone des Troubles d’Apprentissage et du Langage « La dyscalculie : nouvelles perspectives pour comprendre ce trouble et intervenir ».

Maillart, C., Rousselle, L., Wansard, M., & Leclercq, A.-L. (17 December 2015). L’apprentissage de résolution de problèmes complexes (ARPC) : un dispositif d’entrainement au travail interdisciplinaire [Paper presentation]. Pédagogie universitaire namuroise en changement (PUNCH), Namur, Belgium.

Attout, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (17 September 2015). On the importance to consider sequential presentation in magnitude processing for mathematical ability: evidence from Turner syndrome [Poster presentation]. 19th Conference of the European Society for Cognitive Psychology (ESCOP), Paphos, Cyprus.

Vossius, L., Noel, M.-P., Attout, L., & Rousselle, L. (June 2015). Examination of magnitude processing in velo-cardio-facial syndrome: similar acuity in number, space and time processing? [Poster presentation]. Belgian Psychological Association Meeting, Bruxelles, Belgium.

Rousselle, L. (21 May 2015). Le rôle des doigts dans le développement des représentations symboliques verbales [Paper presentation]. Séminaire UCL-ULiège-Développement de la cognition numérique.

Rousselle, L. (17 October 2014). Tedi-Math Sup [Paper presentation]. Journée de recherche clinique de la Clinique Psychologique et Logopédique Universitaire.

Rousselle, L., & Noel, M.-P. (02 October 2014). How does the visuo-spatial deficit impact basic numerical processing in Williams syndrome? The question of domain specificity [Paper presentation]. Third Symposium of the Support Fund Maguerite-Marie Delacroix.

Rousselle, L., & Noël, M.-P. (12 June 2014). Symbolic numerical processing deficit in people with Williams syndrome [Poster presentation]. EARLI SIG 22 "Neuroscience and Education", Göttingen, Germany.

Rousselle, L., & Noel, M.-P. (17 April 2014). How does the visuo-spatial deficit impact basic numerical processing in Williams syndrome? The question of domain specificity [Poster presentation]. Communication affichée au colloque Développements Atypiques : Quels apports pour la psychologie du développement ?, Rennes, France.

Rousselle, L., & Noel, M.-P. (04 April 2014). Evidence for a global access deficit to the meaning of numerical symbols in people with Williams syndrome [Poster presentation]. Sixth Expert Meeting on Mathematical Thinking and Learning, Leiden, Netherlands.

Noël, M.-P., Rousselle, L., & Devisscher, A. (2014). La dyscalculie développementale : à la croisée de facteurs numériques spécifiques et de facteurs cognitifs généraux. Développements : Revue Interdisciplinaire du Développement Cognitif Normal et Pathologique, 14, 24-31.

Rousselle, L., Dembour, G., & Noël, M.-P. (2013). Magnitude Representations in Williams Syndrome: Differential Acuity in Time, Space and Number Processing. PLoS ONE, 8 (8), 72621. doi:10.1371/journal.pone.0072621

Noël, M.-P., & Rousselle, L. (2012). Vers un déficit numérique de base dans la dyscalculie développementale. In Avoir ou pas la bosse des maths ? Acquisition normale et pathologique des compétences numériques. Fernelmont, Belgium: E.M.E. & Intercommunications.

Noël, M.-P., & Rousselle, L. (2012). How understanding mathematical learning disability may guide mathematics teaching? British Journal of Educational Psychology Monographs, Series II, 8, 63-82.

Rousselle, L. (2012). Les difficultés numériques dans les syndromes génétiques. In M. Habib, M.-P. Noël, F. George, ... V. Brun (Eds.), Calcul et dyscalculies : des modèles à la rééducation. Paris, France: Elsevier Masson.

Rousselle, L., & noel, M.-P. (2012). How does the visuo-spatial deficit impact basic numerical processing in Williams syndrome? The question of domain specificity [Paper presentation]. 4th Expert Meeting on Mathematical Thinking and Learning.

Mejias Vanslype, S., Mussolin, C., Rousselle, L., Grégoire, J., & Noël, M.-P. (2011). Numerical and nonnumerical estimation in children with and without mathematical learning disabilities. Child Neuropsychology, 18 (6), 550-575.

Noël, M.-P., & Rousselle, L. (2011). Developmental changes in the profiles of dyscalculia: an explanation based on a double exact-and-approximate number representation model. Frontiers in Human Neuroscience, 5, 165. doi:10.3389/fnhum.2011.00165

Rousselle, L., & Noël, M.-P. (2008). The development of automatic numerosity processing in preschoolers : evidence for numerosity-perceptual interference. Developmental Psychology, 44, 544-60. doi:10.1037/0012-1649.44.2.544

Rousselle, L., & Noël, M.-P. (2008). Mental arithmetic in children with learning disabilities : the adaptative use of approximate calculation in an addition verification task. Journal of Learning Disabilities, 41, 498-513.

Rousselle, L., & Noël, M.-P. (2007). Basic numerical skills in children with mathematics learning disabilities : A comparison of symbolic vs non symbolic number magnitude processing. Cognition, 102, 361-395. doi:10.1016/j.cognition.2006.01.005

Rousselle, L., & Seron, X. (2006). Les compétences numériques préverbales : une revue critique. ANAE: Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 85, 286-292.

Jemel, B., Pisani, M., Rousselle, L., Crommelinck, M., & Bruyer, R. (2005). Exploring the functional architecture of person recognition system with event-related potentials in a within- and cross-domain self-priming of faces. Neuropsychologia, 43, 2024-2040. doi:10.1016/j.neuropsychologia.2005.03.016

Noël, M.-P., & Rousselle, L. (2005). Magnitude representation in children: Its development and dysfunction. In J. Campbell (Ed.), Handbook of Mathematical Cognition. New York, United States: Psychology Press.

Pesenti, M., & Rousselle, L. (2005). Les procédures de quantification chez l’enfant. In A. Van Hout, C. Meljac, ... Fisher (Eds.), Troubles du calcul et dyscalculies chez l’enfant. Paris, France: Masson.

Rousselle, L. (2005). Le point sur la question des compétences numériques précoces. In M.-P. Noël (Ed.), La dyscalculie : trouble du développement numérique de l'enfant. Marseille, France: Solal.

Rousselle, L., Palmers, E., & Noël, M.-P. (2004). Magnitude comparison in preschoolers: what counts ? Influence of perceptual variables. Journal of Experimental Child Psychology, 87, 57-84. doi:10.1016/j.jecp.2003.10.005