References of "Baye, Ariane"
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See detailLe décrochage scolaire: comprendre les mécanismes, explorer les pistes d'intervention efficaces
Baye, Ariane ULiege

Conference given outside the academic context (2019)

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See detailImproving Literacy in Secondary Schools
Quiegley, Alex; Coleman, Robbie; Cunningham, Anna et al

Report (2019)

"This guidance report aims to help secondary schools improve literacy in all subject areas. It provides seven recommendations related to reading, writing, talk, vocabulary development and supporting ... [more ▼]

"This guidance report aims to help secondary schools improve literacy in all subject areas. It provides seven recommendations related to reading, writing, talk, vocabulary development and supporting struggling students. Throughout the report, recommendations emphasise the importance of disciplinary literacy. Disciplinary literacy is an approach to improving literacy across the curriculum. It recognises that literacy skills are both general and subject specific, emphasising the value of supporting teachers in every subject to teach students how to read, write and communicate effectively in their subjects. This guidance challenges the notion that literacy in secondary school is solely the preserve of English teachers, or literacy coordinators. The emphasis on disciplinary literacy makes clear that every teacher communicates their subject through academic language, and that reading, writing, speaking and listening are at the heart of knowing and doing Science, Art, History, and every other subject in secondary school." [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailLes exemples dans le discours pédagogique : étude expérimentale des impacts cognitifs et motivationnels sur les étudiants
Fossion, Gilles ULiege; Baye, Ariane ULiege

in Revue Internationale de Pédagogie de l'Enseignement Supérieur (2019), 35(Printemps), 1-25

Cette recherche analyse les impacts des exemples utilisés en appui d’un discours oral sur le public à qui ils s’adressent. Sur la base de résultats d’une précédente recherche, nous avons testé trois ... [more ▼]

Cette recherche analyse les impacts des exemples utilisés en appui d’un discours oral sur le public à qui ils s’adressent. Sur la base de résultats d’une précédente recherche, nous avons testé trois hypothèses. La première est que l’utilisation d’exemples a des impacts cognitifs et que l’ampleur de ces impacts diffèrent selon la forme que l’exemple revêt. La deuxième est que l’utilisation d’exemple génère des impacts motivationnels et qu’ils sont influencés par la forme de l’exemple mobilisé. La troisième est que certaines propriétés de l’exemple sont susceptibles de renforcer le sentiment de familiarité par rapport à l’exemple chez l’étudiant et qu’il existe des liens entre le sentiment de familiarité et les impacts cognitifs et motivationnels. Pour vérifier ces hypothèses, un protocole expérimental a été mis en place auprès de 229 étudiants universitaires répartis en 9 groupes. Chaque groupe a visionné un premier film où l’enseignant définit un concept, puis un second film où il présente un exemple spécifique (différent dans chaque groupe) illustrant ce concept. Les impacts cognitifs et motivationnels ont été mesurés via des questionnaires soumis après le visionnage des séquences audiovisuelles. L’analyse des résultats montre que l’exemple, de manière générale apporte une plus-value significative au niveau de la compréhension, de la mémorisation et de la motivation par rapport à la seule présentation du concept théorique. Plus spécifiquement, nous observons également que certaines formes d’exemple sont plus efficaces que d’autres au niveau de la compréhension (hypothèse 1) et pour générer de la motivation (hypothèse 2). Certaines propriétés de l’exemple augmentent significativement le sentiment de familiarité par rapport à l’exemple de l’étudiant. Nous constatons également que le sentiment de familiarité constitue une accroche motivationnelle efficace (hypothèse 3). [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailA Synthesis of Quantitative Research on Reading Programs for Secondary Students
Baye, Ariane ULiege; Lake, Cynthia; Inns, Amanda et al

in Reading Research Quarterly (2019), 54(2), 133-166

Recent initiatives in the United States and United Kingdom have added greatly to the amount and quality of research on the effectiveness of secondary reading programs, especially programs for struggling ... [more ▼]

Recent initiatives in the United States and United Kingdom have added greatly to the amount and quality of research on the effectiveness of secondary reading programs, especially programs for struggling readers. In this review of the experimental research on secondary reading programs, the authors focused on 69 studies that used random assignment (n = 62) or high‐quality quasi‐experiments (n = 7) to evaluate outcomes of 51 programs on widely accepted measures of reading. Categories of programs using one‐to‐one and small‐group tutoring, cooperative learning, whole‐school approaches including organizational reforms such as teacher teams, and writing‐focused approaches showed positive outcomes. Individual approaches in a few other categories also showed positive impacts. Categories in which these individual programs appear include programs emphasizing social studies/science, structured strategies, and personalized and group/personalization rotation approaches for struggling readers. Programs that provide a daily extra period of reading and those utilizing technology were no more effective, on average, than programs that did not provide these resources. The findings suggest that secondary readers benefit more from socially and cognitively engaging instruction than from additional reading periods or technology. [less ▲]

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See detailCéline Alvarez : un point de vue méthodologique
Dachet, Dylan ULiege; Baye, Ariane ULiege

Scientific conference (2019, February 05)

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See detailLutte contre l'échec scolaire et alternatives au redoublement
Dachet, Dylan ULiege; Michel, Aurore ULiege; Baye, Ariane ULiege

Scientific conference (2019, January 28)

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Peer Reviewed
See detailLes tables de discussion : une pratique d’évaluation formative par les pairs
Michel, Aurore ULiege; Baye, Ariane ULiege

in Jorro, Anne; Droyer, Nathalie (Eds.) L’évaluation, levier pour l’enseignement et la formation (2019)

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See detailUnderstanding and Addressing Common-Method Bias in International Large-Scale Assessments The Example of Reading Opportunities-To-Learn in PISA 2009
Vieluf, Svenja; Monseur, Christian ULiege; Baye, Ariane ULiege et al

in Cahiers des Sciences de l'Education (2019), (39), 1-48

Response style bias linked to Likert scales jeopardizes the validity and cross-cultural equivalence of constructs in comparative large-scale assessments. In our study, within-item multidimensional CFA and ... [more ▼]

Response style bias linked to Likert scales jeopardizes the validity and cross-cultural equivalence of constructs in comparative large-scale assessments. In our study, within-item multidimensional CFA and IRT models were implemented in order to disentangle common-method bias from the target opportunity-to-learn constructs in PISA 2009. This approach revealed promising results: evidence was found that the within-item multidimensional models improved the validity of the measurement of opportunity-to- learn (OTL) in the PISA context. With this model, stronger positive correlations between target OTL and reading achievement were observed at the student- and school-levels, whereas the common method dimension on which all OTL items loaded had robust negative correlations with reading achievement on both levels in all of the countries except Finland. Most of the variation in the common method dimension appeared at the student level, but some variation was also observed at the school and country levels. Country-level variation in the common method dimension appears to mainly reflect country differences in the tendency to acquiescence; country-level correlations with an acquiescence index computed on broader sets of PISA items were strong while those with an extreme response style index were rather weak. Further, negative correlations with socioeconomic status (SES) and reading ability were observed at the country level, showing that countries scoring high on the common method dimension are the less affluent and the lowest performing ones in reading. [less ▲]

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See detailA Quantitative Synthesis of Research on Writing Approaches in Grades 2 to 12
Slavin, Robert E.; Lake, Cynthia; Inns, Amanda et al

Report (2019)

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See detailLe redoublement est inefficace, socialement injuste, et favorise le décrochage scolaire
Galand, Benoit; Lafontaine, Dominique ULiege; Baye, Ariane ULiege et al

in Cahiers des Sciences de l'Education (2019), (38), 1-33

Ce texte présente différents types de recherches menées sur les effets du redoublement. Il synthétise d'abord les apports des enquêtes internationales concernant les effets du redoublement. Il passe ... [more ▼]

Ce texte présente différents types de recherches menées sur les effets du redoublement. Il synthétise d'abord les apports des enquêtes internationales concernant les effets du redoublement. Il passe ensuite en revue les résultats des études récentes, principalement européennes, concernant les effets du redoublement sur (a) le fonctionnement psychosocial des élèves, (b) le décrochage scolaire et (c) les apprentissages cognitifs. La plupart de ces études sont de bonne qualité méthodologique et observent soit une absence de bénéfice du redoublement, soit des effets négatifs. L'année redoublée semble bien une année inutile. En conclusion, les implications pratiques des résultats passés en revue sont discutées, notamment la nécessité de promouvoir d'autres façons d'aider les élèves en difficulté. [less ▲]

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See detailComprendre et intervenir en situation de décrochage scolaire
Baye, Ariane ULiege

Conference given outside the academic context (2018)

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See detailPostface
Baye, Ariane ULiege

in Capitaine, Florence; Bosmans, Catherine; Chantraine, Martine (Eds.) Osez l'approche interactive : l'expérience du projet Maternelle (2018)

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See detailSoutien aux comportements positifs
Deltour, Caroline ULiege; Bluge, Valérie ULiege; Michel, Aurore ULiege et al

Conference given outside the academic context (2018)

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Peer Reviewed
See detailSoutien aux comportements positifs
Deltour, Caroline ULiege; Bluge, Valérie ULiege; Michel, Aurore ULiege et al

Conference (2018, May 24)

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See detailL'éducation basée sur des preuves
Baye, Ariane ULiege

Scientific conference (2018, May 23)

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See detailLes approches « evidence-based » en éducation et les pédagogies actives
Baye, Ariane ULiege; Fagnant, Annick ULiege; Frusch, Julie

Conference (2018, March 23)

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See detailLes approches « évidence-based » en éducation et les pédagogies actives Un exemple basé sur l’apprentissage coopératif et un enseignement explicite d’une approche métacognitive en résolution de problèmes mathématiques au primaire
Baye, Ariane ULiege; Fagnant, Annick ULiege; Frusch, Julie

Conference (2018, March)

Il existe une multitude d’approches d’enseignement qui peuvent paraître plus ou moins efficaces à l’enseignant qui les met en œuvre dans sa classe. Pour dépasser cette simple « impression », les ... [more ▼]

Il existe une multitude d’approches d’enseignement qui peuvent paraître plus ou moins efficaces à l’enseignant qui les met en œuvre dans sa classe. Pour dépasser cette simple « impression », les recherches (quasi)expérimentales tentent d’évaluer l’efficacité des approches pédagogiques, que celles-ci s’inscrivent ou non dans le champ des pédagogies actives, notamment en mesurant les progrès cognitifs des élèves. Les méta-analyses permettent de prendre encore un peu plus de recul en combinant les apports d’un ensemble de recherches centrées sur une même thématique. La présente communication est organisée en trois volet. Après avoir expliqué ce que recouvre le concept « evidence-based » en éducation, le premier volet s’intéressera à interroger la place des pédagogies actives dans ce contexte. Dans un second temps, le champ se réduira pour cibler le domaine des mathématiques au primaire, mettant notamment en évidence l’impact positif de l’apprentissage coopératif et des pédagogies métacognitives. Enfin, dans un troisième temps, un exemple d’approche combinant ces deux éléments sera développé dans le domaine de la résolution de problèmes mathématiques au primaire. Quelques éléments permettant de mettre en lumière l’efficacité de cette approche, tant sur les performances des élèves, que sur les variables métacognitives et motivationnelles seront également exposés. [less ▲]

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