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See detailPetit précis de théorie sociologique
Orianne, Jean-François ULiege

Book published by De Boeck Supérieur (in press)

Cet ouvrage vise à combler un manque : la possibilité d’accéder de façon rapide et concise aux idées clés de la théorie sociologique. Pratiquement toutes les disciplines (mathématique, biologie, économie ... [more ▼]

Cet ouvrage vise à combler un manque : la possibilité d’accéder de façon rapide et concise aux idées clés de la théorie sociologique. Pratiquement toutes les disciplines (mathématique, biologie, économie, droit, etc.) proposent aujourd’hui un guide ou manuel exposant leurs bases théoriques ; la sociologie fait exception. Cependant, la théorie sociologique n’est pas un savoir réservé aux seuls spécialistes de la discipline. Bien au contraire, elle concerne d’abord et surtout les « utilisateurs », c’est à dire les gens « ordinaires » qui utilisent et pratiquent la sociologie au quotidien, pour régler nombre de problèmes pratiques, comme l’a spécifié Harold Garfinkel (qui ne s’est par ailleurs jamais soucié de rendre ce savoir accessible au commun des mortels). Le présent manuel de théorie sociologique s’adresse à toute personne qui s’intéresse à la sociologie, pour des raisons d’ordres pratique, privé, public ou professionnel. Il ne s’adresse donc pas principalement à des spécialistes de la discipline ; il s’efforce de présenter avec toute la concision possible, en évitant jargon, emphase et glose, les éléments théoriques de la sociologie, telles que les ont posés les « pères fondateurs » ainsi que leurs successeurs jusqu’à aujourd’hui. Chaque chapitre de ce précis est consacré à une des figures phares de la sociologie ; il s’appuie sur des textes, lus au plus près ou à tout le moins à « bonne distance », de manière à en faciliter lecture et compréhension. Ce manuel n’a donc rien d’original, de personnel, si ce n’est dans la sélection qu’il propose. Il ne défend aucune autre thèse que celle des théoriciens convoqués ici pour présenter les quelques idées clés qui fondent la sociologie. Les cours à l’origine de cet ouvrage ont été principalement dispensés à de futurs non-sociologues (étudiants en économie, management, droit, communication, psychologie, ou encore sciences de la santé). Face à ce type de public, il est essentiel de faire apparaître ce que la sociologie a de spécifique : les idées (concepts et hypothèses) et les méthodes (de collecte de données et d’analyse). La focale est placée ici sur les concepts fondamentaux de la sociologie. L’ouvrage se présente donc comme un manuel d’introduction à la théorie sociologique. Construit sous la forme de sept leçons, il offre une vue d’ensemble des fondements théoriques de la discipline. La présentation est structurée, de manière chronologique, en trois parties : 1) les intuitions des fondateurs d’une discipline naissante (Emile Durkheim, Max Weber, George Herbert Mead) ; 2) les synthèses théoriques de la sociologie classique (Norbert Elias, Talcott Parsons) ; 3) les critiques et développements contemporains (Harold Garfinkel, Niklas Luhmann). Elle donne à voir, de manière synthétique, l’évolution des idées théoriques à travers trois générations de théoriciens de la discipline. [less ▲]

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See detailUne sociologie des procédures : le cas de l'accompagnement des chômeurs
Orianne, Jean-François ULiege

Scientific conference (2019, May 17)

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See detailConstruire l’alternance dans les universités belges: communication réflexive et rôles sociaux
Joiris, Jessica ULiege; Orianne, Jean-François ULiege

Conference (2019, April 26)

Les premiers masters universitaires belges en alternance ont été créés en 2015. Cette innovation pédagogique pose inévitablement la question de l’articulation entre les sphères productives et éducatives ... [more ▼]

Les premiers masters universitaires belges en alternance ont été créés en 2015. Cette innovation pédagogique pose inévitablement la question de l’articulation entre les sphères productives et éducatives, celles-ci s’étant pourtant largement autonomisées au cours de l’histoire et hautement différenciées en interne (cf. Weber, Durkheim, Parsons, etc.). Cette communication fait état d’une recherche qualitative menée sur base de l’observation d’une conférence, rassemblant pour la première fois les parties prenantes de ces masters, ainsi que des réunions préparatoires. Ces dernières seront analysées comme des séances de répétition ayant permis l’écriture collective du script de la conférence, prenant elle-même la forme d’une pièce de théâtre (Goffman, 1976). D’une part, nous montrerons comment le problème de départ rassemblant ces acteurs – « comment former les jeunes à l’heure actuelle? » – a évolué lors d’un processus de traduction (Callon, 1968) pour devenir « comment associer l’acteur public à la redéfinition du problème de l’insertion des jeunes? » et inclure un nouvel agent éducatif : l’acteur politique. D’autre part, nous démontrerons que ce processus de communication a permis la médiation entre ces deux sphères et a entrainé la différenciation des rôles institutionnalisés (Parsons, 1955) – et dès lors des pratiques professionnelles – des différents agents éducatifs. [less ▲]

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See detailDebating the Measure: Steve Reich’s Sociological Imagination.
Orianne, Jean-François ULiege

E-print/Working paper (2019)

This article intends to identify the contributions of Steve Reich's music to sociology. His music presents three main characteristics: it is made out of empirical material collected on the field; it is a ... [more ▼]

This article intends to identify the contributions of Steve Reich's music to sociology. His music presents three main characteristics: it is made out of empirical material collected on the field; it is a theory of processes; it is a political and cultural act. Steve Reich's music affects sociology on these three points: it reminds the social scientist of the nature of his craft and his commitment to the social world, questions his methods and practices; it even sheds light on some of his familiar concepts (in particular that of ‘process’). The author proposes to extract from Steve Reich’s compositional work some elements that could prove useful for sociology as a profession. [less ▲]

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See detailComment les chiens travaillent-ils ? Le cas des chiens détecteurs d’explosifs
Orianne, Jean-François ULiege; Lohay, Etienne ULiege

in Revue de l'Institut de Sociologie (2019), 2016

This paper identifies some leads for the sociological analysis of the work of dogs, by taking the example of the explosive detection dogs within a private security company. The authors show that this ... [more ▼]

This paper identifies some leads for the sociological analysis of the work of dogs, by taking the example of the explosive detection dogs within a private security company. The authors show that this organization - like the federal police or the armed forces - makes the dog exists as a quasi-worker, by inserting him into the division of work, giving him a role (the detection of explosives), a specific status (auxiliary safety officer), based on a specific skill (knowledge of the world through the nose) and certified through professional training (followed in pairs). The complementarity of roles between the dog and the handler instituted by the company strongly frames work interactions, intensifies communication within the pair and generates a dynamic of reciprocal influence, under constraint of effectiveness. Anthropocanine working relationships are analyzed in terms of power, which, according to the authors, constitutes a privileged means of interspecies communication in the absence of a common language. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailCollective ou sociale ? La mémoire neuve de Maurice Halbwachs
Orianne, Jean-François ULiege

in Revue de Neuropsychologie (2018), 10(4), 293-297

If cognitive neuroscience has known in recent years what should be called a "social turn", it is clear that sociology remains largely absent from the issues. The author proposes to discuss, as a ... [more ▼]

If cognitive neuroscience has known in recent years what should be called a "social turn", it is clear that sociology remains largely absent from the issues. The author proposes to discuss, as a sociologist, the recent use of the concept of collective memory in neuroscience and suggests to privilege that of social memory to increase the opportunities of exchanges between social sciences and cognitive sciences in a meta-theory of complex systems. [less ▲]

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See detailWho takes care of non-standard career paths? The role of labour market intermediaries
Lorquet, Nadège; Orianne, Jean-François ULiege; Pichault, François ULiege

in European Journal of Industrial Relations (2018), 24(3), 279-295

As flexible career paths become more common in European labour markets, how to combine the flexibility required by non-standard work with new patterns of security is the focus of political debate. Some ... [more ▼]

As flexible career paths become more common in European labour markets, how to combine the flexibility required by non-standard work with new patterns of security is the focus of political debate. Some European Union (EU) countries have launched radical labour market reforms, while in others such reforms remain limited. This paves the way for bottom-up solutions developed by private and non-profit labour market intermediaries in order to support the job transitions of non-standard workers. We map these initiatives through a multidimensional grid and explore the extent to which they contribute to renewed regulation of modern labour markets. We outline two ideal-typical approaches. The first extends internal labour markets to triangular employment relationships by considering workers as ‘quasi-employees’. The second involves more disruptive solutions by treating non-standard workers as ‘quasi-self-employed’. [less ▲]

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See detailDébattre la mesure : l’imagination sociologique de Steve Reich
Orianne, Jean-François ULiege

in Revue Française d'Études Americaines (2018), 158(3), 105-122

This article aims to identify the contributions of Steve Reich's music to sociology. His music reveals three main characteristics: it is made out of empirical material collected on the field; it is a ... [more ▼]

This article aims to identify the contributions of Steve Reich's music to sociology. His music reveals three main characteristics: it is made out of empirical material collected on the field; it is a theory of processes; it is a political and cultural act. Steve Reich's music affects sociology on these three points: it reminds the sociologist the nature of his craft and his commitment to the social world, questions his methods and practice; it even sheds light on his own concepts (in particular that of “process”). The author proposes to extract from Steve Reich’s compositional work some useful elements for the profession of sociologist. [less ▲]

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See detailVers la fin de la gestion des carrières ? La GRH face au rôle croissant des intermédiaires du marché du travail
Pichault, François ULiege; Lorquet, Nadège ULiege; Orianne, Jean-François ULiege

in Relations Industrielles (2018), 73(1), 11-38

The HRM literature has been discussing for some time the evolutions observed in the field of careers, opposing the conventional model of organizational careers with emerging boundaryless careers ... [more ▼]

The HRM literature has been discussing for some time the evolutions observed in the field of careers, opposing the conventional model of organizational careers with emerging boundaryless careers, reflecting a new psychological contract between workers and organizations at the beginning of the 21st century. In this context, HR managers must attract new talent, while knowing that their involvement in the organization will be limited in time. The unprecedented development of project-based work, which falls midway between employee and self-employed status, seems to reinforce this « modern » vision of careers. However, an in-depth observation of the current labour market evolution shows that careers of project-based workers do not only result from individual initiatives of workers offering their talents on the market. These workers often use intermediation structures that become essential partners of the management of career paths via a full range of supporting devices. Through conceptual work on the notion of labour market intermediaries and multiple contrasted case studies focusing on the Belgian labour market, our paper illustrates the diversity of forms taken by this intermediation process. It also emphasizes two ideal-types reflecting opposite views on the way professional transitions can be secured: the first one considers project-based workers as « quasi employees »; the second as « quasi self-employed ». We then highlight how this triangular game leads us to question career management as a sovereign power of the HR function. [less ▲]

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See detailEtude prospective "Pauvreté, précarité et exclusion socio-économique en Wallonie : quels futurs possibles ?"
Boulanger, Paul-Marie; Defeyt, Philippe; Orianne, Jean-François ULiege et al

Report (2017)

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See detailStimuler l’alternance à l’Université de Liège: le laboratoire des sciences du travail
Joiris, Jessica ULiege; Orianne, Jean-François ULiege

Scientific conference (2017, November 22)

Le monde du travail pointe de manière récurrente le caractère trop « théorique » ou « abstrait » de la formation universitaire, par trop éloignée des réalités de terrain. Dans le même ordre d’idées, nos ... [more ▼]

Le monde du travail pointe de manière récurrente le caractère trop « théorique » ou « abstrait » de la formation universitaire, par trop éloignée des réalités de terrain. Dans le même ordre d’idées, nos étudiants expriment, de manière croissante, le souhait d’une formation universitaire davantage orientée vers la pratique et l’insertion professionnelle, où une place plus importante serait accordée aux stages notamment. L’alternance, comme système de formation « dual », semble à même de répondre à certaines attentes des entreprises et apparaît, pour nos étudiants, comme un dispositif innovant de transition vers le marché du travail en favorisant l’adéquation formation-emploi. Il n’en reste pas moins que l’introduction de cette nouvelle modalité d’apprentissage dans l’enseignement supérieur universitaire soulève une série de questions qui sont autant d’enjeux dans le cadre de la mise en place d’un tel dispositif pédagogique. [less ▲]

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See detailAura-t-on toujours besoin de chômeurs en 2030 ?
Orianne, Jean-François ULiege

Scientific conference (2017, November 07)

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See detailEmancipation au coeur de l'insertion ?
Orianne, Jean-François ULiege

Conference given outside the academic context (2017)

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See detailMOOC et formation professionnelle : une approche par les capacités
Orianne, Jean-François ULiege

Conference (2017, October 12)

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Peer Reviewed
See detailDébattre la mesure : l'engagement politique de Steve Reich
Orianne, Jean-François ULiege

Conference (2017, September 28)

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See detailLe volontariat : un levier vers l'emploi ?
Orianne, Jean-François ULiege

Conference given outside the academic context (2017)

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See detailLa médiation : un mécanisme de réduction de la complexité ?
Beuker, Laura ULiege; Orianne, Jean-François ULiege

Scientific conference (2017, April 27)

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