Article (Périodiques scientifiques)
A more thorough analysis of water rockets: Moist adiabats, transient flows, and inertial forces in a soda bottle
Gommes, Cédric
2010In American Journal of Physics, 78 (3), p. 236-243
Peer reviewed vérifié par ORBi
 

Documents


Texte intégral
2010 Water Rocket AJP.pdf
Postprint Éditeur (800.08 kB)
Télécharger

Tous les documents dans ORBi sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
Water rockets; rocket propulsion
Résumé :
[en] Although water rockets are widely used to illustrate first year physics principles, accurate measurements show that they outperform the usual textbook analysis at the beginning of the thrust phase. This paper gives a more thorough analysis of this problem. It is shown that the air expansion in the rocket is accompanied by water vapor condensation, which provides an extra thrust; the downward acceleration of water within the rocket also contributes to the thrust, an effect that is negligible in other types of rockets; the apparent gravity resulting from the acceleration of the rocket contributes as much to water ejection as does the pressure difference between the inside and outside of the rocket; and the water flow is transient, which precludes the use of Bernoulli’s equation. Although none of these effects is negligible, they mostly cancel each other, and the overall accuracy of the analysis is only marginally improved. There remains a difference between theory and experiment with water rockets.
Centre de recherche :
Department of Chemical Engineering
Disciplines :
Physique
Auteur, co-auteur :
Gommes, Cédric  ;  Université de Liège - ULiège > Département de chimie appliquée > Génie chimique - Génie catalytique
Langue du document :
Anglais
Titre :
A more thorough analysis of water rockets: Moist adiabats, transient flows, and inertial forces in a soda bottle
Date de publication/diffusion :
mars 2010
Titre du périodique :
American Journal of Physics
ISSN :
0002-9505
Maison d'édition :
American Association of Physics Teachers, Melville, Etats-Unis - New York
Volume/Tome :
78
Fascicule/Saison :
3
Pagination :
236-243
Peer reviewed :
Peer reviewed vérifié par ORBi
Organisme subsidiant :
F.R.S.-FNRS - Fonds de la Recherche Scientifique [BE]
Disponible sur ORBi :
depuis le 17 mai 2010

Statistiques


Nombre de vues
9867 (dont 32 ULiège)
Nombre de téléchargements
7646 (dont 10 ULiège)

citations Scopus®
 
14
citations Scopus®
sans auto-citations
14
OpenCitations
 
11

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBi