References of "Elsen, Catherine"
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See detailEngaged Research in Aging Well - Invited Keynote
Elsen, Catherine ULiege

Scientific conference (2022, January 19)

Led by a multidisciplinary team, this engaged research exemplar uses Design Methods to address the issue of aging well in post-industrial territories, with a focus on housing, anticipation of aging well ... [more ▼]

Led by a multidisciplinary team, this engaged research exemplar uses Design Methods to address the issue of aging well in post-industrial territories, with a focus on housing, anticipation of aging well and perception of older people in society. The presentation will ask: what does it mean to age well in a city with a rich industrial past? How do the histories of each individual link together and reflect on today's realities? [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailConsidering Architects and Clients’ Interactions Through the Design Thinking Framework
Mertens, Audrey ULiege; Hamarat, Yaprak ULiege; Elsen, Catherine ULiege

in Proceedings of the Design Thinking Research Symposium 13 (2022)

As the quality of the relationship between designers and users highly contributes to the success of the design process, involving users in the design process is more than ever crucial to the project. This ... [more ▼]

As the quality of the relationship between designers and users highly contributes to the success of the design process, involving users in the design process is more than ever crucial to the project. This paper argues that Design Thinking could help architectural routines evolve regarding the interactions between end-users and architects. Though the Design Thinking principles may serve as an inspirational framework, we claim they still need to be adapted to architects’ needs and fields’ constraints. This paper focusses on the Belgian housing design field, specifically questioning the posture architects tend to have towards their end-users through 5 narratives collected from on-field practitioners. The aim is to establish a parallel between day-to-day architectural practice and Design Thinking as a mindset and as a process, as to delineate the essential points architects might benefit from and as to question the role that end-users could furthermore play throughout housing design processes. [less ▲]

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See detailUne démarche "centrée-clients": comment la transformer en levier d'innovation?
Elsen, Catherine ULiege

Conference given outside the academic context (2021)

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See detailHuit clés pour décoder les interactions entre architectes et clients-usagers
Mertens, Audrey ULiege; Yonder, Cigdem ULiege; Hamarat, Yaprak ULiege et al

Article for general public (2021)

En janvier 2021, l’OdA diffusait un appel à témoignages : comment vivez-vous la relation architecte – candidats bâtisseurs au quotidien ? Quelles sont les clés d’une relation constructive et sereine ... [more ▼]

En janvier 2021, l’OdA diffusait un appel à témoignages : comment vivez-vous la relation architecte – candidats bâtisseurs au quotidien ? Quelles sont les clés d’une relation constructive et sereine ? Vous avez été 96 à répondre au court questionnaire en ligne, et ensuite 15 à prendre part à des entretiens approfondis, menés par les chercheurs de l’Université de Liège et financés par le FNRS. Décryptage. [less ▲]

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See detailQuels outils pour naviguer l'impératif participatif?
Elsen, Catherine ULiege; Vigneron, Lara ULiege; Schelings, Clémentine ULiege

Scientific conference (2021, September 15)

Faisant face à l’impératif de la participation, de nombreuses villes et communes wallonnes redoublent d’efforts pour rentrer davantage en contact avec leurs citoyens, non sans difficultés parfois. De ... [more ▼]

Faisant face à l’impératif de la participation, de nombreuses villes et communes wallonnes redoublent d’efforts pour rentrer davantage en contact avec leurs citoyens, non sans difficultés parfois. De nombreuses questions se posent : comment inciter à participer ? Dans quel objectif ? Qui solliciter, quand, via quel support, et à quelle fréquence ? En une heure et demi, cet atelier veillera à démystifier la participation citoyenne et l’utopie du "Super Citoyen". En pratique, l'intervention : abordera les principaux points d’attention à bien identifier avant d’implémenter une démarche participative ; identifiera 4 outils pour planifier, sélectionner les profils, prioriser les enjeux et évaluer les impacts de la participation citoyenne ; vous permettra de créer, par vous-même, un premier profil de citoyen Ambassadeur et de citoyen Absent, tous deux utiles en amont de toute invitation à participer. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailRevealing Words For A Design Debate: A Design Lexicon Case
Hamarat, Yaprak ULiege; Yonder, Cigdem ULiege; Elsen, Catherine ULiege

in Brandt, Eva; Markussen, Thomas; Berglund, Eeva (Eds.) et al Proceedings of the 9th Nordic Design Research Conference 2021 Matters of Scale, 15-18 August 2021 (2021, August 16)

In Autumn 2020, the Belgian association Wallonie Design dedicated to promoting design published a call tender to define and illustrate more than 100 words used in design practice. This Lexicon aims to ... [more ▼]

In Autumn 2020, the Belgian association Wallonie Design dedicated to promoting design published a call tender to define and illustrate more than 100 words used in design practice. This Lexicon aims to complete an existing set of internal mediation tools, developed by the association to better explain the potential and benefits of design to different stakeholders and to promote design by and for other professions. Inter’Act research lab of University of Liege specialized in design and architectural research conducted this two-months project called “the Walloon Design Lexicon”. It was developed through a collaborative writing process, a call for illustrative examples and two workshops. Through these participatory activities, the scale gap between words and practice revealed other intern and inter-professional communicational scale issues. The debate on the words generated a precious knowledge on design practice and designers in a macro (design industry and global scale (economy of innovation). [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailAnticipating ageing: interviews on home experiences in Belgium
Schaff, Gwendoline ULiege; Elsen, Catherine ULiege; Petermans, Ann et al

Conference (2021, July 08)

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See detailHabiter et vieillir: une question de participation
Elsen, Catherine ULiege

Conference given outside the academic context (2021)

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Peer Reviewed
See detailLe design social entre les lignes: le cas d'une recherche en architecture par le design
Hamarat, Yaprak ULiege; Elsen, Catherine ULiege

Conference (2021, July)

La conférence, en révélant la contribution du design social à « préserver le champ de stabilité de la vie », s’inscrit dans l’axe trois, tout en trouvant un écho au sein des axes un et onze du XXXIXe ... [more ▼]

La conférence, en révélant la contribution du design social à « préserver le champ de stabilité de la vie », s’inscrit dans l’axe trois, tout en trouvant un écho au sein des axes un et onze du XXXIXe Colloque Albi-Nîmes : La vie : modes d’emploi et stratégies de permanence. [less ▲]

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See detailNaviguer l'impératif participatif: échapper à l'utopie pour établir un lien concret
Elsen, Catherine ULiege; Schelings, Clémentine ULiege

Scientific conference (2021, March 16)

Faisant face à l’impératif de la participation, nombreuses villes et communes wallonnes redoublent d’efforts pour rentrer davantage en contact avec leurs citoyens, non sans difficultés parfois. Alors de ... [more ▼]

Faisant face à l’impératif de la participation, nombreuses villes et communes wallonnes redoublent d’efforts pour rentrer davantage en contact avec leurs citoyens, non sans difficultés parfois. Alors de nombreuses questions se posent : comment inciter à participer? dans quel objectif? qui solliciter, quand, via quel support, et à quelle fréquence? A travers l’étude de cas concrets (wallons et internationaux), l’intervention abordera les principaux points d’attention à bien identifier avant d’implémenter une démarche participative (tant en ligne qu’en face-à-face) et veillera à démystifier la participation citoyenne et l’utopie du "Super Citoyen". [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailArchitects & End-users’ Interactions in Housing Projects: a systematic literature review
Mertens, Audrey ULiege; Hamarat, Yaprak ULiege; Elsen, Catherine ULiege

Conference (2021)

This research aims to provide a better understanding of how architects and end-users interact on housing projects. As a first step, we are approaching the subject through literature. Based on Kitchenham’s ... [more ▼]

This research aims to provide a better understanding of how architects and end-users interact on housing projects. As a first step, we are approaching the subject through literature. Based on Kitchenham’s work (2007), we adapt a systematic literature review protocol (SLR). The role of the architects, their postures and practices are reviewed in relation to the users’ needs and expectations. We discuss the extent of interaction encountered through literature, from traditional discursive meetings to participatory practices. This SLR serves as basis for further research aiming for a renewal of interactional practices in the housing architectural field. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailWhen leisure is a central value for elderly people: a reading from narrative research
Monteagudo, Maria Jesus; San Salvador del Valle, Roberto; Villatoro, Fernando et al

in Psychology, Society and Education (2021), 13(3), 15-26

Through narrative research, this article analyses elderly people´s leisure in Spain, from the experiential paradigm and a combination of synchronic and diachronic perspective, which seeks to know the ... [more ▼]

Through narrative research, this article analyses elderly people´s leisure in Spain, from the experiential paradigm and a combination of synchronic and diachronic perspective, which seeks to know the evolution of leisure across the lifespan and the impact of past leisure in the current leisure styles. The analysis of the particular case of a 71 years old woman, for whom leisure becomes a central element in her life after her widowhood, contributes to knowing the psychosocial factors and processes that make leisure a source of well-being and vital engagement among elderly people. [less ▲]

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See detailParticipation Citoyenne - Module - Formation continue en Management des Smart Cities du Smart City Institute
Elsen, Catherine ULiege; Vigneron, Lara ULiege; Schelings, Clémentine ULiege

Diverse speeche and writing (2021)

PARTICIPATION CITOYENNE Démystifier l’impératif participatif Comment expliquer le regain d’intérêt pour la participation citoyenne? En quoi la participation citoyenne est-elle bénéfique/essentielle à la ... [more ▼]

PARTICIPATION CITOYENNE Démystifier l’impératif participatif Comment expliquer le regain d’intérêt pour la participation citoyenne? En quoi la participation citoyenne est-elle bénéfique/essentielle à la mise en oeuvre d’une démarche « Smart » ? Comment les modèles participatifs des années 70 ont-ils évolué ? Comment doivent-ils se ré-inventer à l’ère « Smart » ? Organiser la participation = mitiger les risques Dans quel état d’esprit organiser la participation? Qui faire participer ? Comment dépasser l’utopie de la « représentativité » et du « Super Citoyen » ? Comment articuler les différentes compétences? Comment faire participer ? Quels avantages pour quelles méthodes ? Quand faire participer, à quelle fréquence? Et à l’heure du numérique... Comment organiser la participation en ligne? Comment dépasser les enjeux de compétition et les effets de lobby? Comment traiter les données en toute transparence? En pratique... Comment planifier la participation, main dans la main avec les citoyens? Comment les personas peuvent-ils aider à ré-intégrer le citoyen « absent »? Sur base d’expériences vécues et de cas d’étude: quelles bonnes pratiques et quels obstacles pour la participation citoyenne? Quelles retombées de la participation pour le bien-être du citoyen? [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailMaking Smart Meters Acceptable: An End-user Standpoint
Brossollet, Côme; Schelings, Clémentine ULiege; Elsen, Catherine ULiege

in Proceedings of the Changing Cities Conference (2021)

This research studies one of the many energy-related issues of changing cities: the challenge of implementing smart meters at a household level, through the prism of users’ perception. We look into the ... [more ▼]

This research studies one of the many energy-related issues of changing cities: the challenge of implementing smart meters at a household level, through the prism of users’ perception. We look into the acceptability of both the devices themselves and the smart meters-related behaviors, believed to decrease the households’ energy consumption. We model that acceptability thanks to a mix between Davis’ Technology Acceptance Model and Ajzen’s Theory of Planned Behavior. Our research then splits in two complementary field studies. The first one, mainly qualitative and exploratory, is conducted via two participatory workshops, allowing us to analyze opinions from both naive and smart meters-aware samples. We then confirm our first hypotheses through a quantitative online survey, distributed amongst an « early adopters » population. That sample takes a favorable stance towards the adoption of smart meters, but demonstrates a fairly low level of instruction about the smart meter-related issues. Moreover, being highly smart meter-aware is not correlated to good dispositions, and people seem to overlook smart meter’s ability to decrease consumption and change behaviors. Main factors fostering smart meters’ acceptability (and related energy-sparing behaviors’) seem to be perceived usefulness (both on an environmental and an economical level), perceived control over the behavior (along with high perceived privacy), perceived ease of use and perceived subjective norms. Potential future paths to increase acceptability are then discussed, such as turning energy-reduction goals into concrete, everyday actions and consequences; gamification features and convergent, multi- sourced energy-related information. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailLa complexité dans la pratique architecturale numérique : le cas des bureaux belges de petite et moyenne taille
Stals, Adeline ULiege; Jancart, Sylvie ULiege; Elsen, Catherine ULiege

in Clayes, Damien (Ed.) (anti)crise architecturale ? analyse d’une discipline immergée dans un monde numérique (2021)

Moyens de communication ou interfaces nouvelles pour la conception et l’innovation architecturale, les outils de conception numérique sont aujourd’hui à l’origine du développement de nouvelles ... [more ▼]

Moyens de communication ou interfaces nouvelles pour la conception et l’innovation architecturale, les outils de conception numérique sont aujourd’hui à l’origine du développement de nouvelles morphologies, souvent plus complexes. Au delà de ces morphologies dites « non standard », ces outils en perpétuelle évolution impactent plus largement la complexité ressentie par les architectes dans leur activité professionnelle. Les «architectes stars», entourés de leurs équipes de développeurs, ont pu s’équiper très tôt d’outils numériques dédiés et correspondants à leurs besoins pour surmonter certaines lacunes technologiques auxquelles ils ont été confrontés dès l’émergence des premiers logiciels, initialement développés pour d’autres domaines tels que la conception automobile. Les agences de plus petite envergure, aux moyens plus limités, n’ont pas eu cette possibilité. Dès lors, quelles sont les stratégies adoptées par les bureaux d’architecture de petites et moyennes tailles faisant face aux mêmes difficultés? Cette contribution analyse comment les bureaux d’architecture belges se positionnent par rapport à la complexité croissante des outils numériques, à la fois en termes d'utilisation et d'interdisciplinarité. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailDesigning for the "absent user": keeping students close to end-users during distant architectural studios
Masciarelli, Louise ULiege; Elsen, Catherine ULiege; Delefortrie, Marion ULiege

in Proceedings of the 13th annual International Conference on Education and New Learning Technologies (2021)

For long, architectural studios designed for advanced Master students have implemented numerous strategies to keep end-users at the core of the designed project, and to support the students through the ... [more ▼]

For long, architectural studios designed for advanced Master students have implemented numerous strategies to keep end-users at the core of the designed project, and to support the students through the process of learning how to design with an eye for end-users. Among those strategies, face-to-face encounters with (even a small) sample of potential end-users often reveals as a powerful way for students to open to end-users’ perspectives and needs. Unfortunately, the covid19 crisis made such encounters impossible during the 2020-21 academic year. In such impoverished pedagogical context, how could students still design for the “absent user” during their architectural studio? This paper relates an experimental setting developed to help Master students in architectural engineering re-connect with end-users, even in the absence of such end-users. Four well-known user-centric design tools have been tested and their uses and added values have been captured through focus groups conducted with the students. The results reveal how the tools can (i) act in complementary ways to re-create some of the lost link; (ii) create coherence throughout the design process and (iii) can do so even beyond the early phases of the design process, i.e. beyond the temporality where face-to-face meetings traditionally occurred in non-distant settings. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailParametric modeling tools in small architectural offices - Towards an adapted design process model
Stals, Adeline ULiege; Jancart, Sylvie ULiege; Elsen, Catherine ULiege

in Design Studies (2021), 72(C), 1-32

The transformation of architectural design practices has been underway for almost forty years, given the development and democratization of computer technology. Since then, architects have been ... [more ▼]

The transformation of architectural design practices has been underway for almost forty years, given the development and democratization of computer technology. Since then, architects have been continuously confronted with digital challenges; among those, the implementation of parametric modeling tools. While those challenges have been studied in the context of large companies, very few studies have focused on strategies and practices developed by small offices, even though they represent the largest part of the European market. In this underexplored context, researching the practice of five architectural firms lead us to reconsider and complete the typology of design process models developed by Lucienne Blessing, and to suggest a design process model mirroring how parametric modeling tools re-shape the design processes in small architectural offices. [less ▲]

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See detailKeynote: "La e-participation en soutien d'une stratégie pour des e-services géographiques publics flexibles"
Henrotte, Pauline ULiege; Schelings, Clémentine ULiege; Elsen, Catherine ULiege

Scientific conference (2020, November 18)

La conférence invitée met en lumière l'importance d'une démarche participative, et sa possible implémentation en ligne ("e-participation"). Deux initiatives de participation en ligne menées par la Ville ... [more ▼]

La conférence invitée met en lumière l'importance d'une démarche participative, et sa possible implémentation en ligne ("e-participation"). Deux initiatives de participation en ligne menées par la Ville de Liège nourrissent une analyse comparative et des recommandations générales pour l'implémentation d'un dispositif en ligne qui soit à la fois efficace et transparent pour les participants, mais aussi opérationnel et manipulable pour les services en charge du traitement des inputs participatifs. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailLa "co-conception" en architecture domiciliaire: analyse des pratiques et résistances praticiennes
Mertens, Audrey ULiege; Yonder, Cigdem ULiege; Hamarat, Yaprak ULiege et al

Conference (2020, October)

Le projet de recherche INTER'ACT s’attèle au défi sociétal et professionnel encore sous- exploré de l’insatisfaction et du manque d’investissement des usagers, encore largement absents au sein des ... [more ▼]

Le projet de recherche INTER'ACT s’attèle au défi sociétal et professionnel encore sous- exploré de l’insatisfaction et du manque d’investissement des usagers, encore largement absents au sein des processus de conception architecturale [1], en particulier dans le domaine de la conception domiciliaire [2 - 6]. Partant de l’hypothèse que certaines frustrations pourraient être résolues dès les phases amont du processus, l’objectif du projet est de renouveler et développer modèles, méthodes et outils dédicacés d’interaction de manière à poursuivre un effort déjà entamé par certaines communautés (scientifiques, professionnelles), soit aider les usagers désireux à maximiser leur investissement [7 - 9] et aider les architectes à combler le fossé qui les sépare encore de leurs clients et usagers finaux [10]. Le projet se construit autour de deux axes principaux : (i) s’enquérir de l’existant, soit identifier les interactions, attentes et les modalités actuelles d’investissement de ces usagers, et (ii) s’enquérir d’autres modèles envisageables, en examinant les bonnes pratiques des disciplines cousines de la conception (qui font preuve d’une tradition plus ancrée en matière d’approches centrées et « dirigées » par les usagers), et les adapter de manière à mobiliser les attentes, expériences et volontés d’investissement des usagers au profit du processus de conception. Ces deux axes seront eux-mêmes soutenus par deux piliers méthodologiques: (i) des études de cas in situ et rétrospectives qui outilleront la compréhension fine de la nature et des déterminants des (in)satisfactions et interactions actuelles et (ii) des ateliers participatifs pour développer et tester des protocoles prospectifs d’interaction qui mettront au défi les freins relevés sur le terrain. A ce stade du projet (débuté en juin 2020), nous proposons de communiquer essentiellement quelques-uns des résultats préliminaires obtenus grâce à une enquête large spectre diffusée en ligne à l’ensemble des architectes inscrits à l’Ordre national des Architectes Francophones et Germanophones belge, et qui a recueilli 604 réponses jugées valides. Ces résultats portent essentiellement sur l’importance qu’ont, aux yeux des architectes, les premiers pas de la relation avec le client-habitant, en particulier en matière de modalités d’interaction, d’échanges et de (co-)construction du projet. Les niveaux d’implication actuels des clients- habitants, tels que recensés et/ou perçus par leurs architectes, seront également discutés en regard des souhaits exprimés à cet égard par les architectes. En effet, seuls 30% des architectes interrogés expriment l’envie que leurs clients s’investissent davantage au fil du projet, tous les autres se contentant du statu quo d’une interaction essentiellement discursive, préférant informer et consulter les clients-habitants plutôt que d’envisager les bénéfices du co-concevoir. Notre espoir est de mieux saisir les raisons qui justifient une telle réticence ; travailler avec les architectes à l’évolution de ces résistances pour in fine atteindre la « capacitation » pérenne tant des usagers que des architectes, de manière à atteindre des niveaux d’interaction, de satisfaction et d’acceptabilité durables, cruciaux au vu des nombreux défis auxquels l’architecture sera confrontée ces prochaines décennies. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailErgonomics in design and design in ergonomics: Issues and experiences in education.
Safin, Stéphane; Pintus, Pinky; Elsen, Catherine ULiege

in Work: A Journal of Prevention, Assessment and Rehabilitation (2020), 66(4), 917-931

BACKGROUND. Articulating design and ergonomics skills through education is a major challenge for both fields. Indeed, professional ergonomists are more and more deeply involved in design processes, and ... [more ▼]

BACKGROUND. Articulating design and ergonomics skills through education is a major challenge for both fields. Indeed, professional ergonomists are more and more deeply involved in design processes, and ergonomics education should train them in design skills. As courses in ergonomics education are often time-constrained, it is difficult to engage students in real-scale projects and to plunge them into design processes. Conversely, activity analysis and active involvement of users in design projects (through co-creation or co-design processes) are rarely convened in architecture and design curricula. OBJECTIVE. It is therefore necessary to develop effective and relevant pedagogical settings, enabling students of both fields to develop their abilities and equip them to take action in concrete design situations. METHODS. In this paper, we describe a large-scale pedagogical setting involving groups of students from different disciplines gathered around a real-scale design project (re-shaping the waiting room of a mental health centre). Ergonomics students’ main task is to analyse the needs and real activities of end-users; interior design students’ task is to produce the design project. This communication more precisely focuses on describing the ergonomics students’ fieldwork and the practical and pedagogical innovations put in place to help them face the various challenges encountered during the project. RESULTS Based on formal feedback from students, teachers and stakeholders, we address three main challenges (1) dealing with the temporal constraints of the intervention, (2) documenting and observing a sensitive situation and (3) involving end-users to put them at the core of the design process. For each challenge, we describe the issue at stake; the work conducted to deal with this issue and eventually the feedback collected from students, teachers and stakeholders. CONCLUSION. The paper concludes with an analysis of success and failure factors for such pedagogical settings. In particular, physical enquiry devices, co-creation processes and co-constructed pedagogical settings are reviewed and paths for further improvement are opened, thanks to the collected feedback. [less ▲]

Detailed reference viewed: 59 (4 ULiège)