References of "Delfosse, Annick"
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See detailRome et les normes du culte. Les prescriptions de la Congrégation des Rites
Delfosse, Annick ULiege

in Dompnier, Bernard (Ed.) Les langages du culte aux XVIIe et XVIIIe siècle (in press)

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See detailCultures du spectacle baroque : Les relations des fêtes de canonisation jésuites (1622-1623)
Delfosse, Annick ULiege; De Marco, Rosa ULiege; Heering, Caroline et al

Textual, factual or bibliographical database (in press)

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See detailThe Distinctive Features of Religious Festivities in the Spanish Netherlands. The Douai Celebrations for the Canonization of Ignatius of Loyola and Francis Xavier
Delfosse, Annick ULiege; Dekoninck, Ralph

in Garcia Bernal, Jaime; Guiderdoni, Agnes; Vincent-Cassy, Cécile (Eds.) Celebrating the Saints: Beatification and Canonization Festivals in the Spanish Monarchy and France (in press)

Detailed reference viewed: 22 (1 ULiège)
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Peer Reviewed
See detailLa Congrégation des Rites et la sainteté antique
Delfosse, Annick ULiege

in Nanni, Stefania; Dompnier, Bernard (Eds.) La mémoire des saints originels entre XVIe et XVIIIe siècle (2019)

Les compétences attribuées à la Congrégation des Rites par Sixte Quint lors de la réforme de la Curie romaine (1588) l’invitèrent à prendre position sur le culte des « vieux saints ». En effet, les ... [more ▼]

Les compétences attribuées à la Congrégation des Rites par Sixte Quint lors de la réforme de la Curie romaine (1588) l’invitèrent à prendre position sur le culte des « vieux saints ». En effet, les diocèses qui avaient été contraints de renoncer à leurs traditions liturgiques pour adopter le modèle romain avaient vu plusieurs de leurs « vieux saints » disparaître du calendrier. Ils souhaitaient donc obtenir de la Congrégation l’autorisation de les y réintégrer, à l’échelle locale. Dans un premier temps, la Congrégation s’est employée à concéder de manière contrôlée des messes et offices propres pour ces antiques saints régionaux. À partir du pontificat d’Urbain VIII, cependant, la Congrégation opéra une volte-face radicale et se consacra à bloquer les messes et offices festifs. Aussi les vieux saints qui n’avaient pas trouvé place dans le Martyrologe romain furent-ils définitivement exclus des pratiques liturgiques. [less ▲]

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See detailCultures Cultures du spectacle baroque. Cadres, expériences et représentations des solennités religieuses entre Italie et anciens Pays-Bas
Delfosse, Annick ULiege; Dekoninck, Ralph; Heering, Caroline et al

Book published by Institut Historique Belge de Rome (2019)

Ce volume réunit des études menées et/ou présentées dans le cadre du programme de recherches interuniversitaire et interdisciplinaire, financé par la Politique scientifique fédérale belge, sur les « ... [more ▼]

Ce volume réunit des études menées et/ou présentées dans le cadre du programme de recherches interuniversitaire et interdisciplinaire, financé par la Politique scientifique fédérale belge, sur les « cultures du spectacle baroque ». Il se donne pour ambition de renouveler l’analyse historique et théorique des solennités spectaculaires en s’intéressant tout particulièrement aux effets produits par les dispositifs déployés lors de ce type de manifestations. Par ailleurs, soucieux d’élargir le champ déjà bien exploré des rituels civiques ou monarchiques, il porte essentiellement l’accent sur les solennités religieuses. Tout en tenant compte de la circulation à l’échelle européenne et même mondiale des modèles festifs, il veille également à privilégier la comparaison entre deux espaces culturels, les anciens Pays-Bas et l’Italie, qui, bien qu’ils développent des cultures festives propres ancrées dans des traditions locales, n’entretiennent pas moins des échanges qui s’accélèrent à partir du XVIe siècle. Il ne s’agit cependant moins d’envisager les traces de ces influences que de mieux comprendre la façon dont ces deux cultures ont pu construire, indépendamment l’une de l’autre et/ou au contact l’une avec l’autre, de mêmes conceptions de l’expérience festive, au-delà de la différence des moyens mis en œuvre. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailPerforming Emotions at the Canonization of St. Ignatius and St. Xavier in the Southern Low Countries
Delfosse, Annick ULiege; Vermeir, Koen; Delbeke, Maarten et al

in Garrod, Raphaële; Haskell, Yasmine (Eds.) Changing Heart: Performing Jesuit Emotions Between Europe, Asia and the Americas (2019)

This paper will approach the celebrations of the canonization of St. Ignatius and St. Xavier in different localities of the Southern Netherlands over the course of 1622 as performances of emotion. We will ... [more ▼]

This paper will approach the celebrations of the canonization of St. Ignatius and St. Xavier in different localities of the Southern Netherlands over the course of 1622 as performances of emotion. We will analyze little known visual and textual testimonials of festivals and theatrical representations in Antwerp, Douai, Brussels, Dunkerque and Leuven to examine which means were used to represent, convey and enhance emotions, which actors were involved, how emotions were meant to address and affect the audience, and to what end emotions were activated. The double canonization of 1622 consecrated the Jesuits as stalwarts of the Roman papacy. In the Southern Netherlands, the celebrations of 1622 were a key moment in confirming the legitimacy of the order by displaying both how it was embedded in the local political and religious arena, and how it mastered the most advanced artistic means to support its mission. After a sketch of the celebrations and their political and religious context, we will analyze how and why emotion was performed in three steps. The sources attach enormous attention to the material, architectural and urban setting of the celebrations, by emphasizing the splendor and artistic sophistication of the events, and by pointing out the prestigious patronage that had accrued around them. We will examine whether and how the sources charged the material context of the celebration with emotion. What was the intended effect of this context on the audience? How did this context enable the performance of emotion in different forms of public display (pageantry, performances, …)? In order to answer this last question, in a second step we will have a closer look at the Triumphus dedicated to St Ignatius and St. Xavier performed in Brussels. We will examine how, in this ensemble, the material context is activated by the movement of the viewer. The description of the Triumphus singles out moments of transition as instances of heightened emotivity, suggesting that emotions are not mobilized by singular details but by overall views that impress themselves when the beholder crosses a treshold. In a third step we will describe the intended effect of the performance of emotions as a sacer horror, the bodily manifestation of religious awe, the organic sensation of respect mixed with fear and wonder felt in the presence of gods or cosmic forces. The performance of emotions, engendered by multiple layers of transformation (of the material context by means of ephemeral architecture, of the views and the experiences of the viewer, and ultimately, of their affective state) was directed at effectuating a lasting change of heart. [less ▲]

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See detailRadici locali di un trionfo universale. I gesuiti e la canonizzazione del 1622
Delfosse, Annick ULiege; De Marco, Rosa ULiege

Conference (2018, September 19)

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See detailLa représentation de la fête religieuse entre faits, fictions et effets
Delfosse, Annick ULiege; Dekoninck, Ralph

Scientific conference (2018, January 17)

Detailed reference viewed: 30 (2 ULiège)
See detailEpistolART : base de données
Miesse, Hélène ULiege; Geremicca, Antonio ULiege; Aquino, Lucia ULiege et al

Textual, factual or bibliographical database (2018)

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See detailLitterae annuae
Delfosse, Annick ULiege; León Treviño, Paulina

in Chinchilla, Perla (Ed.) Lexicón de formas discursivas cultivadas por la Compañia de Jesus (2018)

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See detailImago primi saeculi Societatis Iesu a Provincia Flandro-Belgica eiusdem Societatis repraesentata, Anvers, Bathasar Moretus-Plantin, 1640 (Bibliothèques ULiège, Th6600)
Delfosse, Annick ULiege

in Oger, Cécile; Simon, Stéphanie; Thirion, Paul (Eds.) Empreintes. Patrimoine écrit, témoin de l’histoire (2018)

Detailed reference viewed: 22 (2 ULiège)
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See detailLes louanges du cheval de Mazarin, qui le jetta par terre à son retour en France, 1652 (Bibliothèques ULiège, R11212B)
Delfosse, Annick ULiege

in Thirion, Paul; Oger, Cécile; Simon, Stéphanie (Eds.) Empreintes. Patrimoine écrit, témoin de l’histoire (2018)

Detailed reference viewed: 18 (2 ULiège)
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See detailBartholomé de Las Casas, Narratio regionum indicarum per Hispanos quosdam devastatarum verissima, Francfort, 1598 (Bibliothèques ULiège, R271B) / Tyrannies et Cruautés, Anvers, 1579 (Bibliothèques ULiège, XXIII.152.1)
Delfosse, Annick ULiege

in Oger, Cécile; Simon, Stéphanie; Thirion, Paul (Eds.) Empreintes. Patrimoine écrit, témoin de l’histoire (2018)

Detailed reference viewed: 17 (2 ULiège)
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See detailMartin Luther (trad.), Biblia das ist die ganze Heilige Schrift, Francfort, Zöpfel, Rasch et Feyerabend, 1561 (Bibliothèques ULiège, R677D)
Delfosse, Annick ULiege

in Oger, Cécile; Simon, Stéphanie; Thirion, Paul (Eds.) Empreintes. Patrimoine écrit, témoin de l’histoire (2018)

Detailed reference viewed: 18 (6 ULiège)
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See detailDialogue du cardinal Richelieu voulant entrer au paradis et sa descente en enfer, Paris, 1643 (Bibliothèques ULiège, R14419B)
Delfosse, Annick ULiege

in Oger, Cécile; Simon, Stéphanie; Thirion, Paul (Eds.) Empreintes. Patrimoine écrit, témoin de l’histoire (2018)

Detailed reference viewed: 25 (3 ULiège)
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See detailTestament politique d'Armand du Plessis Cardinal Duc de Richelieu, Amsterdam, Henry Desbordes et Paris, Jean-Baptiste Langlois, 1688 (Bibliothèques ULiège, XXII.89.2)
Delfosse, Annick ULiege

in Oger, Cécile; Simon, Stéphanie; Thirion, Paul (Eds.) Empreintes. Patrimoine écrit, témoin de l’histoire (2018)

Detailed reference viewed: 40 (2 ULiège)