[en] This thesis addresses the dynamic modelling of automotive driveline components by means of the nonlinear finite element method for flexible multibody systems. Starting from a detailed study of an industrial application, the TORSEN differential, several contributions are proposed in the field of contact modelling. The contact between rigid bodies in several geometric configurations is investigated and the influence of the squeeze film of lubricating oil is studied. A contact formulation between flexible bodies modelled as superelements is also developed and applied to the modelling of 3D flexible gear pairs.
Disciplines :
Ingénierie mécanique
Auteur, co-auteur :
Virlez, Geoffrey ; Université de Liège - ULiège > Département d'aérospatiale et mécanique > Ingénierie des véhicules terrestres
Langue du document :
Anglais
Titre :
Multibody Modelling of Mechanical Transmission Systems in Vehicle Dynamics
Date de soutenance :
03 octobre 2014
Nombre de pages :
xii,258,26
Institution :
ULiège - Université de Liège
Intitulé du diplôme :
Doctorat en Sciences de l'Ingénieur
Promoteur :
Duysinx, Pierre ; Université de Liège - ULiège > Aérospatiale et Mécanique (A&M)
Bruls, Olivier ; Université de Liège - ULiège > Département d'aérospatiale et mécanique
Président du jury :
Kerschen, Gaëtan ; Université de Liège - ULiège > Aérospatiale et Mécanique (A&M)
Membre du jury :
Géradin, Michel ; Université de Liège - ULiège > Département d'aérospatiale et mécanique
Cugnon, Frédéric
Desmet, Wim
Verlinden, Olivier
Seifried, Robert
Organisme subsidiant :
FRIA - Fonds pour la Formation à la Recherche dans l'Industrie et dans l'Agriculture [BE]