References of "Lafontaine, Dominique"
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See detailPourquoi les jeunes femmes boudent-elles les STIM ?
Lafontaine, Dominique ULiege

Conference given outside the academic context (2019)

Dans la première partie de l’exposé, un ensemble d’indicateurs relatifs à la fréquentation des différents secteurs de l’enseignement supérieur universitaire et non universitaire, selon le genre, seront ... [more ▼]

Dans la première partie de l’exposé, un ensemble d’indicateurs relatifs à la fréquentation des différents secteurs de l’enseignement supérieur universitaire et non universitaire, selon le genre, seront présentés. Pour la FW-B, les évolutions depuis 2000 seront brièvement retracées. Ces données seront ensuite confrontées à ce que l’on peut observer dans d’autres pays ou régions du monde. Dans la seconde partie, on s’attachera ensuite à examiner quels facteurs pourraient rendre compte de la moindre présence des femmes dans le domaine des STIM : est-ce une question de capacités cognitives, comme certains le croient encore, une question de motivation et d’attitudes, de confiance en ses propres capacités, quel rôle jouent les enseignants à cet égard, existe-t-il des attentes et des stéréotypes différenciés ? Enfin, selon la littérature de recherche, quels sont les éléments qui déterminent le choix d’études dans l’enseignement supérieur et sur quels leviers est-il possible d’agir pour encourager les jeunes femmes à oser choisir les STIM ? [less ▲]

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See detailUnderstanding and Addressing Common-Method Bias in International Large-Scale Assessments The Example of Reading Opportunities-To-Learn in PISA 2009
Vieluf, Svenja; Monseur, Christian ULiege; Baye, Ariane ULiege et al

in Cahiers des Sciences de l'Education (2019), (39), 1-48

Response style bias linked to Likert scales jeopardizes the validity and cross-cultural equivalence of constructs in comparative large-scale assessments. In our study, within-item multidimensional CFA and ... [more ▼]

Response style bias linked to Likert scales jeopardizes the validity and cross-cultural equivalence of constructs in comparative large-scale assessments. In our study, within-item multidimensional CFA and IRT models were implemented in order to disentangle common-method bias from the target opportunity-to-learn constructs in PISA 2009. This approach revealed promising results: evidence was found that the within-item multidimensional models improved the validity of the measurement of opportunity-to- learn (OTL) in the PISA context. With this model, stronger positive correlations between target OTL and reading achievement were observed at the student- and school-levels, whereas the common method dimension on which all OTL items loaded had robust negative correlations with reading achievement on both levels in all of the countries except Finland. Most of the variation in the common method dimension appeared at the student level, but some variation was also observed at the school and country levels. Country-level variation in the common method dimension appears to mainly reflect country differences in the tendency to acquiescence; country-level correlations with an acquiescence index computed on broader sets of PISA items were strong while those with an extreme response style index were rather weak. Further, negative correlations with socioeconomic status (SES) and reading ability were observed at the country level, showing that countries scoring high on the common method dimension are the less affluent and the lowest performing ones in reading. [less ▲]

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See detailLe redoublement est inefficace, socialement injuste, et favorise le décrochage scolaire
Galand, Benoit; Lafontaine, Dominique ULiege; Baye, Ariane ULiege et al

in Cahiers des Sciences de l'Education (2019), (38), 1-33

Ce texte présente différents types de recherches menées sur les effets du redoublement. Il synthétise d'abord les apports des enquêtes internationales concernant les effets du redoublement. Il passe ... [more ▼]

Ce texte présente différents types de recherches menées sur les effets du redoublement. Il synthétise d'abord les apports des enquêtes internationales concernant les effets du redoublement. Il passe ensuite en revue les résultats des études récentes, principalement européennes, concernant les effets du redoublement sur (a) le fonctionnement psychosocial des élèves, (b) le décrochage scolaire et (c) les apprentissages cognitifs. La plupart de ces études sont de bonne qualité méthodologique et observent soit une absence de bénéfice du redoublement, soit des effets négatifs. L'année redoublée semble bien une année inutile. En conclusion, les implications pratiques des résultats passés en revue sont discutées, notamment la nécessité de promouvoir d'autres façons d'aider les élèves en difficulté. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailSelf-concept in reading: factor structure, cross-cultural invariance and relationships with reading achievement in an international context (PIRLS 2011)
Lafontaine, Dominique ULiege; Dupont, Virginie ULiege; Jaegers, Doriane ULiege et al

in Studies in Educational Evaluation (2019), 60

Using data from 48 countries, this study investigated the factorial structure and tested the cross-cultural invariance of the PIRLS 2011 reading self-concept scale and its relationships with reading ... [more ▼]

Using data from 48 countries, this study investigated the factorial structure and tested the cross-cultural invariance of the PIRLS 2011 reading self-concept scale and its relationships with reading achievement. The study showed that a two-factorial structure of the self-concept scale in reading had the best fit with the data. Configural invariance and metric invariance were achieved, scalar invariance was not. The two dimensions ‘Perception of competence’ and ‘Perception of difficulty’ showed robust within-country correlations with reading achievement, especially the second one. At the country level, the ‘Perception of competence’ was negatively related with reading, illustrating the attitudes-achievement paradox: countries in which students on average reported a more positive self-concept performed lower. On the contrary, for the ‘Perception of difficulty’, the sign of the correlation remained the same at the within-country and at the country level. [less ▲]

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See detailLes inégalités sociales à l'école : quels changements ?
Lafontaine, Dominique ULiege

Conference given outside the academic context (2018)

Cette présentation met l'accent sur l'évolution des inégalités sociales, ethniques et de la ségrégation scolaire et sociales en FW-B de 2000 à 2015, en comparaison avec d'autres systèmes éducatifs. La ... [more ▼]

Cette présentation met l'accent sur l'évolution des inégalités sociales, ethniques et de la ségrégation scolaire et sociales en FW-B de 2000 à 2015, en comparaison avec d'autres systèmes éducatifs. La mesure dans laquelle les politiques éducatives ont pris en compte ces résultats est aussi discutée. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailDoes reading literacy instruction vary according to language or culture? Similarities and differences in English-, German- and French-speaking education systems in PIRLS 2016
Lafontaine, Dominique ULiege; Dupont, Virginie ULiege; Schillings, Patricia ULiege

in IEA Compass: Briefs in Education (2018), (4),

PIRLS 2016 data from eight education systems were used to examine how teachers from three different language groups (English, German and French) differed in their teaching of reading literacy. Frequent ... [more ▼]

PIRLS 2016 data from eight education systems were used to examine how teachers from three different language groups (English, German and French) differed in their teaching of reading literacy. Frequent practices commonly used in the three groups included traditional surface-level activities, such as reading silently or aloud, and locating information in a short narrative text. Patterns of differences were observed among education systems regarding students’ involvement in the more complex construction and integration reading tasks that lead to deep text understanding. Teaching reading practices differed substantially between the three linguistic/cultural groups, but were rather similar within the large group of English-speaking education systems that participated in PIRLS 2016. Depending on the education system, students were exposed to substantial differences in terms of reading activities or teaching strategies [less ▲]

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See detailAttitudes des élèves à l'égard des sciences et pratiques d'enseignement en sciences en Fédération Wallonie-Bruxelles - Les résultats de PISA 2015
Quittre, Valérie ULiege; Dupont, Virginie ULiege; Lafontaine, Dominique ULiege

Learning material (2018)

Les données PISA 2015 apportent un éclairage sur les attitudes des élèves de 15 ans à l’égard des sciences mais également sur les pratiques d’enseignement dans les cours de sciences. Ces deux aspects sont ... [more ▼]

Les données PISA 2015 apportent un éclairage sur les attitudes des élèves de 15 ans à l’égard des sciences mais également sur les pratiques d’enseignement dans les cours de sciences. Ces deux aspects sont importants car ils contribuent au développement des compétences scientifiques des élèves. Les résultats de l’enquête PISA 2015 concernant ces deux dimensions montrent que les attitudes des élèves de la FW-B se différencient fortement selon le genre : les garçons ont des attitudes plus positives que les filles. Ils marquent plus d’intérêt pour les grands sujets scientifiques mais aussi pour les activités scientifiques en dehors de l’école et se déclarent plus confiants dans leurs capacités en sciences. Notons toutefois que lorsqu’il s’agit de domaines scientifiques qui touchent à la santé, les filles se montrent plus intéressées. Elles déclarent même aspirer à des carrières scientifiques dans ce domaine en particulier. Par ailleurs, en ce qui concerne les pratiques d’enseignement, il apparait que, en comparaison avec les pays de l’OCDÉ, les cours de sciences en FW-B se déroulent plus fréquemment dans un climat perturbé, sont moins axés sur l’investigation et moins souvent adaptés aux caractéristiques des élèves. Si au premier abord les différentes pratiques d’enseignement apparaissent peu liées aux performances des élèves, des analyses plus poussées permettent de constater que pour être efficaces, les pratiques d’enseignement doivent être mises en place de manière équilibrée. Tant l’enseignement direct (centré sur l’enseignant) que l’enseignement par investigation (centré sur l’élève) donnent de bons résultats si ils sont bien dosés ; l’absence nuit et l’excès peut devenir contre-productif. Notons également que l’apprentissage par investigation s’avère plus bénéfique pour les élèves de l’enseignement de transition que pour ceux de qualification. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailTrends in social and ethnic inequity in the three Belgian Communities
Quittre, Valérie ULiege; Crepin, Françoise ULiege; Lafontaine, Dominique ULiege

Conference (2018, August 31)

This study investigated the trend in social and ethnic inequity in the Belgian communities, using the PISA databases. The three educational systems are highly stratified and are among the most inequitable ... [more ▼]

This study investigated the trend in social and ethnic inequity in the Belgian communities, using the PISA databases. The three educational systems are highly stratified and are among the most inequitable both for socio-economically disadvantaged and for immigrant students. However, the three Belgian communities are facing dissimilar contexts and issues regarding the migrant population denoting that inequity issues require investigation at the region level. [less ▲]

Detailed reference viewed: 23 (4 ULiège)
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Peer Reviewed
See detailFeedback normatif vs feedback élaboré: quel impact sur la performance et le sentiment de contrôlabilité des élèves ?
Calone, Anthony; Lafontaine, Dominique ULiege

in Evaluer. Journal international de recherche en éducation et formation (2018), 4(2), 47-76

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See detailLe métier d'enseignant : de plus en plus pénible ?
Lafontaine, Dominique ULiege; Quittre, Valérie ULiege

Conference given outside the academic context (2017)

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See detailPISA expliqué à tous : pistes pour améliorer l'enseignement en FW-B
Lafontaine, Dominique ULiege

Scientific conference (2017, April 27)

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See detailEvaluations à large échelle : prendre la juste mesure des effets de contexte
Lafontaine, Dominique ULiege

in Detroz, Pascal; Crahay, Marcel; Fagnant, Annick (Eds.) L'évaluation à la lumière des contextes et des disciplines (2017)

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