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See detailFear of falling and its correlates among people aged 65 and over
Léonard, Christina ULiege; SCHMITZ, Xavier ULiege; Adam, Stéphane ULiege et al

Poster (2019, May 14)

Fear of falling (FoF) is a real public health problem among elders. Indeed, this multi-determined phenomenon is highly prevalent in the elderly and leads to several negative physical and psychological ... [more ▼]

Fear of falling (FoF) is a real public health problem among elders. Indeed, this multi-determined phenomenon is highly prevalent in the elderly and leads to several negative physical and psychological consequences. Therefore, identify elders at risk of experiencing this fear is essential. By means of a two-year longitudinal study, we examined the relationships between different variables (i.e., sociodemographic, physical, psychological and cognitive variables) and FoF among 92 elders aged 65 and over. All participants were assessed twice (i.e., at the beginning and at the end of the study) with besides quarterly calls in order to report falls. We conducted univariate and multivariate logistic regression analyses. As expected, our multivariate model showed that a prior history of falls is a significant predictor of FoF. We also pointed out a higher tendency among women to experience FoF than among men. Furthermore, we showed, through univariate analyses, significant relationships between mood assessment and FoF. Moreover, our work attempted, in an originally way, to study the influences of subjective aging on FoF. Some results from the univariate analyses (e.g., participants with less positive attitudes towards the ageing process tend to experience more FoF) encourage researchers to carry out other studies in this direction. [less ▲]

Detailed reference viewed: 36 (15 ULiège)
See detailLes chutes et la peur de tomber selon une perspective longitudinale chez les personnes âgées de 65 ans et plus
Léonard, Christina ULiege

Master's dissertation (2018)

Introduction : Dans la population âgée, les chutes et la peur de tomber constituent, tous deux, des problèmes prééminents de santé publique. Effectivement, ces deux phénomènes, de nature multi-déterminée ... [more ▼]

Introduction : Dans la population âgée, les chutes et la peur de tomber constituent, tous deux, des problèmes prééminents de santé publique. Effectivement, ces deux phénomènes, de nature multi-déterminée, sont fréquents chez les personnes âgées et entraînent diverses conséquences négatives (tant sur le plan physique que psychologique) ainsi que des coûts corollaires. Objectifs : Analyser les relations entre différentes variables explicatives (de nature sociodémographique, psychologique et cognitive) et les chutes, d’une part ainsi que la peur de tomber d’autre part. Design : Étude longitudinale d’une durée de 2 années auprès de 92 personnes âgées de 65 ans et plus vivant à domicile. Méthode : Un recensement rétrospectif des chutes portant sur un intervalle de 12 mois a été entrepris au commencement de l’étude (temps 0) ainsi qu’un suivi téléphonique trimestriel durant le follow-up. La peur de tomber a fait l’objet d’une évaluation aux temps 0 et 2 (fin de l’étude) par le biais de la FES-I. Les participants ont également effectué plusieurs épreuves neuropsychologiques aux temps 0 et 2 (Mémoire des chiffres, « RI-24 », Trail Making Test, test de Stroop, fluences verbales à induction phonémique et sémantique). Ils ont complété différents questionnaires d’auto-évaluation de l’humeur (GDS- 15 items et STAI-Y-B) ainsi que des mesures renvoyant au concept supra-ordonnant de vieillissement subjectif (AAQ, tâche de fluence verbale – 5 mots – et âge subjectif relatif à la santé physique et mentale). Des régressions logistiques binaires univariées et multivariées ont été effectuées. Conclusions : Premièrement, les résultats de notre étude laissent entendre que les chutes et la peur de tomber constituent chacun un facteur de risque pour l’autre (relations longitudinales). Certaines de nos hypothèses ont été corroborées (cf. supra) ou partiellement corroborées (par exemple : relations entre les variables ayant trait à l’humeur et les deux phénomènes d’intérêt) tandis que d’autres pas (par exemple : effet de l’âge sur les deux phénomènes d’intérêt) mais ont fait l’objet d’une réflexion dans le cadre de ce mémoire. Les apports originaux de notre étude concernent d’une part, notre tentative de mettre en relation le concept de vieillissement subjectif avec les deux phénomènes en question et d’autre part, celle de mettre en relation le fonctionnement cognitif avec la peur de tomber. Notre réflexion relative à des résultats (qui n’ont pas, pour une majorité, permis de corroborer nos hypothèses) invite à la réalisation de futures études à leur sujet. [less ▲]

Detailed reference viewed: 131 (16 ULiège)
Peer Reviewed
See detailThe developmental path of the distinctiveness heuristic in children
Léonard, Christina ULiege; Willems, Sylvie ULiege; Geurten, Marie ULiege

Poster (2018, May)

The primary aim of this study was to document the developmental course of distinctiveness effects throughout childhood. Specifically, we examined whether the reduction in false recognition rates that is ... [more ▼]

The primary aim of this study was to document the developmental course of distinctiveness effects throughout childhood. Specifically, we examined whether the reduction in false recognition rates that is traditionally observed in children after distinctive encoding could be explained not only by enhanced discrimination between studied and new items but also by the implementation of a conservative response criterion resulting from the use of metacognitive expectations about the quality of memories (i.e., distinctiveness heuristic). Two experiments were conducted in which children aged 4–5, 6–7, and 8–9 years old were asked to study a set of items presented either in pictorial (distinctive) or in word (less distinctive) form. In Experiment 1, pictures and words were displayed in two separate lists, a design that is supposed to favour reliance on the distinctiveness heuristic. In Experiment 2, the two types of stimuli were presented within the same list, a design that is supposed to make using the metacognitive heuristic ineffective. Overall, Experiments 1 and 2 provide evidence that children as young as 4 rely on the distinctiveness heuristic to guide their memory decisions, resulting in a reduction in the false recognition rate when items are presented using a pure-list design (Experiment 1), but not when they are presented using a mixed-list design (Experiment 2). The implications of these findings for our understanding of the development of metacognition and the involvement of metacognitive skills in children’s memory performance are discussed. [less ▲]

Detailed reference viewed: 72 (35 ULiège)