References of "Guesse, Carole"
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See detailDéjouer les codes ? Entre livre et jeu vidéo
Dupont, Bruno ULiege; Barnabé, Fanny ULiege; Guesse, Carole ULiege

Conference given outside the academic context (2019)

Trop longtemps, le domaine du jeu vidéo et celui du livre se sont ignorés. Certains demeurent d'ailleurs encore sceptiques quant à leur éventuel rapprochement. Il est vrai que, dans l'imaginaire collectif ... [more ▼]

Trop longtemps, le domaine du jeu vidéo et celui du livre se sont ignorés. Certains demeurent d'ailleurs encore sceptiques quant à leur éventuel rapprochement. Il est vrai que, dans l'imaginaire collectif, ces deux formes médiatiques apparaissent comme antagonistes : d’un côté, le livre, transmetteur de savoir, héritier d'une lourde tradition, source fiable mais quelque peu poussiéreuse ; de l’autre, le jeu vidéo, instrument de divertissement, emblème de notre ère technologique, taxé de violent, d’abrutissant, de pornographique et plus encore. Cette soirée est l'occasion de surmonter ces représentations simplistes et de tisser des ponts entre livre et jeu vidéo, et inversement. Afin d'aborder les questions que soulève un tel projet, nous accueillerons Fanny Barnabé et Bruno Dupont, deux membres du Liège Game Lab, un groupe de recherche spécialisé dans les sciences du jeu qui a vu le jour en 2016 à l'ULiège. Ceux-ci ont notamment participé à l’ouvrage collectif Jeu vidéo et livre, une somme dans le domaine qui explore « le livre et ses frontières narratives ou formelles, en les repoussant ou en les renégociant ». Ils sont aussi parmi les initiateurs d'un cours en ligne ouvert à tous intitulé « Introduction à la culture vidéoludique ». Dans un langage accessible à tous, nos intervenants reviendront sur leurs recherches et présenteront une série de créations hybrides. Ces productions intermédiatiques, s'inspirant à la fois du livre et du jeu vidéo, permettront d'illustrer leurs propos et de plonger le public dans un univers fascinant, aux limites de la littérature. Pour clore la soirée, un groupe d'étudiants de la Ludus Académie, école de création et de développement de jeux vidéo bruxelloise, nous fera le plaisir de présenter un projet inédit en lien avec notre thématique. La rencontre sera modérée par Carole Guesse, doctorante en littérature comparée à l'ULiège et spécialiste des questions liées au trans- et post-humanisme. [less ▲]

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See detailCulture vidéoludique !
Dozo, Björn-Olav ULiege; Krywicki, Boris ULiege; Hurel, Pierre-Yves ULiege et al

Book published by Presses universitaires de Liège (2019)

Le jeu vidéo est une pratique culturelle qui s’inscrit désormais dans notre quotidien. Déjà étudié depuis plusieurs décennies dans le monde anglo-saxon, il a plus récemment fait son entrée comme objet de ... [more ▼]

Le jeu vidéo est une pratique culturelle qui s’inscrit désormais dans notre quotidien. Déjà étudié depuis plusieurs décennies dans le monde anglo-saxon, il a plus récemment fait son entrée comme objet de recherche dans les universités francophones. Dans ce volume, le Liège Game Lab propose, à travers huit courts textes, de multiples éclairages tant sur le jeu lui-même que sur les pratiques qui lui sont associées. [less ▲]

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See detailL'étude des cultures populaires à l'Université de Liège : brève généalogie
Dozo, Björn-Olav ULiege; Barnabé, Fanny ULiege; Dupont, Bruno ULiege et al

in Genin, Vincent (Ed.) Une Fabrique des Sciences humaines. L'Université de Liège dans la mêlée (1817-2017) (2019)

La Faculté de Philosophie et Lettres de l’Université de Liège dispose, depuis 2014, d’une Mineure en Cultures Populaires (coordonnée par Björn-Olav Dozo), qui s’est trouvée être – durant ses deux ... [more ▼]

La Faculté de Philosophie et Lettres de l’Université de Liège dispose, depuis 2014, d’une Mineure en Cultures Populaires (coordonnée par Björn-Olav Dozo), qui s’est trouvée être – durant ses deux premières années de fonctionnement – la deuxième mineure la plus fréquentée par les étudiants. Cette entrée de l’expression cultures populaires dans les programmes de l’Institution manifeste avec force l’existence, au sein de cette même Institution, d’un intérêt marqué pour des formes de création très diverses, qui ont pour point commun d’être – à un moment de leur existence, au moins – à l’écart d’un canon institué, mais reconnues comme le centre d’intérêt du plus grand nombre. Si elle ne représente pas à proprement parler une nouveauté (l’introduction de cet objet protéiforme dans l’alma mater remonte à une quarantaine d’années, comme nous le verrons), la création de cette mineure met au jour, rassemble et articule une série d’enseignements plus ou moins anciens, dispensés dans diverses filières par des enseignants passionnés. L’objectif de cet article est donc de retracer, dans ses grandes lignes, le processus qui a vu apparaître ces études au sein de l’Université – un processus dont on pourrait situer l’amorce dans les années 1970. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailLittérature et jeu vidéo
Dupont, Bruno ULiege; Guesse, Carole ULiege

in Littérature et jeu vidéo (2019)

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See detailL’étude des cultures populaires à l’Université de Liège
Delbouille, Julie ULiege; Guesse, Carole ULiege; Dupont, Bruno ULiege et al

Conference (2017, February 10)

La présente communication se propose de retracer l’implantation progressive des cultures populaires comme objet de recherche à l’Université de Liège. Du colloque de Cerisy consacré à la paralittérature en ... [more ▼]

La présente communication se propose de retracer l’implantation progressive des cultures populaires comme objet de recherche à l’Université de Liège. Du colloque de Cerisy consacré à la paralittérature en 1967 à l’ouverture d’une mineure consacrée à la culture populaire en 2014, en passant par le développement des études en bande dessinée (avec le groupe ACME), en paralittérature, en littérature jeunesse et en jeu vidéo (avec le récent Liège GameLab), la prise en considération de ces œuvres souvent jugées illégitimes ou indignes comporte, aujourd’hui encore, d’importants enjeux scientifiques, politiques et idéologiques. À travers l’étude d’objets et de pratiques longtemps déclassés par les élites, c’est en effet la définition de l’art en tant qu’institution qui est questionnée. [less ▲]

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See detailIntroduction to "Planned Obsolescence: Texts, Theory, Technology"
Guesse, Carole ULiege; Dupont, Bruno ULiege; Mingazova, Ella ULiege

Conference (2016, December)

As organizers, Bruno Dupont, Ella Mingazova and myself welcomed the participants and introduced the conference.

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See detailCrises de l’humanisme, crises de l’humain : anti-, post-, trans-
Guesse, Carole ULiege

Conference (2016, May 04)

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See detailCivilization and/or Barbarism in Magnason, Atwood and Houellebecq
Guesse, Carole ULiege

Conference (2016, March)

Andri Snær Magnason’s LoveStar (2002), Margaret Atwood’s Maddadam trilogy (2003-2013) and Michel Houellebecq’s The Possibility of an Island (2005) propose three hypotheses for the future of humanity ... [more ▼]

Andri Snær Magnason’s LoveStar (2002), Margaret Atwood’s Maddadam trilogy (2003-2013) and Michel Houellebecq’s The Possibility of an Island (2005) propose three hypotheses for the future of humanity. While Magnason imagines the consequences of a series of technological breakthroughs, Atwood and Houellebecq dramatize the aftermath of, respectively, health and environmental crises. All of them emphasize the dominance of not only technology, but also capitalism and consumerism. The types of humans and societies resulting from unrestrained technological breakthrough or genetic engineering – Magnason’s ‘wireless men’, Atwood’s ‘crakers’ and Houellebecq’s ‘neohumans’ – may differ greatly. Yet, each in they own way, these three authors question the notions of civilization and barbarism and the relevance of this dichotomy. Some characters oscillate between them; others seem to be their archetypes (e.g. Houellebecq’s post-apocalyptic primitive humans); others allow associating this dichotomy with – and therefore question – other ones: humanity and cruelty, reason and passion, masculine and feminine, light and darkness, good and evil, etc. The way in which each author imagines the future of our race and situates it on the civilization/barbarism spectrum will be the object of this study, which will rely on the reading of the three aforementioned novels as well as theoretical works about the civilization and barbarism and the posthuman. [less ▲]

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See detailOrphan Black and Literature
Guesse, Carole ULiege

Conference (2016, March)

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Peer Reviewed
See detailThe Clones’ Apprenticeship: Ishiguro’s Never Let Me Go as a Bildungsroman
Guesse, Carole ULiege

in Anglica (2016), 25(1), 155-169

This article considers as a Bildungsroman the 2005 novel Never Let Me Go by Kazuo Ishiguro, which depicts the education of young clones in a boarding school in a 1990s uchronic England. It studies the ... [more ▼]

This article considers as a Bildungsroman the 2005 novel Never Let Me Go by Kazuo Ishiguro, which depicts the education of young clones in a boarding school in a 1990s uchronic England. It studies the main theoretical works about this type of writing in order to isolate some of its defining characteristics and then evaluate the possibility of an analogy between the fictional developments of humans and clones. It concludes that, even though the Bildunsgroman has strong ties with the changing nineteenth-century society, it has been adapted to other – even non-existing – environments. [less ▲]

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See detailThe Modification, Enhancement and Hybridisation of the Human in Recent Science-Fiction Literature
Guesse, Carole ULiege

Conference (2015, December)

The recent and intense shift of academic interest towards the posthuman has mainly occurred in the fields of philosophy and cultural studies. Many foundational tropes of posthumanism, however, were ... [more ▼]

The recent and intense shift of academic interest towards the posthuman has mainly occurred in the fields of philosophy and cultural studies. Many foundational tropes of posthumanism, however, were originally born in the minds of science-fiction writers. This paper explores recent literary developments of the posthuman, with a special emphasis on recent novels such as Andri Snær Magnasonn’s Lovestar (2002), Mar- garet Atwood’s Maddaddam trilogy (2003-2009-2013) and Michel Houellebecq’s The Possibility of an Island (2005). This paper dwells on the types of modification of the human imagined – or fore- seen – by the authors and their impact on the posthuman characters’ inner lives, on their strategies of socialization as well as on broader contexts such as culture, society and the environment. It highlights the recurrence of a particular motif of hybridiza- tion of the human with the natural as evidenced in different forms of enhancements inspired by nature, i.e. the animal, the vegetal and even the mineral. This study also returns to the distinction between transhumanism – which “pro- motes an interdisciplinary approach to understanding and evaluating the opportuni- ties for enhancing the human condition and the human organism opened up by the advancement of technology” – and the posthuman. Instead of regarding them as separate, well-defined categories, these two terms can often be linked by correla- tion, causality or continuity until they become so closely intertwined that they are virtually undistinguishable from one another. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailPréfixes & suffixes de l’humain : entre fiction & philosophie
Guesse, Carole ULiege

in Acta Fabula: Revue des Parutions en Théorie Littéraire (2015), 16(8),

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See detailOn the Possibility of Posthuman(ist) Literature
Guesse, Carole ULiege

Conference (2015, October)

When asked what novels he would call “posthuman”, Stephan Herbrechter answered that he had not found any posthumanist literature yet, that “it would be literature written by stones [...] or based on ... [more ▼]

When asked what novels he would call “posthuman”, Stephan Herbrechter answered that he had not found any posthumanist literature yet, that “it would be literature written by stones [...] or based on animal traces”. He might have been puzzled because he understood the posthuman as non-human; how could, therefore, a novel be written without human agency? This paper investigates the very possibility of a posthuman(ist) literature and the way writers seek to deal with this presumable dead-end. It considers various novels whose characters are non-human but focuses more particularly on Michel Houellebecq’s The Possibility of an Island, which can be seen as an example of both posthuman and posthumanist literature because the presence of genetically engineered clones as narrators (and possibly narratees) seems to affect the form and structure of the novel. Drawing upon narratology, critical posthumanism and theories of the posthuman, this paper seeks to establish if a posthuman(ist) perspective has an actual influence on storytelling and form – whether it be language or layout. Lastly, after a review of the concepts of posthumanism, the posthuman and transhumanism, and an attempt at settling the recurrent confusions around them, it concludes questioning the (im)possibility of a posthuman(ist) literature. [less ▲]

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See detailPost-Humanities: the Future of Mankind as the Latest Academic Obsession
Guesse, Carole ULiege

Conference (2015, March 26)

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See detailOutsider Science Fiction or the mainstreamisation of a genre
Guesse, Carole ULiege

Conference (2015, February 04)

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Peer Reviewed
See detailTrans- and Post-Humanities: Is the Future of Mankind Becoming a New Academic Obsession?
Guesse, Carole ULiege

in Culture, le Magazine Culturel de l'Université de Liège (2014), 6

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See detailPost-Science Fiction and the Post-Posthuman
Guesse, Carole ULiege

Master's dissertation (2014)

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