References of "Bourgeois, Marc"
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See detailLe fédéralisme financier, vecteur de renforcement de la légitimité de la gestion des finances publiques en Belgique ?
Piron, Damien ULiege; Bayenet, Benoît; Bourgeois, Marc ULiege

in Kott, Sebastien; Husson-Rochcongar, Céline (Eds.) La légitimité en finances publiques (2022)

Le fédéralisme belge serait-il l’œuvre de René Magritte ? Fruit de compromis scellés depuis un demi-siècle entre les représentants des deux grandes communautés linguistiques du pays, sa structure se ... [more ▼]

Le fédéralisme belge serait-il l’œuvre de René Magritte ? Fruit de compromis scellés depuis un demi-siècle entre les représentants des deux grandes communautés linguistiques du pays, sa structure se présente comme particulièrement complexe – pour ne pas dire absurde – aux non-initiés. Et pourtant, à y regarder de plus près, les six réformes de l’État adoptées entre 1970 et 2014 peuvent être comprises à l’aune des contextes particuliers qui les sous-tendent. D’un point de vue historique, la plupart des réformes institutionnelles visent à répondre aux accusations d’inefficacité financière dont fait l’objet l’État belge. Les vagues successives de décentralisation de compétences matérielles, de moyens et d’instruments financiers sont politiquement justifiées par la volonté d’améliorer la légitimité du système institutionnel belge aux yeux des citoyens, notamment en ce qui concerne l’organisation de la recette et de la dépense publiques. Au vu de ce constat, la présente contribution ambitionne d’apporter des éléments de réponse à la question suivante : les évolutions successives du modèle belge de fédéralisme financier ont-elles accru la légitimité de la gestion des finances publiques ? À cette fin, le concept de légitimité est appréhendé sous deux angles complémentaires : celui des principes théoriques et des discours politiques développés afin d’imposer une réforme de l’État au sommet de l’agenda politique, d’une part, et celui des mécanismes de financement adoptés pour y répondre, d’autre part. Ce souci de « mieux dépenser » s’est exprimé de façons différentes au cours du temps. Schématiquement, trois périodes successives du fédéralisme financier belge peuvent être distinguées : la légitimité budgétaire verticale, la légitimité budgétaire horizontale et, enfin, la légitimité fiscale. Loin de s’opposer, ces trois registres tendent au contraire à se compléter et à se superposer. S’ils se voient concrétisés lors des réformes de l’État, les argumentaires qui les sous-tendent sont généralement développés bien en amont. [less ▲]

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See detailL’introduction d’un mécanisme de tarification du carbone (« taxe carbone ») en droit belge : contraintes juridiques et scénarios institutionnels concevables
Bourgeois, Marc ULiege; Bouhon, Frédéric ULiege

in Revue de Fiscalité Régionale et Locale (2021), (3), 245-270

La présente étude constitue le résumé d’un rapport de recherche substantiel réalisé par le Tax Institute de l’Université de Liège, en 2020, au profit du « Service Changements climatiques » de la Direction ... [more ▼]

La présente étude constitue le résumé d’un rapport de recherche substantiel réalisé par le Tax Institute de l’Université de Liège, en 2020, au profit du « Service Changements climatiques » de la Direction générale Environnement du Service public fédéral Santé publique. [less ▲]

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See detailBuilding strong and effective institutions to achieve UHC in Western Africa
Paul, Elisabeth ULiege; Aikpitanyi, Josephine; Badiane, Marie Claudia ULiege et al

Conference (2021, September 28)

Building strong health systems and progressing towards universal health coverage (UHC) have been shown to be more urgent than ever in the Covid-19 pandemic era. This session intends to discuss various ... [more ▼]

Building strong health systems and progressing towards universal health coverage (UHC) have been shown to be more urgent than ever in the Covid-19 pandemic era. This session intends to discuss various aspects of institutional strengthening that need to be considered by public authorities when pursuing the objective of UHC. This is based on case studies from three Western African countries: Benin, Nigeria and Senegal. Various perspectives are approached, relying on different disciplines. The introduction embraces the perspective of health policies and systems and discusses the challenges of ensuring policy coherence and building strong and effective institutions to achieve UHC. The next three sessions approach a specific issue per case country. First, a research on the performance of hospitals in Senegal, developed using the DELPHI-AHP approach, is presented. A multidimensional performance steering tool was developed, which is more in line with the introduction of results-based management. Second, the question of whether UHC policies are sufficient to eliminate barriers to maternal health service utilisation in Nigeria is explored. The results show that locus of control and behavioural traits are significantly associated with skilled delivery care utilisation – so that achieving UHC in a developing country like Nigeria also requires interventions targeted at eliminating inherent psychological and behavioural traits beyond financial barriers to utilisation of health care services. Third, the question of whether the UHC policy has been designed in a way that meets stakeholders’ expectations in Benin is discussed. Results show that the formulation of the UHC scheme did not undergo a broad phase of social consultation to collect the aspirations of the different stakeholders. It drew on the technical and political experiences of public officials, and it has not been widely communicated to beneficiary populations and local mutual health organisations. The health workers in charge of their application are neither sufficiently informed nor sufficiently motivated to implement it. Finally, two lawyers present the challenges associated with translating UHC objectives into the legal framework in Senegal and Benin. Altogether, these pieces of research highlight a number of key challenges that need to be addressed to build strong and appropriate institutions to support UHC, which are quite similar among Western African countries. [less ▲]

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See detailL’autonomie fiscale des collectivités territoriales (communes et provinces)
Bourgeois, Marc ULiege

Conference (2021, September)

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See detailBuilding strong and effective institutions to achieve UHC in Western Africa
Bourgeois, Marc ULiege

Poster (2021, September)

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See detailCOVID-19, droit budgétaire et droit des finances publiques
Bourgeois, Marc ULiege; Bayenet, Benoît ULiege

Scientific conference (2021, May 19)

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See detailEtude sur les flux financiers provinciaux (diagnostic - impacts - perspectives)
Bourgeois, Marc ULiege; Buchet, Antoine; Gathon, Henry-Jean ULiege et al

Report (2021)

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See detailStructure générale du système d'imposition des revenus
Bourgeois, Marc ULiege; Traversa, E.

in La fiscalité des revenus en pratique (2021)

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See detailTVA Questions choisies
Bourgeois, Marc ULiege

Book published by Larcier (2021)

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See detailQuestions choisies en matière de TVA - Anno 2021
Baltus, F.; Defoy, Xavier ULiege; Marcelle, Charline ULiege et al

in Chroniques notariales (2021)

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See detailEditorial Revue de Fiscalité Régionale et Locale 2021-1
Bourgeois, Marc ULiege

in Revue de Fiscalité Régionale et Locale (2021), 1

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See detailRevue de Fiscalité Régionale et Locale 2021-2
Bourgeois, Marc ULiege

in Revue de Fiscalité Régionale et Locale (2021), 2

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See detailRevue de Fiscalité Régionale et Locale 2021-1
Bourgeois, Marc ULiege

in Revue de Fiscalité Régionale et Locale (2021), 1

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See detailPréface de l'ouvrage l'impôt des personnes physiques
Bourgeois, Marc ULiege

in D'Aout, Olivier; Darte, Dominique; Honhon, Nicolas (Eds.) et al L'impôts des personnes physiques (2021)

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See detailPréface du Manuel de fiscalité congolaise
Bourgeois, Marc ULiege

in Manuel de fiscalité congolaise (2021)

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See detailBudgeting challenges on the path towards universal health coverage: the case of Benin.
Paul, Elisabeth ULiege; Sambiéni, N. Koué Emmanuel; Wangbe, Jean-Pierre et al

in Health Economics Review (2020), 10(1), 28

BACKGROUND: In its pursuance of universal health coverage (UHC), the government of Benin is piloting a project of mandatory social insurance for health entitled "ARCH". METHODS: We analysed budget data ... [more ▼]

BACKGROUND: In its pursuance of universal health coverage (UHC), the government of Benin is piloting a project of mandatory social insurance for health entitled "ARCH". METHODS: We analysed budget data and ARCH documents, and conducted four observation missions in Benin between March 2018 and January 2020. Results are presented in terms of the three classical objectives of public expenditure management. RESULTS: The government of Benin faces important budgeting challenges when it comes to implementing the ARCH social insurance project: (i) the fiscal space is quite limited, there is a limited potential for new taxes and these may not benefit the ARCH funding, hence the need to prioritise fiscal resources without jeopardising other areas; (ii) the purchasing of health services should be more strategic so as to increase allocative efficiency and equity; (iii) the efficiency of the expenditure process needs to be improved, and more autonomy needs to be devoted to the operational level, so as to ensure that health facilities are reimbursed in a timely fashion in order to meet insured people's health costs, in such a way as to avoid jeopardizing the financial equilibrium of these facilities. CONCLUSION: The important budgeting challenges faced by Benin when it comes to implementing its UHC policy are also faced by many other African countries. It is important to avoid a situation in which the resources dedicated by the government to the social health insurance system are at the expense of a reduction in the financing of preventive and promotional primary healthcare services. [less ▲]

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