Pas de texte intégral
Communication orale non publiée/Abstract (Colloques et congrès scientifiques)
Metacognition and school learning: Individual use of the DELV program with teenagers
Frenkel, Stéphanie; Nobile, Debora
20146th International Conference on Education and New Learning Technologies - EDULEARN 2014
 

Documents


Texte intégral
Aucun document disponible.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
metacognition; remediation; delf; teenager; delv; métacognition; remédiation; adolescent
Résumé :
[en] In the framework of self-regulated learning theories, the DELV (“Understanding one’s own learning”) is a 165-page metacognitive intervention program developed by Büchel & Büchel (1995, 1997, 2009, 2010, 2011). It includes 8 types of decontextualized exercises which notably allow to develop the learner’s metacognitive knowledge and skills (for more details, see Büchel, 2013b). They also make it possible to work on cognitive and psycho-affective aspects. Transfer can thus be better developed. This tool has been used since its first version (Büchel & Büchel, 1995) both at the Atelier d’Apprentissage of the University of Genève (Unige, Switzerland) and at that of the University of Liège (ULg, Belgium) since their creation (respectively in 1996 and in 2009), (for more details, see Büchel, 2013a; Frenkel, in press (b)). Our main purpose is to present how we can use this tool individually in order to enable the student to activate his/her “sleeping potential” (for more details, see Frenkel, in press (a)). By focusing on adolescence, we will present (a) our theoretical background (conception of learning and intellectual functioning, criteria and levels of mediation), (b) the variables worked on, and (c) the results obtained. Note: Part of the Psychological and Speech therapy consultation Centre (CPLU, ULg), Belgium’s Atelier d’Apprentissage [Learning Workshop] intended for children and teenagers with temporary school learning difficulties. See www.cplu.ulg.ac.be References - Büchel, F.P. (2013a). L’intervention psychopédagogique auprès des enfants ayant des difficultés d’apprentissage. Un modèle métacognitif et d’autorégulation. In J.-L. Berger & F.P. Büchel (Eds.), L’autorégulation de l’apprentissage: Perspectives théoriques et applications (pp. 71- 105). Nice, France: Les Editions Ovadia. - Büchel, F.P. (2013b). Le programme DELV – Comprendre son propre apprentissage. Evaluation scientifique auprès d’enfants et d’adolescents sans ou avec difficultés d’apprentissage. In J.-L. Berger & F.P. Büchel (Eds.), L’autorégulation de l’apprentissage: Perspectives théoriques et applications (pp. 293-336). Nice, France: Les Editions Ovadia. - Büchel, F.P. & Büchel, P. (1995). Découvrez vos capacités, rEalisez vos possibilités, pLanifiez votre démarche, soyez créatiFs. Le programme DELF. Russin, Switzerland: Centre d’éducation cognitive. - Büchel, F.P., & Büchel, P. (1997). DELV. Das Eigene Lernen Verstehen. Ein Programm zur Förderung des Lernens und Denkens für Jugendliche und Erwachsene. Aarau, Switzerland: Sauerländer. - Büchel, F.P. & Büchel, P. (2010). DELV. Das Eigene Lernen Verstehen. Ein Programm zur Förderung des Lernens für Jugendliche und Erwachsene (4. überarbeitete Auflage). Berne, Switzerland: h.e.p. Verlag. - Büchel, F.P. & Büchel, P. (2011). DELV. Comprendre son propre apprentissage. Tegna, Suisse: Centre d’éducation cognitive. - Frenkel, S. (in press (a)). Metacognitive components in learning to learn approaches. International Journal of Psychology: A Biopsychosocial Approach. - Frenkel, S. (in press (b)). Métacognition et réussite scolaire : Applications. In C. Giraudeau & G. Chasseigne (Eds.), Psychologie, Education et Vie scolaire. Tours, France: Editions Publibook Université. - Frenkel, S., & Deforge, H. (in press). Métacognition et réussite scolaire: Perspectives théoriques. In C. Giraudeau & G. Chasseigne (Eds.), Psychologie, Education et Vie scolaire. Tours, France: Editions Publibook Université.
Centre de recherche :
Unité de Psychologie Scolaire
Disciplines :
Traitement & psychologie clinique
Auteur, co-auteur :
Frenkel, Stéphanie ;  Université de Liège - ULiège > Département de Psychologie : cognition et comportement > Psychologie scolaire
Nobile, Debora ;  Université de Liège - ULiège > Département de Psychologie : cognition et comportement > Psychologie scolaire
Langue du document :
Anglais
Titre :
Metacognition and school learning: Individual use of the DELV program with teenagers
Date de publication/diffusion :
juillet 2014
Nom de la manifestation :
6th International Conference on Education and New Learning Technologies - EDULEARN 2014
Organisateur de la manifestation :
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Lieu de la manifestation :
Barcelone, Espagne
Date de la manifestation :
7-9 juillet 2014
Manifestation à portée :
International
Disponible sur ORBi :
depuis le 14 mai 2014

Statistiques


Nombre de vues
318 (dont 15 ULiège)
Nombre de téléchargements
0 (dont 0 ULiège)

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBi