References of "Barbu, Cristina"
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Peer Reviewed
See detailA study of the links between trilingualism, short term memory and attentional control
Bouffier, Marion ULiege; Barbu, Cristina ULiege; Majerus, Steve ULiege

Poster (2017, May 31)

Some studies observed a cognitive advantage in bilingual/multilingual speakers, while other studies have recently questioned the existence of such an advantage. The aim of this study was to assess the ... [more ▼]

Some studies observed a cognitive advantage in bilingual/multilingual speakers, while other studies have recently questioned the existence of such an advantage. The aim of this study was to assess the potential cognitive advantages of trilingualism, by focusing on two cognitive functions that have been rarely explored in the context of multilingualism while being strongly recruited during language learning and processing, namely auditory-verbal short term memory and attention. In 51 participants raised in Luxembourg and speaking at least three languages (Luxembourgish, German, French), auditory-verbal short term memory abilities were assessed via immediate serial recall tasks while attentional abilities were assessed via auditory-verbal running spans under different attentional control demands. Using Bayesian regression analysis, we observed strong evidence for an association between trilingual language proficiency and auditory-verbal short term memory as well as attentional abilities, while controlling for general intellectual efficiency. This study suggests that auditory-verbal short-term memory and attention are important candidate cognitive functions for the exploration of the potential cognitive advantages associated with the study and mastery of multiple languages. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailExploration des liens entre la mémoire à court terme, l'attention et le multlinguisme
Bouffier, Marion ULiege; Barbu, Cristina ULiege; Majerus, Steve ULiege

Poster (2017, April 10)

Alors que de nombreuses études ont observé un avantage cognitif lié à la pratique bilingue ou multilingue, d’autres études récentes ont remis en question l’existence d’un tel avantage. Le but de la ... [more ▼]

Alors que de nombreuses études ont observé un avantage cognitif lié à la pratique bilingue ou multilingue, d’autres études récentes ont remis en question l’existence d’un tel avantage. Le but de la présente recherche était d’investiguer les avantages cognitifs potentiels du trilinguisme en examinant la mémoire à court terme et l’attention auditivo-verbales. En effet, bien que ces fonctions cognitives soient largement sollicitées dans le cadre de l’apprentissage et du traitement du langage, elles n’ont que rarement été explorées dans le cadre du multilinguisme. Ainsi, nous avons recruté 51 participants luxembourgeois âgés de 18-32 ans et maîtrisant au moins trois langues (le luxembourgeois, l’allemand et le français). Nous avons évalué les capacités de mémoire à court terme auditivo-verbales avec un test de rappel sériel immédiat, tandis que les capacités attentionnelles ont été mesurées via des tâches de running span auditivo-verbales sous diverses conditions de contrôle attentionnel. A l’aide d’analyses de régression Bayésiennes, nous avons constaté l’existence d’un lien important entre le niveau de maîtrise des trois langues et les performances aux tâches de mémoire à court terme et d’attention auditivo-verbales, et ce en contrôlant l’effet de l’intelligence générale. Ces résultats suggèrent donc que les avantages cognitifs liés au multilinguisme s'expriment de manière particulièrement nette au niveau de la mémoire à court terme et de l'attention auditivo-verbales. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailThe effect of one year of second-language immersion school program on cognitive development
Gillet, Sophie ULiege; Barbu, Cristina ULiege; Nkiani, Bwetol et al

Poster (2016, May 19)

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