References of "Firket, Pierre"
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See detailInterest of a Joint Use of Two Diagnostic Tools of Burnout: Comparison between the Oldenburg Burnout Inventory and the Early Detection Tool of Burnout Completed by Physicians
Leclercq, Céline ULiege; Braeckman, Lutgart; Firket, Pierre ULiege et al

in International Journal of Environmental Research and Public Health (2021), 18(19), 10544

Most research on burnout is based on self-reported questionnaires. Nevertheless, as far as the clinical judgement is concerned, a lack of consensus about burnout diagnosis constitutes a risk of ... [more ▼]

Most research on burnout is based on self-reported questionnaires. Nevertheless, as far as the clinical judgement is concerned, a lack of consensus about burnout diagnosis constitutes a risk of misdiagnosis. Hence, this study aims to assess the added value of a joint use of two tools and compare their diagnostic accuracy: (1) the early detection tool of burnout, a structured interview guide, and (2) the Oldenburg burnout inventory, a self-reported questionnaire. The interview guide was tested in 2019 by general practitioners and occupational physicians among 123 Belgian patients, who also completed the self-reported questionnaire. A receiver operating characteristic curve analysis allowed the identification of a cut-off score for the self-reported questionnaire. Diagnostic accuracy was then contrasted by a McNemar chi-squared test. The interview guide has a significantly higher sensitivity (0.76) than the self-reported questionnaire (0.70), even by comparing the self-reported questionnaires with the interviews of general practitioners and occupational physicians separately. However, both tools have a similar specificity (respectively, 0.60–0.67), except for the occupational physicians’ interviews, where the specificity (0.68) was significantly lower than the self-reported questionnaire (0.70). In conclusion, the early detection tool of burnout is more sensitive than the Oldenburg burnout inventory, but seems less specific. However, by crossing diagnoses reported by patients and by physicians, they both seem useful to support burnout diagnosis. [less ▲]

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See detailÉlaborer un référentiel de compétences : réalisation de focus-groupes et analyse par la méthode Sens-Processus-Contenu.
Leclercq, Céline ULiege; Philippe, Eric; Laurent, Julie et al

Conference (2021, June 10)

Ces dernières décennies, les professionnels de la santé ont été confrontés à de nouvelles affections mentales liées au travail. Pour soutenir leur pratique, nous avons élaboré des ressources pour aider ... [more ▼]

Ces dernières décennies, les professionnels de la santé ont été confrontés à de nouvelles affections mentales liées au travail. Pour soutenir leur pratique, nous avons élaboré des ressources pour aider les professionnels à la prise en charge de ces affections, dont un référentiel de compétences en clinique du travail. L’objectif de cette communication concerne la méthode qualitative utilisée pour récolter et analyser les échanges autour de cette problématique à l’origine de la création du référentiel (synthèse des disciplines). Nous avons choisi la méthode du focus-groupe pour récolter les activités et les compétences liées à la clinique du travail. L’objectif était d’intégrer l’aspect multidisciplinaire et les échanges de bonnes pratiques. Pour ce faire, nous avons réparti 19 professionnels de la santé (médecins généralistes et du travail, psychiatres, psychologues cliniciens et/ou du travail) en 3 groupes de 6 à 7 praticiens. Ceux-ci prenaient part à 4 focus-groupes animés par 2 coordinateurs qui ont utilisé différentes techniques telles que l’analyse en groupe, le groupe nominal, la méthode du Sens-Processus-Contenu (SPC) et la technique de l’incident critique. Les échanges ont été retranscrits par les chercheurs. Concernant l’analyse, la méthode SPC (Sinek, 2015) a été utilisée pour déterminer différents niveaux d’action liés à l’activité des praticiens. Nous avons sélectionné dans le discours, les éléments faisant référence au sens (S), c’est-à-dire à(aux) objectif(s) de l’action (le pourquoi ?), au contenu (C) intégrant le comportement en lui-même (le quoi ?) et au processus (P) reprenant les outils, les ressources et les moyens utilisés pour soutenir ce comportement. Nous avons créé un tableau Excel composé de 514 comportements associés à un/des objectif(s) et à différents moyens d’action. Enfin, six cliniciens du travail ont travaillé sur le regroupement des données au sein de compétences distinctes qui ont permis d’élaborer le référentiel. Celui-ci fût ensuite validé par un processus d’itération. [less ▲]

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See detailCompetence profile for the occupational clinician
Leclercq, Céline ULiege; Philippe, Eric; Laurent, Julie ULiege et al

Conference (2020, September)

We aim to explore an innovative competence profile in the area of occupational health psychology, and especially in the diagnosis and follow-up of burnout or other work-related psychological disorders ... [more ▼]

We aim to explore an innovative competence profile in the area of occupational health psychology, and especially in the diagnosis and follow-up of burnout or other work-related psychological disorders. This Belgian project launched in 2019 was funded by the Minister of Social Affairs and Public Health as part of the new burnout initiatives, more particularly that related to the creation of a training program and networking device in occupational clinic. The competence profile was developed according to the needs identified among health professionals: The first need is being able, as occupational clinicians, to self-evaluate and identify the necessary relevant training for their own formation. The second one is checking if their practices are appropriate in the area of occupational health psychology. The next one refers to having a guide to create a training program for both first-line prevention actors (i.e, occupational physician, general practitioner, prevention counsellor) and second-line health professionals (i.e, occupational clinicians). The fourth need was enhancing recognition of the role of the occupational clinician and to protect the activities involved in occupational clinic. Regarding the methodology, 12 focus groups were conducted by 2 animators and transcribed by 2 observers. 19 practitioners were divided into 3 groups of 6-7 practitioners and each group took part in 4 sessions. The objective was to highlight the behaviours implemented in critical situations (e.g. through a clinical case). In order to collect the behaviours, we chose different methods as the group analysis method (Van Campenhoudt, Chaumont & Franssen, 2005), the nominal group (Ouellet, 1987), the SPC (Sens-Process-Content) method (Poncin, 2010) and the focus group method with the critical incident technique (Flanagan, 1954). Concerning the results, we first realized a qualitative analysis, based on the SPC method, which give us 521 behaviours. Secondly, a categorization of these behaviours was carried out with a group of 5-6 occupational clinicians. Finally, based on this categorization, a coordinator and a researcher realized the competence profile. The validation of the profile was based on an iteration process of reviews conducted by all the experts including in this project (project coordinators, psycho-pedagogue, occupational clinicians, scientific committee with representatives of different Belgian universities, pilot committee). This competence profile includes seven skills: therapeutic setting (e.g. legitimacy, professional confidentiality), communication (e.g. with the worker, the health professionals, the prevention actors), network (e.g. how to develop and mobilise the network), diagnosis (e.g. anamnesis, tools, differential diagnosis), follow-up (e.g. work on resources, on demands), return-to-work (e.g. preparation for the return-to-work or for a professional transition) and sensitization (e.g. of the worker, of the hierarchical line). Furthermore, according to the competence profile for occupational psychologists (Wopsy, 2019), these skills are divided into some objectives that include behaviours and abilities. Then, the competence profile was linked to a variety of resources. We also focus on the reflections in terms of practical and pedagogical scopes, the ethical and deontic position of occupational clinicians and the relevance of our competence profile as a guideline for health professionals practising or not yet as occupational clinicians. [less ▲]

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See detailVroegtijdige detectie van burn-out: het belang van het gezamenlijke gebruik van twee diagnostische hulpmiddelen
Braeckman, Lutgart; Hansez, Isabelle ULiege; Leclercq, Céline ULiege et al

in Tijdschrift Klinische Psychologie (2020), 50(4), 296-311

Burn-out blijft een van de grote uitdagingen in de gezondheidszorg. Een vroegtijdige diagnose is aangewezen. Aangezien burn-out heel wat klachten omvat die ook kunnen wijzen op andere aandoeningen, is ook ... [more ▼]

Burn-out blijft een van de grote uitdagingen in de gezondheidszorg. Een vroegtijdige diagnose is aangewezen. Aangezien burn-out heel wat klachten omvat die ook kunnen wijzen op andere aandoeningen, is ook een goede differentiële diagnostiek noodzakelijk. Dit onderzoek vergelijkt de uitkomsten van een tool voor de detectie van burn-out voor artsen met een zelfdetectietool. 127 zelfrapportagevragenlijsten konden gelinkt worden aan de fiches die artsen invulden. Het onderzoek toont aan dat een combinatie van beide tools tot een betere vroegtijdige detectie van burn-out leidt. [less ▲]

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See detailComparison of the OLBI/UBOS and the early detection tool of burnout
Leclercq, Céline ULiege; D'Hulster, Léon; Braeckman, Lutgart et al

Conference (2019, May)

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See detailBurnout prevalence and risk factors among Belgian workers estimated by general and occupational physicians
Braeckman, Lutgart; D'Hulster, Léon; Jemine, Magali ULiege et al

Conference (2019, May)

Background During the last decade, burnout is recognized as an important health issue because of its considerable social and economic costs. Due to the variation in definitions and in measurement ... [more ▼]

Background During the last decade, burnout is recognized as an important health issue because of its considerable social and economic costs. Due to the variation in definitions and in measurement instruments using self-report scales, prevalence of burnout in the working population ranges from 2% to more than 40%. Methods Based on literature and focus group meetings, we developed a screening form for estimating the prevalence of burnout in the Belgian active population by relying on the clinical judgment of general and occupational physicians. In 2010 this screening form was prospectively used by 346 physicians during a three months period and resulted in a burnout prevalence estimate of 0,8% (1089 cases out of 135.131 clinical contacts). Recently, the screening form was updated and a second survey took place in the spring of 2018. Results: During this second data collection period of 3 months, 126 physicians established 36.187 worker contacts and identified 507 burnout cases: prevalence is thus estimated at 1.4 %. In 2010 and 2018, stress and exhaustion were the most reported complaints together with sleep problems and loss of energy. Work pressure and conflict at work were negatively associated with burnout while social support and acknowledgement had a positive influence. No gender difference was observed. Discussion: For several diseases, an important difference is observed between the rate of complaints and the actual recourse to medical care. Although the prevalence of burnout estimated through the health care system increased in the second study, it is still largely lower than the rate derived from individual self-evaluations. A burnout screening form may help health professionals in identifying workers suffering from stress and burnout at work, thus opening perspectives for primary and secondary prevention strategie s [less ▲]

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See detailQuand la prévention du burnout passe par le management de proximité.
Hansez, Isabelle ULiege; Firket, Pierre ULiege

in Archives des Maladies Professionnelles et de l'Environnement (2014), 75(5), 519-519

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See detailLes critères diagnostiques de l’épuisement professionnel en vue d’un dépistage réalisé par des professionnels de la santé
DE CIA, Julie ULiege; SCHIPPERS, Nathalie; BRAECKMAN, Lutgart et al

in Zawieja, Philippe; Guarnieri, Frank (Eds.) Epuisement Professionnel : approches innovantes et pluridisciplinaires (2013)

Detailed reference viewed: 236 (60 ULiège)
See detailRecherche sur le burn-out en Belgique
Hansez, Isabelle ULiege; DE CIA, Julie ULiege; Angenot, Arnaud ULiege et al

Report (2013)

Le burn-out représente un réel problème avec des conséquences lourdes pour la santé des travailleurs, les entreprises et la société. C’est pourquoi le Service Public Fédéral Emploi, Travail et ... [more ▼]

Le burn-out représente un réel problème avec des conséquences lourdes pour la santé des travailleurs, les entreprises et la société. C’est pourquoi le Service Public Fédéral Emploi, Travail et Concertation sociale ainsi que le Fonds social européen ont décidé de soutenir un programme de recherche sur le burn-out (l’épuisement professionnel) en Belgique. La méthodologie du projet se déclinait en deux objectifs : - mettre au point un outil de détection précoce du burn-out permettant d’en détecter les signes avant-coureurs ; - mettre en évidence des pistes de recommandation pour la prévention primaire, secondaire et tertiaire : répertorier les mesures de prévention existantes (‘bonnes pratiques’) pour pouvoir agir sur l’organisation du travail et éviter le burn-out et enfin, fournir des conseils pour le retour au travail d’une personne qui a eu une incapacité de travail en raison d’un burn-out. Ce travail s’appuyait bien évidemment sur la précédente recherche commanditée par le SPF Emploi en 2009-2010 mais aussi sur d’autres travaux, tels que la recherche sur la prévention et la prise en charge du burn-out chez les médecins généralistes (KCE, 2011). [less ▲]

Detailed reference viewed: 983 (69 ULiège)
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See detailEtude de prévalence du burnout dans la population des travailleurs belges
Schippers, Nathalie ULiege; DE CIA, Julie ULiege; Barbier, Marie ULiege et al

Conference (2011, November 04)

Detailed reference viewed: 145 (38 ULiège)
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See detailPrevalence and screening of burnout among Belgian population
DE CIA, Julie ULiege; Mairiaux, Philippe ULiege; Schippers, Nathalie ULiege et al

Poster (2011, May 26)

The aim of the study was to estimate the prevalence of burnout among Belgian workers through the identification of burnout cases within the practices of general practitioners (GP) and the health ... [more ▼]

The aim of the study was to estimate the prevalence of burnout among Belgian workers through the identification of burnout cases within the practices of general practitioners (GP) and the health surveillance carried out by occupational health physicians (OP) .The prevalence may be estimated at about 0,8 % of the Belgian population; this figure is similar among workers consulting GP and OP. [less ▲]

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See detailRecherche sur le burnout au sein de la population active belge
Hansez, Isabelle ULiege; Firket, Pierre ULiege; Braeckman, Lutgard et al

Report (2010)

Detailed reference viewed: 781 (37 ULiège)
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See detailL'amélioration de la communication améliore-t-elle l'observance?
Belche, Jean Luc ULiege; Firket, Pierre ULiege

Scientific conference (2010, October 10)

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See detailModèle d'intervention auprès des agents de la Poste belge
Mormont, Christian ULiege; Boijen, Chris; Firket, Pierre ULiege

in Stress et Trauma (2005), 5(4), 217-221

Detailed reference viewed: 33 (4 ULiège)
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See detailApproche de la complexité contextuelle et de la pluridisciplinarité de l'action médicale : mise en place de séances d'Apprentissage à la résolution de Problèmes complexes (ARPc) en fin de 2ème cycle d'études médicales
Giet, Didier ULiege; Massart, Valérie ULiege; Stir, Arielle et al

in Pédagogie Médicale (2005), (6), 88-97

Contexte: La formation des futurs médecins doit prendre en compte la portée éthique, socio-environnementale, économique, juridique et psychologique de l’action médicale ainsi que ses aspects ... [more ▼]

Contexte: La formation des futurs médecins doit prendre en compte la portée éthique, socio-environnementale, économique, juridique et psychologique de l’action médicale ainsi que ses aspects pluridisciplinaires. Dans le cadre d’un renouveau pédagogique décidé en Faculté de Médecine de l’Université de Liège, une modalité particulière de l’apprentissage par problèmes, les séances d’Apprentissage à la Résolution de Problèmes complexes (ARPc), a été instaurée. Buts : Les auteurs rapportent la méthodologie spécifique, étayée par des exemples concrets, développée lors de l’instauration des séances d’ARPc ainsi que les premières analyses d’une procédure d’évaluation qualitative. Sujet : Le dispositif s’adresse aux étudiants des deux dernières années du 2e cycle de formation médicale. Les objectifs pédagogiques spécifiques des ARPc sont l’approche de la complexité contextuelle de toute pratique médicale et l’initiation au travail pluridisciplinaire. Résultats : Les premières procédures d’évaluation qualitatives ciblant étudiants et enseignants donnent des résultats assez favorables. Conclusion : L’expérience est poursuivie moyennant quelques aménagements organisationnels mineurs. Elle s’ouvre à d’autres disciplines médicales et fait l’objet d’une évaluation quantitative à publier ultérieurement. [less ▲]

Detailed reference viewed: 141 (17 ULiège)