References of "Leclercq, Dieudonné"
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Peer Reviewed
See detailLa connaissance partielle chez le patient : pourquoi et comment la mesurer
Leclercq, Dieudonné ULiege

in Education Thérapeutique du Patient [=ETP] = Therapeutic Patient Education [=TPE] (2009), 1(2), 201-212

Introduction: The certainty or the doubt, justified or not, a patient has in his knowledge about his illness influences largely his decision to act or, on the contrary, to verify, to ask for help ... [more ▼]

Introduction: The certainty or the doubt, justified or not, a patient has in his knowledge about his illness influences largely his decision to act or, on the contrary, to verify, to ask for help. Nevertheless, in the process of knowledge assessment, in patient education as well as in classical training systems, respondants are too rarely asked to provide, in addition to each answer to each question, a degree of certainty. Objectives: This paper explains how to collect these degrees of certainty, namely with the help of a spectral test applied in oral mode, and how to interpret and use these data in a formative perspective. Description:Metacognitive concepts and indices are developed and illustrated as well as graphical representations. Examples are provided in the domain of diabetic patients education. Conclusions: Spectral analysis of the responses’ qualities is useful to measure individual patients’ degree of mastery as well as to evaluate the efficacy of a training applied to a group of patients. [less ▲]

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See detailTests fractionnés de la capacité à réagir à des cas complexes en situation scolaire
Leclercq, Dieudonné ULiege; Tooth, Alexandra; Delcomminette, Séverine ULiege

in UCL (Ed.) Actes du Colloque (2009)

This testing design aims to assess, in a simulated way) a senior high school teacher competence that consists in being confronted with a problematic situation (a case) of school life that resort from ... [more ▼]

This testing design aims to assess, in a simulated way) a senior high school teacher competence that consists in being confronted with a problematic situation (a case) of school life that resort from educational psychology. In a first phase, data being insufficient, the teacher can merely elaborate a few explaining hypothesis. In a second phase, having obtained more information, he (she) can choose among a series of hypothesis the most likely one. In a third phase, if the hypothesis is confirmed, the teacher can imagine imagine his / her most appropriate reactions. In order to test simultaneously hundreds of students in the same amphitheatre, a series of sheets (formulas) are distributed, answered and then collected, additional information having ben provided in between two series of sheets. This explains the expression “fractionated”. [less ▲]

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See detailComment (ne pas) saloper sa présentation PowerPoint
Leclercq, Dieudonné ULiege

Scientific conference (2009)

Ce PowerPoint (en version pdf) liste (et illustre) une série d'erreurs à ne pas commettre, qui nuisent à la visibilité, la lisibilité, l'intelligibilité, le plaisir.

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Peer Reviewed
See detailUne proposition d'alternative au cours magistral en grand groupe
Henry, Valérie ULiege; Leclercq, Dieudonné ULiege

Conference (2008, May)

L’enseignement en grand groupe et en particulier en 1ère année à l’université possède ses propres spécificités qui conduisent souvent l’enseignant à devoir utiliser une méthode d’enseignement ... [more ▼]

L’enseignement en grand groupe et en particulier en 1ère année à l’université possède ses propres spécificités qui conduisent souvent l’enseignant à devoir utiliser une méthode d’enseignement essentiellement transmissive où l’apprenant se trouve principalement en position de récepteur des informations communiquées. Dans un cours de Statistique descriptive dispensé à des étudiants en 1ère année d’Ingénieur de Gestion à l’Université de Liège, nous avons mis en place un dispositif proposant une alternative au cours magistral, alternative que nous décrivons dans cet article. Nous débutons par une analyse de la situation antérieure à notre intervention et par une description des objectifs qui ont conduit à opérer un changement par rapport à l’existant. Dans la deuxième partie, nous décrivons le dispositif mis en place et nous l’analysons à la lumière de deux modèles théoriques. L’étape suivante consistera à étudier, via des questionnaires, les liens entre nos méthodes pédagogiques, nos objectifs annoncés et leur impact sur la performance des apprenants lors de l’épreuve certificative. [less ▲]

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See detailAudio-visuel et Apprentissage
Leclercq, Dieudonné ULiege

Learning material (2008)

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See detailLe modèle des événements d'apprentissage-Enseignement
Leclercq, Dieudonné ULiege; Poumay, Marianne ULiege

Learning material (2008)

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See detailPsychologie Educationnelle de l'Adolescent et du Jeune Adulte
Leclercq, Dieudonné ULiege

Learning material (2008)

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See detailLes compétences, des objectifs particuliers.
Beckers, Jacqueline ULiege; Leclercq, Dieudonné ULiege; Poumay, Marianne ULiege

Learning material (2008)

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Peer Reviewed
See detailThe 8 Learning Events Model: a Pedagogic Conceptual Tool Supporting Diversification of Learning Methods Experienced by the Online Student
Verpoorten, Dominique ULiege; Poumay, Marianne ULiege; Leclercq, Dieudonné ULiege

in Interactive Learning Environments (2007), 15(2), 151-160

This paper presents the 8 Learning Events Model (8LEM), a pedagogical reference framework which was used, in more than 100 online course, as a starting point for instructional planning. Besides supporting ... [more ▼]

This paper presents the 8 Learning Events Model (8LEM), a pedagogical reference framework which was used, in more than 100 online course, as a starting point for instructional planning. Besides supporting teachers in early stages of the learning design continuum, the paper shows how this learning/teaching model, as a professional development tool, prompts them to diversify the learning methods experienced by students in their courses. A two-pronged rationale about the importance of this diversification with respect to "mathetic" competence development and epistemology is also proposed to discussion. [less ▲]

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See detailComment savoir ce que l'on sait ?
Leclercq, Dieudonné ULiege; Poumay, Marianne ULiege

in Leclercq, Dieudonné (Ed.) Psychologie Educationnelle de l'adolescent et du jeune adulte, chap. 6 (2007)

Une définition opérationnelle est proposée, qui permet de distinguer 3 opérations (Jugement, analyse, régulation) à trois moments (Pré, Per, Post) sur deux objets (processus et productions) dans deux ... [more ▼]

Une définition opérationnelle est proposée, qui permet de distinguer 3 opérations (Jugement, analyse, régulation) à trois moments (Pré, Per, Post) sur deux objets (processus et productions) dans deux situations (apprentissage et évaluation).Des exemples de situations combinant ces diverses facettes sont donnés et commentés. Des liens théoriques sont faits entre métacognition et les théories de l'estime de soi, du sentiment d'auto-efficacité, des auto-explications, des attributions causales, de la dissonance cognitive, des préconceptions. [less ▲]

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See detailDéontologie des formateurs et des chercheurs en éducation
Leclercq, Dieudonné ULiege; Poumay, Marianne ULiege

Learning material (2007)

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See detail"Evaluation Clinique Objective et Structurée à l'Université de Liège
Philippe, Geneviève ULiege; Leclercq, Dieudonné ULiege; Angenot, Luc ULiege et al

Article for general public (2007)

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