Publications and communications of Dominique Allart

Publications

Books

Written alone

Allart, D. (In press). Le buste-reliquaire de saint Lambert à Liège. Namur, Belgium: La traversée d'une œuvre (LTO).

Allart, D. (2008). La peinture du XVe et du début du XVIe siècle dans les collections publiques de Liège. Bruxelles, Belgium: Centre "Primitifs flamands".

Written in collaboration

Geremicca, A., & Allart, D. (2022). Raffaello e l'incisione. Da Roma agli antichi Paesi Bassi e a Liegi. Stampe del Museo Wittert. (Casa Editrice Leardini). Urbino, Italy: Accademia Raffaello.

Allart, D., & Geremicca, A. (2021). Raphaël et la gravure. De Rome aux anciens Pays-Bas et à Liège. Liège, Belgium: Collections artistiques de l'Université de Liège.

Currie, C., & Allart, D. (2012). The Brueg[H]el Phenomenon : Paintings by Pieter Bruegel the Elder and Pieter Brueghel the Younger with a special Focus on Technique and Copying Practice. Brussels, Belgium: Royal Institute for Cultural Heritage - Koninklijk INstituut voor het Kusntaptrimonium (KIK) - INstitut royal du Patrimoine artistique (IRPA).

Direction and/or edition of collective works (including proceedings of scientific meetings, special issues of journals)

Berthelet, Y., Rochette, B., & Allart, D. (Eds.). (2021). Le latin à l’université, aujourd’hui. Presses Universitaires de Liège.

Currie, C., Allart, D., Fransen, B., Stroo, C., & Vanwijnsberghe, D. (Eds.). (2021). The Bruegel Success Story. Papers Presented at Symposium XXI for the Study of Underdrawing and Technology in Painting, Brussels, 12-14 September 2018. Leuven, Belgium: Peeters.

Allart, D., Van den Bossche, B., Piavaux, M., & Wilkin, A. (Eds.). (2016). L'église Saint-Jacques à Liège. Templum pulcherrimum. Une histoire, un patrimoine. Namur, Belgium: Institut du Patrimoine wallon.

Allart, D., & Hoffsummer, P. (Eds.). (2002). L'archéométrie au service des monuments et des oeuvres d'art. Liège, Belgium: Ministère de la Région Wallonne.

Articles and book chapters

Articles in journals with peer reviewing

Allart, D. (In press). Das Büstenreliquiar des hl. Lambertus von Hans von Reutlingen. Ikonografisches Programm. Aachener Kunstblätter des Museumsvereins.

Allart, D., & Moreno, P. (2018). La lettera di Domenico Lampsonio a Tiziano Vecellio. Studio e nuova edizione. Studi di Memofonte, 20, 271-291.

Allart, D., & Moreno, P. (2018). Information Exchange on Flemish and Dutch Artists. Giorgio Vasari, Hidden Plagiarist of Lodovico Guicciardini. Horti Hesperidum, VIII (1), 217-239.

Allart, D., & Currie, C. (2017). The Quintessential Replica : Jan Brueghel’s Large Format Version of his Father’s Sermon of St John the Baptist. Revue Belge d'Archéologie et d'Histoire de l'Art, LXXXVI (1), 199-229.

Allart, D., & Currie. (2013). Trompeuses séductions. La Chute d’Icare des Musées royaux des Beaux-Arts de Belgique à Bruxelles. CeROArt: Conservation, Exposition, Restauration d'Objets d'Art.

Allart, D., Currie, C., & Saverwyns, S. (2013). Le Massacre des Innocents de Pierre Brueghel le Jeune de la collection Brukenthal (Bucarest) : Une copie qui fait honneur à son modèle. Bulletin de l'Institut Royal du Patrimoine Artistique, 133-151.

Allart, D., Currie, C., & Saverwyns, S. (2012). A Copy That Does Justice to its Model: the Massacre of the Innocents by Pieter Brueghel the Younger (Sibiu, Muzeul Naţional Brukenthal). Brukenthal Acta Musei, VII (4).

Allart, D. (1997). Sur la piste de Bruegel en Italie : les pièces de l'enquête. Bollettino d'Arte, 100, 93-106.

Articles in journals without peer reviewing

Allart, D., & Vankan, G. (2020). Pieter van der Heyden, d’après Pieter Bruegel l’Ancien, Les gros poissons mangent les petits, 1557, gravure au burin, 232 x 300 mm (Liège, Musée Wittert, inv. 24752). Arm@rium Universitatis Leodiensis: la Bibliothèque Numérique du Moyen Âge et de la Première Modernité de l'Université de Liège.

Allart, D., Fraiture Pascale, Oger, C., & Weber. (2001). Autour d'Henri Bles à Liège. Feuillets de la Cathédrale de Liège, 46-53, 64.

Allart, D., & Oger, C. (2001). Les volets peints de la prédelle du retable de Saint-Denis à Liège premiers résultats d'un examen technologique. Bulletin de la Société Royale Le Vieux-Liège, 295, XIV (8), 225-237.

George, P., Demoulin, B., Kupper, J.-L., Allart, D., Engen, L., Monjoie, S., Ghislain, J.-C., & Pirenne, F. (2001). Liège. La cité des Princes-Evêques. Du Musée Curtius au Trésor de la Cathédrale. Feuilllets de la Cathédrale de Liège.

Articles in proceedings

Allart, D., Currie, C., Fraiture, P., & Saverwyns, S. (2018). A Case of Mistaken Identity. A Version of the Good Shepherd by Pieter Brueghel the Younger. In A. Dubois, J. Couvert, ... T.-H. Borchert (Eds.), Technical Studies of Paintings: Problems of Attribution (15th-17th Centuries) (pp. 338-350). Peeters.

Allart, D. (2015). An Early Phase of Lambert Lombard’s Career? The Disregarded Painted Wings of the Saint Denis Altarpiece. In E. Mercier (Ed.), Flesh, Gold and Wood. The Saint-Denis Altarpiece in Liège and the Question of Partial Paint Practices in the 16th Century.

Currie, C., & Allart, D. (2012). Pieter Brueghel as a copyist after Pieter Bruegel. In Ermens, E., European Paintings 15th-18th Centuries : Copying, Replicating & Emulating Paintings in the 15th-18th Century. London, United Kingdom: Archetype.

Allart, D. (2006). Ernest d'Autriche, gouverneur des Pays-Bas (1594-1595). Portrait d'un amateur de peinture et analyse du contenu de sa collection. In J.-M. Cauchies & H. Notflatscher (Eds.), Pays bourguignons et autrichiens (XIVe-XVIe siècles) : une controntation institutionnelle et culturelle (pp. 235-257).

Oger, C., & Allart, D. (2006). La copie chez Lambert Lombard : procédés et fonctions. In H. Verougstraete & J. Couvert (Eds.), La peinture ancienne et ses procédés. Copies, répliques et pastiches (pp. 249-257). Leuven, Belgium: Peeters.

Denoël, S., Weber, G., Allart, D., & Gilbert, B. (2003). Non destructive analysis of a 16th manuscript from the Gospel Book of Robert Quercentius. In J. Townsend, K. Eremin, ... A. Adriaens (Eds.), Conservation Science 2002. Papers from the Conference held in Edinburgh, Scotland 22-24 May 2002 (pp. 208-214). London, United Kingdom: Archetype Books.

Oger, C., Allart, D., Fraiture, P., & Weber, G. (2003). Unequal Lovers at the laboratory. Non-destructive analyses of a sixteenth century Netherlandish painting. In J. Townsend, K. Eremin, ... A. Adriaens (Eds.), Conservation Science 2002. Papers from the Conference held in Edinburgh, Scotland 22-24 May 2002 (pp. 259-263). Londres, United Kingdom: Archetype Books.

Allart, D. (2002). Pour une histoire matérielle de l’art. Recherches en cours au Centre d’Archéométrie de l’Université de Liège. In R. Noël, I. Paquay, ... J.-P. Sosson (Eds.), Au-delà de l’écrit , les hommes et leurs vécus matériels au Moyen Âge à la lumière des sciences et des techniques, nouvelles perspectives, coll. Typologie des sources du Moyen Âge occidental (pp. 61-79). Turnhout, Belgium: Brepols.

Allart, D. (2002). Généalogie de la peinture de paysage au XVIe siècle. In J. Toussaint (Ed.), Autour de Henri Bles. Namur, Belgium: Société archéologique de Namur.

Allart, D. (2002). Echos d’un chef-d’œuvre perdu de Pierre Bruegel l’Ancien. Les deux versions de la Chute d’Icare conservées à Bruxelles. In ICOM-CC 13th Triennal Meeting , Rio de Janeiro, 23-28/9/2002. Proceedings (pp. 383-387).

Oger, C., Allart, D., & Weber, G. (2002). PIXE-identification of pigments used in old masters paintings : Black chalk used as a pigment in an oil painting attributed to Lambert Lombard (Liège 1506-1566). In Proceedings of Art 2002 7th International Conference on "Non-destructive Testing and Microanalysis for the Diagnostics and Conservation of the Cultural and Environmental Heritage".

Allart, D., Oger, C., & Denoël, S. (2001). Observations relatives aux pigments bleus chez Henri Bles. In A joint meeting of ICOM-CC Working Groups Paintings 1&2 and The Paintings Section, UKIC, London, British Museum, 10-11 September 2001. Extended Abstracts of presentations (pp. 66-71).

Allart, D. (2000). Contemplatio Mundi. Le paysage cosmique à la Renaissance. In Angotti Salgueiro (Ed.), Paisagem e Arte. A invençao da natureza, a evoluçao do olhar (pp. 65-72).

Allart, D., Weber, G., Martinot, L., Garnir, H.-P., Strivay, D., Oger, C., Denoël, S., & Guillaume, J. (2000). Analyse PIXE sur un tableau de Cranach le Jeune. Les résultats et leur interprétation. In Art & Chimie. La couleur (pp. 88-91).

Book chapters

Allart, D. (2023). Erard de la Marck et Huy. In M. Laffineur-Crépin & I. Lecocq, La collégiale de Huy Notre-Dame et Saint-Domitien (pp. 130-131). Liège, Belgium: Société des Bibliophiles liégeois.

Allart, D. (2023). Bruegel as a Landscape Draughtsman and His Italian Connections. New Observations on "Stream with an Angler" from the "Lugt Group". In Luk Meganck & S. Van Sprang, Bruegel & l'Italia. Bruegel and Italy (pp. 95-116). Leuven, Paris, Bristol, Unknown/unspecified: Peeters.

Currie, & Allart, D. (2021). Pieter Bruegel the Elder’s Triumph of Death and Versions by his Sons: The Creative Process and the Art of Copying. In C. Currie, D. Allart, B. Fransen, C. Stroo, ... D. Van Wijnsberghe (Eds.), The Bruegel Success Story (pp. 104-127). Peeters.

Currie, C., Allart, D., Brink Sonja, & Saverwyns Steven. (2021). The Coloured Drawing of the Dulle Griet in the Kunstpalast, Düsseldorf : New Findings on its Status and Dating. In Vanwijnsberghe Dominique, C. Currie (Ed.), D. Allart (Ed.), Fransen Bart (Ed.), ... Stroo Cyriel (Ed.), The Bruegel Success Story. Leuven, Belgium: Peeters.

Allart, D. (2020). Les volets peints du retable de Saint-Denis er les débuts de Lambert Lombard à Liège. In E. Mercier, R. de Bodt, ... P.-Y. Kairis, Flesh, Gold and Wood. The Saint-Denis altarpiece in Liège and the question of partial paint practices in the 16th century. Bruxelles, Belgium: Royal Institute for Cultural Heritage (KIK-IRPA).

Allart, D. (2019). entries 3 & 26. In M. Bassens & J. Van Grieken, Bruegel in Black and White. The Complete Graphic Works (pp. 98-99, 210-211). Bruxelles, Belgium: KBR - Brussels.

Allart, D., & Moreno, P. (2019). Échanges d’informations sur les artistes flamands et hollandais. Giorgio Vasari, plagiaire occulte de Lodovico Guicciardini. In R. Adam & C. Lastraioli (Ed.), Itinéraires du livre italien à la Renaissance. Regards sur la Suisse romande, les anciens Pays-Bas et la Principauté de Liège (pp. 171-189). Paris, France: Classiques Garnier.

Allart, D., & Moreno, P. (2019). Echanges d’informations entre Vasari et Lodovico Guicciardini : les données relatives aux artistes septentrionaux dans les Vite (1550, 1568) et dans la Descrittione di tutti i Paesi Bassi (1567). In C. Lastraioli & R. Adam, Itinéraires du livre italien à la Renaissance. Regards sur la Suisse romande, les anciens Pays-Bas et la Principauté de Liège. Paris, France: Classiques Garnier.

Currie, C., & Allart, D. (2019). Observations on the Genesis of Pieter Bruegel the Elder’s The Conversion of Saul and the Examination of Two Copies. In A. Hoppe-Harnoncourt, E. Oberthaler, S. Pénot, M. Sellink, ... R. Spronk (Eds.), Bruegel. The Hand of the Master, The 450th Anniversary Edition. Essays in Context (pp. 125-145). Hannibal.

Currie, C., Allart, D., & Fraiture, P. (2019). The Adoration of the Kings in the Snow : The Making of a Masterpiece. In The Miracle in the Snow. Pieter Bruegel the Elder (pp. 18-34). Munich, Germany: Hirmer Verlag.

Allart, D., & Joly, E. (2016). La question des styles à Saint-Jacques. Le "gothique de la Renaissance". In D. Allart, M. Piavaux, B. Van den Bossche, ... A. Wilkin (Eds.), L'église Saint-Jacques à Liège. Templum pulcherrimum. Une histoire, un patrimoine (pp. 167-173). Namur, Belgium: Institut du Patrimoine Wallon.

Allart, D. (2016). Les vestiges du jubé de Martin Fanchon. In D. Allart, B. Van den Bossche, M. Piavaux, ... A. Wilkin (Eds.), L’église Saint-Jacques à Liège. Templum pulcherrimum. Une histoire, un patrimoine (pp. 244-247). Namur, Belgium: Institut du Patrimoine wallon.

Allart, D., Currie, C., & Bubb, R. (2016). Pieter Bruegel the Elder, The Death of the Virgin. In K. Serres (Ed.), Bruegel in Black and White. Three Grisailles Reunited (pp. 18-26). London, United Kingdom: The Courtauld Gallery.

Allart, D., Currie, C., & Bubb, R. (2016). Philips Galle, after Pieter Bruegel the Elder, The Death of the Virgin. In K. Serres (Ed.), Bruegel in Black and White. Three Grisailles Reunited (pp. 27-29). London, United Kingdom: The Courtauld Gallery.

Allart, D., Gilles, I., & Tonon, X. (2016). La façade du porche : un « portail antique ». In D. Allart, B. Van den Bossche, A. Wilkin, ... M. Piavaux (Eds.), L’abbaye Saint-Jacques à Liège. 1015-2015. Art et Histoire. Liège, Belgium: Institut du Patrimoine wallon.

Allart, D., Piavaux, M., Van den Bossche, B., & Wilkin, A. (2016). Un nouveau regard sur l'histoire millénaire de Saint-Jacques. In D. Allart, M. Piavaux, B. Van den Bossche, ... A. Wilkin, L’église Saint-Jacques à Liège. Templum pulcherrimum. Une histoire, un patrimoine (pp. 11-17). Namur, Belgium: Institut du Patrimoine wallon.

Allart, D. (2014). Le Cose de Fiandra que allora sola erano in prezzo. Vecteurs et modalités de la réception de l’art des Primitifs flamands dans l’Italie du Quattrocento. In A.-M. Erszek, B. Van den Bossche (Ed.), ... J.-M. Guillouët (Ed.), Transferts artistiques dans l'Europe de l'époque gothique (pp. 113-128). Paris, France: Picard.

Allart, D. (2013). notices et contribution. In J. Van Grieken, J. Van der Stock, ... G. Luyten (Eds.), Hieronymus Cock. The Renaissance in Print. Fonds Mercator.

Allart, D. (2013). Les jugements de Dominique Lampson sur Jan Gossart et Lambert Lombard. In A. Delfosse & T. Glesener (Eds.), Ecrire, lire et éduquer à la Renaissance, Hommage en l’honneur de Franz Bierlaire. Archives et Bibliothèques de Belgique.

Allart, D., Currie, C., & Saverwyns, S. (2012). Eine Kopie, die dem Original gerecht wird : Der Bethlehemitische Kindermord von Pieter Brueghel d.J. In D. Dâmbiou, G. Thewes, ... D. Wagener (Eds.), Bruegel, Cranach, Tizian, van Eyck: Meisterwerke aus der Sammlung Brukenthal (pp. 72-90). Berlin - München, Germany: Deutscher Kunstverlag.

Allart, D. (2008). Les portraits d'Erard de la Marck, prince-évêque de Liège. In C. De Ruyt, I. Lecocq, M. Lefftz, ... M. Piavaux (Eds.), Lumières, formes et couleurs : Mélanges en hommage à Yvette Vanden Bemden (pp. 27-40). Namur, Belgium: Presses universitaires de Namur.

Oger, C., & Allart, D. (2005). Matériel d'artiste et pratiques d'atelier : les dessins de Lambert Lombard et de son entourage. In A. Balis, P. Huvenne, J. Lambrechts, ... C. Van Mulders (Eds.), Florissant. Bijdragen tot de kunstgeschiedenis der Nederlanden (15de-17de eeuw). Liber Amicorum Carl Van de Velde (pp. 79-92). Bruxelles, Belgium: VUBPress.

Allart, D. (2003). Des tableaux au laboratoire, pourquoi? In D. Allart & P. Hoffsummer (Eds.), L’archéométrie au service des monuments et des œuvres d’art (pp. 31-41). Liège, Belgium: Commission royale des Monuments, Sites et Fouilles.

Allart, D., Oger, C., Denoël, S., & Weber, G. (2003). L’emploi du smalt chez Bles et dans sa mouvance. In D. Allart & P. Hoffsummer (Eds.), L’archéométrie au service des monuments et des œuvres d’art (pp. 137-143). Liège, Belgium: Commission royale des Monuments, Sites et Fouilles.

Allart, D. (2002). La peinture de 1520 à 1580. In T. DaKosta-Kaufmann (Ed.), L'art flamand et hollandais: Belgique et Pays-Bas 1520-1914 (pp. 17-41). Paris, France: Citadelles & Mazenod.

Allart, D. (2001). Pieter Brueghel le Jeune a-t-il pu voir les tableaux de son père? Réflexions méthodologiques et critiques. In P. Van den Brink (Ed.), L'entreprise Brueghel (pp. 46-57). Maastricht, Netherlands: Bonnefantenmuseum.

Allart, D. (2001). Did Pieter Brueghel the Younger See his Father's Paintings? Some methodoloical and critical reflections. In P. Van den Brink (Ed.), Brueghel Enterprises (pp. 46-56). Maastricht, Netherlands: Bonnefantenmuseum.

Computer developments

Textual, factual or bibliographical databases

Miesse, H., Geremicca, A., Aquino, L., Aresti, A., Valenti, G., Amendola, C., Delfosse, A. (Ed.), Moreno, P. (Ed.), Allart, D. (Ed.), Fagnart, L. (Ed.), Putz, F. (Other coll.), De Marco, R. (Other coll.), Trizzullo, E. (Other coll.), Regini, I. (Other coll.), Bugini, M. (Other coll.), & Marconato, C. (Other coll.). (2018). EpistolART : base de données.

Learning materials

Course notes

Allart, D. (2022). Technologie des arts plastiques - Syllabus. (ULiège - Université de Liège [Philosophie et Lettres], Belgium, HAAR0029-1).

Scientific popularization and diffusion for general audience

Others

Allart, D. (2023). Gravures anciennes. Enquêtes de sens. Cycle de conférences.

Unpublished conferences and communications

Communications to congresses and symposiums

Allart, D., Guillouët, J.-M., & Maës, G. (June 2023). Le territoire de la Belgique actuelle, lieu d’échanges artistiques (XVe – XVIIIe) [Paper presentation]. Festival d'Histoire de l'Art de Fontainebleau (FHA 23), Fontainebleau, France.

Allart, D. (2023). Once Again on the Triumph of Bacchus Engraved by Cornelis Bos, Its Sources and Reception [Paper presentation]. Prints as Agents of Artistic Exchanges between Fiamminghi and Italiani in the 16th Century, Rome, Italy.

Currie, C., & Allart, D. (07 December 2018). Observations on the Genesis of Pieter Bruegel the Elder’s Conversion of Saul, and the Examination of Some Copies [Paper presentation]. Bruegel. The Hand of the Master. Materials and Techniques of Pieter Bruegel the Elder, Vienna, Austria.

Allart, D. (14 November 2018). Bruegel et l'art du double sens [Paper presentation]. Expressions de la dissidence dans l'art de la Renaissance. Réflexions autour du cas de Bruegel, Liège, Belgium.

Allart, D., & Currie, C. (14 September 2018). Creative process in the Triumph of Death by Pieter Bruegel the Elder and creative solutions in two versions by his sons [Paper presentation]. The Bruegel Success Story Symposium, Brussels, Belgium.

Allart, D., & Currie, C. (12 September 2018). Bruegel’s Creative Process Reappraised through the Dulle Griet [Paper presentation]. The Bruegel Success Story Symposium, Brussels, Belgium.

Allart, D., Currie, C., Brink, S., & Saverwyns, S. (12 September 2018). The Coloured Drawing of the Dulle Griet in the Kunstpalast, Düsseldorf : New Findings on its Status and Dating [Paper presentation]. The Bruegel Success Story Symposium, Brussels, Belgium.

Allart, D. (17 March 2018). Precious Metal Effigies and Reliquaries in the Principality of Liège in the 16th Century. Revisiting Erard’s Commissions [Paper presentation]. Renaissance Society of America Conference, Toronto, Canada.

Allart, D. (02 May 2017). L’approche iconographique de l’art de la Renaissance de Panofsky à l’Iconic Turn. Quelques balises et une multitude de questions [Paper presentation]. Journée d’étude sur le thème : Méthodes d’interprétation de l’image antique : regards croisés, Liège, Belgium.

Allart, D., & Currie, C. (31 March 2017). More Than Meets the Eye: A Close-Up Look at Paintings From the Bruegel Dynasty [Paper presentation]. Bruegel Study Afternoon (exhibition : Bruegel: Defining a Dynasty Bath, The Holburne Museum, 11/2/2017 – 4/6/2017), Bath, United Kingdom.

Allart, D., & Brahy, R. (05 May 2016). Des Maisons des Sciences de l’Homme en Belgique francophone : des champs d’action pour les disciplines humanistes ? [Paper presentation]. Le moderniste dans la cité, Bruxelles, Belgium.

Allart, D. (March 2015). The Renaissance Artist as a Letter Writer. Examination of Selected Examples from Gaye’s Carteggio [Paper presentation]. Renaissance Society of America Annual Meeting, Berlin, Germany.

Allart, D., Currie, C., Fraiture, P., & Saverwyns, S. (13 September 2014). A Case of Mistaken Identity: a Version of the Good Shepherd by Pieter Brueghel the Younger [Paper presentation]. Symposium XIX for the Study of Underdrawing and Technology in Painting : Technical Studies of Paintings: Problems of Attribution (15th-17th Century), Bruges, Belgium.

Delfosse, A., Allart, D., Moreno, P., Fagnart, L., Geremicca, A., & Miesse, H. (19 March 2014). Présentation de l'Action de Recherches Concertée EpistolART [Paper presentation]. EpistolART : la correspondance, lieu d'émergence de la figure de l'artiste à la Renaissance. Présentation et table ronde.

Allart, D. (23 October 2013). Lambert Lombard, un artiste de la Renaissance ouvert aux leçons du Moyen Âge [Paper presentation]. La modernité du XVIe siècle : ruptures et continuités, Bruxelles, Belgium.

Allart, D. (January 2013). Vele ende seer fraeye gheleghentheden van diuerssche Dorphuysinghen, Hoeven, Velden, Straten… Les paysagistes flamands, émules de Studius [Paper presentation]. Le monde vu d’en haut The World from Above-nouvelles études et approches du paysage monde - New Studies and Approaches of the World Landscape Tradition, Lille, France.

Allart, D. (13 September 2012). Pierre Bruegel l'Ancien ou l'art de critiquer sans s'exposer. Un siècle d'interrogations sur deux tableaux célèbres : le "Dénombrement de Bethléem" et le "Massacre des innocents" [Paper presentation]. De Dante à Rubens : l'artiste engagé? (v.1300-v. 1640), Paris - Versailles, France.

Allart, D., & Currie, C. (23 August 2012). Le Massacre des Innocents : examen d’une réplique de Pierre Brueghel le Jeune d’après un original de son père [Paper presentation]. Neuvième Congrès de l'Association des Cercles Francophones d'Histoire et d'Archéologie de Belgique, 23-26 août 2012, Liège, Belgium.

Allart, D., & Currie, C. (2012). Les séductions du maquillage. Sur la Chute d'Icare des Musées royaux des Beaux-Arts de Belgique à Bruxelles et son attribution à Bruegel [Paper presentation]. Restauration et falsification, Bruxelles, Belgium.

Conferences in universities or research centers

Allart, D., Geremicca, A., & Van Sprang. (April 2022). Attraverso le stampe: scambi artistici tra Fiamminghi e Italiani nel XVI secolo - Prints as Agents of Artistic Exchanges between Fiamminghi and Italiani in the 16th Century [Paper presentation]. Attraverso le stampe: scambi artistici tra Fiamminghi e Italiani nel XVI secolo - Prints as Agents of Artistic Exchanges between Fiamminghi and Italiani in the 16th Century, Rome, Italy.

Allart, D. (20 November 2019). Le paysage dans les arts graphiques en Flandres et en Italie au milieu du XVIe siècle. Échanges et émulation autour des frères Cock et de Bruegel [Paper presentation]. Regards croisés sur les paysages des XVe et XVIe siècles. Conception, réalisation et usages, Bruxelles, Belgium.

Allart, D. (27 September 2019). Bruegel and Italian landscape painters. New observations around the “Lugt Group” [Paper presentation]. Bruegel and Italy, Rome, Italy.

Allart, D. (30 June 2019). Decades of success: Pieter Bruegel the Elder and his offspring. With an introduction to the puzzling question of the replicas painted by Pieter Brueghel the Younger and Jan Brueghel the Elder [Paper presentation]. Summer Course for the Study of the Arts in Flanders - The Age of Bruegel in Context, Mechelen, Belgium.

Allart, D., & Currie, C. (2017). The Quintessential Replica: Jan Brueghel’s Large Format Version of His Father’s Sermon of St John the Baptist [Paper presentation]. 175 ans de recherche en archéologie et histoire de l’art en Belgique. Académie royale d’Archéologie de Belgique. Anniversaire 1842-2017, Bruxelles, Belgium.

Allart, D. (04 July 2016). Le Carteggio de Johannes Witt Gaye (1839-40). Sa place dans l’histoire de l’art et son utilité aujourd’hui [Paper presentation]. Summer Seminar EpistolART 2016 : Editing Renaissance Letters on Digital Support, Liège, Belgium.

Allart, D., Agosti, B., Ginzburg, S., Moreno, P., & Geremicca, A. (19 May 2016). Fonti epistolari per la Storia dell'Arte : Il "Carteggio inedito di artisti" di Johann Wilhelm Gaye. Metodi, riflessioni, proposte [Paper presentation]. Fonti epistolari per la Storia dell'Arte : Il "Carteggio inedito di artisti" di Johann Wilhelm Gaye. Metodi, riflessioni, proposte, Roma, Italy.

Allart, D., & Currie, C. (26 April 2014). Science et art. Des originaux de Pierre Bruegel l'Ancien et leurs copies au laboratoire [Paper presentation]. Cycle de conférence Altaïr, UNiversité Libre de Bruxelles, Bruxelles, Belgium.

Allart, D. (03 December 2013). Vitraux du XVIe siècle à Liège : bilan et perspectives d’études [Paper presentation]. Regards d’historiens de l’art sur l’étude du vitrail monumental en Belgique.

Allart, D., & Currie, C. (19 October 2013). The Bruegh(h)el Phenomenon [Paper presentation]. Séance ordinaire de l'Académie royale d'Achéologie de Belgique / Gewone zitting van de Koninklijke Academie voor Oudheidkunde van België, Bruxelles - Brussel, Belgium.

Allart, D. (24 April 2013). De l'intérêt des correspondances artistiques : la lettre de Dominique Lampson à Titien (Liège, 13 mars 1567) [Paper presentation]. conférence de la Società Dante Alighieri, Liège, Belgium.

Allart, D., & Currie, C. (May 2012). Pieter Brueghel as a copyist after Pieter Bruegel [Paper presentation]. colloquium Copying, Replicating & Emulating Paintings in the 15th-18th Century, Copenhague, Denmark.

Allart, D., & Currie, C. (2012). Dans l'atelier des Brueg(h)el père et fils. Pratiques d'un créateur et de son copiste [Paper presentation]. Cycle annuel de conférences organisé par "Transitions. Département de recherches sur le Moyen Âge tardif et la première Modernité", Liège, Belgium.

Currie, C., Allart, D., & Saverwyns, S. (2012). The Brueg[H]el Phenomenon Paintings by Pieter Bruegel the Elder and Pieter Brueghel the Younger with a Special Focus on Technique and Copying Practice [Paper presentation]. Lectures at the Rubenianum, Antwerp, Antwerp, Belgium.

Allart, D. (17 October 2011). Restaurer, dé-restaurer : l’authenticité en question. Le cas des peintures de Michel-Ange [Paper presentation]. La restauration comme processus de la connaissance, cycle de cours-conférences du Collège Belgique, sous la direction de Pierre Jodogne, Bruxelles, Belgium.

Allart, D. (15 February 2010). La Renaissance. Les arts visuels en Italie [Paper presentation]. cycle de cours-conférences "Au temps des Grandes découvertes : Quand l’Europe renaît", Mons, Belgium.

Conferences given outside the academic context

Allart, D., & Geremicca, A. (2023). Examiner des gravures anciennes : méthode et enjeux. Conférence inaugurale [Paper presentation]. cycle de conférences "Gravures anciennes : enquêtes de sens", Liège, Belgium.

Allart, D., & Geremicca, A. (2023). Examiner des gravures anciennes : méthode et enjeux [Paper presentation]. cycle de conférences "Gravures anciennes : enquêtes de sens" au Grand Curtius à Liège, Liège, Belgium.

Allart, D. (2022). À la recherche de l’inventionis excellentia. Les dessins de Lambert Lombard [Paper presentation]. Journées mosanes 2022. Les arts au pays de Liège aux XVe et XVIe siècles, Liège, Belgium.

Allart, D. (2021). Raphaël et la Renaissance. Itinéraire parmi les gravures du Musée Wittert [Paper presentation]. Cycle de conférences dans le cadre de l'exposition "Autour de Raphaël" à Liège, Grand Curtius, octobre 2021-janvier 2022, Liège, Belgium.

Allart, D. (2020). Bruegel’s Adoration of the Kings in the Snow. A Landmark in the History of Landscape Painting [Paper presentation]. Das Wunder im Schnee – Pieter Bruegel der Ältere. Die Enstehung eines Meisterwerks. Gastvorträge, Winterthur, Switzerland.

Allart, D. (2019). Splendeur artistique de Liège sous Erard de la Marck Bilan des recherches récentes [Paper presentation]. Société des Bibliophiles liégeois, Liège, Belgium.

Allart, D. (2019). Les volets peints du retable de Saint-Denis [Paper presentation]. Les peintures du retable de l'église Saint-Denis restaurées. Inauguration, Liège, Belgium.

Allart, D. (2019). Le latin à l'Université, pourquoi? comment? Allocution introductive [Paper presentation]. Le latin à l'Université aujourd'hui, Liège, Belgium.

Allart, D. (2019). Redécouverte de Margot l'Enragée ("Dulle Griet"), chef-d'œuvre de Pierre Bruegel l'Ancien [Paper presentation]. BRAFA Art Talks, Bruxelles, Belgium.

Allart, D. (2017). Enquêtes autour du retable de Saint-Denis de Liège. Première approche des volets peints [Paper presentation]. 2e journée d’études autour des collections du château de Jehay, Jehay, Belgium.

Allart, D., & Moreno, P. (2014). Artistes de la Renaissance : une identité à affirmer, des réseaux à construire [Paper presentation]. Présentation de l’ARC EpistolART. La correspondance, lieu d’émergence de la figure de l’artiste à la Renaissance, Liège, Belgium.

Allart, D., & Currie, C. (2014). Le clan Brueg(h)el, père et fils. Du maître au copiste, quand la technique fait la différence [Paper presentation]. Cours de l'Espace universitaire de Liège, Liège, Belgium.

Allart, D. (2013). Le Massacre des innocents dans un village flamand. Lecture d'un tableau mutilé de Pierre Bruegel l'Ancien [Paper presentation]. Conférences du Musée du Petit Palais, Avignon, Avignon, France.

Allart, D. (2010). Lambert Lombard, pictor et inventor.

Allart, D. (2009). Les Primitifs flamands.

Allart, D. (2008). François 1er, mécène et bâtisseur.