A

Q

TRANSFRONTIER TELEVISION
IN THE EUROPEAN UNION:

MARKET IMPACT AND
SELECTED LEGAL ASPECTS

Background Paper
prepared by the
European Audiovisual Observatory
for a Ministerial Conference
on Broadcasting organised by
the Irish Presidency
of the European Union

Dublin & Drogheda
1 - 3 March 2004

Session 3
“The Impact of
Transfrontier Broadcasting
Services on Television Markets
in Individual Member States”

* X %
A :
* /*
= s

* ok

COUNCIL CONSEIL
OF EUROPE DE L'EUROPE







The European Audiovisual Observatory is honoured to have been asked to contribute this
paper to the Informal Ministerial Conference hosted by the Irish Minister for Communications,
Marine and Natural Resources, Mr. Dermot Ahern, TD.

Established just over 11 years ago as an enlarged partial agreement of the Council of Europe,
the Observatory today comprises 35 Member States, as well as the European Union
represented by the European Commission. As a public service body the Observatory strives to
improve the transparency of information flows in the film and audiovisual sector. To accomplish
this it draws upon a Europe-wide network of correspondents and partners from throughout the
industry. It is thus in a unique position to serve the needs of policy-makers and professionals
alike by providing the overviews essential to good practice.

The document that follows provides just such an overview of current market conditions and
legal aspects in relation to transfrontier television. Its contents were prepared by Dr. Susanne
Nikoltchev and Prof. Dr. André Lange, respectively responsible for the Legal Information and for
the Markets and Financing Departments at the European Audiovisual Observatory. We hope
you will find it a useful starting point for an open exchange of views.

In the recent past the Observatory has been honoured to contribute to conferences in the
audiovisual policy area organised under the French, Finnish, Spanish, Greek and Italian
Presidencies of the European Union. My colleagues and | extend our sincere thanks to the
Irish Presidency of the European Union for allowing us the opportunity to contribute once more.
We have no doubt that the occasion will prove fruitful and stimulating for all involved.

/7

Executive Director
European Audiovisual Observatory







TRANSFRONTIER TELEVISION IN THE EUROPEAN UNION
MARKET: MARKET IMPACT AND SELECTED LEGAL ASPECTS

INTRODUGCTION. ...ttt ettt sttt e s st e s b e e e e enneeeeeaans 4

Chapter 1

TRANSFRONTIER TELEVISION IN THE EUROPEAN UNION:

MARKET IMPACT ... ettt ettt e e et e e e e et e e e enb e e e e e ante e e e enneeeeeenneeaeas 6
1) More than 3,000 broadcasters in 2004 .............oiieeiiiiiiiiieeee e, 6
) Historical @VOIULION .........o.ooiii e 6
1)} Transfrontier teleViSioN ............eeiiiiii i 9
V) Access to foreign channels....... ..o 10
V) The impact of transfrontier television on audiences and markets ................. 12
VI) The economic impact: the ‘black box’ economy of television in Europe........ 13

Chapter 2

TRANSFRONTIER TELEVISION IN THE EUROPEAN UNION:
SELECTED LEGAL ASPECTS
Jurisdiction over Broadcasters, EC-Rules, Case Law, and an Ever-Changing

AUdIOVISUAI LANASCAPE ....ceeviiiiii i e ettt e e e e e e e e e e e e e e e aann e eas 14
) 11 oo [ ez { o] o USSR 14
1)} Directive 89/552/EEC ..........uiiieieee et 14

1 The Main PrinCIpIeS .....coooi i 15
2 CASE LAW...i it a e 16
3 Prelude to Revising the 1989-Directive .........cccccvvveiviieiiiiciieee e, 21
) DireCtive 97/36/EC........oo ottt 22
T NeW “Old" RUIES ......cooiiiiiie e 22
2 InaNUtShell.........o e 26
V) Observations and QUESHIONS ..........oiiiiiiiiiiiiiie e 27

o e = T G OSSPSR 29
SELECTION OF RELEVANT CASE LAW AT THE EUROPEAN LEVEL .......ccccooviiiiiiiee. 30
SELECTION OF DECISIONS TAKEN AT A NATIONAL LEVEL.....cocoiiiiiiiieeeiee e, 32

o =81 34

METHODOLOGICAL ISSUES RELATING TO THE IDENTIFICATION OF TV CHANNELS .34



E X E C U T 1 V E S UMMARY

TRANSFRONTIER TELEVISION IN THE EUROPEAN UNION:
MARKET IMPACT AND SELECTED LEGAL ASPECTS

Chapter 1: Transfrontier Television in the European Union -
Prevalence and Market Impact

As of January 2004, the European Audiovisual Observatory estimates that a total of
1,100 national or transnational television channels are available or originate in the
European Union. More than 200 of these channels target non-national markets.
In addition there are around 1,900 regional and local channels of which almost 70 are
carried on satellites.

Channel numbers have risen steeply from 103 in 1990 to more than 1,100 in 2003
(excluding local channels) - movie and sports themed channels are those showing
the fastest increase in numbers.

Five types of channels involved in transfrontier broadcasting can be identified:

i. Single-language pan-European channels
BBC World, TV5 Europe CNN International, ...
ii. Pan-European channels with distinct language versions
Euronews
TV1000
Discovery Channel
iii. ‘Delocalised channels’ established in country A and targeting country B
RTLY, TV3 (targeting Scandinavian countries).
iv. Channels serving country of origin A but with advertising windows
targeting country B
Pro7, the future Irish version of Sky News, ...
V. Channels established outside Europe but relayed through European
satellites
TV Globo International

The impact of transfrontier television varies widely in terms of audience share, from
marginal in the larger markets to a significant impact in smaller markets:

= Less than 1% of total audience in the UK, France, ltaly, Spain in
2002..

= ...but 84% of total audience in Luxembourg,

= 46% of total audience in Ireland,

= and more than 30% in Austria, the French Community of Belgium,
and Sweden.

Estimating the economic impact of transfrontier television on national markets
remains difficult if not impossible, as companies operating transfrontier channels
publish no geographical breakdown of their revenues.

From a methodological point of view, the Observatory faces increasing problems in
tracking reliably the number of TV channels in existence in Europe and in
ascertaining the country of establishment of a certain number of channel providers.



E X E C U T IV E S U MM A R Y

TRANSFRONTIER TELEVISION IN THE EUROPEAN UNION:
MARKET IMPACT AND SELECTED LEGAL ASPECTS

Chapter 2: Jurisdiction Over Broadcasters
EC-Rules, Case Law and an Ever-changing Audiovisual Landscape

e The balance between the interest of a state in regulating broadcasting within its territory
(including organisational and content-related matters), and the fundamental freedom to
disseminate and receive information is at the very heart of jurisdiction over
broadcasters. Should a broadcaster perceive this balance as tilted to its detriment it will
try to find a more hospitable environment for conducting its business.

e The freedom of services and freedom of establishment warranted under the EC Treaty,
as well as secondary law translating these freedoms into regulation of specialised
areas have facilitated decisions by broadcasters in favour of non-national
establishment. Moreover, the “Television without Frontiers” Directive ensures that
television broadcasts can circulate freely between Member States and that
broadcasters can offer their services throughout the European Union, regardless of the
Member State from which they operate.

e As a consequence, the question as to which Member State has jurisdiction over which
broadcaster becomes highly relevant. The paper describes the basic principles by
which the “Television without Frontiers” Directive regulates jurisdiction and summarises
the most relevant case law. Due to the complexity of the issue, the enormous growth of
the broadcasting sector in past years, and the impact of new technology on television
services, open questions remain and these are highlighted by the paper.






TRANSFRONTIER TELEVISION IN THE EUROPEAN UNION:
MARKET IMPACT AND SELECTED LEGAL ASPECTS

INTRODUCTION

The following paper by the European Audiovisual Observatory aims to describe the current
European landscape in relation to transfrontier television in the European Union. This document
was drawn up at the request of the Irish Presidency of the Union and provides background material
for a discussion on “The impact of of transfrontier broadcasting services on television markets in
individual Member States”. This discussion is to take place within the framework of an Informal
Ministerial Conference on Broadcasting (Dublin and Drogheda, 1-3 March 2004).

This contribution by the Observatory should be considered as providing general market information
on the current television broadcasting landscape, as well as a discussion of selected legal aspects
relating to transfrontier television, but it does not pretend to provide an in-depth analysis of the
impact of the ‘Television without Frontiers’ Directive.

Most of the market data in the first chapter of this document is drawn from the Observatory
statistical Yearbook, 2003 edition’. The contents of the second chapter dealing with selected legal
aspects draw in part on an /RIS Special: Jurisdiction over Broadcasters in Europe, published in
2002 by the Observatory®.

" Yearbook 2003, Film, Television, Video and Multimedia in Europe, 5 volumes, European Audiovisual Observatory,
Strasbourg 2003.

2 This publication resulted from a Round-table Discussion that the European Audiovisual Observatory organised jointly with
the Institute for Information Law (University of Amsterdam) and the European Platform of Regulatory Authorities (epra) in
Summer 2001. For more information see also:

http://www.obs.coe.int/oea_publ/iris_special/2002.html ).







1)

Chapter 1

TRANSFRONTIER TELEVISION IN THE EUROPEAN UNION:
MARKET IMPACT

Prof. Dr. André Lange, Head of Department, Markets and Financing,
European Audiovisual Observatory

More than 3,000 television channels in 2004

The combined effect of deregulation, the advance of digital technology, and over-capacity of
European satellite systems has multiplied the number of television services available, to the extent
that the simple counting of channels has become a complex issue (see Appendix 2 on
“Methodological Issues”).

According to recent estimates made by the European Audiovisual Observatory, based on a
systematic identification of television channels operating in January 2004, the following
classsification of TV channels operating in the 15 Members of the European Union may be drawn

up”:

I

A useful overview of the historical trend in channel supply is provided in an analysis by Screen Digest4.
The definitions used and the population studied are not entirely identical to those employed by the
Observatory (for example Screen Digest does not include small local stations), but this analysis has the
advantage of providing a historical view for the period 1990 to 2003, as well as a breakdown by genre.
The number of channels counted has increased from 103 in 1990 to 1,132 in April 2003. Movie
channels (from 7 in 1990 to 143 in 2003) and sports channels (from none in 1990 to 92 in 2003) have

38 public service channels with a licence for national coverage by analogue terrestrial
transmission;

2 mixed ownership (public/private) channels with a licence for national coverage by
analogue terrestrial transmission;

43 privately-owned channels with a licence for national coverage by analogue terrestrial
transmission;

21 commercial packagers (digital platforms) distributing channels to end-users (cable-
operators and DTT operators are not included here);

75 publicly-owned channels with national coverage through cable, satellte or DTT
distribution;

702 privately-owned channels with national coverage through cable, satellite or DTT
distribution,

218 channels (public or private) targeting non-national markets (including channels
targeting markets outside the EU). Alternatively, 162 “dedicated channels” can be identified
in the European Union, that is channels conceived for a specific country but established in
another country;

Around 1,900 channels with regional or local coverage, of which 62 are also accessible via
satellite, meaning that they are de facto national or pan-European;

162 regional or local windows in national programming schedules.

Historical evolution

seen the biggest increases.

% See Table 2, page 8
4 “European Multichannel Television. A high turnover business”, Screen Digest, May 2003, pp. 149-156. See Table 1 and
Figure 1 overleaf.



Table 1: Number of television channels by channel genre in Europe
(1990 to May 2003)

1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996

General 75 77 93 103 109 117 129
Children's 1 2 2 5 6 8 13
Movie 7 9 11 19 22 26 34
Music 3 3 4 7 11 17
News, Business, Parliamentary 5 5 6 12 13 16 25
Sport 0 12 12 15 15 18 22
Shopping 1 1 1 3 3 3 5
Entertainment, Computer, Games 7 9 11 14 14 19 23
Culture, Documentary 3 5 6 8 8 11 23
Health, Lifestyle, Weather, Travel 0 0 0 0 0 0 3
Other 1 1 4 7 7 12 21
Total channels 103 124 149 190 204 241 315
1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003
General 147 177 192 210 222 249 261
Children's 21 26 45 64 66 77 78
Movie 70 93 109 120 128 142 143
Music 28 35 42 56 64 74 75
News, Business, Parliamentary 39 49 54 60 70 85 88
Sport 26 42 53 68 82 92 92
Shopping 5 7 7 15 33 47 52
Entertainment, Computer, Games 34 43 50 59 66 73 74
Culture, Documentary 33 55 75 82 86 94 94
Health, Lifestyle, Weather, Travel 4 8 8 11 16 20 22
Other 46 59 83 104 124 149 153
Total channels 453 594 718 849 957 1102 1132
Figure 1: Number of television channels by genre in Europe (1990 to 2003)
1200 - O Other
[ ] E Health, Lifestyle, Weather,
1000 = Travel
O Culture, Documentary
800 D Entertainment, Computer,
Games
OShopping
600
OSport
400 4 ONews, Business, Parliamentary
B Music
200 <
B Movie
0 OChildren's
& '99" @q"' @Q“’ @q"‘ \&6 \cga‘b '96\ @q‘b & '1900 '19& '19& '\965 B General

Source: Screen Digest



Table 2:

Number of television channels in Europe (January 2004)

Gty Nationwide chan_nel_s (with a(.':\tg/z: r;t';ﬂr:gi;,:i";ﬁsvﬁzb;i ci(;':rligerlis Chann'els Regional or Ferritorial channels| Local sta'tions R;?r:gga:gc;cnal .
EUR 15 analogue terrestrial licence) analogue terrestrial transmission) e targeting (terrestrial or cable) (1) (terrestrial or national Various
foreign markets| cable)
i . ) . . country i . channels
Public Mixed |Private Public Private Public Private
AT 2 1 7] 8 1(1) 39 9
BE (CFR) 2 1 7| 10 1 12
BE (DSG) 1
BE (VLG) 3] 1 10 7 10
DE 2 11 12 76 5 8 13 (11) 13 (6) 149 21
DK 2 6] 23 1 17 20
ES 2 3] 13| 85 18 12 16 (4) 897 (8) 17
Fl 2 2 3 4 11 1 2 56 9
FR 4 3] 4 116 13 37 2 13 110 25
GB 3 2 18 203 10 116 1 15 (13) 12 6 (6)
GR 2 8 1 20 5 1 1 49
IE 3 1 | 2
IT 3 6 15 96 14 1 1 >250 (16) 20
LU 1 1 3] 8| 1
NL 3 1 26| 10 15 12 >200 8
PT 2 2 1 23 18 3] 2
SE 3 1 5 20| 10 14 27 27
EUR15 38 43 75 702 162 218| ca.1900 (62) 162 (6)
New Member States as at 1.5.2004
cYy 2 3] 1 1 4 8
cz 2 2 5 11 12 17 3]
EE 1 3] 1 7
HU 1 2 2 20 11 4 41 6]
LT 2 3] 1 1 10
LV 2 2 1 2 24
MT 1 9
PL 2 3] 1 33 16 12 12
SI 2 3 36
SK 2 2 2 3] 72
Other countries bound by the TWF Directive
IS 1 3] 1 4
NO 2 1 1 5 17 29 15

(1) Numbers in brackets indicate the number of regional or local channels also broadcast on satellite
See Appendix 2 for a note on methodology and the classification criteria applied here.

Source: European Audiovisual Observatory




1)} Transfrontier television

Cross-border television is not a new phenomenon: natural overspill and redistribution of
channels from neighbouring countries in markets with high cable penetration such as the
Netherlands, Belgium, Denmark or Ireland was already well advanced before the adoption of
the ‘Television without Frontiers’ Directive in 1989. But it is also clear that the development of
cable and satellite infrastructures and the establishment of a legal framework allowing the free
circulation of channels has reinforced the importance of cross-border broadcasting.

Various categories of channels have been created with the clear objective of principally
targeting markets outside their country of establishment. A suggested typology of this kind of
channel would be:

Channels in an unique language but with a clear pan-European
vocation. This kind of channel was initiated in the mid-80’s by services such
as Sky Channel, Music Box, or, in the public service group, TV5 or 3-sat. The
introduction of digital television, which allows for multilingual versions, has
partly outdated this formula for private broadcasters, but it is still practised by
public channels tailored for the international promotion of language and
culture and by some music channels.

Examples: TV5 Europe, BBC World, BBC Prime, 3sat, BVN,
MTV Europe, VH-1

Pan-European services with distinct linguistic versions targeting specific
linguistic markets, within and without the EU, and in particular Central and
Eastern European markets. In Observatory statistics, the separate linguistic
versions of a service are counted as distinct channels.

Examples: These kinds of services are provided by pan-European
channels such as Eurosport, Eurosport News, Euronews.

This format is also used by Nordic digital packagers such as Canal
Digital and Viasat, established in Sweden and broadcasting distinct
linguistic versions of the same channel to Denmark, Finland and
Norway.

This is also the typical format used by American groups broadcasting
thematic channels to Europe from the UK or from the Netherlands
(including Central and Eastern European countries). This is the case
for Turner Broadcasting (TCM, Cartoon Network), Discovery
Networks Europe (Discovery Channel, Animal Planet Europe,...),
Fox (Fox Kids), Hallmark (Hallmark Channel), National Geographic,
Viacom (MTV, Nickelodeon), UPC / chellomedia (Club, Reality TV,
Romantica). Channels may be proposed with up to 12 different
linguistic versions and some of those channels may include windows
dedicated to a specific market.



e “Delocalised channels” : channels which are established in a country A but
explicitly target the market of country B. This kind of practice has been at the
origin of legal proceedings relative to the implementation of the Directive.

Examples: RTL-4 and RTL-5 (established in Luxembourg and
targeting the Netherlands); RTL9 established in Luxembourg and
targeting France and Switzerland; TMC established in Monaco and
targeting France; TV3 and 3+ (established in the UK and targeting
the Nordic countries), Kanal 5 established in the UK and targeting
Sweden.

e Channels tailored for market A but with ad hoc advertising windows
or/and programme windows conceived for one or more neighbouring
markets.

Examples: Swiss and Austrian windows of German private channels
(SAT.1, RTL, Pro7, Kabell); Irish windows on Sky News.
Some of these channels have obtained a licence from the targeted
country (SAT.1 Osterreich; SAT.1 Schweiz).

e Channels not established in Europe but broadcast through European
satellites (in general with the signal “picked-up” from a non-European
satellite.

Examples: HBN Herbalife Broadcasting Network (Europe), TV Globo
International, . ..

V) Access to foreign channels

Access to foreign channels is principally determined by the equipment of the viewer. A viewer
equipped with an orientable satellite dish has of course a far wider choice than a viewer
relying on standard analogue terrestrial transmission and, in principle, has the opportunity to
receive almost all channels positioned on European satellites. For this ideal viewer the main
limitation to the reception of foreign channels will be the encryption systems in use and the
necessity to subscribe to pay-TV channels or to the package provided by digital platforms.

To obtain a more realistic idea of the supply of foreign channels commonly available in the
various countries, we have drawn up the Table 3 overleaf which takes into account the
complete channel offer by one of the leading cable-operators in each country as well as the
offer of the digital satellite TV packagers. This table clearly demonstrates the extent to which
the circulation of TV channels is now a reality in the European Union.

10



Table 3: Number of TV channels made available as part of the offer of main
cable-operators and satellite packagers in the European Union

(as at February 2004)
National Foreign % Foreign
Channels Channels Total Channels
AT UPC Telekabel Cable 8 27 35 77,1%
Premiere Austria Satellite 1 27 28 96,4%
BE (CFR) cCoditel Cable 20 24 44 54,5%
Le Bouquet Cable 37 37 100,0%
BE (VLG) Coditel Cable 20 24 44 54,5%
Canal Digitaal Satellite 1 113 114 99,1%
DE Kabel Deutschland Cable 80 56 136 41,2%
Premiere Satellite 28 0 28 0,0%
DK TDC Kabel TV Cable 11 92 103 89,3%
Canal Digital Danmark Satellite 8 35 43 81,4%
Viasat Satellite 2 32 34 94,1%
ES ONO Cable 58 43 101 42,6%
Digital+ Satellite 52 14 66 21,2%
FI Helsinki Television Cable 9 52 61 85,2%
Canal Digital Finland Satellite 3 37 40 92,5%
FR Noos Cable 93 27 120 22,5%
Canal Satellite Satellite 75 22 97 22,7%
TPS Satellite 62 10 72 13,9%
GB NTL Cable 125 5 130 3,8%
Sky Satellite 131 3 134 2,2%
GR Nova Satellite 14 16 30 53,3%
IE NTL Cable 3 12 15 80,0%
Sky Satellite 1 133 134 99,3%
IT Sky lItalia Satellite 106 22 128 17,2%
NL UPC Cable 15 17 32 53,1%
Canal Digitaal Satellite 14 100 114 87,7%
PT TV Cabo Cable n.a. n.a. n.a. n.a.
TV Cabo Satellite 21 27 48 56,3%
SE ComHem Cable 15 46 61 75,4%
Canal Digital Satellite 11 37 48 77,1%
Viasat Satellite 20 16 36 44,4%
Methodological Note

Due to differences in marketing practices, these figures should be considered as indicative. Channels are considered
as national once they are established in the targeted market whatever the nationality of their majority shareholding.
In the case of Premiere (Germany), for example, Disney Channel Germany is considered as national as the channel
holds a German broadcasting licence.

Source: European Audiovisual Observatory

11



V) The impact of transfrontier television on audiences and markets

The impact of cross-border television varies considerably from country to country, as shown
by table T.8.4 published by the Observatory in Volume 2 of its Yearbook 2003°. In the major
European markets (Germany, the UK, Italy, France, Spain), the market share of foreign
channels can be considered as marginal as it corresponds to the market shares of pan-
European channels such as Eurosport, TV5 Europe, BBC Worldwide or CNN International. It
should be noted, however, that in France, during the first six months of 2003, foreign
channels achieved a market share of 3.9% in households with access to cable and/or a
satellite dish. 2.6% of the total of 3.9% was achieved by just one channel, RTL9.

Figure 2: TV daily audience market share for foreign channels in various
European countries (2002)

In % of daily audience

01987

30 - @2002

Source: Eurodata-TV / European Audiovisual Observatory

On the contrary, the market share of foreign channels is very significant in smaller countries,
which in general are also those with a high level of cable penetration. Three kinds of
situations can be distinguished:

e In some small markets (Luxembourg, Belgium, Ireland, Cyprus), the
importance of foreign channels is due almost entirely to the success of
national channels of the bigger neighbouring countries.

e In a number of other countries (Denmark, Sweden, Norway, the
Netherlands), the importance of audiences for foreign channels is mainly due
to the success of channels established in other countries, but tailored
specifically for the targeted market: this is the case for the TV3 channels,

3 Yearbook 2003, Volume 2, Household Audiovisual Equipment — Transmission — Television Audience, p.64, European
Audiovisual Observatory, Strasbourg 2003.

12



based in the UK and targeting the Nordic countries, and for RTL4 - RTL5
established in Luxembourg and targeting the Dutch market. During a certain
period, the two Belgian markets faced a similar situation: from the 60’s to
1987, RTL, based in Luxembourg, targeted the French Community market,
until it was recognised as a channel of the French Community, based in
Brussels, under the name of RTL-Tvi. As for the Flemish Community, the
channel VT4 was, between 1994 and 2002, a channel established in London,
licensed by the ITC. Following long litigation, on 15 February 2002 the
Flemish Community recognised the channel as Flemish.

e Another situation is that where national channels from larger countries
broadcast versions with advertising windows dedicated to smaller
neighbouring markets. This is the case of the German private channels
(SAT.1, RTL, Pro7, Kabel1), which have created Austrian and Swiss
versions. This is also the situation that Ireland will face once BSkyB has
launched an Irish version of Sky News, including specific news bulletins
dedicated to Ireland.

Vi) The economic impact: the ‘black box’ economy of television in Europe

The economic impact of cross-border television on national markets is difficult to assess
without precise data. One could imagine the collection of data on revenues (such as
advertising, subscriptions and cable fees) of broadcasters derived from markets outside their
country of establishment. However in general this kind of data is not made public by
broadcasters. Transfrontier broadcasters do not, in most cases, publish detailed profit and
loss accounts: this is in particular the case with broadcasters established in the UK and the
Netherlands and targeting continental markets. For those rare transfrontier broadcasters who
do publish their accounts, the breakdown of their revenues between the national market and
other markets is generally not provided in sufficient detail.

European advertising market experts questioned by us on this issue have confirmed that it is
almost impossible to analyse advertising revenue flows generated in these circumstances.

13



Chapter 2
TRANSFRONTIER TELEVISION IN THE EUROPEAN UNION:
SELECTED LEGAL ASPECTS

Jurisdiction over Broadcasters
EC-Rules, Case Law, and an Ever-Changing Audiovisual Landscape

Dr. Susanne Nikoltchev, Head of Department, Legal Information
European Audiovisual Observatory

1) Introduction®

In a Europe built on an open market economy and shared democratic values media play an
important role. So far broadcasting has conquered the leading role amongst them. Thus it is
not surprising that Member States attach great importance to who can claim the right to
regulate broadcasting. In practical terms, this question involves the right of any given state to
interfere with the right of any given broadcaster to conduct its business.

Jurisdiction is made up of two different legal aspects. On the one hand, it has to be
determined who has the power to regulate which broadcaster (personal jurisdiction) and on
the other what law will be applied in a given case (subject matter jurisdiction). European
Community (EC) Law has rules on both aspects. They are the focus of this paper.

The EC law that we apply today to jurisdictional disputes derives to a significant extent from
case law. It has been developed by the Court of Justice of the European Communities with
regard to different aspects of regulating transborder broadcasting. Given the fact that this
jurisprudence is the key to understanding EC-rules, this paper must include facts and findings
from relevant cases.

The story of the EC-jurisdictional rules can certainly be told in many different ways. This
paper follows the chronology of the EC-Directive “Television without Frontiers”. Therefore Part
Il will introduce the rules of the Directive 89/552/EEC ” and the case law interpreting these
rules. Part Il will follow this approach for Directive 97/36/EC,® which amended Directive
89/552/EEC. Part IV will conclude this paper with some observations and forward-looking
questions.

) Directive 89/552/EEC

The legislative process leading to the Directive “Television without Frontiers” (hereinafter the
1989-Directive) was long and cumbersome. Starting with the publication of the European
Commission’s “Television without Frontiers, Green Paper on the establishment of the
Common Market for broadcasting, especially by satellite and cable™ it underwent many
critical stages before a qualified majority finally adopted it on 3 October 1989 against the

® The preparation of this paper was significantly facilitated by the IRIS Special: Jurisdiction over Broadcasters in
Europe, published in 2002 by the European Audiovisual Observatory. This publication resulted from a Round-table
Discussion that the European Audiovisual Observatory organised jointly with the Institute for Information Law
(University of Amsterdam) and the European Platform of Regulatory Authorities (epra) in summer 2001. Therefore,
my special thanks go to the co-authors of the Round-table Report, T. McGonagle and A.v. Loon, to G. Lindberg, who
chaired the workshop, and to all workshop participants. The publication is available in English, French, and German
from the Observatory (contact Markus.Booms@obs.coe.int or phone +33-388 14 44 00, fax +33-388 14 4419. For
more information see also http://www.obs.coe.int/oea publ/iris special/2002.html ).

" Council Directive (89/552/EEC) of 3 October 1989 on the coordination of certain provisions laid down by law,
regulation or administrative action in Member States concerning the pursuit of television broadcasting activities,
OJEC L 298 of 17 October 1989, pp. 23-30.

® Directive 97/36/EC of the European Parliament and of the Council of 30 June 1997 amending Council Directive
89/552/EEC on the coordination of certain provisions laid down by law, regulation or administrative action in member
states concerning the pursuit of television broadcasting activities, OJEC L 202 of 30 July 1997 pp. 60-70.

® Communication from the Commission to the Council of 14 June 1984, COM (84) 300 final.

14



votes of Belgium and Denmark. On 3 October 1991 the Directive came into force and has
since then provided inter alia the basis for decisions on jurisdictional questions.10

1. The Main Principles

The “1989-Directive” sought to establish a single market for television of cable and satellite
broadcasting, the two transmission services that were, at the time, becoming increasingly
popular and propelling the development of private television. In order to reach this goal,
Article 2 paragraph 2 of the 1989-Directive stipulated that

“Member States shall ensure freedom of reception and shall not restrict
retransmission on their territory of television broadcasts from other Member States for

reasons which fall within the fields coordinated by this Directive™".

In addition, Article 2 paragraph 1 first alternative of the 1989-Directive, obliged Member
States to

“‘ensure that all television broadcasts transmitted by broadcasters under its
jurisdiction...comply with the law applicable to broadcasts intended for the public in
that Member State.”

Read together, these two provisions formulated the basic idea of the 1989-Directive, namely
that — in general — it is necessary but also sufficient if broadcasts comply with the law of the
Member State from which they originate.12 This idea has been reinforced by the jurisprudence
of the Court of Justice of the European Communities and later by the Directive 97/36/EC
amending the 1989-Directive.

As a corollary to the idea of a one-time control system, common standards for broadcasting
had to be introduced. The 1989-Directive provided them for some key areas, namely the
promotion of distribution and production of television programmes, advertising and
sponsoring, youth protection, and the right of reply.

Since the passing of the Directive, the various broadcasting laws of the Member States have
certainly been brought more into line. Yet recognising the limits of the envisaged
harmonisation and possibly wishing to preclude shortcomings that might occur during the
transformation of the Directive into national law, the EC legislator had also introduced a rule
(Article 2 paragraph 2, second sentence) that allowed the receiving state to provisionally
block broadcasts that could result in serious impairments of the development of minors or
incite to hatred on grounds of race, sex, religion or nationality (Article 22). This permission,
however, is formulated as the absolute exception and granted only under specific
circumstances.

Articles 3, 19, 20 of the 1989-Directive are also important for jurisdictional matters as they
determine the situations in which Member States may impose more stringent or (in the case
of Article 20) other rules on broadcasters than those contained in the Directive. These
provisions as well as the other jurisdictional rules of the1989- Directive have been interpreted
extensively by case law that we shall now address.

" The Green Paper was preceded by various Resolutions of the European Parliament on broadcasting in the
European Community adopted as early as 1982. For an overview of the origins and the development of the Directive,
see E. Machet, A Decade of EU Broadcasting Regulation — The Directive “Television without Frontiers (published by
The European Institute for the Media), pp5 et seq.

"' This rule has become Article 2 a of the 1997-Directive.

'2 See also Regcital 15 of the 1989-Directive.

15



2. Case Law"

a) Personal Jurisdiction

The 1989-Directive had one important congenital defect in that it was mute on the question of
how to determine the country of origin. While the Commission interpreted this principle by
using the criteria of establishment, some Member States had different views on this issue.
This was, for example, the case for the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
whose Broadcasting Act 1990 (Section 43), at the time, determined jurisdiction by primary
criteria other than the Directive’s, namely the reception of the broadcast, the place where the
up-link was situated or the country whose frequency capacities were being used."

Additional confusion was caused by the fact that the parallel European instrument on
transfrontier television, the Convention on Transfrontier Television of the Council of Europe15
had originally adopted different criteria than the 1989-Directive. Since then the text of the
Convention has been amended in line with the provisions of the Protocol (ETS No. 171),
which entered into force on 1 March 2002, and is now largely equivalent to the rules of the
1997-Directive.™

Ruling on the claim against the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, the
Court of Justice of the European Communities cemented the principle of establishment. This
recognition, however, did not end the discussion on how to determine jurisdiction.

Further questions on jurisdiction were raised by the fact that a broadcaster could be
simultaneously established in two Member States. While this had been a theoretical question
considered in passing in the case of Commission v. United Kingdom of Great Britain and
Northern Ireland,"” the litigation between VT4 and the Flemish Community of Belgium18 two
years later presented an actual case. The dispute arose because both the Flemish and the
British regulatory authorities claimed jurisdiction over VT4 based on the establishment
principle.

VT4, seated in London and owned by Scandinavian Broadcasting Systems SA (SBS), a
company established under the laws of Luxembourg, operated under a non-domestic satellite
licence, issued by the British ITC. VT4 transmitted its programmes from the UK, targeting the
Flemish-speaking Community of Belgium. At the time it had a “sub-branch” in the Flemish
Community of Belgium that it used in particular for contacts with advertisers, production
companies and for news collection. VT4 applied to the responsible Ministry for the right to
have its broadcasts transmitted via the Belgian cable system. The request was denied. The
Flemish authorities took the position that because VT4 offered no services to the public in the
UK, it did not suffice that it had been established in that Member State. In January 1995 an
order of the Raad van State/ Conseil d’Etat (State Council) suspended the decision on VT4s
application and by February 1995 the broadcaster was de facto able to use the Flemish cable
networks for retransmission.

What made this case particularly interesting was the fact that VT4 could not have applied for
an operating licence in Belgium because, based on two decrees from 1987 and 1991, the
Flemish Community had given an exclusive license to Vlaamse Televisie Maatschappij NV
(VTM). VTM had thus become the only Flemish commercial broadcaster.

" For an overview of the cases cited in this paper including, where available, URL links to the texts of the decisions,
see Appendix 1.

" Case C-222/94 Commission v. United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland [1996], Judgment of 10
September 1996, ECR 1-4025.

'® European Convention on Transfrontier Television, Strasbourg 5 May 1989, European Treaty Series - No. 132,
available in its amended version at:

http://conventions.coe.int/Treaty/en/Treaties/Word/132.doc .

'® For the text of the Protocol, see:
http://conventions.coe.int/Treaty/Commun/QueVoulezVous.asp?NT=171&CM=7&DF=13/02/04&CL=ENG .For the
interpretation of the amended Convention, see the Explanatory Report, available at:
http://conventions.coe.int/Treaty/en/Reports/Html/132.htm .

'" Case C-222/94.

'8 Case C-56/96, VT4 Ltd. v. Vlaamse Gemeenschap [1997], Judgment of 5 June 1997, ECR I-3143.

16



The Court of Justice of the European Communities resolved this case by recalling a additional
criterion for determining jurisdiction, namely the “centre of activities of the broadcaster” that it
had already mentioned in the case Commission v. United Kingdom of Great Britain and
Northern Ireland.” The centre of activity was further characterised as “the place where
decisions concerning programme policy are taken and the programmes to be broadcast are
finally put together”. The Court added that in order to benefit from the rules on the freedom of
movement the broadcaster does not necessarily need to have business activities in its host
Country.® The Flemish Authorities were also rejected on their second argument concerning
circumvention as will be discussed infra.

Even these precisions could not clear up all of the ambiguities attached to the establishment
criteria. Emerging and constantly evolving practice continues to fuel discussions as to which
country has jurisdiction.?’

The original Directive did not only trigger case law clarifying the determination of the country-
of-origin principle. Its premise that no broadcaster should be subjected to double control was
also tested in court. Disputes focusing on that issue mainly concerned situations in which the
distribution of broadcasts from one into another Member States via the latter's cable systems
was blocked by the receiving Member State. Among the arguments defending the banning of
broadcasts that were brought forward two deserve special mention. Firstly, circumvention was
invoked, namely that the broadcaster had established itself in another country merely to avoid
the jurisdiction of the receiving country. Secondly, even though the establishment of the
broadcaster complied with the Directive, the receiving Member State had a need for, and a
right to some form of secondary control.

Circumvention was alleged in the case TV10 SA v. Commissariaat voor de Media®’ where the
private broadcaster TV10 SA had chosen Luxembourg as a place of establishment in order to
avoid the strict Dutch rules on national broadcasters. The Commissariaat voor de Media
(Dutch Media Authority) banned TV10 from being distributed by Dutch cable networks. The
Court of Justice of the European Communities found that if a broadcaster establishes itself in
another Member State in order to circumvent the rules of the country or the countries to which
its broadcasts are wholly or principally directed, it has to comply with the rules for national
broadcasting stations of the receiving country.

Circumvention was equally discussed in case C-56/96. The case, which concerned the then
British broadcaster VT4, has already been mentioned supra with regard to the questions
relating to the establishment criterion. To recall, VT4’s request for permission to retransmit its
programmes via cable had been denied by the Belgian authorities. In addition to the claim of
original jurisdiction, the Flemish Ministry for Culture and Brussels Affairs alleged that VT4 had
only established itself in the United Kingdom in order to avoid — circumvent — the regulation of
the Flemish Community. Therefore, so the Flemish Ministry argued, VT4 could not be viewed
as a broadcaster licensed by another Member State (namely the UK), which would have been
a requirement for allowing the retransmission. The Court rejected the circumvention argument
and held that the establishment criteria including the tie-breaker notion “centre of activities”
had to be applied (see supra). The difference between the facts of the two decisions is mainly
that at the respectively relevant times for the Belgian and the TV10 case, the Belgian system
in principal allowed private commercial television but had in fact institutionalised a monopoly
situation, while the Netherlands operated exclusively a non-commercial broadcasting system
as part of its cultural policy (see also infra at b) for more information on this point).

'9 Case C-222/94 at point 58.

® This point was further emphasised in Centros Ltd. v. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen [1999], Case C-212/97,
Judgment of 9 March 1999, ECR 1-1459. Denmark had refused to register the branch of a UK-company on the
grounds that the company had been set up in the UK solely in order to avoid the more stringent Danish requirements
for establishing companies. Moreover, the company, owned by two Danish citizens, had never engaged in any
business activities in the UK but whose sole aim was to make possible the setting up of a Danish subsidiary. The
Court held that none of these facts were in violation of Article 52 and 58 ECT.

' See infra at IV.

“Case C-23/93, TV 10 SA v. Commissariaat voor de Media [1994], Judgment of 5 October 1994, ECR 1-4795.

17



The second argument against the one-stop shop premise, namely that the receiving Member
State had a need for, and a rlght to some form of secondary control, was addressed in the
case Commission v. Belgium.” The bone of contention was the Belgian law (of the French
and the Flemish Communities) providing for a general system of conditional prior
authorisation for retransmission of television broadcasts.?* Based on this system, Belgian
authorities requested broadcasters already licensed in other Member States to apply for a
second license allowing the retransmission of their broadcasts via cable. In a first step the
Court had to clarify whether cable retransmission comes within the scope of the Directive.
The Court answered this question in the affirmative.?’ In a second step, the Court held that
requiring an extra license for cable retransmission was not in line with the premises of the
Directive. The Court underlined that only the Member State from which television broadcasts
emanate had the right to ensure the application of the law of the originating Member State
and compliance with the Directive. In that regard, the receiving State lacked authority for
exercising its own control.?® The only exception to that rule, the Court said, was the possibility
to suspend a broadcast provisionally under the conditions stated in Article 2 paragraph 2 (see
supra at 11.1.). The Court did emphasise that a Member State that doubts the correct control
of the law by the host Member State may take that state to the Court of Justice of the
European Communities for violation of the Directive.?’”

The refusal of the Belgian authorities to let a broadcaster use the Belgian cable system led
also to the case Paul Denuit (TNT & Cartoon Network) A company established in the
United Kingdom on a British non-domestic satellite license operated TNT & Cartoon Network.
The Court confirmed that the broadcaster came under UK-jurisdiction and denied Belgium the
right to secondary control. The Belgian authority had assumed such a right with the argument
that the TNT-channel was violating the quota rules of the Directive. The Court held, however,
that this gave Belgium merely the right to gursue the question in an action against the UK
following the appropriate procedural rules.” The Court also found that the alleged violation
would not satisfy the requirements for measures under Article 2 paragraph 2 of the Directive.

b) The Underlying Conflict

The Court’s reflection in case C-11/95, where it had addressed for the first time the Belgian
system of conditional prior authorisation for retransmission of television broadcasts, also
touches upon the fundamental issue in relation to jurisdiction. In essence, jurisdiction cases
deal with the fundamental question of how to strlke a balance between the broadcaster’s right
of free establishment guaranteed under the ECT* against the right of the Member States to
regulate the (in particular technical) organisation of broadcasting within their territory (Art. 10
Il 3 European Convention on Human Rights — ECHR). The latter right has been expressly
recognised by the European Court of Human Rights in the Groppera Radio case” and in the
Informationsverein Lentia case.* According to the jurisprudence of the Court of Justice of the
European Community it is well established that fundamental rights guaranteed by the ECHR
form part of the general principles of law that have to be safeguarded by the Court.*®

% Case C-11/95, Commission v. Kingdom of Belgium [1996], Judgment of 10 September 1996, ECR 1-4115.
2 |n fact, that question was also relevant in the VT4 case but by the time case C-56/96 had reached the Court of
Justice of the European Communities it had already been settled by Case C-11/95.
% According to the Court, this follows from a joint reading of the ninth and tenth recitals of the Directive, its Articles 1
(a), 2(2), from the third, fifth and twelfth recitals of Directive 93/88/EEC as well as from the Convention on
Transfrontier Television of the Council of Europe, referenced in the fourth recital of the Directive.
% gSee Point 35 of the decision for the reasoning.
7 See Point 36 of the decision. Applicable are either treaty infringement proceedings under Article 227 ECT (ex
Article 170) or a request that the Commission itself take action against that Member State under Article 226 (ex
Article 169).
% Case C-14/96, Paul Denuit (TNT & Cartoon Network), Judgement of the Court of Justice of the European
Communities of 29 May 1997.
% With regard to the appropriate procedures the Court of Justice of the European Communities referred to Point 36 of
case C-11/95.
%0 Article 49 ECT, at the time of the decision still Article 59 ECT.
% Groppera Radio AG & Others v. Switzerland, Judgment of the European Court of Human Rights of 28 March 1990,
Series A, no. 173, para. 61.
%2 |nformationsverein Lentia & Others v. Austria, Judgment of the European Court of Human Rights of 24 November
1993 Series A, no. 276, para. 32.

% See, for example, case C-23/93 at points 24. and 25..

18



In Commission v. Belgium34 the Court addresses the balance question by stating that a
Member State’s compliance with Article 10 ECHR (freedom of information) does not exclude
that it may be acting against Community law. In contrast, in the TV10 case the Court held that
a Member State maintains the right to take measures against a broadcaster even if the
Broadcaster is established in another Member State provided that the place of establishment
is chosen in order to avoid the otherwise applicable rules of the first Member State. *® The
important difference between both cases is that the Dutch law, which had been applied to the
detriment of TV10, aimed in fact to protect the pluralism of Dutch broadcasting policy and
diversity of opinions. In other words, it served the freedom of information. In contrast the
concrete setting under the Belgian law in the VT4 case had led to a monopoly of a single
commercial broadcaster (VTM).

We can extract additional information about the boundaries between the rights of
Broadcasters and those of the Member States from another case. In Veronica Omroep
Organisatie v. Commissariaat voor de Media® the Court had to answer the question whether
a Member State could restrict the activities of a broadcaster operating under its jurisdiction
without violating the EC-provisions on the freedom of services.”” The activities in question
related to the financial and logistical involvement of the non-commercial Dutch broadcaster
Veronica Omroep in the establishment of a private broadcaster (RTL-Véronique) in
Luxembourg. The birth of RTL-Véronique was potentially explosive in that its programmes
were supposed to be transmitted via cable to the Netherlands. The Commissariaat voor de
Media (Dutch regulatory authority for the media) took the view that the engagement of
Veronica Omroep had violated the Mediawet (Dutch Media Law). The Mediawet allowed only
activities for which a broadcaster was licensed or which were foreseen by law or authorised
by the Commissariaat voor de Media. The Court ruled that the relevant provisions of the
Dutch Media Law were in accordance with EC law emphasising the facts that the
programmes of RTL-Véronique were expected to be retransmitted in the Netherlands and that
the restriction imposed by the Dutch rules aimed at the safeguarding of the pluralistic non-
commercial character of the broadcasting system introduced by the Mediawet.

The incompatibilities of broadcasters’ and Member States’ interests appear to have
diminished over the past years and Community law has certainly had its impact. The (by now
familiar) VT4 case®® nicely illustrates how the audiovisual landscape and media legislation of
the nineties were reshaped over the course of the years.

In 1998 the Flemish law that had rendered it impossible for VT4 to acquire an operating
licence, was changed to allow other broadcasters to obtain licences from the Flemish Media
Authority. In parallel VT4 was pressured to apply for a licence with the argument that it was
established in the Flemish Community and that it operated under the British licence only in
order to circumvent the Flemish broadcasting regulations.*®

Today, the situation looks completely different. VT 4 changed its place of establishment
voluntarily to the Flemish Community. Since 1 March 2002 it operates under Flemish Law and
is recognised by the Flemish Media Authority as a Flemish broadcasting organisation. That
same day the ITC license under which it had operated so far in the United Kingdom ceased to
be valid.

% Case C-11/95.

% The argument had been developed in Case 33/74, Johannes Henricus Maria van Binsbergen v. Bestuur van de
Bedrijfsvereniging voor de Metaalnijverheid [1974], Judgment of 3 December 1974, ECR 1299.

% Case C-148/91, Veronica Omroep Organisatie v. Commissariaat voor de Media [1993], Judgment of 3 February
1993, ECR |-487.

%" Article 49 ECT, ex Article 59.

% Case C-56/96.

% See also IRIS 2002-3: 7 for the chronology of events.

19



¢) Subject-matter Jurisdiction

The case law discussed so far has focused on the question ‘Which country may exercise
jurisdiction over a broadcasting company? Once this question is answered, another
dimension of jurisdiction comes into play. It is necessary to define the extent to which a court
can rule on the conduct of “a person” — in our specific context a broadcasting company.

The Court of Justice of the European Communities has dealt with this question under two
different angles. Firstly, it had to interpret the rules of the Directive that allow national law to
use more rigid standards than those set by the Directive. Relevant hereeare Article 19 that
permits stricter rules for programming time and the procedures for television broadcasting
under specific circumstances, Article 20 that gives the same right with regard to advertising
intended solely for its territory and Article 3 paragraph 1 which appears to grant such a power
in general with regard to broadcasters under their jurisdiction. Secondly, the Court had to
determine the scope of the substantive rules of the Directive in order to determine for what
subjects regulation by the Member States was not pre-empted.

As to the first aspect, in Leclerc-Siplec v. TF1° the Court interpreted Article 3 paragraph 1 of
the 1989-Directive and confirmed that Member States may indeed impose stricter rules on
television broadcasters under their jurisdiction in the areas covered by the Directive. On the
basis of this provision, France was allowed to prohibit the broadcasting of advertisements for
the retail sector by television broadcasters established on its territory. The Court stated that
Article 3 does not contain any restrictions as to the interests which the Member States may
take into consideration when prohibiting televised advertising.*’ The use of more stringent
rules may, however, not impair freedoms guaranteed by the ECT.** The Court confirmed this
interpretation of Article 3 paragraph 1 in another advertising case, this time concerning Italy.*?
Along the same lines, Sweden has been permitted to apply its ban on advertising aimed at
children less than twelve years of age to broadcasters under its jurisdiction.44

In contrast, if transborder television is concerned and if the Directive covers the subject
matter, Member States may not impose stricter rules. This was made clear by the Court’s
ruling in KO v. De Agostini and KO v. TV-Shop,*® in which the Court examined Article 11 of
the Swedish Broadcasting Act, the very provision stipulating that TV commercials may not be
directed at children under twelve. Such commercials were transmitted via satellite into
Sweden by TV3, a broadcaster based and licensed in the United Kingdom. Because the
protection of minors came within the scope of the Directive, Sweden was prohibited from
applying Article 11 to TV3.

In the same judgement, the Court considered the possibility of applying Swedish rules on
misleading advertising with regard to “infomercials” transmitted as part of a transfrontier
service. Because misleading advertising was not addressed by the 1989-Directive, the Court

40 Case C-412/93 of 9 February 1995, Société d'Importation Edouard Leclerc-Siplec v. TF1 Publicité¢ S.A. & M6
Publicité S.A., Rep. 1995, p.I-1799.

Min particular, the interest was not restricted to the circumstances set out in Articles 19 and 20. See Points 38 to 48
of the Court’s reasoning..

*2 The case made specific reference to Articles 28 (ex Article 30), 76 (ex Article 80), 81 (ex Article 85), and 3 | (f)
(Article 3 f) ECT. However, on 7 May 2002, the European Commission decided to commence infringement
proceedings against France and sent formal notice in respect of the prohibition of advertising on television for literary
publishing, the cinema, the press and the retail sector. This decision followed two complaints, one brought by a
Belgian furniture retailer whose advertising was refused by the France 3-Nord television channel, and the other
complaint brought by the magazine press trade union (Syndicat de la presse magazine), with the support of the press
publisher Emap, whose promotion of its magazine FHM was refused by the M6 television channel. The Commission
considered that this prohibition infringed the principle of the freedom to provide services, as prescribed in Article 49
ECT. The Commission felt that the ban hampered the free movement of services in the Community. Following this,
on 7 October 2003 France issued a new Decree no. 2003-960 to amend Decree no. 92-280 of 27 March 1992,
opening advertising on television to the literary publishing, cinema, press and retail sectors.

4 Joined cases C-320/94, C-328/94, C-329/94, C-337/94, C-338/94 and C-339/94, R.T.l. and others v. Ministero
delle Poste e Telecomunicazioni, Judgment of the Court of Justice of 12 December 1996, ECR 1-6471.

4 See the joined cases C-34/95, C-35/95 and C-36/95, Konsumentombudsmannen (KO) v. De Agostini (Svenska)
Forlag AB (C-34/95) and TV-Shop i Sverige AB (C-35/95 and C-36/95) [1997], Judgment of 9 July 1997, ECR 1-3843.
See further for the final decision in the De Agostini case the judgement by Marknadsdomstol (the Market Court) of 20
November 1998, Decision Nr 1998:17; IRIS 1999-2: 6.

4 C-34/95, C-35/95 and C-36/95.

20



held that the Swedish rules could be applied to foreign broadcasts as long as this was not
contrary to the free movement of services.

3. Prelude to Revising the 1989-Directive

The contours of the jurisdictional rules contained in the 1989-Directive were shaped with the
help of the Court of Justice of the European Communities. When the Commission, on 31 May
1995, delivered its Communication (which contained not only the Report on the
implementation of the Directive but also a Proposal for an amending Directive) to the
European Parliament and the Council, it could build on the following general rules on personal
jurisdiction:

— The place of establishment of a broadcasting company determines personal
Jurisdiction.

— If a broadcaster is established in more than one Member State, the place where the
broadcaster has its centre of activities is decisive.

— The Centre of activities is characterised as the place where decisions concerning
programme policy are taken and the programmes to be broadcast are finally put
together.

— Double control is in principle forbidden.

— Circumstances that allow the receiving country to apply its domestic rules to
transfrontier television are the narrowly defined exceptions laid down in Article 2
paragraph 2, and cases of circumvention.

Furthermore it had been settled that:

—  Cable retransmission is within the scope of the 1989-Directive.

—  The violation of quota rules does not satisfy the requirements of Article 2
paragraph 2.

— A broadcaster, which does not have business activities in its host country, can
nevertheless benefit from the rules on freedom of movement.

Concerning subject-matter jurisdiction, it had been clarified that:

— The Member State with jurisdiction ensures the application of its own law as well as
the rules of the Directive.

— In purely national cases the Member States are generally allowed to impose higher
standards provided that it does not hinder the goals of the free market.

— In transfrontier settings they may impose stricter rules only in areas not pre-empted
by the Directive.

As will be described in the following sections, most of these findings were adopted, some
even literally, by Directive 97/96/EC that amended the 1989-Directive.

“® See also J.H. Lans, European Union, in Legal Guide to Audiovisual Media in Europe, European Audiovisual
Observatory (publisher), Strasbourg,1999.

21



1)) Directive 97/36/EC

A major goal of Directive 97/36/EC (hereinafter the 1997-Directive) consisted in clarifying the
existing rules on jurisdiction. Differing from its predecessor, the 1997-Directive introduced a
rather complex system for the determination of jurisdiction.

1. New “Old" Rules
Article 2 of the 1997-Directive is the central provision.

Its first paragraph stipulates that the Member State who has jurisdiction must ensure
compliance with the “rules of the system of law” applicable to broadcasts intended for the
public in that Member State. The change of wording (previously only “the law applicable”)
clarifies what previous case law had suggested, namely that this includes the control of EC
Law.

Article 2 second paragraph of the 1997-Directive lays down rules on how to determine
(personal) jurisdiction. The application of these rules, Recital 13 explains, shall yield the result
that, on the one hand, “one Member State and one only has jurisdiction” and, on the other
hand, “cases where there is a vacuum of jurisdiction” are to be avoided. In order to achieve
this goal the Directive uses a legislative technique which could be compared to the multi-
layered construction of a Russian doll. More precisely, EC-Law offers one ‘Matryoshka’ as the
main and another as the ancillary principle.

Article 2 paragraph 2, first hyphen, introduces the first ‘Russian doll’, namely the
establishment principle. According to this principle a Member State has jurisdiction over
broadcasters established in that very Member State. The next layer of the ‘Russian doll’, that
is paragraph three of Article 2, interprets the criteria of being established. A broadcaster shall
be deemed to be established in a Member State where it has its head office and where the
editorial decisions about programme schedules are taken (Art. 2 11l a)). Should, however, the
application of this rule point to two different Member States, the next layer of the ‘Russian doll’
stipulates that jurisdiction will be with the Member State where a significant part of the
workforce involved in the pursuit of television broadcasting activity operates (Art. 2 11l b) first
alternative). If this is the case for both Member States in question, the head office becomes
the decisive factor (Art. 2 Ill b) second alternative). The next layer of the ‘Russian doll’ treats
the case where a significant part of the workforce can be found in neither of the two Member
States in question. In that case jurisdiction lies with the Member State where the broadcasting
commenced in accordance with the system of law of that Member State, provided that a
stable and effective link with its economy persists (Art. 2 Il b) third alternative). The last and
smallest ‘Russian doll’ of the establishment series needs to be unveiled only if none of the
scenarios described by Art. 2 1l b) applies; where a broadcaster has its head office in a
Member State but the decisions on programme schedules are taken in a third country, or vice
versa. In that case the broadcaster is deemed to be established in that Member State
provided that the “significant part of the workforce” criterion is also fulfilled with regard to that
Member State (Art. 2 Il c)).

In sum, Article 2 paragraph 2, first hyphen, in conjunction with Art. 2 Ill provide what Recital
12 of the Directive calls “a series of practical criteria” to determine the establishment of a
television broadcaster. By and large these criteria perpetuate the findings of previous case
law described earlier.

Yet under certain circumstance even these practical criteria might not allow to properly
identify the country of jurisdiction. For this reason Article 2 paragraph 1, second hyphen
proposes an ancillary ‘Russian doll’ in order to determine jurisdiction with regard to some
technical criteria. Again reference is made to another provision namely the fourth paragraph
of Article 2 that accounts for the following layers of the doll: the Member State whose
frequency is being used (Article 2 IV a)), alternatively the Member State to which the satellite
capacity used appertains (Article 2 IV b)), alternatively the Member State where the up-link

22



used is situated (Article 2 IV c)). Resort to this ‘Russian doll’, however, is possible only after
having dismantled the first one without result.

Finally, the legislator has provided a fallback clause to ensure the determination of
establishment even if none of the criteria mentioned so far are met. For these instances
Article 2 paragraph 5 refers to the notion of establishment used in Articles 52 et seq. of the
Treaty establishing the European Community (now Articles 43 et seq. ECT).*’

In addition to determining which Member State has jurisdiction over which broadcaster, the
1997-Directive reproduced faithfully the principle that no Member State shall impose
restrictions for retransmission of broadcasts from other Member States with regard to issues
coordinated by the Directive (Article 2a paragraph 1 that equals Article 2 paragraph 2 of the
1989-Directive). Furthermore, the Directive detailed and updated existing rules, and
broadened the range of issues covered to include the transmission of major events and
included a mechanism to facilitate implementation of the Directive (Contact Committee).

It also copied the exceptions under which a Member State may block the retransmission (see
supra ll. 1.) as well as the main traits of the procedure that ought to be followed in order to
legitimise the suspension (Article 2a paragraph 2 and 3).

Since the amendment of the “Television without Frontiers” Directive, one Article 2a
suspension case has reached the European Courts, namely the Court of First Instance (in
Luxembourg).*® The European Commission had confirmed a restrictive measure taken by the
United Kingdom against Danish Satellite TV A/S (Eurotica Rendez-Vous Television;
hereinafter DSTV) for breaching Article 22 of the Directive. DSTV, which is a Danish
broadcasting company also received in the UK, asked the Court of First Instance for
annulment of the Commission’s confirmation of the UK-restrictive measure. The Court of First
Instance dismissed the action as inadmissible because the company concerned was in fact
asking for invalidation of a national measure, which it had had to seek before the national
courts. The decision of the Commission, the Court found, was limited to the ex post facto
finding of compatibility of the UK measure with Community law and could have been disputed
only by the Member State concerned.

The EFTA Surveillance Authority more recently judged a similar case. It concerned the
retransmission of the Swedish programmes Canal+ Gul, Canal+ Bla and TV1000 over the
Norwegian digital television cable network. In June 2003, the Statens medievorvaltning
(Norwegian Mass Media authority) prohibited the retransmission because of pornographic
content, which was found to violate Section 204 of Almindelig borgerlig Straffelov (the
General Civil Penal Code). Referring to the exception provided by Article 2a (2) of the
“Television without Frontiers” Directive, the Surveillance Authority found that the measures
taken by the Norwegian authorities were in accordance with EEA law. In particular, the
Surveillance Authority stressed the discretion of Norway “to restrict broadcast on its territory
of programmes that collide with its national moral standards and that might thereby seriously
impair the physical, mental or moral development of minors™® and that, in this regard, the
programmes in question did meet the requirements of Article 22 paragraph (1) of the
Directive. It is also interesting to note that the Surveillance Authority did accept that Norway
laid down in the abstract terms of its penal code the conditions under which content is found
to have detrimental effects on the development of minors. It attached the condition that this
was done in compliance with the requirements of Article 22 paragraph 1 of the 1997-
Directive.*

47 Article 2 paragraph 6 follows the former Article 2 paragraph 3 of the 1989-Directive in stating that the Directive
does not apply to broadcasts intended exclusively for reception in third countries and that are not received by the
public of any of the Member States.

8 Case T-69/99, Danish Satellite TV v. Commission of the European Communities, Court of First Instance of the
European Communities, judgement of 13 December 2000.

49 See "EFTA Surveillance Authority confirms compatibility of Norwegian ban on certain cross-border television
broadcasts with EEA law", Press Release of the EFTA Surveillance Authority PR(03)25, 8 October 2003
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8702 .

% The decision of the Surveillance Authority is in line with the advisory opinion delivered by the EFTA Court in Case
E-8/97 TV1000 Sverige AB v. Norway [1998] EFTA Court Report 68.

23



Retransmission was also the focus of a decision by Granskningsndmnden f6r radio och TV
(the Swedish Broadcasting Commission) that resulted in further clarification of the
interpretation of the term. In this context it should be recalled that the “Television without
Frontiers” Directive does not define “retransmission” though it is a key notion underlying many
of its provisions.51 At the origin of the decision was a complaint concerning programme
content for which TV3, a broadcaster licensed in the UK, was responsible. In Sweden TV3
distributed this content in a digital terrestrial multiplex under a Swedish licence obtained by its
Swedish subsidiary TV3 AB but it already broadcast the same content via satellite in the
United Kingdom. The Swedish licence had been issued according to the Swedish licensing
system for digital terrestrial transmission and as foreseen by that system, it contained
content-related provisions that were allegedly violated. The Swedish Broadcasting
Commission found that the Swedish licence issued to TV3’s Swedish subsidiary TV3 AB had
to be disregarded because the distribution of TV3’s programme in a digital terrestrial multiplex
constituted a retransmission similar to cable transmission and Sweden had no way of
subjecting TV3 to a second licensing system that would include content regulation. 2 In
drawing this parallel between the two transmission modes it appears that the Swedish
Broadcasting Commission decided in line with the Case C-11/95 (see supra Il. 2. c),
Commission v. Belgium).

The 1997-Directive also follows the 1989-Directive regarding the possibility of a Member
State applying stricter rules for broadcasters under its jurisdiction. The first two paragraphs of
Article 3 of the 1997-Directive reiterate the previously existing provisions (Article 3 | and Il of
the 1989-Directive). The 1997-Directive added a third paragraph that obliges Member States
to include in the measures the appropriate procedures so that directly affected third parties
are in a position to seek effective compliance under national law.

Furthermore, the Court of Justice of the European Communities confirmed for the amended
Directive the scope of application of Article 3 as defined by earlier case law for the 1989-
Directive. The occasion for this clarification was provided by ARD v. Pro Sieben Media.*® The
Court of Justice had to be called upon in order to judge whether or not Germany’s law
introducing the net-principle for calculating the time allowed for advertising was a proper
transposition of the 1997-Directive into national law. At the origin of the case was a judgement
by the Landgericht Stuttgart in which that German court of first instance had asked the
defendant, Pro Sieben Media AG, to abstain from using advertising intervals in broadcasting
that were in violation of the net-principle.®® The private broadcaster had defended its
advertising practice with the argument that Article 11 paragraph 3 of the 1997-Directive had
introduced the gross-principle and that therefore the gross-principle should also have been
transposed into German law. The Court of Justice of the European Communities agreed to
the defendant’s interpretation of Article 11 of the 1997-Directive but did not draw the
conclusion that the current German law was in violation of EC law. The Court explained that a
Member State had the right to introduce stricter standards as long as its law was not violating
the ECT. Furthermore, even a negative impact on the freedoms granted by the ECT could be
justified (and would thus not violate EC law) if the national law served compelling public
interests (in casu consumer interests in the framework of cultural policy) and was
proportionate, as well as suited and necessary to achieve the goal set.”® The Court of Justice
of the European Communities based its decision on Article 3 paragraph 1 of the Directive.

®" In contrast the retransmission is specified in Article 2(b) of the European Convention on Transfrontier Television
as: “the fact of receiving and simultaneously transmitting, irrespective of the technical means employed, complete
and unchanged television programme services, or important parts of such services, transmitted by broadcasters for
reception by the general public”.

%2 |n fact two decisions of the Swedish Broadcasting Commission , SB202 involving Kanal 5 and 203/00 involving
TV3, with virtually identical facts treated the pertinent question. Both decisions date of 15 June 2000 and are
available in Swedish only at http://www.grn.se/PDF-filer/Namndbes/2000/sb202-00.pdf and http://www.grn.se/PDF-
filer/Namndbes/2000/sb203-00.pdf respectively. See further, G. Lindberg, “DTT Licensees Found to Be British”, IRIS
2000-9: 11

% Case C-6/98, Arbeitsgemeinschaft Deutscher Rundfunkanstalten (ARD) v. Pro Sieben Media AG [1999], Judgment
of 28 October 1999, ECR |-7599.

% The lawsuit had been brought by the Arbeitsgemeinschaft Deutscher Rundfunkanstalten (the eleven public
broadcasters responsible for the ARD).

% See points 49-51 of the Decision.

24



Previous case law, in particular Leclerc-Siplec v. TF1 (see supra 11.2.c)) left its imprints also
insofar as the 1997-Directive did not take up Article 19 of the 1989-Directive.

The 1997-Directive has also incorporated the jurisprudence on circumvention. In this regard,
Recital 14 recalls that the Court of Justice of the European Communities has regularly
confirmed the right of a Member State “to take measures against a television broadcasting
organization that is established in another Member State but directs all or most of its activity
to the territory of the first Member State if the choice of establishment was made with a view
to evading the legislation that would have applied to the organization had it been established
on the territory of the first Member State.” The wording of Recital 14 stresses that
circumvention requires a specific intent as subjective element.

The 1997-Directive also introduced the definition of “broadcaster”. Article 1 b) of the Directive
qualifies as broadcaster the “natural or legal person who has editorial responsibility for the
composition of schedules of television programmes within the meaning of (a)*® and who
transmits them or has them transmitted by third parties.” It is only after the broadcaster has
been identified that we arrive at the second question of which Member State has jurisdiction
over that broadcaster. It is important that regulatory authorities respect this sequence
because the natural or legal person who applies for a licence may not be identical with the
broadcaster.

The dispute between the Commissariaat voor de Media (Dutch Media Authority) and the
Commission indépendante de la radiodiffusion (Broadcasting Commission of Luxembourg)
concerning RTL4 and RTLS5 illustrates the importance as well as the difficulties in determining
the broadcaster. The question was whether RTL/Veronica de Holland Media Groep S.A.
(HMG) or the CLT-UFA S.A. should be qualified as the broadcaster. Both companies were
established in Luxembourg. The Dutch Media Authority took the view that HMG had exercised
its editorial responsibility and made its programme decisions in the Netherlands where in
addition the majority of personnel was working. In contrast, the Broadcasting Commission of
Luxembourg emphasised that the centre of gravity as regards the ultimate responsibility as
well as the strategic and commercial decisions were with CLT-UFA in Luxembourg.57 The
dispute reached the Dutch Raad van State (Council of State), who agreed with the Dutch
Media Authority that the facts were pointing towards jurisdiction in the Netherlands.
Nevertheless, it decided that the broadcaster was established in Luxembourg and thus in
favour of jurisdiction in that same country. This was in order to avoid that RTL4 and RTL5,
which were already operating under a licence from Luxembourg, be subject to double control.
In its decision the Council of State stressed the responsibility of the Dutch Media Authority to
implement the goals of the 1997-Directive but also the fact that the Directive lacked rules on
how to handle cases where the establishment of a broadcaster already licensed had
changed.”®

It should be noted that the parties involved used criteria such as editorial responsibility for
determining the responsibility of broadcasters. These are similar to those governing the
jurisdictional provisions of the 1997-Directive (to be applied once the broadcaster has been
determined).

% Article 1 (a) adopted the definition of “television broadcasting” from the 1989-Directive.

% The Opinion of the Independent Broadcasting Commission of the Grand Duchy of Luxembourg as to which State
has jurisdiction over Channels RTL4 and RTL5, Doc. CC TVSF (2001) 24.

%8 The Ruling of the Afdeling Bestuursrechtspraak (Administrative Law Division) of the Raad van State (Council of
State) of the Netherlands on the case of RTL/Veronica de Holland Media Groep S.A. and CLT-UFA S.A. v. the
Commissariaat voor de Media (Dutch Media Authority) of 10 April 2001, Doc. CC TVSF (2001) 20.

25



2. In a Nutshell

The following diagram provides an overview of the status quo in relation to the most important

rules on jurisdiction.

subject matter jurisdiction

Para. |
compliance
with law of

host country
and EC law

personal jurisdiction

Art. 2

T~

Para. Il
only one
jurisdiction

- place of
establishment

a) Head office

a) frequency

Art3

Para. |
stricter
standards for
purely national
settings

26

Art 2a & editorial
decisions
b) satellite
/ \ capacity
b) split between c) one ele- ¢
2 MS: ment in MS
and one in b) satellite
Para. | 4 'ﬁ/lsc_?untry: uplink
aspects of - where significant signlificant
transborder part of workforce workforce
-clz—c\)/ordinated b 4
Diactive Y Para. Il - if in both MS:
when retrans- head office
mission may
exceptionally be A
blocked by - if in neither: Para. V
other MS where broad- if no result, ECT

casting started provisions on

establishment

Recital 14

Circumvention Clause

MS = Member State



\")] Observations and Questions

Despite the evolution of the jurisdictional rules the determination of jurisdiction over
broadcasters remains an issue for as long as broadcasters perceive the laws of some
countries as more favourable than those of others. We have already looked at the “choice”
between gross or net calculation of advertising time (ARD v. Pro Sieben Media), and the rules
on misleading advertising (Joined Cases KO v. De Agostini and KO v. TV-Shop). These
examples illustrate that different national standards emerge because the “Television without
Frontiers” Directive allows Member States to apply stricter rules to broadcasters established
on their territory, while stricter rules may be applied to foreign broadcasters only in areas not
coordinated by the Directive.

In addition, European provisions other than those contained in the “Television without
Frontiers” Directive are of great importance in choosing the place of establishment. This was
demonstrated by the Centros case.”® Two Danish nationals had established their company in
the United Kingdom merely in order to avoid the payment of the minimum corporate capital of
(at the time) DKK 200.000 (versus the payment of a converted approximate DKK 1.000 in the
United Kingdom). The Court of Justice of the European Communities held that choosing the
the country with the most benign company law was a legitimate use of the freedoms
guaranteed by the ECT.®°

There are various other reasons to believe that differences in domestic laws transposing the
“Television without Frontiers” Directive will persist:

First, the Directive lacks some important definitions, namely that of ‘television programme’
even thougeh it is central for identifying the broadcaster (Article 1 b)) and determining
jurisdiction. ! Depending on the facts of a given case we may have to ask: Is the linguistic
adaptation of a programme a new programme? How about the tailoring of a programme, for
example news programmes, to regional needs? Likewise the Directive includes no definition
of the notion of retransmission, as already mentioned.

Secondly, even where definitions are provided they can still be interpreted differently. For
example, “editorial responsibility/decisions”, again a key term for identifying who is the
broadcaster (Article 1 b) and for determining jurisdiction (Article 2 paragraph 3 a) and b)),
invites the question whether editorial responsibility/decisions is to be linked to daily or rather
strategic decisions. And how is it to be handled if the broadcasting company’s organisational
structure is composite and very complex — an economic reality not necessarily envisaged by
the authors of the Directive but nonetheless quite common? What role is played by ownership
and the right to give orders? Likewise, how shall we determine “significant part of the
workforce”? Is it a quantitative or a qualitative approach? Is it restricted to the personnel
involved in the transmission? Or does it include other staff members such as salespersons or
technicians?

Third, technological innovations breed new jurisdictional challenges. These innovations range
from the insertion of local windows, to virtual advertising, advertisement insertion by cable
operators to semi-interactive (broadcasting) services. And more may be expected.
Jurisdictional problems could arise if, for example, one Member State considers a local
window as part of the same service®® and another Member State as a separate service. A
country targeted from abroad by advertising windows may have a particular interest in
applying its own advertising rules.®® Concerning virtual advertising the key question may be

% See also footnote 20.

* See Case C-212/97 at Points 13-14 and 27.

®" In contrast, the European Convention on Transborder Television stipulates in Article 2 (d) that the equivalent notion
of “programme service”, with which the Convention operates “means all the items within a single service provided by
a given broadcaster within the meaning of the preceding paragraph”.

%2 The Directive uses here the term “programme” in the sense of service.

% For example concerning (potential) advertising window of the French broadcaster M6 in Switzerland, see O. Sidler
in IRIS 2001-9: 7 “[CH] Foreign Advertising Window Unwelcome”.

In the context of jurisdiction over advertising windows, see also J. P. MlRig in IRIS 2002-10: 7 “[DE] LPR Alleges
Breach of Alcohol Advertising Rules in SAT.1 Swiss Advertising Window”. The background to these cases is the
Swiss prohibition of advertising alcoholic beverages.

27



that of who carries the editorial responsibility. Similarly it could be questioned who is actually
inserting advertising messages of cable operators in the programme schedule of a
programme provider? Is it the broadcaster who contractually agreed to such the service or is
it the advertising cable provider himself?%*

Fourth, cultural differences and mere unfeasibility make it unlikely that all aspects of
transfrontier television that might warrant harmonisation will indeed be harmonised. The
notion of pornography used in (Article 22 paragraph | of) the “Television without Frontiers”
Directive is a prominent example for this phenomenon. “I could never succeed in intelligibly
[defining pornography], but | know it when | see it.” is the often-quoted phrase coined in 1964
by judge Potter Stewart in Jacobellis v. Ohio,*®> which eloquently summarises the dilemma.
Consequently the definition is to be taken on a case-by-case basis and left to the responsible
national authorities.

Fifth, the subsidiary principle of the ECT even obliges the European legislator to exercise self-
restrain especially in areas that do not fall within its exclusive competence. As a result “Any
action by the Community shall not go beyond what is necessary to achieve the objectives of
this Treaty.” % Likewise the case law of the European Court of Human Rights on the national
margin of appreciation establishes some limits on the level of detail of EC Regulation.67

We can conclude that national laws will continue to give expression to different standards and
as a result broadcasters will continue to have an incentive for forum shopping. Hence, the
potential for jurisdictional conflicts will persist. Consequently, the legal remedies available for
solving them step into the limelight.

Article 23 a of the Directive establishes a Contact Committee that serves among others as a
forum for “regular consultations on practical problems arising from its application” (paragraph
2 (a)) and the “exchange of information on the situation, and for the delivery of “opinions ...on
the application by the Member States of the Provisions of this Directive” (paragraph 2 (b)),
and for the facilitation of “the development of regulatory activities” (paragraph 2 (e)). The
“Television without Frontiers” Directive lacks procedural measures for obtaining expeditious
decisions from the Court of Justice of the European Communities. In the past, it has been
mainly left to the national courts and tribunals concerned with litigation over jurisdiction to ask
the Court of Justice of the European Communities for the correct interpretation and
application of the Directive thereby following the procedure prescribed by Article 234 ECT.®®
In contrast, the European Convention on Transfrontier Television in addition to establishing a

% For further elaboration of this and the previous point see T. Mc Gonagle/A. van Loon in IRIS Special Jurisdiction
over Broadcasters in Europe at page 16.

5378 U.S. 184 (1964), available at:

http://www.aegis.com/law/SCt/Decisions/1964/378US184.html .

% Article 5 (ex Article 3b), last sentence ECT.

67 See, for example, Autronic AG v. Switzerland, Judgment of the European Court of Human Rights of 22 May 1990,
Series A, no. 178, para. 61, which reads: “The Court has consistently held that the Contracting States enjoy a certain
margin of appreciation in assessing the need for an interference, but this margin goes hand in hand with European
supervision, whose extent will vary according to the case. Where, as in the instant case, there has been an
interference with the exercise of the rights and freedoms guaranteed in paragraph 1 of Article 10 (art. 10-1), the
supervision must be strict, because of the importance of the rights in question; the importance of these rights has
been stressed by the Court many times. The necessity for restricting them must be convincingly established (see the
Barthold judgment of 25 March 1985, Series A no. 90, p. 26, § 58).”

% Article 234 (ex Article 177) ECT provides that:

“The Court of Justice shall have jurisdiction to give preliminary rulings concerning:

(a) the interpretation of this Treaty;

(b) the validity and interpretation of acts of the institutions of the Community and of the ECB;

(c) the interpretation of the statutes of bodies established by an act of the Council, where those statutes so provide.
Where such a question is raised before any court or tribunal of a Member State, that court or tribunal may, if it
considers that a decision on the question is necessary to enable it to give judgment, request the Court of Justice to
give a ruling thereon.

Where any such question is raised in a case pending before a court or tribunal of a Member State against whose
decisions there is no judicial remedy under national law, that court or tribunal shall bring the matter before the Court
of Justice.”

28



Standing Committee with functions similar to those of the Contact Committee®® also provides
for the resolution of disputes by conciliation’® and arbitration.”’

Last but not least the aspect of consistency between different jurisdictional approaches in
various Directives concerning the audiovisual sector deserves some consideration.

The Satellite and Cable Directive, which regulates issues that had originally been envisaged
to become parts of the “Television without Frontiers” Directive and now supplements the
Directive with some copyright provisions also uses the “country-of-origin principle” but
connects this principle to technical (rather than content) requirements.”?

Even more important, EC law distinguishes between three categories of communications
services, namely broadcasting, information society services,73 and electronic communications
services.”* While jurisdiction over information society services follows the establishment
criteria of the EC Treaty, the Framework Directive does not contain any jurisdictional
provisions for electronic communications services. Moreover the definition of electronic
communications services explicitly excludes all services where editorial control plays a role. In
times of convergence, consideration must be given both to the co-existence and to the lack of
jurisdictional rules provided for each of these services.

Finally, what may be concluded about the impact of the “Television without Frontiers”
Directive on national TV landscapes? Reviewing the dense web of technical and related
economic developments in broadcasting, and the related case law and legislative activity
touched upon here, the conclusion appears inescapably circular. In fact, the resemblance to
the famous “chicken and egg” debate cannot help but strike us.

% Article 21 of the European Convention on Transfrontier Television.

7 Article 25 ibid.

™ Article 26 ibid with an Appendix describing the arbitration procedure in more detail..

2 See Article 1 paragraph 2 (b) and (d) of Council Directive 93/83/EEC of 27 September 1993 on the coordination of
certain rules concerning copyright and rights related to copyright applicable to satellite broadcasting and cable
retransmission, OJEC L 248, 6 October 1993 p. 15-21.

™8 Article 1(2) Directive 98/48/EC of the European Parliament and of the Council of 20 July 1998 amending Directive
98/34/EC laying down a procedure for the provision of information in the field of technical standards and regulations,
OJEC L 217 , 5 August 1998 p. 18-26 defines “Information Society Service”. This definition is endorsed by Article
2(a) of Directive 2000/31/EC of the European Parliament and of the Council of 8 June 2000 on certain legal aspects
of information society services, in particular electronic commerce, in the Internal Market (“Directive on electronic
commerce”) OJEC L 178, 17 July 2000 p. 1-16.

™ “Electronic communications service” is defined in Article 2 c) Directive 2002/21/EC of the European Parliament and
of the Council of 7 March 2002 on a common regulatory framework for electronic communications networks and
services (Framework Directive) OJEC L 108, 24 April 2002 pp. 33-50.

29



APPENDIX 1

SELECTION OF RELEVANT CASE LAW AT THE EUROPEAN LEVEL

The Court of Justice of the European Communities

Case 33-74, Johannes Henricus Maria van Binsbergen v. Bestuur van de Bedrijfsvereniging
voor de Metaalnijverheid [1974], Judgment of 3 December 1974, ECR 1299, available at:
http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga _doc?smartapi!celexplus!prod! CELEXnumdoc&lg=en&nu
mdoc=61974J0033

Case C-148/91, Veronica Omroep Organisatie v. Commissariaat voor de Media [1993],
Judgment of 3 February 1993, ECR 1-487, available at:
http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapilcelexplus!prod! CELEXnumdoc&lg=en&nu
mdoc=61991J0148

Case C-23/93, TV 10 SA v. Commissariaat voor de Media [1994], Judgment of 5 October
1994, ECR 1-4795, available at:

http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga _doc?smartapi!celexplus!prod! CELEXnumdoc&lg=en&nu
mdoc=61993J0023

http://merlin.obs.coe.int/iris/1995/1/article8.en.html

Case C-327/93, The Red Hot Television (formerly Red Hot Dutch) Case, removed from the
register on 29/03/1996, Continental Television. [Not available on the website of the Court of
Justice of the European Communities]

Case C-412/93 of 9 February 1995, Société d'Importation Edouard Leclerc-Siplec v. TF1
Publicité S.A. & M6 Publicité S.A., Rep. 1995, p.I-1799, available at:
http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga _doc?smartapilcelexapi!prod! CELEXnumdoc&Ilg=en&nu
mdoc=61993J0412&model=guichett

http://merlin.obs.coe.int/iris/1995/3/article9.en.html

Case C-212/97, Centros Ltd. v. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen [1999], Judgment of 9 March
1999, ECR 1-1459, available at:
http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapilcelexplus!prod! CELEXnumdoc&lg=en&nu
mdoc=61997J0212

Case C-222/94, Commission v. United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland [1996],
Judgment of 10 September 1996, ECR 1-4025, available at:
http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod! CELEXnumdoc&lg=en&nu
mdoc=61994J0222

Case C-11/95, Commission v. Belgium [1996], Judgment of 10 September 1996, ECR 1-4115,
available at:

http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapilcelexplus!prod! CELEXnumdoc&lg=en&nu
mdoc=61995J0011

http://merlin.obs.coe.int/iris/1996/10/article6.en.html

30



Joined cases C-320/94, C-328/94, C-329/94, C-337/94, C-338/94 and C-330/94, R.T.l. and
others v. Ministero delle Poste e Telecomunicazioni, Judgment of the Court of Justice of 12
December 1996, available at:
http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapilcelexapilprod! CELEXnumdoc&Ig=en&nu
mdoc=61994J0320&model=guichett

http://merlin.obs.coe.int/iris/1997/1/article9.en.html

Joined cases C-34/95, C-35/95 and C-36/95, Konsumentombudsmannen (KO) v. De Agostini
(Svenska) Forlag AB (C-34/95) and TV-Shop i Sverige AB (C-35/95 and C-36/95) [1997],
Judgment of 9 July 1997, ECR 1-3843, available at:
http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapilcelexplus!prod! CELEXnumdoc&lg=en&nu
mdoc=61995J0034

http://merlin.obs.coe.int/iris/1997/8/article7.en.html

Case C-14/96, Paul Denuit (TNT & Cartoon Network), Judgement of the Court of Justice of
the European Communities of 29th May 1997

http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga _doc?smartapi!celexapi!prod! CELEXnumdoc&Ig=en&nu
mdoc=61996J0014&model=guichett

http://merlin.obs.coe.int/iris/1997/7/article6.en.html

Case C-56/96, VT4 Ltd. v. Vlaamse Gemeenschap [1997], Judgment of 5 June 1997, ECR I-
3143, available at:

http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapilcelexplus!prod! CELEXnumdoc&lg=en&nu
mdoc=61996J0056

http://merlin.obs.coe.int/iris/1997/7/article7.en.html

Case C-6/98, Arbeitsgemeinschaft Deutscher Rundfunkanstalten (ARD) v. PRO Sieben
Media AG [1999], Judgment of 28 October 1999, ECR [|-7599, available at:
http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod! CELEXnumdoc&lg=en&nu
mdoc=61998J0006

http://merlin.obs.coe.int/iris/1999/10/article5.en.html

Case T-69/99, Danish Satellite TV v. Commission of the European Communities, Court of
First Instance of the European Communities, judgement of 13 December 2000, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=230
http://merlin.obs.coe.int/iris/2001/2/article3.en.html

The European Court of Human Rights

Groppera Radio AG & Others v. Switzerland, Judgment of the European Court of Human
Rights of 28 March 1990, Series A, no. 173, available at: http://www.echr.coe.int

Autronic AG v. Switzerland, Judgment of the European Court of Human Rights of 22 May
1990, Series A, no. 178, available at: http://www.echr.coe.int

Informationsverein Lentia & Others v. Austria, Judgment of the European Court of Human
Rights of 24 November 1993, Series A, no. 276, available at: http://www.echr.coe.int

31



SELECTION OF DECISIONS TAKEN AT A NATIONAL LEVEL

The Ruling of the Afdeling Bestuursrechtspraak (Administrative Law Division) of the Raad van
State (Council of State) of the Netherlands on the case of RTL/Veronica de Holland Media
Groep S.A. and CLT-UFA S.A. v. the Commissariaat voor de Media (Dutch Media Authority)
of 10 April 2001, Doc. CC TVSF (2001) 20.

The Opinion of the Independent Broadcasting Commission of the Grand Duchy of
Luxembourg as to which State has jurisdiction over Channels RTL4 and RTL5, Doc. CC
TVSF (2001) 24.

The Swedish Broadcasting Commission’s decision SB202 of 15 June 2000 ("Galna
sanningar”, Kanal 5), available in Swedish at:
http://www.grn.se/PDF-filer/Namndbes/2000/sb202-00.pdf

The Swedish Broadcasting Commission’s decision SB 203/00 of 15 June 2000 ("TV3 Direkt”),
available in Swedish at :
http://www.grn.se/PDF-filer/Namndbes/2000/sb203-00.pdf

Conseil d’Etat, 25 November 1998, applications no.172407 and no.168125, Compagnie
Luxembourgeoise de Télédiffusion(CLT).
http://merlin.obs.coe.int/iris/1999/1/article6.en.html

District Court Amsterdam, judgment of 7 September 2000, case 98/3461. Holland Media
Groep (Holland Media Group) v. Commissariaat voor de Media (Dutch Media Authority).
http://merlin.obs.coe.int/iris/2000/9/article22.en.html

Vlaams Commissariaat voor de media VT4 [BE v. GB]

Decision of the Vlaams Commissariaat voor de Media (Flemish Media Authority) of 15
February 2002 (nr. 2002/15), licensing VT4 for a period of nine years as a Flemish
broadcasting organisation under article 41, 1° of the Broadcasting Act 1995
http://merlin.obs.coe.int/iris/2002/3/article11.en.html

Case - CLT-UFA SA [NL v. LU]

Dutch Supreme Court in administrative proceedings, Judgment of 6 August 2003, Case No
200203476/1

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8564
http://merlin.obs.coe.int/iris/2003/8/article24.en.html

OTHER

Survey of TV3 Broadcasts in relation to certain regulations in EC Directive 89/552/EEC on
"Television without Frontiers" (Survey based on TV3 transmissions 19-23 November 1996),
18 March 1997

http://merlin.obs.coe.int/iris/1997/6/article31.en.html

Section 177 order which proscribes Eurotica Rendez Vous, which came into force at Friday
11 September 1998.

32



IRIS 1998-9:16/31
http://merlin.obs.coe.int/iris/1998/9/article31.en.html

33



APPENDIX 2

METHODOLOGICAL ISSUES RELATING TO THE IDENTIFICATION OF TV
CHANNELS IN EUROPE

Sources for monitoring TV channels

Various sources are available to assist in the identification of television channels operating in
European markets:

- the list of licences awarded as published by national regulatory authorities;

- the list of channels communicated by the Member States to the Commission in the
framework of reporting on implementation of Articles 4 and 5;

- the line-ups published by cable and satellite operators and terrestrial transmission
operators;

- the marketing documentation published by the distributors of various TV channels
(“packagers”) in order to explain to clients or prospective clients the channels that
they may receive via the service;

- TV programme magazines or websites;

- observations published by independent trackers, in particular in relation to channels
made available on satellites.

Each of those sources has its own merits and weaknesses and a comprehensive listing for
market analysis needs to be based on a cross-checking process.

The principal problem is the identification of the real existence of satellite television channels.
For a number of years the European Audiovisual Observatory has used the detailed listing
published by an independent Swedish “satellite-tracker”, lyngsat.com, which works with a
network of correspondents throughout the world. The website http://www.lyngsat.com
provides detailed listings of TV and radio channels, based on the observation of almost all the
commercial satellites existing worldwide, with a technical description (position, number of
transponder, system of encryption, language,...) and daily up-dates. It should be recognised
that such a source provides information complimentary to the other sources and, in particular
to the lists as published by the regulatory authorities, which, for various reasons, may provide
incomplete information. It should also be underlined that cross-checking between the various
sources does not always allow to identify in a entirely reliable manner the country of
establishment and the country of up-link of the channels.

What is a TV channel?

Establishing the number of television services available on a European level poses diverse
methodological problems, problems generally related to the diversity of the different national
definitions and to the need to call upon frequently heterogeneous sources. Table 2 is an
attempt to overcome these problems by adopting a unique definition and applying it
consistently to all the Member States of the European Union.

The definitions applied in this table are as follows:

Channels holding a national terrestrial analogue broadcasting licence: we include here the
‘traditional’ channels, distinguishing between publicly and commercially operated services.
Most of these national channels are also available through satellite or cable.

Other channels with national coverage: included here are channels made available by
satellite and by cable (in the case of national or near-national coverage), and digital terrestrial
television (at present available only in Berlin-Brandenburg, Finland, the United Kingdom and
Sweden). We do not include here ‘dedicated’ channels based in another country, even if they
have as chief target the country in question, nor channels based in the country but principally
targeting foreign markets. A channel’s staggered retransmission service is not counted as a

34



distinct channel and a pay-per-view service is counted as a single channel, even if a number
of channels with distinct programme schedules are available.

Regional windows of national channels: under this heading we count the number of windows
or opt-outs targeting a specific region within national public or private channels. Italian local
or regional channels affiliated to a syndication service are not included.

Regional or territorially based channels: we count here public or private channels targeting a
regional or territorial unit (a ‘Land’ in Germany, a ‘Comunidad’ in Spain, the DOM-TOM in
France...) or a linguistic minority (Welsh language channels in the United Kingdom, services
for the Swedish-speaking minority in Finland, etc.). It should be noted that these channels
are increasingly carried by satellite, giving them de facto a national or even European
coverage.

Local channels: we count here local stations, whether public (municipal), community-run (not-
for-profit) or private, and whether transmitted free-to-air, via cable or even, in certain
exceptional cases, via satellite.

‘Dedicated’ foreign channels: included here are channels based in a foreign country but
clearly targeting the market of the reference country, either because their programme
schedules are specifically conceived for this market (for example RTL4 and RTLS5, two
Luxemburgish channels targeting the Dutch market), or because they provide a specific
language version of a pan-European channel (for example the various language versions of
Cartoon Network, Fox Kids, TCM...).

Channels targeting foreign markets: we count here channels based in the country in question
but targeting foreign markets. This can include channels specifically intended for export (for
example, BBC Worldwide, TV5...), or ‘reduced’ versions of national channels (RTP
Internacional, RTVE Internacional...), pan-European channels (e.g. MTV Europe) or channels
targeting the national markets of one or more of the Member States (e.g. RTL4 and RTLS5,
TV3, VT4...). Each different language version of any one service is counted as a separate
channel. It should be noted that certain of these channels are identical with those accounted
for in the category “Dedicated’ foreign channels”.

Various: we include here specific services such as those intended for the American Armed
Forces.

Channel packages: these are not shown in the version of Table 2 reproduced here but are
included in the complete version of this table published in the Volume 5 of the Observatory
Yearbook”. Included in the Yearbook table is the number of channel packages
commercialised directly as such. Packages such as those composed by cable operators on
the basis of existing satellite packages, and those which are not made directly available to the
public (in particular packages put together by public service organisations) are not taken into
account. A number of cases exist of packages targeting markets other than their country of
origin (the Orbit package in Cyprus, aimed at Arab countries, Zone in the United Kingdom and
UPC/chellomedia in the Netherlands serving in both cases Central Europe,...).

* Yearbook 2003, Volume 5, Television Channels — Programme Production and Distribution, pp.10-11, European
Audiovisual Observatory, Strasbourg 2004.

35



The EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Set up in December 1992, the European Audiovisual Observatory's goal is to gather and diffuse
information on the audiovisual industry in Europe. The Observatory is a European public service
body comprised of 35 member states and the European Community, represented by the European
Commission. It operates as a partial agreement of the Council of Europe and works alongside a
number of partner and professional organisations from within the industry, together with a Europe-
wide network of correspondents. In addition to contributions to conferences, other major activities are
the publication of a Yearbook, a newsletter and reports, the management of the LUMIERE, KORDA
and IRIS MERLIN databases, and the provision of information through the Observatory’s Internet site:
(http://www.obs.coe.int/).

Following the conference, this report can be downloaded in PDF format by using the link :

http://www.obs.coe.int/online_publication/transfrontier_tv.pdf.en

Your contacts at the European Audiovisual Observatory:

e Prof. Dr. André Lange, Head of Department, Markets and Financing
andre.lange@obs.coe.int - tel.: +33 (0) 3 88 14 44 00

e Dr. Susanne Nikoltchev, Head of Department, Legal Information
susanne.nikoltchev@obs.coe.int — tel.: +33 (0) 3 88 14 44 00

EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY
OBSERVATOIRE EUROPEEN DE L'AUDIOVISUEL
EUROPAISCHE AUDIOVISUELLE INFORMATIONSSTELLE
76 ALLEE DE LA ROBERTSAU ¢ F-67000 STRASBOURG
TEL. +33 (0)3 88 14 44 00 « FAX +33 (0)3 88 14 44 19
Observatory On-line: http://www.obs.coe.int







