References of "Lafontaine, Dominique"
     in
Bookmark and Share    
Full Text
See detailLiteracy in Cyprus. Country Report. Short version
Balbinot, Valeria; Heracleous, Maria; Manolitsis, George et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 3 (0 ULiège)
Full Text
See detailLitteratie en Belgique francophone. rapport court
Garbe, Christine; Géron, Stéphanie ULiege; Lafontaine, Dominique ULiege et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 19 (1 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailFréquenter des pairs très performants n'a pas que des vertus: impact de l'école ou de la classe fréquentée sur le concept de soi scolaire (Le BFLPE)
Dupont, Virginie ULiege; Lafontaine, Dominique ULiege

in Revue Française de Pédagogie (2016), 195

Cette note de synthèse porte sur un phénomène connu sous le nom de « Big-Fish-Little-Pond effect » (BFLPE; l’effet « gros poisson dans le petit étang »). Les études consacrées à cet effet montrent que la ... [more ▼]

Cette note de synthèse porte sur un phénomène connu sous le nom de « Big-Fish-Little-Pond effect » (BFLPE; l’effet « gros poisson dans le petit étang »). Les études consacrées à cet effet montrent que la fréquentation d’une école ou d’une classe aux performances moyennes élevées peut ne pas être favorable sur le plan socio-affectif. Plus précisément, il apparait qu’à performances individuelles équivalentes, fréquenter une école ou une classe aux performances élevées est associé à un concept de soi académique plus faible. Cet effet dû aux comparaisons sociales réalisées avec le groupe de référence que constitue l’école ou la classe est par ailleurs présent dans une large majorité de pays et touche l’ensemble des élèves quels que soient leurs caractéristiques. [less ▲]

Detailed reference viewed: 24 (4 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailFavoriser la co-régulation et la co-construction d’une démarche efficace de résolution de problèmes mathématiques en fin d’enseignement primaire
Jaegers, Doriane ULiege; Lafontaine, Dominique ULiege; Fagnant, Annick ULiege

in Schweizerische Zeitschrift fur Bildungswissenschaften = Rivista Svizzera di Scienze dell'Educazione = Revue Suisse des Sciences de l'Education (2016), 38(3), 569-589

Detailed reference viewed: 61 (18 ULiège)
Full Text
See detailVingt ans de réformes en FWB, au bout du chemin l'excellence ?
Lafontaine, Dominique ULiege

Conference given outside the academic context (2016)

Detailed reference viewed: 30 (1 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailL'évaluation de la lecture-compréhension dans les enquêtes internationales: enjeux et perspectives
Lafontaine, Dominique ULiege; Schillings, Patricia ULiege

in Revue Française de Linguistique Appliquée (2015), XX(2), 9-20

Detailed reference viewed: 85 (20 ULiège)
Full Text
See detailPacte pour un enseignement d'excellence: état des lieux
Demeuse, Marc; Friant, Nathanaël; Maystadt, Philippe et al

Report (2015)

Detailed reference viewed: 105 (14 ULiège)
Full Text
See detailFilles et garçons : ensemble, c'est tout ?
Lafontaine, Dominique ULiege

in Entrées Libres (2015), (97), 2-3

Detailed reference viewed: 39 (6 ULiège)
Full Text
See detailÉvaluations à large échelle : prendre la mesure des effets de contexte
Lafontaine, Dominique ULiege

Conference (2015, January 28)

The communication (Keynote conference) give a comprehensive overview of how contexts have been taken into account in large-scale international assessments of achievement. The following topics are ... [more ▼]

The communication (Keynote conference) give a comprehensive overview of how contexts have been taken into account in large-scale international assessments of achievement. The following topics are investigated: 1) the growing importance of contextual questionnaires in PISA 2) the response-style biases and how they can jeopardize validity and comparability of measures (especially of self-reported non-cognitive outcomes measured by Likert scales) 3) the frame-of-reference (group) effects (BFLPE) and their differential impact depending on the structure of education systems. [less ▲]

Detailed reference viewed: 97 (7 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailEquity in opportunity-to-learn and achievement in reading: A secondary analysis of PISA 2009 data
Lafontaine, Dominique ULiege; Baye, Ariane ULiege; Vieluf, Svenja et al

in Studies in Educational Evaluation (2015), 47

Using data from PISA 2009, the present study investigates firstly how equally students are exposed to opportunities to improve their reading skills (OTL) depending on the school they are enrolled in, and ... [more ▼]

Using data from PISA 2009, the present study investigates firstly how equally students are exposed to opportunities to improve their reading skills (OTL) depending on the school they are enrolled in, and secondly the links between OTL in reading and achievement at the school level. A multidimensional within-item IRT is used to model the OTL. The intraclass correlation of both OTL dimensions issued from the IRT analysis – reading fiction and reading non-continuous tasks – is high, especially in differentiated education systems, showing an unequal exposure to OTL in reading according to the school. Robust correlations between the two OTL dimensions and reading achievement are observed at the school level. In addition, the results of a multilevel regression analysis show that a substantial proportion of the between-school variance in reading can be explained by OTL and by the school social intake. The proportion of between-school variance explained jointly by OTL and social intake is higher in differentiated education systems than in comprehensive ones. [less ▲]

Detailed reference viewed: 82 (23 ULiège)
Full Text
See detailIl faut agir sur les structures et les pratiques
Lafontaine, Dominique ULiege

in Wallonie : Revue du Conseil Economique et Social de la Région Wallonne (2014), (124), 16-19

Detailed reference viewed: 47 (14 ULiège)
Full Text
See detailLe redoublement en Fédération Wallonie-Bruxelles
Baye, Ariane ULiege; Chenu, Florent ULiege; Crahay, Marcel ULiege et al

Report (2014)

Detailed reference viewed: 303 (38 ULiège)
Full Text
See detailDe 2000 à 2012 : Les élèves de 15 ans ont progressé en lecture
Lafontaine, Dominique ULiege; Baye, Ariane ULiege

in Caractères (2014), 47/48/49

Detailed reference viewed: 16 (3 ULiège)
Full Text
See detailA petits pas dans la bonne direction
Lafontaine, Dominique ULiege

in TRACeS de ChanGements (2014), 215(mars & avril), 4-5

Detailed reference viewed: 74 (26 ULiège)
Peer Reviewed
See detailL'évaluation des compétences en salle de classe : régulations entre politiques et pratiques
Laveault, Dany; Dionne, Eric; Lafontaine, Dominique ULiege et al

in Dierendonck, Christophe; Loarer, Even; Rey, Bernard (Eds.) L'évaluation des compétences en milieu scolaire et en milieu professionnel (2014)

Detailed reference viewed: 117 (12 ULiège)
Full Text
See detailLa culture mathématique à 15 ans. Premiers résultats de PISA 2012 en Fédération Wallonie-Bruxelles
Demonty, Isabelle ULiege; Blondin, Christiane ULiege; Matoul, Anne ULiege et al

in Les Cahiers des sciences de l'éducation (2013), 34

Detailed reference viewed: 96 (18 ULiège)
Full Text
See detailL'école de la réussite : élargir l'angle de vue, croiser les perspectives
Lafontaine, Dominique ULiege

Conference given outside the academic context (2013)

Detailed reference viewed: 90 (10 ULiège)