Pas de texte intégral
Communication poster (Colloques et congrès scientifiques)
Metacognition and school learning: Use of the DELV program in primary school
Nobile, Debora; Frenkel, Stéphanie
20146th International Conference on Education and New Learning Technologies - EDULEARN 2014
 

Documents


Texte intégral
Aucun document disponible.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
metacognition; learning; student; delv; delf; métacognition; apprentissage; élève
Résumé :
[en] In the framework of self-regulated learning theories, the DELV (“Understanding one’s own learning”) is a 165-page metacognitive intervention program developed by Büchel & Büchel (1995, 1997, 2009, 2010, 2011). It includes 8 types of decontextualized exercises which notably allow to develop the learner’s metacognitive knowledge and skills (for more details, see Büchel, 2013). They also make it possible to work on cognitive and psycho-affective aspects. Transfer can thus be better developed. This tool is really useful (for more details, see Berger & Büchel, 2013) and, in our opinion, still not sufficiently known. Our main purpose is to present (a) its objectives, (b) the variables worked on (cognitive, metacognitive and psycho-affective), (c) possible uses in a school context within classes (e.g., the “sandwich method”) and (d) the outcome we can expect. References - Berger, J.-L., & Büchel, F.P. (2013), L’autorégulation de l’apprentissage: Perspectives théoriques et applications. Nice, France: Les Editions Ovadia. - - Büchel, F.P. (2013). Le programme DELV – Comprendre son propre apprentissage. Evaluation scientifique auprès d’enfants et d’adolescents sans ou avec difficultés d’apprentissage. In J.-L. Berger & F.P. Büchel (Eds.), L’autorégulation de l’apprentissage: Perspectives théoriques et applications (pp. 293-336). Nice, France: Les Editions Ovadia. - Büchel, F.P. & Büchel, P. (1995). Découvrez vos capacités, rEalisez vos possibilités, pLanifiez votre démarche, soyez créatiFs. Le programme DELF. Russin, Switzerland: Centre d’éducation cognitive. - Büchel, F.P., & Büchel, P. (1997). DELV. Das Eigene Lernen Verstehen. Ein Programm zur Förderung des Lernens und Denkens für Jugendliche und Erwachsene. Aarau, Switzerland: Sauerländer. - Büchel, F.P. & Büchel, P. (2009). DELV. Das Eigene Lernen Verstehen. Ein Programm zur Förderung des Lernens für Jugendliche und Erwachsene (3. vollständig überarbeitete Auflage). Berne, Switzerland: h.e.p. Verlag. - Büchel, F.P. & Büchel, P. (2010). DELV. Das Eigene Lernen Verstehen. Ein Programm zur Förderung des Lernens für Jugendliche und Erwachsene (4. überarbeitete Auflage). Berne, Switzerland: h.e.p. Verlag. - Büchel, F.P. & Büchel, P. (2011). DELV. Comprendre son propre apprentissage. Tegna, Switzerland: Centre d’éducation cognitive.
Centre de recherche :
Unité de psychologie Scolaire
Disciplines :
Psychologie cognitive & théorique
Auteur, co-auteur :
Nobile, Debora ;  Université de Liège - ULiège > Département de Psychologie : cognition et comportement > Psychologie scolaire
Frenkel, Stéphanie ;  Université de Liège - ULiège > Département de Psychologie : cognition et comportement > Psychologie scolaire
Langue du document :
Anglais
Titre :
Metacognition and school learning: Use of the DELV program in primary school
Date de publication/diffusion :
juillet 2014
Nom de la manifestation :
6th International Conference on Education and New Learning Technologies - EDULEARN 2014
Organisateur de la manifestation :
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Lieu de la manifestation :
Barcelone, Espagne
Date de la manifestation :
7-9 juillet 2014
Manifestation à portée :
International
Intitulé du projet de recherche :
EDUCA +
Organisme subsidiant :
Service public de Wallonie : Direction générale opérationnelle de l'économie, de l'emploi et de la recherche - DG06
Disponible sur ORBi :
depuis le 14 mai 2014

Statistiques


Nombre de vues
236 (dont 10 ULiège)
Nombre de téléchargements
0 (dont 0 ULiège)

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBi