References of "Della Libera, Clara"
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Peer Reviewed
See detailAge effect on the hierarchical structure of paranoia in the general population: the role of rumination and thought suppression.
Della Libera, Clara ULiege; Laroi, Frank ULiege; Raffard, Stéphan et al

in Schizophrenia Bulletin (in press)

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Peer Reviewed
See detailVidéos 360° : Validation d'un nouvel outil de mesure de la paranoïa dans la population générale.
Della Libera, Clara ULiege; Quertemont, Etienne ULiege; Laloyaux, Julien ULiege et al

Poster (2019, June 06)

Introduction : Depuis une quinzaine d’années, la réalité virtuelle est utilisée comme nouvel outil pour étudier la paranoïa. Un tel dispositif est cependant coûteu et requiert la modélisation d’avatar peu ... [more ▼]

Introduction : Depuis une quinzaine d’années, la réalité virtuelle est utilisée comme nouvel outil pour étudier la paranoïa. Un tel dispositif est cependant coûteu et requiert la modélisation d’avatar peu réalistes en termes d’expressions faciales et corporelles. Une alternative intéressante est l’utilisation de vidéos 360° permettant la création d’environnements immersifs plus accessibles et écologiques. L’objectif de cette étude est de valider l’utilisation de vidéos 360° comme nouvelle mesure de la paranoïa dans la population générale. Méthode : Un bar, un ascenseur et une bibliothèque ont été filmés avec 4 à 15 acteurs afin de représenter une situation de vie quotidienne. Cent septante participants ont été évalués sur leur tendance générale à la paranoïa (trait) avant d’être insérés dans l’une des vidéos à l’aide d’un casque Oculus Go. Les participants ont ensuite complété une mesure de paranoïa état, une mesure du sentiment de présence et répondu à un entretien semi-structuré interrogeant leurs interprétations des interactions perçues au sein des vidéos. Résultats : Dans l’ascenseur et la bibliothèque uniquement, les résultats montrent que les participants développent un sentiment de présence au sein des vidéos. De plus, de bonnes corrélations entre la paranoïa trait et la paranoïa état indiquent une bonne validité convergente de la mesure. Enfin, les participants avec un haut score de paranoïa trait rapportent des intentions malveillantes à leur égard de la part des acteurs durant l’entretien semi-structuré. Conclusion : La présente étude valide l’utilisation de vidéos 360° pour l’étude de la paranoïa. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailUsing immersive 360° videos to asses sub-clinical forms of paranoia in the general population
Della Libera, Clara ULiege; Quertemont, Etienne ULiege; Laroi, Frank ULiege

Poster (2019, May 14)

For around fifteen years, virtual reality has been used as a new tool for studying paranoia. However, the use of virtual reality is expensive and requires the modelling of avatars that remain far from ... [more ▼]

For around fifteen years, virtual reality has been used as a new tool for studying paranoia. However, the use of virtual reality is expensive and requires the modelling of avatars that remain far from realistic in terms of facial and bodily expressions. As an alternative, 360-degree videos allow the creation of immersive environments to be more accessible and much more human-like. The aim of the present study was to validate a set of 360-degree videos as tools to identify sub-clinical forms of paranoia in the general population. Three videos representing daily scenarios (with four to fifteen actors) were created in a bar, a lift and a library. One hundred and seventy participants were assessed in terms of their general tendency towards paranoia (trait paranoia) before they viewed one video (using an Oculus Go headset). Finally, participants completed the State Paranoia Scale and the Sense of Presence Inventory. For both the lift and the library videos: an adequate sense of presence was found, and significant correlations between trait paranoia and state paranoia indicated good convergent and divergent validity. The present study suggests that the use of 360° videos is a promising tool to study forms of paranoia in the general population. [less ▲]

Detailed reference viewed: 15 (0 ULiège)
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Peer Reviewed
See detailSource flexibility in schizophrenia: Specificity and role in auditory hallucinations
Laloyaux, Julien ULiege; Della Libera, Clara ULiege; Laroi, Frank ULiege

in Cognitive Neuropsychiatry (2018), 23

Introduction: One important aspect of human cognition relies on the ability to bias attention towards stimulus-independent and stimulus-oriented thoughts and to switch between these states–or source ... [more ▼]

Introduction: One important aspect of human cognition relies on the ability to bias attention towards stimulus-independent and stimulus-oriented thoughts and to switch between these states–or source flexibility. This mechanism has received very little attention in the literature, and in particular in schizophrenia. Moreover, there is good reason to believe that this mechanism could also be implicated in hallucinations, but this hypothesis has never been examined. Thus, the aim of the present study was, for the first time in the literature, to explore source flexibility abilities in schizophrenia and their potential relations with auditory hallucinations. Methods: Forty persons diagnosed with schizophrenia and 26 healthy controls were evaluated with tasks assessing source flexibility, cognitive flexibility and processing speed. Patients were also assessed with a measure of hallucinations and delusions. Results: Results revealed that persons diagnosed with schizophrenia presented a poorer performance than healthy controls for source flexibility. Moreover, results demonstrated that source flexibility performance could not be explained by a more general impairment of processing speed or by difficulties in cognitive flexibility. Finally, source flexibility was found to be related to hallucinations. Conclusions: Source flexibility plays an important role in schizophrenia and in particular is a cognitive mechanism involved in hallucinations. © 2018, © 2018 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group. [less ▲]

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See detailLa réalité virtuelle comme outil thérapeutique et de recherche
Delroisse, Stéphanie ULiege; Etienne, Anne-Marie ULiege; Willems, Sylvie et al

Speech/Talk (2017)

En clinique à la Clinique Psychologique et Logopédique de l'Université comme en recherche à la Faculté de Psychologie, Logopédie et des Sciences de l'Education, la réalité virtuelle est utilisée pour ... [more ▼]

En clinique à la Clinique Psychologique et Logopédique de l'Université comme en recherche à la Faculté de Psychologie, Logopédie et des Sciences de l'Education, la réalité virtuelle est utilisée pour explorer de nombreux phénomènes psychologiques comme l'addiction, les troubles du comportement alimentaire, le bégaiement, les céphalées de tension, la mémoire, la voix et les hallucinations. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailInducing hallucinations in participants from the general populations: The role of negatives emotions and cognitive resources.
Laloyaux, Julien ULiege; Della Libera, Clara ULiege; De Keyser, Freya et al

in Schizophrenia Bulletin (2017), 43(1),

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See detailIdentité Alcoolique Anonyme, entre adaptation et liberté.
Della Libera, Clara ULiege; Englebert, Jérôme ULiege

Conference (2016, July 01)

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